Promilleraja

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Promilleraja

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 12.02.2006 13:01

Ristus, nyt ne pölkkypäät meinaa laskea (ehkä) promilerajaa vesistöillä..

http://www.iltalehti.fi/osastot/autot/2 ... 8_au.shtml

Iltalehdestä lainattua:
"...myös ruorijuoppouden rajaa tulisi laskea nykyisestä yhdestä promillesta. Hänen mukaansa rajan lasku vesillä olisi luontevaa, jos tieliikenteen rajaa lasketaan.
Huovinen ei kuitenkaan ota kantaa siihen, tulisiko vesiliikenteen raja olla sama kuin tieliikenteessä. Yleisimmin vesiliikenteen uudeksi promillerajaksi on tarjottu puolta promillea."

mun mielestä ei kyllä alle 1 promilen saisi olla raja...
Viimeksi muokannut KS1030, 12.02.2006 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28.08.2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 12.02.2006 13:35

Tää on ihan tyypillistä politikointia.

Rattijuoppoja ei saada kuriin = lasketaan promillerajaa

Tavallinen kansa kärsii. Kännissä ajavalle on aivan sama mikä on promilleraja. Oluen ruuan kanssa nauttineesta perheenisästä tehdään rattijuoppo. ASIALLE ON TEHTY JOTAIN

Kaahareita ei saada kuriin = lasketaan nopeusrajoituksia

Sama juttu! Taas porukka kärsii vähemmistön hölmöilystä. Henkilölle, joka vetää nilkka suorana ja naru kireellä on aivan sama onko alueella 60 km/h vai 50 km/h rajoitus. Ja taas valtaosa kärsii. MUTTA ASIALLE ON TAAS TEHTY JOTAIN.

Promilleraja vesillä? Suuri osa alan harrastajista hallitsee veneensä paremmin parin promillen känässä kuin tottumaton selvinpäin!

Elämme melkoisessa holhousyhteiskunnassa

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12.02.2006 15:01

Enpä tiijä, jotenkin alkaa v.itittamaan tämä nykysuuntaus jossa holhotaan ja holhotaan yhä pahemmin ihmistä ja samalla tapetaan pikkuhiljaa sukupuuttoon terve, aloitteellinen ja normaali ihminen.
Tupakoitikielto parvekkeella, promillerajanlasku vesillä (niin kuin edellä kirjoitettiin, kännikala ajaa oli raja mikö tahansa), Ahon ehdotus elintavoista suhteessa korvauksiin, jne...
Tästähän ei tosiaankaan puutuu kuin se kypäräpakko saunaan ja metalliesineiden totaalinen käyttökielto koska lapset tuppaavat tökätä niihin kielensä talvella...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22.01.2004 3:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 12.02.2006 21:27

Niin, mikä on se promillen nousuhumalan tai promillen aamupöhnän ero ja se, millaisilla laitteilla vesillä liikutaan.
Minä jos lähtisin promillen aamutokkurassa tiisselillä rouskuttamaan saaresta kotia päin, pää ei varmasti kestäis laittaa 1/4 kaasua enempää ja vene kulkee 7solmua.
Joku 30 solmua kulkeva paatti ja ruorissa promillen nousuhumala ja paljon muita veneilijöitä, ahtaat väylät vauhtia ja vaarallisia tilanteita...
Ei haittaa minua vaikka laskevatkin 0,5 promilleen tuon rajan.
Eikös nuo promillet katella raskauttaviksi kuitenkin viimeistään sitten kun sattuu se vahinko, silloin tulee syytteitä sille promillen/puolen promillen miehelle, kun on saatu vahinko aikaiseksi.
Mulla ei ainakaan vesillä ole juopottelemaan niin kiire, että alan törpötellä ennekuin olen perillä, eikä niin kiire pois mereltä, että pitäisi lähteä pois ennenkuin olen kokonaan selvennyt.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Hannutah
Viestit: 81
Liittynyt: 12.06.2003 13:01

Viesti Kirjoittaja Hannutah » 12.02.2006 22:21

Mä taidan olla tässä enemmän Masan linjoilla. Oikeastaan olisi paikallaan että promillemittarin lisäksi valvovalla viranomaisella olisi mukanaan myös pöljyysmittari. Jos pöljyysmittarissa näyttö jää alle yhden niin promilleja saisi olla yksi...jos taas pöljyyttä on kahden verran niin promilleja saisi olla korkeintaan tuo ehdotettu 0,5. Ihan pöljien pitäisi veneillä vesiselvinä....tai oikeesti ei ollenkaan, mutta onhan tää Suomi vapaa maa.
Hannu

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 12.02.2006 22:43

oon samaa mieltä masan kans, meiän veneen meinas hajottaa yks känniporukka vesillelaskupäivänä vaakunan kylän rantaan, masa oli sammuttanu tuon rautapaatiin ku kippari oli sammuneena hytissä ja seuraavana yönä rautapaatti uppos laituriin kipparin kanssa. onneksi ei kipparin kannalta ollu syvä ranta.

tany
Viestit: 135
Liittynyt: 24.10.2005 14:18
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany » 12.02.2006 23:35

Taidanpa tuoda toisen näkökulman. Tuskinpa nämä dieseleillään neljää solmua menevät kaverit ovat mitään suuria riskejä. Mutta kun alla on satoja hevosia + nopea ja painava vene on juttu toinen. Tulee saatanan pahaa jälkeä jos johonkin osuu. Ja humalatila laskee varmasti reaktioita ja huomiokykyä. Yksilöllisiä eroja tosin on.

