Promilleraja

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
pauke
Viestit: 94
Liittynyt: 28.08.2003 18:28
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja pauke » 13.02.2006 14:51

Viinavero ale...

Jälleen kerran loistava esimerkki valtiovallan asiantuntevasta toiminnasta.

1 "Opetettin" kansa käyttäytymään "eurooppalaisen" sivistyneesti. Eli käyttämään mietoja alkoholijuomia ohuina siivuina kapeisiin kasvoihin ja harkinnalla!
Oikein tiedotusvälineissä kiiteltiin kansan oppineen uudenlaisen alkoholikulttuurin ja juomatapojen sivistyneen.

2 Tempastiin veroeurojen menetyksen pelossa väkevien hinta alas. Ja kas, kansa vetää Kossua samaan tahtiin kun aikaisemmin viiniä.

3 Sitten hämmästellään kauhiasti, että mites tässä näin kävi?

Korostan vielä lisäyksenä ensimmäiseen kommenttiini, että en missään tapauksessa tarkoittanut, että vesillä tai tieliikenteessä pitäisi heilua humalassa. Olen kuitenkin hyvin pitkälle Kinden kanssa samaa mieltä tietyn vapauden säilymisestä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13.02.2006 15:14

Juu, en minäkään ole kännissä heilumisen kannalla oli kourassa ruori, ratti tai edes puutyökalu. Mutta johonkin se raja pitää lakipykälissäkin vetää - enkä tarkoita tällä pelkästään promillerajan laskua vesillä. Jollekin kattonopeuden laskemiselle 70 kmh on minulle ykshailei - mulle ja Corsalle sekin nopeus riittää vallan hyvin. Ei minulla ole tähänkään päivään mennessä ole ollut niin tärkeissä asioissa niin kiire että etten olisi ajoissa perille ehtinyt. Ja jos joskus on tullut ajankuluksi jollain kulkukamppeella polkaistua paritsadat mittariin niin itseppähän olisin huonosti käydessä vastannut teostani. Joko linnan ja korvausten tai sakkojen muodossa...
Sanokaapa ihan rehellisesti: kuka on niin umpi rehellinen että noudattaa prikulleen lainkirjainta aina ja jokapaikassa? Joka siihen ilmoittautuu niin väitän että jäpikkä valehtelee kympillä ;) ;) ;)
Ja on taatusti kaikinpuolin ongelmalline ihiminen suhteessa itseensä ja muihin ihmisiin ;) ;) ;)

Kinden pöljyysmittari olis tosi hieno, mutta kehen se kalibroitaisi? Tony Halmeeseen, vanhapiika kirjastonhoitajaan, Jorma Ollilaan, Jörn Donneriin, ex-kansanedustaja Arja Alhoon, verotarkastaja Mynttiseen, * Mariahiin, ylikomisario Väinämöiseen, vai kehen?
Vai olisiko Kinde vallan sopiva?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 13.02.2006 15:34

No joo eipä tuo rajan tiputtaminen mihinkään vaikuttaisi.. ihan samalla lailla
ihmiset silti ajelisivat.. minä ainakin ;-)
Mutta saas nähdä koska tulee semmonen, että Veli-Mattikin joutuu laittamaan corsaansa nelipistevyöt potta päähän ja sitten vasta baanalle... Tällä menolla siihenkään ei mene kauan... Tuo Kinden pöljyysmittari olisi h-vetin hyvä! taitaapi olla vaikeampi vaan toteuttaa :(
E mare libertas

Avatar
Lill-Klas
Viestit: 84
Liittynyt: 30.03.2004 21:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lill-Klas » 13.02.2006 17:00

Kun "muskeliveneilee" 50-luvulta peräisin olevalla "konella", niin noilla promillerajoilla ei ole oikein merkitystä, koska promilleja ei voi olla. Meinaan että jos yrittää veneillä kun "koneessa" on promilleja (tai edes lähipäivinä ollut) niin on hyvät mahdollisuudet että pumppu hirttää kiinni, ja kyseessä ei ole pilssipumppu :-(

