hannuvartiala kirjoitti:lth kirjoitti:Miten se perä sitten määritellään onkin jo toinen juttu...
Niin sitten voidaan myös ruveta ihmettelemään ovatko kaikki vedessä kelluvat kappaleet veneitä tai laivoja? Onko kelluva asunto vene vai laiva ja missä on sen perä tai keula?
Miten se määritellään, osaatko kertoa? No veneen tekijä varmaan suunnitellessaan ajattelee ton valmiiksi.
Tyynenmeren kansojen purjekanooteilla, joissa on kelluke yhdellä puolella, purjehditaan ei siten luovien, kuin me luovimisen ymmärrämme, vaan vaihtaen suuntaa. Perä ja keula vaihtavat säännöllisesti paikkaa.
Uskon kuitenkin tollakin veneellä pääsääntöisesti ajettavan toiseen suuntaan kun ollaan vapailla halsseilla.
Entä missä on pyöreän aluksen perä? Venäläinen amiraali Popov kokeili 1800-luvun lopussa pyöreitä panssarilaivoja. Aikanaan ne eivät olleet menestyksellisiä.
http://www.steelnavy.com/ISWNovgorod.htm
Nykyaikaisella potkuriteknologialla, azipod tai voith esim., tarina voisi olla toinen. Missä olisi silloin keula, missä perä, missä oikea, missä vasen, jos alus on ympyräsymmetrinen ja voi vaihtaa suuntaa mielen mukaan?
Kyllä tommosella panssarilaivallakin on komentosilta josta näkyvyys ja ohjauslaitteet määrittelee ajatellun pääkulkusuunnan. Vaikka siinä olis pystyakselinsa ympäri pyörivä pohja tai kansi ei se muuttais asiaa miksikään. Jos aluksessa olisi joka ilmansuuntaan ohjaamonsa ja vetolaitteena vaikka azipod alkais mennä pikkusen vaikeaksi määrittää pää kulkusuunta. Tosin poikkeus vahvistaa säännön tossakin :)
Ajatus "epätavallisesta" runkomuodosta ei ole kuollut. Aker kehittää tosissaan vinoa jäänsärkijää (oblique icebreaker).
http://www.akerarctic.fi/picturesetvideos.htm
Mikä on sen perä silloin kun se menee kylkimyyryä? No vertaappa vaikka helikopteriin joka pystyy kulkemaan myös ylös ja alas. Onko vaikea määrittää pyrstö keula kylki pohja ??
Ja tämähän ei ole ihan turhaa hörinää. Eikös perän ja keulan määrittely liity suoraan aluksen pituuden määrittelyyn, ja sillä taas on aika paljon kaikenlaisia taloudellisia vaikutuksia. Puuveneenrakentajalle esim. on aika oleellista, sovelletaanko veneeseen EU:n huvivenedirektiiviä vai ei.
Sitten vielä milloin vesijetti muuttuu veneeksi? Ruotsalaiset sen ovat jo määrittäneet.
Ei noi nyt ihan yks selitteisiä määreitä aina olekkaan, mutta edelleen siihen alkuperäiseen ihmettelyyn että mikä on styyr ja paapuurin paikka veneessä. Kun tavallisella veneellä on selkeä keula ja perä on edellisten määreiden käyttäminen selkeää ja helppoa. Niinkuin Ith kertoi tuttunsa sanoneen on paapuuri perästä keulaan katsoessa vasen ja styyrpuur oikea laita. Jos noille styyr ja paapuureille haluaa käyttää suomenkielistä vastinetta käy siinä oikealaita ja vasen laita. Mulle toi on ollut niin tiukkaa pässinlihaa jo pennusta asti että en kyllä osannut odottaa että ne tuottaa ihmetystä ja sekoittuu oikeaan ja vasempaan.
Hannu