Tapsa ja pojat testasivat:
Kokeiltiin neljän miehen porukalla mitä se tarkoittaa kun on humalassa.
Juotiin viinaa, mitattiin promilleja (terveyskeskuksen kalibroitu mittari) pitkin iltaa ja kirjattiin ylös lukemat ja tunnelmat. Selvinpäin tehtiin kysymyslista johon piti aina ennen puhallusta vastata. Puolessa promillessa kaikki kokivat olevansa jo varsin kännissä, ei ainakaan rattiin, naistentansseihin kylläkin. Yhdessä promillessa ajatus pyöri edelleen samaa rataa ja koettiin että känni on jo varsin voimakas. Mistään tarkemman tekemisestä ei tullut mitään. Sepalus kuitenkin muistettiin kustessa aukaista. Sitkein kaveri kirjasi muistaakseni 1,4 promillea ja totesi että veto alkaa loppua, voisi lähteä tanssimaan jos joku veisi ja toisi pois. Ja etsisi naisen kun ei ne näin humalaisen mukaan lähde. Muut alko vetäytyää patjoille.
Ollaan sellaisia känni keskimäärin kerran viikossa-miehiä. Eli ei alan ammattilaisia mutta tiedetään mistä on kysymys.
Puu on elävä materiaali: Se vääntyilee, halkeilee, turpoaa ja lopulta lahoaa.

tany
Viestit: 135
Liittynyt: 24.10.2005 14:18
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany » 12.02.2006 23:38

Tuohon edelliseen vielä: Testi suunniteltiin ja tehtiin ammattivoimin. Mukana yksi terveyskeskuslääkäri ja yksi hoitaja (minä). Eli ihan oli vakava tarkoitus ja toteutuikin suunnitelmien mukaan. Muistiinpanotkin löytyy vielä.
Puu on elävä materiaali: Se vääntyilee, halkeilee, turpoaa ja lopulta lahoaa.

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30.12.2005 15:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 12.02.2006 23:40

Ei hienoja tissuttelurupeamia pidä pilata veneilemällä. Minä pysyn mäelläni.

Kun toleranssit on pienemmät, niin kenenkään ei ole tarve ruveta arvailemaan omaa tilaansa. Kai nyt kukaan vakavissaan voi olla sitä mieltä, että maistissa on viisasta olla liikenteessä vaikka kymmenen kupin kumarassa oma uho ja itsetunto olisikin parhaimmillaan. Moni hukkunuthan on tunnetusti ollut hyvässä uintikunnossa ja rattijuopotkin ovat järestään ottaneet vain sen yhden.
Viinamäenmiäs

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 13.02.2006 10:42

Niinkuin Tany tossa totesi miehet olivat itsekkin huomasivat että kun humalaa oli tarpeeksi ei rattiin pidä mennä. Musta 1 promillea on hyvä raja lisättynä jokaisen omalla harkintakyvyllä. Tunnustan kuuluvani siihen ryhmään jolla toi 0,5 ylittyy aika helposti veneillessä. Jos reilussa parissa tunnissa merilounaan yhteydessä juo pullon viiniä ollaan jo 06-07 romilleissa. Kun on hieno päivä ja tyyni meri ja aurinko paistaa tulee vielä matkan edetessä otettua kaffit jallulla. Jos toi raja nyt kuitenkin lasketaan ei se paljon hetkauta mutta turhalta se tuntuu. Valvonta tulee olemaan ongelmallista, mutta ongeksi se on pakko keskittää vilkkaimmille veneväylille jossa kova vauhti yhdistettynä humalaan on kyllä iso vaarateekijä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13.02.2006 11:23

Minä en taas rupeaisi pilaaman hyviä tissutteluhetkiä kaikenmaailman kokeiluilla ;)
Jos vakavasti puhutaan ruorijuoppoudesta niin hyi hyi hyihän se on. Mutta miksi promillerajan lasku tökkii minulla vastaan on tuo päättäjien taholta tuleva kaikenkattava holhousmentaliteetti. Luottamus ihmisten kykyyn toimia ja arvoida tekemisiään on vedetty nollaan, kaiken pitäisi olla tasapäistä ja mukamukaturvallista...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 13.02.2006 13:26

