Traileriko vai mikä?
Lähetetty: 17 Elo 2005 16:34
Moro kollegat,
Pohdiskelun aiheena tällä kertaa on pellinkiläisen talvisäilytys veneen alapään näkökulmasta. Teksti sisältää uskomuksien ja haihattelun lisäksi myös ajatuksia. Kaikkeen esitettyyn tai sitten johonkin yksityiskohtaan toivotaan kommentteja. Varmasti moni muukin on laillani ollut joskus tämän aiheen äärellä. Viestejä aiheeseen liittyen en löytänyt ainakaan yleisimmällä hakusanoilla.
Tähän asti on homma toiminut niin, että hiiappisetä tai - täti on nostanut kaunottaren järvestä leveillä hihnoilla, asettanut varovaisesti kuljetusperävaunuun ja kuljettanut talvisuojaan ja laskenut siellä suoraan kölitukien varaan. Sama keväällä toiseen suuntaan. Nostokorkeutta on talvisuojassa ollut riittävästi tällaiseen operaatioon. Tämä on perustunut siihen uskomukseen, että kunnollisilla hihnoilla nosto ja lasku on veneelle hellävaraisempi kuin esim. traktoritraileri. Tätä uskomusta on tukenut sivustakatsojana nähdyt karseat tilanteet kotisataman jyrkällä luiskalla.
Nyt talvisuojaa uhkaa purkutuomio. Varasuunnitelma on luonnollisesti että vene rannalle ja pressukatos päälle. Mutta silti miettii muita vaihtoehtoja. Traktoritraileriko? Huolellisesti veneen sulavien muotojen mukaan tehtynä. Lokin ja kaiun anturiin liittyvät suojausseikat toimivasti ratkaistuna. Veneen kiinnitys traileriin niin ettei tapahdu vahinkoja jyrkällä luiskalla. Kun strategiset mitat ovat 3,5 tn ja 10,60 m niin mitä arvelette tällaisen trailerin hankintahinnaksi. Mistä löytyy pyöriä ja akseleita. Romiksesta tietty, mutta nyt suunnitellaan talvista (=8 kk) leposohvaa kaunottarelle. Rakenteen tulisi mahdollistaa tarvittava pohjan huolto (siis helpottaa, ei vaikeuttaa). Entä piirustuksia. Huomionarvoinen tosiseikka hankintamenoon liittyen on se, ettei kippari lähipiiristä puhumattakaan ymmärrä juuri hitsauslaitteiden päälle. Tai ymmärtää juuri sen verran ettei ymmärrä. Tämä ajatus trailerista taas lähtee siitä uskomuksesta, että puuvene pitää saada talveksi sellaiseen paikkaan, jossa pystyy sitten jotain puuhastelemaan talven aikana. Ja myös siitä uskomuksesta että trailerin olemassaolo mahdollistaisi mahdollisesti ilmenevien sopivien talvisuojien hyödyntämisen helpommin kun että ei ole traileria.
No tätä ajatusta kun kehittelee niin seuraavaksi tulee siihen että kyllä on hankala vekslailtava tuo traktoritraileri traktorilla ahtaissa paikoissa. Onko vaihtoehtoa? Miltäs tuntuisi seuraava? Alustana teräskehikko n. 2,5 m X 4 m. Siihen hitsattuna kylkituet. Kääntyvä pyörä jokaisessa kulmassa. Koko logistiikka toimisi siis siten että hiiappi tuo kaunottaren vedestä ja laskee tälle alustalle talvisuojan ovella ja muutama riuska henkilö työntää veneen tällä alustalla lopulliselle paikalle. Siellä voi köliä tukea lisää jne. Tämä vaati tasaisen lattian, joka ilmeisesti ei saa olla kalteva. Oletteko nähneet jotain tällaista? Minkälainen tuollaisen pyörän tulisi olla ja mistä pyöriä saa (pyöriviä tarvittavan kantavuuden huomioiden)?
Vielä yksi ajatus. Traktoritraileri ja sen etupäähän irroitettava etuakseli jolloin traileria voisi siirtää talvisuojassa ilman traktoria. Tämä hoituu tietysti pumppukärrylläkin, mutta näyttää huteralta. Ehkä kärryn aisaa voi muotoilla jotenkin paremmin. Silloin takapyörät eivät luonnollisesti käänny, jolloin vekslailtavuus varsin vähäinen.
