Perä ja keula, vasen ja oikea

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Perä ja keula, vasen ja oikea

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 02 Elo 2005 09:24

lth kirjoitti:Miten se perä sitten määritellään onkin jo toinen juttu...
Miten se määritellään, osaatko kertoa?

Tyynenmeren kansojen purjekanooteilla, joissa on kelluke yhdellä puolella, purjehditaan ei siten luovien, kuin me luovimisen ymmärrämme, vaan vaihtaen suuntaa. Perä ja keula vaihtavat säännöllisesti paikkaa.

Entä missä on pyöreän aluksen perä? Venäläinen amiraali Popov kokeili 1800-luvun lopussa pyöreitä panssarilaivoja. Aikanaan ne eivät olleet menestyksellisiä.
http://www.steelnavy.com/ISWNovgorod.htm
Nykyaikaisella potkuriteknologialla, azipod tai voith esim., tarina voisi olla toinen. Missä olisi silloin keula, missä perä, missä oikea, missä vasen, jos alus on ympyräsymmetrinen ja voi vaihtaa suuntaa mielen mukaan?

Ajatus "epätavallisesta" runkomuodosta ei ole kuollut. Aker kehittää tosissaan vinoa jäänsärkijää (oblique icebreaker).
http://www.akerarctic.fi/picturesetvideos.htm
Mikä on sen perä silloin kun se menee kylkimyyryä?

Ja tämähän ei ole ihan turhaa hörinää. Eikös perän ja keulan määrittely liity suoraan aluksen pituuden määrittelyyn, ja sillä taas on aika paljon kaikenlaisia taloudellisia vaikutuksia. Puuveneenrakentajalle esim. on aika oleellista, sovelletaanko veneeseen EU:n huvivenedirektiiviä vai ei.

Hannu

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Re: Perä ja keula, vasen ja oikea

Viesti Kirjoittaja Kinde » 02 Elo 2005 09:53

hannuvartiala kirjoitti:
lth kirjoitti:Miten se perä sitten määritellään onkin jo toinen juttu...
Niin sitten voidaan myös ruveta ihmettelemään ovatko kaikki vedessä kelluvat kappaleet veneitä tai laivoja? Onko kelluva asunto vene vai laiva ja missä on sen perä tai keula?

Miten se määritellään, osaatko kertoa? No veneen tekijä varmaan suunnitellessaan ajattelee ton valmiiksi.

Tyynenmeren kansojen purjekanooteilla, joissa on kelluke yhdellä puolella, purjehditaan ei siten luovien, kuin me luovimisen ymmärrämme, vaan vaihtaen suuntaa. Perä ja keula vaihtavat säännöllisesti paikkaa.

Uskon kuitenkin tollakin veneellä pääsääntöisesti ajettavan toiseen suuntaan kun ollaan vapailla halsseilla.

Entä missä on pyöreän aluksen perä? Venäläinen amiraali Popov kokeili 1800-luvun lopussa pyöreitä panssarilaivoja. Aikanaan ne eivät olleet menestyksellisiä.
http://www.steelnavy.com/ISWNovgorod.htm
Nykyaikaisella potkuriteknologialla, azipod tai voith esim., tarina voisi olla toinen. Missä olisi silloin keula, missä perä, missä oikea, missä vasen, jos alus on ympyräsymmetrinen ja voi vaihtaa suuntaa mielen mukaan?


Kyllä tommosella panssarilaivallakin on komentosilta josta näkyvyys ja ohjauslaitteet määrittelee ajatellun pääkulkusuunnan. Vaikka siinä olis pystyakselinsa ympäri pyörivä pohja tai kansi ei se muuttais asiaa miksikään. Jos aluksessa olisi joka ilmansuuntaan ohjaamonsa ja vetolaitteena vaikka azipod alkais mennä pikkusen vaikeaksi määrittää pää kulkusuunta. Tosin poikkeus vahvistaa säännön tossakin :)

Ajatus "epätavallisesta" runkomuodosta ei ole kuollut. Aker kehittää tosissaan vinoa jäänsärkijää (oblique icebreaker).
http://www.akerarctic.fi/picturesetvideos.htm
Mikä on sen perä silloin kun se menee kylkimyyryä? No vertaappa vaikka helikopteriin joka pystyy kulkemaan myös ylös ja alas. Onko vaikea määrittää pyrstö keula kylki pohja ??