Kuva
Lill-Klas

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 14.02.2006 10:17

Haa, sainpas provosoitua porukkaa! On tietysti jalo ajatus, että voisimme tellestää täällä ilman rajoituksia, mutta yleisen turvallisyuuden nimiessä rajoituksia on kuitenkin tehtävä. Toisaalta, tiukilla rajoituksilla tapettiin aikoinaan suomalainen viina- ja olutkulttuuri. Ennen, 1800 -luvulla, Suomessakin osattiin tissutella fiinisti, mutta kaiken maailman kieltolaeilla ja raittiusaatteilla saatiin aikaiseksi nykyinen perseet olalle -kulttuuri. Kun viinaa ei saanut juoda julkisesti, sitä alettiin juoda salaa ja lopulta paljon salaa. Hyvä osoitus siitä, miten totaalisella kiellolla voi olla päinvastainen vaikutus mitä haluttiin. Sitä on kyllä vaikea arvioida, miten tuon ajan alkoholikulttuuri soveltuisi nykypäivän yhteiskuntaan.
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

jukkaa
Viestit: 1
Liittynyt: 14.02.2006 12:50

Viina ja historia

Viesti Kirjoittaja jukkaa » 14.02.2006 13:16

jvaatain kirjoitti:Haa, sainpas provosoitua porukkaa!

Toisaalta, tiukilla rajoituksilla tapettiin aikoinaan suomalainen viina- ja olutkulttuuri. Ennen, 1800 -luvulla, Suomessakin osattiin tissutella fiinisti
No nyt minäkin provosoiduin ...

Kyllä sitä viinaa on ennekin osattu juoda ihan reilusti. Suomalaiselta keskiajalta kerrotaan tarinoita sotamiesten olut- ja viinakiintiöistä linnoissa. Olutkiintiö oli niin monta litraa, että ainakaan minä en olisi jaloillani ollenkaan.

1800-luvultakin on ihan hyviä esimerkkejä. Esim. sivulla http://www.juminkeko.fi/lonnrot/aihe_3_2.html kerrotaan Elias Lönnrotin runonkeruumatkoista. Esimerkiksi: "matka Laukosta Kuhmon Saunajärvelle kesti viisi viikkoa eikä sen aikana juuri selvää päivää nähty." Ja näitä Lönnrot-tarinoita on enemmänkin.

Tämähän ei tietysti liittynyt puuveneisiin mitenkään :)

Jukka

Jatain
Viestit: 13
Liittynyt: 11.11.2005 10:11
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Jatain » 14.02.2006 14:03

Ja jos joskus on tullut ajankuluksi jollain kulkukamppeella polkaistua paritsadat mittariin niin itseppähän olisin huonosti käydessä vastannut teostani. Joko linnan ja korvausten tai sakkojen muodossa...
Heti alkuun anteeksi alkuperäiselle kirjoittajalle. Tarkoitus ei ole mitenkään osoitella sormella ketään erityisesti, vaan antaa ajattelemisen (ja miksei keskustelunkin) aihetta jokaiselle tasapuolisesti...

Tässä juuri piilee mielestäni varsinainen sudenkuoppa. Jos minä haluan, niin minulla täytyy olla oikeus tehdä. Sitäpaitsi minä kyllä itse vastaan teoistani ja päätöksistäni...

Mutta niin vesillä kuin muuallakin liikenteessä on paljon muita, jotka eivät voi mitenkään vaikuttaa minun päätöksiini, mutta jotka saattavat joutua osallistumaan seurauksiin. Tahtomattaan ja mitenkään pystymättä vaikuttamaan ja varautumaan tilanteeseen.

Tällaiset promilleraja esimerkiksi luodaan kaikkien vesilläliikkujien turvaamiseksi, ei niinkään minun kiusaamiseksi. Ainakin itse ajattelen voivani olla hivenen varmempi siitä, ettei veneeni kanssa törmäyskurssilla olevan veneen kippari ole siinä kunnossa, että järkevien päätösten tekeminen on jopa mahdotonta...

Ja pois se minusta, syyllistyn itsekkin lain ja asetusten rikkomiseen, joskus jopa törkeästi. Mutta aina tulisi muistaa, että yhteisesti sovittujen sääntöjen rikkomisella ei vaaranna ainoastaan itseään. Muut toimijat olettavat kaikkien käyttävän samoja sääntöjä, ja suhtautuvat tältä pohjalta muihin. Eikä heillä edes ole muuta mahdollisuutta.

