Miten meni juhannus?

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
Jussikoo
Viestit: 23
Liittynyt: 08 Elo 2004 05:05

Miten meni juhannus?

Viesti Kirjoittaja Jussikoo » 26 Kesä 2005 22:24

Pakko kysyä miten juhannus meni? Ite olin koko jussin töissä ja vene kökötti laiturissa...Ja otti pannuun! Kertokaa kuinka hauskaa oli, niin saa tuon veetutus käyrän oikein ylös;-)!
Ps. Huomenna alkaa vapaat ja sääennusteen mukaan sateet! Hieno homma!

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 26 Kesä 2005 23:12

Kävimme jollalla katsomassa Helsingin Seuraasaaren Juhannuksen. Muilla oli isot veneet. Lakkaillin sitten ralleja. En pingota, kun kesä on niin lyhyt, ehkäpä vähäluminenkin.
Kyyrö

Stefu
Viestit: 77
Liittynyt: 20 Loka 2004 20:47

Viesti Kirjoittaja Stefu » 27 Kesä 2005 18:25

Kiitos kysymästä...hyvin meni.

Paukuteltiin 6 soplmua Espoosta Barösundiin ja takaisin, välillä satoi, välillä paistoi, tuultakin oli välillä riittävästi.

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 27 Kesä 2005 18:34

Hyvinhän se meni täälläkin: perjantaina seilattiin Ruissalosta Nauvon Sandöhon ja sunnuntaina kipakkaa kyytiä takaisin. Maileja lienee tullut sellaiset 40. Sunnuntain paluureissulla piti ottaa genoa alas kesken matkan, kun se kallisti puuskissa venettä sen verran, että kyyti alkoi olla vähän turhan märkää:-) Siinä vaimon liukastellessa keulakannella, rupesin miettimään, että saankohan selkääni, jos laittaisin keulapurjeeseen rullalaitteen...

k

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16 Huhti 2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 02 Heinä 2005 19:20

kms kirjoitti:Siinä vaimon liukastellessa keulakannella, rupesin miettimään, että saankohan selkääni, jos laittaisin keulapurjeeseen rullalaitteen...

k
Rullalaite sopii veneesi tyyliin kuin satula sian selkään ;).

Vakavasti puhuen, onhan noita jemmattu kannen alle vanhoissa purkkareissa. Ihan hyvä ratkaisu, veneen tyyli säilyy, ja sisältä poistuu muutama ylimääräinen purjesäkki muutenkin ahtaista tiloista.

Terveisin
Markku

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 03 Heinä 2005 13:42

Juuri tuonkaltaista asennusta olen miettinyt. Keulasteevin ja kannen välissä kun on juuri sopivasti tilaa. Tosin siellä on tällä hetkellä todella hieno alkuperäinen keulastaagin kiristys/löysäysmekanismi , jota en millään raaskisi ottaa pois.

Tiedän senkin, ettei puritaanit hyväksy koko rullalaiteratkaisua, mutta koska 90% veneeni käytöstä on yksinpurjehdusta, se mm. vähentäisi tuntuvasti lähtövalmisteluihin menevää aikaa ja helpottaisi laiturista lähtöä/paluuta (mullahan ei oo enää konetta)

t:k

Manito
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Marras 2003 22:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Manito » 04 Heinä 2005 01:12

Ei se rullalaite kovin uusi keksintö ole. Katsokaa vaikka kirjasta Finlands segeljakter. ihan jo alkukuvissa muistaakseni hilpeän näköinen kaveri pitää keulavantista kiinni, jossa alhaalla kovin tutun olöinen hyrrä.. Muistaakseni kirjan uusin vene vuodelta 25 T:Manito

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 04 Heinä 2005 10:17

Rullauslaite on vanha keksintö, mutta sehän ei ole ollenkaan sama juttu kuin rullareivi. Rullareiviä ei kyllä vanhaan veneeseen tartte ruveta sovittelemaan, mutta vanha pronssinen Wykeham-Martin sopii kyllä klassikon keulille ihan hyvin. Niitä on kuitenkin käytetty pitkälle toistasataa vuotta.

http://www.classicmarine.co.uk/Articles/WMgear.htm

Pekka

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 04 Heinä 2005 12:21

Moi,

Juuri tuollainen on/off -rullalaite on mielessäni. Veneeni on sen sorttinen, että täydellä genoalla mennään tiettyyn keliin asti, jonka jälkeen pelkällä isolla. Paljonkohan tuollainen laite maksaa halvimmillaan...

k

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 04 Heinä 2005 13:06

No vaikka tuolta Classic Marinen sivuilta löytyy hinnat
(kamalan mittainen linkki)

Sadasta punnasta neljäänsataan, koosta riippuen. Noita löytyy kyllä mistä hyvänsä klassikkovenetarvikkeita myyvästä kaupasta, surffaile vain haulla "Wykeham-Martin furling" ja kauppoja löytyy pilvin pimein.

Liian pientä, alimitoitettua mallia ei kannata ostaa, ennemmin vähän ylikokoinen. Koko homman toiminta perustuu pariin laakeriin jotka sitten hirttävät kiinni liian suurilla kuormilla. Systeemiin saa myös vanhojen pronssiliukulaakerien tilalle suunniteltuja kuulalaakereita, joita käyttämällä voi periaatteessa käyttää vähän alimitoitettua rumpua. Joka tapauksessa jos ostaa käytetyn rummun niin laakerien kunto kannattaa katsoa erityisen tarkkaan.

Pekka

Pekka

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 04 Heinä 2005 14:32

Hehei, tuo Wykeham-Martin vehjehän saattaisi olla ratkaisu ongelmaani myös hintansa puolesta. Kiitokset siis linkistä. Täytyy vielä lukaista noita ohjeita, jotta hahmotan, miten täkkikulma oikein tuohon kiinnitetään ja kysyä neulojalta, voiko ko. genoan laittaa tuollaiseen siten, ettei siihen tule venymää.

t:kaapo

p.s. oletko menossa Seabirdillä Hankoon??

Vastaa Viestiin