Ja tämähän ei ole ihan turhaa hörinää. Eikös perän ja keulan määrittely liity suoraan aluksen pituuden määrittelyyn, ja sillä taas on aika paljon kaikenlaisia taloudellisia vaikutuksia. Puuveneenrakentajalle esim. on aika oleellista, sovelletaanko veneeseen EU:n huvivenedirektiiviä vai ei.

Sitten vielä milloin vesijetti muuttuu veneeksi? Ruotsalaiset sen ovat jo määrittäneet.

Ei noi nyt ihan yks selitteisiä määreitä aina olekkaan, mutta edelleen siihen alkuperäiseen ihmettelyyn että mikä on styyr ja paapuurin paikka veneessä. Kun tavallisella veneellä on selkeä keula ja perä on edellisten määreiden käyttäminen selkeää ja helppoa. Niinkuin Ith kertoi tuttunsa sanoneen on paapuuri perästä keulaan katsoessa vasen ja styyrpuur oikea laita. Jos noille styyr ja paapuureille haluaa käyttää suomenkielistä vastinetta käy siinä oikealaita ja vasen laita. Mulle toi on ollut niin tiukkaa pässinlihaa jo pennusta asti että en kyllä osannut odottaa että ne tuottaa ihmetystä ja sekoittuu oikeaan ja vasempaan.
Hannu

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 02 Elo 2005 17:26

Kovin eksoottisiin aluksiin ei tarvitse mennä kun sekä oikea että vasen laita mutta myös styyrpuuri ja paapuuri ovat vaihtuvia ja suhteellisia käsitteitä. Nimittäin losseissa ja maantielautoissa. Niissä kun kulkusuunta vaihtuu tasaiseen tahtiin. Valotkin toki vaihtuvat niin että punainen on aina paapuurissa, tai siis aluksen senhetkiseen kulkusuuntaan nähden vasemmalla puolella. Jos normaali vene vaihtaa suuntaa, niin kulkusuuntaan nähden vasen puoli ei silti muutu paapuuriksi (eikä lamppuja tarvitse vaihtaa ;-). Yhtä kaikki, losseilla ja lautoilla ei ole absoluuttista perää ja keulaa. Monissa vielä ohjaamokin on keskellä identtinen molempiin suuntiin.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 02 Elo 2005 17:36

lth kirjoitti:Kovin eksoottisiin aluksiin ei tarvitse mennä kun sekä oikea että vasen laita mutta myös styyrpuuri ja paapuuri ovat vaihtuvia ja suhteellisia käsitteitä. Nimittäin losseissa ja maantielautoissa. Niissä kun kulkusuunta vaihtuu tasaiseen tahtiin. Valotkin toki vaihtuvat niin että punainen on aina paapuurissa, tai siis aluksen senhetkiseen kulkusuuntaan nähden vasemmalla puolella. Jos normaali vene vaihtaa suuntaa, niin kulkusuuntaan nähden vasen puoli ei silti muutu paapuuriksi (eikä lamppuja tarvitse vaihtaa ;-). Yhtä kaikki, losseilla ja lautoilla ei ole absoluuttista perää ja keulaa. Monissa vielä ohjaamokin on keskellä identtinen molempiin suuntiin.
NOH mitäs tohon nyt sanois :( Ainakin sen että just sen takia ne täällä helsinskissä ajavat noilla ihmealuksilla päin laitureita ja toisia aluksia. Johtuu nimenomaa siitä että on alettu uhmata luonnolakeja vastaan jotka on tarkoittanu veneeseen perän ja keulan.

Vastaa Viestiin