Kun katsoo esimerkiksi viinan kulutuksen nousua veroalen jälkeen, ei paljoa tarvitse ihmetellä, miksi valtio haluaa holhota ihmisiä. Muutenkin on tullut huomattua, että aika suurelta osalta kanssaihmisistä puuttuu harkintakyky osittain tai lähes kokonaan. Minun puolesta vesillä liikkujilla voi ihan hyvin olla promilleraja 0,5 tai vaikka vähän alhaisempikin. Samalla voisi kieltää tupakoinninkin kokonaan.
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 13.02.2006 14:11

jvaatain kirjoitti:Kun katsoo esimerkiksi viinan kulutuksen nousua veroalen jälkeen, ei paljoa tarvitse ihmetellä, miksi valtio haluaa holhota ihmisiä. Muutenkin on tullut huomattua, että aika suurelta osalta kanssaihmisistä puuttuu harkintakyky osittain tai lähes kokonaan. Minun puolesta vesillä liikkujilla voi ihan hyvin olla promilleraja 0,5 tai vaikka vähän alhaisempikin. Samalla voisi kieltää tupakoinninkin kokonaan.
En lukeudu alkoholin ongelmakäyttäjiin mutta olen silti nostanut alkoholinkulutustani kyseisen veroaleen jälkeen. Tässä maassa kattavasta sosiaal-ja koulujärjestelmästä huolimatta pyritään ihmisiä jatkuvasti ohjailemaan mieluummin pakkokeinoin kuin valistuksella. Alkoholin käyttöä tulisi ennemminkin vapauttaa ja ohjata kohtuukäyttöön kuin pyrkiä kokonaan kieltämään, samoin tulisi tehdä huumeille. Kuulun oletettavasti erittäin pieneen vähemmistöön joka voi työkavereiden kanssa juoda lounalla lasillisen olutta saamatta monoa, tai paheksuvia katseita osakseen ja tästä oikeudesta haluan pitää kiinni. Tiedän että molemmat, alkoholi ja huumeet aiheuttavat vakavaa riippuvutta väärin käytettynä, mutta oiken käytettynä eivät. Jos ajatuksena on pyrkiä vähentämäääm aineiden haittoja pitäisi niiden järkevään käyttöön tottua jo hyvissä ajoin. Olen onnekseni saanut vanhemmiltani mielestäni hyvää esimerkkiä alkoholin kohtuukäytöstä jo pienestä pitäen. Meillä alkoholia juotiin myös viikolla. Silti en lapsuudessani joutunut tai päässyt näkemaan vanhempiani humalassa. Mielestäni kaikkien pitäisi itse voida päättää omasta alkoholin käytöstään, ei valtion. Tuntuu pelottavalta että meitä halutaan valvoa alituiseen tarkemmin ja osa meistä on sitä mieltä että siten tästä tulee jotenkin tuvallisempi ja parempi paikka elää. Veneily, vaikka kallista onkin on paljolti vapautensa takia niin suosittu. Vesillä on totuttu siihen että siellä on ihan omat lakinsa ja käyttäytymissäännöt. Toivottavasti sivistys voittaa ja valvonta vähenee.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 13.02.2006 14:29

Alkoholikulttuuri on lapsen kengissä suomessa koska harvassa yksityisveneessä on esim oluthanat ja jääpalakone =)

Mutta on sentään jääkaappi...
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 13.02.2006 14:37

Mutta hei pojjaat. Jos me kaikki ollaan niin sivistyneitä että osataan kyllä ihan vahtimatta kattoa ettei veneellä hilluta tuhannen kännissä niin mitäpä se raja sitten edes haittaa?

Joka sääntö pitää tehdä aina sen tyhmimmän mukaan. Mää itte olen sen verta tyhmä, että saatan saaren rannalla grillaillessa ottaa hiukka ja ehkä vähän liikaakin, ottaen huomioon sen että porukka pitäis saada vielä rantaankin. Kun on yhden ottanut tai kaksi niin niitä hyviä syitä olla ottamatta kolmatta on aika vähän.

Ehkä mä oon vähän alamaisainesta sen suhteen, mutta en mä nyt niin pahaksi laita jos mulle muistutetaan mitä kipparin vastuu on. Tuo raja on yksi konsti muistuttaa että jos sen yhden ja kaks on ottanut niin kolmatta ei enää tartte jos aikoo vielä saada kaverit kuivana rannalle.

Ehkä vähän kuivis asenne, mutta muistan kun joskus opiskeluaikana paineltiin marraskuussa kaupungilla tuhannen tupakeissa ja piti sitten vikasta baarista lähteä kotiin. Jäätiin tupakille johonkin porttikonkiin ja yksi kaveri meinas vetää pitkäkseen ja ruveta sinne nukkumaan hitonmoisella pakkaskelillä. Ja kun sitä kammettiin sieltä pystyyn niin se pyrki vaan nukkumaan ja nurkasta kuulu vaan mutinaa että "yhtään ei arvosteta aikuisen miehen itsenäisiä päätöksiä" :)

Semmosia ne on, Aikuisen Miehen Itsenäiset Päätökset.

90% ihmisistä osaa käyttäytyä oikein 90% ajasta, kännissäkin. Tiukat säännöt pitää luoda sitä kymmenen prosentin idioottilaumaa varten joka jää tuon yhdeksänkymmenen yli, mutta yhtä lailla sitä varten että ne 90% viksuistakin kuitenkin toimii 10% ajasta aika typerästi.

Pekka

Vastaa Viestiin