Voipi olla, että olis parempi pitää suunsa kiinni sähellyksistä, varsinkin jos paattia on joskus tarkoitus myydä. Mutta sen verran harmittaa, että on pakko päästä purkamaan, joten tässä viime vuotinen sähellys olkaat hyvä:
Ja kommentteja, kiitos :-)
Jos joku on puuhailuja lukenut, niin väsäsin viime keväänä uudet kylkilistat valkotammesta. Listoista tuli varsin mallikkaat ja muutoinkin ihan ammattimiehen laittaman näköiset.
Jostain syystä en laittanut mitään liimaa väliin, koska sain ne vedätettyä ruuveilla niin kivasti kylkilautaan kiinni.
Kesän kuluessa nuo listat vääntyivät mutkalle, tehden raon listan ja ylimmäisen laudan väliin ja tietty kaikki sadevesi valui ja lepäsi kivasti tuossa raossa. Toki huomasin tuon kesän aikana, mutta ajattelin, että eipä sillä ole mitään tehtävissä kesken kauden ja menee sitten taas listat talvella uusiksi.
Mitään kummempia vaurioita ylimmäisessä laudassa ei näy, mitä nyt ketkan alimmalta kohtaa (johon vesi luonnollisesti valuu) lauta on yhdestä kohtaa kostean näköinen muutama kym. sentin matkalta. Yritän olla positiivinen ja toivon, että se kuivuu suht muiden lautojen näköiseksi.
Jos ei, niin vaihdetaan sitten pätkä lautaa, mikä vaihtoehtona harmittaisi ihan vietävästi!
Listat menee uusiksi jokatapauksessa ja tällä kertaa jotain kunnon liimaa väliin.
Kuulin (tietty vasta viime kesänä), että hyvien listojen tulisi olla sisäpuolelta koverat, jotta niitä voidaan vedättää hieman, millä saadaan jotain estoa tuohon elämiseen.
PS: Tuuleekin koko ajan niin prkleesti, joten ei pääse oikein kalastelemaankaan...
Tyhmyydestä / kokemattomuudesta sakotetaan...
- JLN
- Viestit: 266
- Liittynyt: 10 Elo 2004 17:02
- Paikkakunta: Porvoo
Tyhmyydestä / kokemattomuudesta sakotetaan...
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Just näitä juttuja tänne pitäis laittaa, ihan jo sen takia ettei muut tekis samoja virheitä. Mulla kävi joskus samalla tavalla kumilistojen kanssa että kesähelteillä menivät ihan mutkille. Piti 7 metrin matkalta lyhentää parikymmentä senttiä ja ruuvata uudelleen kiinni liiman kanssa. Sen jälkeen on pysyneet tiiviinä. Ilmeisesti puulistatkin laajenevat lämmetessään.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Olen törmännyt ko asiaan jo useasti, viime kesänä vaihdoin kaverin fiskariin kannet ja parraslistat, edelliset parraslistat oli laitettu vain ruuvein (tai onhan siellä välissä voinut olla aerolite-liimaa(käytössä siihen aikaan kun ko vene on tehty 60-luvulla))parraslistat mätiä, ylin lauta paikoin pehmeä ja kannen reuna mätä. Samoin katselin tossa joella toista pikkufiskaria; sama juttu ylin lautakerta mustunut. Uusiessani kolarissa olleen fiskarin ylintä lautaa, niin siinäkin oli laudan reuna pehmeä, parraslauta mätä kuten parraslista.
Listan allehan pääsee vesi kahdesta suunnasta ylhäältä sadevesi ja merivesi alhaalta aallokossa ajettaessa (oletteko kurkistaneet parraslistojen alle, kun niitä on aikoinaan taivutettu, niin alapuoli tuppaa jäämään auki etenkin keulassa jos/ kun on reilusti vesiheittoa)
Kaikki tämä sen vuoksi koska parraslistoja ei ole pedattu, vrt kaikissa lontoonkielisissä jutuissa kaikki kiinnikkeet, listat, hankaimet neuvotaan (bedding red led/polysulf )tms
Kansiremontissa laitettiin lasikangas kannelta alas ylimpään lautaan n. 3cm epoksilla, tamminen parraslista kankaan reunan päälle sikalla, lupasin omistajalle, että kestää yhtä kauan kuin muukin vene.
Niistä kumilistoista; kannattaa laittaa kesäkuumalla/ lämmittää listaa vaikka kumassa vedessä, joskus ammoisina aikoina, kun laitettiin 8,5 m työveneeseen reilua n.80x80 mm listaa johon tuli teräskisko keskiuraan, niin vedettiin taljalla lista tiukalle ennen kiinnitystä ( jäi metri tähteeksi) mutta ei roikkunut.
Niin muuten tuulee, kalaan tekis mieli mut pitää harrastaa jotain muuta, vaik veneenrakennuksen suunnittelua.
Matti
Listan allehan pääsee vesi kahdesta suunnasta ylhäältä sadevesi ja merivesi alhaalta aallokossa ajettaessa (oletteko kurkistaneet parraslistojen alle, kun niitä on aikoinaan taivutettu, niin alapuoli tuppaa jäämään auki etenkin keulassa jos/ kun on reilusti vesiheittoa)
Kaikki tämä sen vuoksi koska parraslistoja ei ole pedattu, vrt kaikissa lontoonkielisissä jutuissa kaikki kiinnikkeet, listat, hankaimet neuvotaan (bedding red led/polysulf )tms
Kansiremontissa laitettiin lasikangas kannelta alas ylimpään lautaan n. 3cm epoksilla, tamminen parraslista kankaan reunan päälle sikalla, lupasin omistajalle, että kestää yhtä kauan kuin muukin vene.
Niistä kumilistoista; kannattaa laittaa kesäkuumalla/ lämmittää listaa vaikka kumassa vedessä, joskus ammoisina aikoina, kun laitettiin 8,5 m työveneeseen reilua n.80x80 mm listaa johon tuli teräskisko keskiuraan, niin vedettiin taljalla lista tiukalle ennen kiinnitystä ( jäi metri tähteeksi) mutta ei roikkunut.
Niin muuten tuulee, kalaan tekis mieli mut pitää harrastaa jotain muuta, vaik veneenrakennuksen suunnittelua.
Matti
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43
Kun noissa fiskareissa ja muissa paateissa on parraslistat ollu jo ennen kun uretaani oli keksitty, ja kyllä ne silloinkin ihan hyvin kesti. Miten ne aikanaan oli kiinnitetty? Omasta uusin saarniset parraslistat ja kiinnitin ne samoin kun vanhatkin eli puu puuta vasten. Listat ja ylimmän laudan kyllästin ja homesuojasin. En sen kummemmin petaillu listoja vaan vedin ne ruuveilla kiinni niin hyvin kuin sain, ja useamman päivän liotuksella ne taipuikin hyvin vaikkka vääntöä oli kolmeen suuntaan. Keulasta tosin jäi listan alaosa irti kylkilaudasta, ja kittasin pellavaöljykitillä raon umpeen. Pitää miettiä että olisko syytä ottaa listat irti ja laittaa vaikka pellavaöljy kitti väliin koko matkalta.