Traileriko vai mikä?

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Hannutah
Viestit: 81
Liittynyt: 12.06.2003 13:01

Traileriko vai mikä?

Viesti Kirjoittaja Hannutah » 17.08.2005 16:34

Moro kollegat,

Pohdiskelun aiheena tällä kertaa on pellinkiläisen talvisäilytys veneen alapään näkökulmasta. Teksti sisältää uskomuksien ja haihattelun lisäksi myös ajatuksia. Kaikkeen esitettyyn tai sitten johonkin yksityiskohtaan toivotaan kommentteja. Varmasti moni muukin on laillani ollut joskus tämän aiheen äärellä. Viestejä aiheeseen liittyen en löytänyt ainakaan yleisimmällä hakusanoilla.

Tähän asti on homma toiminut niin, että hiiappisetä tai - täti on nostanut kaunottaren järvestä leveillä hihnoilla, asettanut varovaisesti kuljetusperävaunuun ja kuljettanut talvisuojaan ja laskenut siellä suoraan kölitukien varaan. Sama keväällä toiseen suuntaan. Nostokorkeutta on talvisuojassa ollut riittävästi tällaiseen operaatioon. Tämä on perustunut siihen uskomukseen, että kunnollisilla hihnoilla nosto ja lasku on veneelle hellävaraisempi kuin esim. traktoritraileri. Tätä uskomusta on tukenut sivustakatsojana nähdyt karseat tilanteet kotisataman jyrkällä luiskalla.

Nyt talvisuojaa uhkaa purkutuomio. Varasuunnitelma on luonnollisesti että vene rannalle ja pressukatos päälle. Mutta silti miettii muita vaihtoehtoja. Traktoritraileriko? Huolellisesti veneen sulavien muotojen mukaan tehtynä. Lokin ja kaiun anturiin liittyvät suojausseikat toimivasti ratkaistuna. Veneen kiinnitys traileriin niin ettei tapahdu vahinkoja jyrkällä luiskalla. Kun strategiset mitat ovat 3,5 tn ja 10,60 m niin mitä arvelette tällaisen trailerin hankintahinnaksi. Mistä löytyy pyöriä ja akseleita. Romiksesta tietty, mutta nyt suunnitellaan talvista (=8 kk) leposohvaa kaunottarelle. Rakenteen tulisi mahdollistaa tarvittava pohjan huolto (siis helpottaa, ei vaikeuttaa). Entä piirustuksia. Huomionarvoinen tosiseikka hankintamenoon liittyen on se, ettei kippari lähipiiristä puhumattakaan ymmärrä juuri hitsauslaitteiden päälle. Tai ymmärtää juuri sen verran ettei ymmärrä. Tämä ajatus trailerista taas lähtee siitä uskomuksesta, että puuvene pitää saada talveksi sellaiseen paikkaan, jossa pystyy sitten jotain puuhastelemaan talven aikana. Ja myös siitä uskomuksesta että trailerin olemassaolo mahdollistaisi mahdollisesti ilmenevien sopivien talvisuojien hyödyntämisen helpommin kun että ei ole traileria.

No tätä ajatusta kun kehittelee niin seuraavaksi tulee siihen että kyllä on hankala vekslailtava tuo traktoritraileri traktorilla ahtaissa paikoissa. Onko vaihtoehtoa? Miltäs tuntuisi seuraava? Alustana teräskehikko n. 2,5 m X 4 m. Siihen hitsattuna kylkituet. Kääntyvä pyörä jokaisessa kulmassa. Koko logistiikka toimisi siis siten että hiiappi tuo kaunottaren vedestä ja laskee tälle alustalle talvisuojan ovella ja muutama riuska henkilö työntää veneen tällä alustalla lopulliselle paikalle. Siellä voi köliä tukea lisää jne. Tämä vaati tasaisen lattian, joka ilmeisesti ei saa olla kalteva. Oletteko nähneet jotain tällaista? Minkälainen tuollaisen pyörän tulisi olla ja mistä pyöriä saa (pyöriviä tarvittavan kantavuuden huomioiden)?