Liikenne, tapahtukoon se maalla, ilmassa tai vedessä, on aina toimijoiden vuorovaikutusta. Ja tämän vuorovaikutuksen ohjaamiseksi täytyy olla yhteisesti sovitut säännöt. Ja mitä tarkemmin säännöt on sovittu, sitä parempi. Ja lisäksi kaikkien vuorovaikutukseen osallistuvien tulisi nämä säännöt vielä osata...

Jos siis omalla sääntöjen rikkomisella aiheuttaa viallisen sivullisen kuoleman, miten sellaisesta teosta voi olla itse vastuussa. Ihmisen henkeä ei mielestäni voi korvata millään. Sakkoja maksamalla, linnassa istumalla tai äärimmäisessä tapauksessa hengen itseltään riistämällä ei voi korvata toisen ihmisen kuolemaa. Tämä tulisi muistaa kun tekee päätöksen rikkoa yhteisesti sovittuja sääntöjä. Sillä päätöksellä vie muilta mahdollisuuden ennakoida päätöksen tekijän käyttäytymistä, ja sopeuttaa oma käyttäytymien siihen.

No huh huh... Tulipas siitä vuodatus...

Eikä edes täysin aiheeseen liittyvä..

Anteeksi
Jari Inkeroinen

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14.02.2006 15:01

Niimpä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 14.02.2006 15:39

Erittäin hyvin sanottu Jatain!
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

tany
Viestit: 135
Liittynyt: 24.10.2005 14:18
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany » 14.02.2006 16:51

Se on ihan totta, että pöljimpien mukaan ne lait laaditaan. Ja me "fiksummat" niitä ihmetellään ja taiten tarpeen mukaan kierretään. Kysymykseen olenko rikkonut lakia voin vastata rehellisesti että monta kertaa. Viimeisin kunnon rikkomus oli ajaa aamuyöstä Juuan korpitaipaleella sen mikä Kawasakista lähti. Eli noin 200 km/h. Minä käänsin kahvaa ja tiesin seuraamukset. Mutta vauhti se viehätti niin. Kamala ajettava sellaisessa vauhdissa tuollainen -73 mallin 900 Kawa. En suosittele. Nyt se on julkisesti tunnustettu ja saan taas nukuttua.
Puu on elävä materiaali: Se vääntyilee, halkeilee, turpoaa ja lopulta lahoaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14.02.2006 20:35

Ei kait tässä nyt aleta rötöksiä tunnustamaan ;)

Monesti kun säädetään määräyksiä ja lakeja niin menee niin sanotusti lapsi pesuveden mukana. Muuatman vuosi sitten kiellettiin nuuskan myynti Suomessa. Siihen asti sen menekki oli laskenut hitaasti mutta varmasti. Käyttäjinä olivat vain länsirajan juntit ja jääkiekkoilijat.
Myynnin kieltämisellä saatiin aikaan se että kielletyn hedelmän maku tuli mukaan ja käyttäjäjoukkoa laajennettiin oikein urakalla - kähyimpänä lukiolaistytöt. Tutkimuksesta riippuen nuuskan käyttö lisääntyi alle 20 vuotiaiden keskuudessa vuodessa 3-5 kertaiseksi.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 15.02.2006 9:46

Moro!
No provosoidunpa nyt minäkin ;)!

Näillä rajojen viilauksilla ei minusta ole käytännön turvallisuuteen mitään vaikutusta, niillä saadaan vain lainkuuliaiset ihmiset (sekä meikäläisen kaltaiset "pikkunilkit") niskakarvat pystyyn, todelliset ongelmat eli kännissä ajelevat eivät tällaisista piittaa pätkän vertaa. Niin se on.

Sama juttu kuin tuo viinaveron alennus: Nyt Helsingin herrat ja rouvat taivastelevat, kun humalaisia näkyy nurkissa, mutta olisivatpa ennen veron muutosta käyneet Tallinnassa katsomassa, kuinka sama jengi siellä örvelsi. Ongelma oli silloin vaan pois silmistä ja näin ollen pois mielestä. Nyt kun todellisuus taas näkyy kotosuomessa, niin sitäpä taivastellaan.

Promillemuutoksella on minusta juuri sama tarkoitus: saadaan omatunto puhtaaksi, että jotain on tehty, vaikka ei sillä mitään käytännön merkitystä olekaan ja voidaan taas katsella toikkarointia hyvällä omallatunnolla.

t.Matti

Vastaa Viestiin