Ja oman mausteensa tähän antaa kustannusperspektiivi lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä.
tällaisiä funtsailee tällä kertaa Iineksen kippari Näsijärveltä
Pohdiskelun aiheena tällä kertaa on pellinkiläisen talvisäilytys veneen alapään näkökulmasta. Teksti sisältää uskomuksien ja haihattelun lisäksi myös ajatuksia. Kaikkeen esitettyyn tai sitten johonkin yksityiskohtaan toivotaan kommentteja. Varmasti moni muukin on laillani ollut joskus tämän aiheen äärellä. Viestejä aiheeseen liittyen en löytänyt ainakaan yleisimmällä hakusanoilla.
Tähän asti on homma toiminut niin, että hiiappisetä tai - täti on nostanut kaunottaren järvestä leveillä hihnoilla, asettanut varovaisesti kuljetusperävaunuun ja kuljettanut talvisuojaan ja laskenut siellä suoraan kölitukien varaan. Sama keväällä toiseen suuntaan. Nostokorkeutta on talvisuojassa ollut riittävästi tällaiseen operaatioon. Tämä on perustunut siihen uskomukseen, että kunnollisilla hihnoilla nosto ja lasku on veneelle hellävaraisempi kuin esim. traktoritraileri. Tätä uskomusta on tukenut sivustakatsojana nähdyt karseat tilanteet kotisataman jyrkällä luiskalla.
Nyt talvisuojaa uhkaa purkutuomio. Varasuunnitelma on luonnollisesti että vene rannalle ja pressukatos päälle. Mutta silti miettii muita vaihtoehtoja. Traktoritraileriko? Huolellisesti veneen sulavien muotojen mukaan tehtynä. Lokin ja kaiun anturiin liittyvät suojausseikat toimivasti ratkaistuna. Veneen kiinnitys traileriin niin ettei tapahdu vahinkoja jyrkällä luiskalla. Kun strategiset mitat ovat 3,5 tn ja 10,60 m niin mitä arvelette tällaisen trailerin hankintahinnaksi. Mistä löytyy pyöriä ja akseleita. Romiksesta tietty, mutta nyt suunnitellaan talvista (=8 kk) leposohvaa kaunottarelle. Rakenteen tulisi mahdollistaa tarvittava pohjan huolto (siis helpottaa, ei vaikeuttaa). Entä piirustuksia. Huomionarvoinen tosiseikka hankintamenoon liittyen on se, ettei kippari lähipiiristä puhumattakaan ymmärrä juuri hitsauslaitteiden päälle. Tai ymmärtää juuri sen verran ettei ymmärrä. Tämä ajatus trailerista taas lähtee siitä uskomuksesta, että puuvene pitää saada talveksi sellaiseen paikkaan, jossa pystyy sitten jotain puuhastelemaan talven aikana. Ja myös siitä uskomuksesta että trailerin olemassaolo mahdollistaisi mahdollisesti ilmenevien sopivien talvisuojien hyödyntämisen helpommin kun että ei ole traileria.
No tätä ajatusta kun kehittelee niin seuraavaksi tulee siihen että kyllä on hankala vekslailtava tuo traktoritraileri traktorilla ahtaissa paikoissa. Onko vaihtoehtoa? Miltäs tuntuisi seuraava? Alustana teräskehikko n. 2,5 m X 4 m. Siihen hitsattuna kylkituet. Kääntyvä pyörä jokaisessa kulmassa. Koko logistiikka toimisi siis siten että hiiappi tuo kaunottaren vedestä ja laskee tälle alustalle talvisuojan ovella ja muutama riuska henkilö työntää veneen tällä alustalla lopulliselle paikalle. Siellä voi köliä tukea lisää jne. Tämä vaati tasaisen lattian, joka ilmeisesti ei saa olla kalteva. Oletteko nähneet jotain tällaista? Minkälainen tuollaisen pyörän tulisi olla ja mistä pyöriä saa (pyöriviä tarvittavan kantavuuden huomioiden)?
Vielä yksi ajatus. Traktoritraileri ja sen etupäähän irroitettava etuakseli jolloin traileria voisi siirtää talvisuojassa ilman traktoria. Tämä hoituu tietysti pumppukärrylläkin, mutta näyttää huteralta. Ehkä kärryn aisaa voi muotoilla jotenkin paremmin. Silloin takapyörät eivät luonnollisesti käänny, jolloin vekslailtavuus varsin vähäinen.
Ja oman mausteensa tähän antaa kustannusperspektiivi lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä.
tällaisiä funtsailee tällä kertaa Iineksen kippari Näsijärveltä