Vielä yksi ajatus. Traktoritraileri ja sen etupäähän irroitettava etuakseli jolloin traileria voisi siirtää talvisuojassa ilman traktoria. Tämä hoituu tietysti pumppukärrylläkin, mutta näyttää huteralta. Ehkä kärryn aisaa voi muotoilla jotenkin paremmin. Silloin takapyörät eivät luonnollisesti käänny, jolloin vekslailtavuus varsin vähäinen.

Ja oman mausteensa tähän antaa kustannusperspektiivi lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä.

tällaisiä funtsailee tällä kertaa Iineksen kippari Näsijärveltä

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 18.08.2005 11:40

Moro!
Dida on 8,5metrinen, noin 3,5 tonninen purjevene ja viettää talvensa traktoritrailerilla. Traileri on melko simppeli, 2 Ducaton taka-akselia ja keskellä 250x100x5mm putkiaisa. Itse kasaan hitsailtu ja hyvä.
Se, miten vesillelasku ja nosto onnistuvat, on kiinni siitä, millaisen suharin traktoriin saa, itselläni on hyvä, muuten en traileria olisi tehnytkään. Tällä hetkellä traileri on Vesilahdessa, jos tarjoat kyydin (45 minTampereelta), niin voin tulla omaa tekelettäni näyttämään vaikka ensi viikolla, mahdollisesti myös tänään. Kuviakin voin ensi viikolla sähköpostiin laittaa, jos sinulla sellainen käyttäjätiedoissa löytyy. Jos haluat tänään katsomaan, soita 040 593 1060.

t.Matti Pyhäjärveltä

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 18.08.2005 13:49

mulla oli veneen rakennuksen loppuvaiheessa parin parrun varaan tehty tsydeemi , 8 kpl pieniä muovinapaisia kottikärryn pyöriä ( liian pieniä yli 1,5 t veneelle) akseleina neljä kierretankoa johon sai pyörät suoraan muttereilla . ei kääntyviä pyöriä .... kääntyi raa-alla voimalla ( voimasanoja säästämättä ja perisuomalaisia esi-isien jumalia apuunkutsuen)

ihan toimiva kun tekee tuet sellaisiksi että saa yhden kerralaan lasketuksi alas jolloin pohjaa pääsee maalaamaan kohtuullisen hyvin

moottorin nostokin kävi helposti kun työnsi veneen alta pois, nosti koneen ilmaan puuparruista kyhätyllä hirttopuun näkösellä nosturilla taljan avulla , sitten vaan vene alle ja kone tassuilleen pedin varaan ...

että kyllä puustakin saa hitsaamatta, mutta pyörät saa olla tosi tukevaa tekoa jos meinaan on vähänkään enenpi sitä painoa päällä
Mile

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 28.08.2005 10:17

Traktoritrailerista saa helposti veksailtavan, kun kiinnittää sen traktorin nostolaitteeseen vetokartulla=tr voi kääntää lähes 90 astetta, niin kääntyy ahtassa tilassa.Maantiekuljetus on tietysti tukevampaa vetokoukussa.
Vetokarttukiinnitys mahdollistaa myös helposti veneen korkeusmuutokset kärrii nähden. Kun sivutuet on akselin kohdalla on helppo tr:lla nostaa keula ylös ,pukit veneen alle kärrin keula alas=maalaus yms tilaa löytyy.
Vielä kääntyvämmän saa kun kärrin pyörät kääntyvät=kuorma-auton etuakseli (10 tn) kestää vallan mainiosti, kääntö(esim. hydr.sylinterillä), niin johan kääntyy vaikka kulman ympäri.
Em kärri ka:n runko+etuaks, (jouset ja muut releet pois) on nopea ja halpa tehdä. Kestää noin keveän veneen. Kokemusta yhdistelmästä 10tn linja-auton etuaks+100x200 rhs-putkirunko jolla n.6 tn vene=joustaa "jonkin verran"

Matti

Vastaa Viestiin