Kovaa keliä?
Lähetetty: 18 Kesä 2005 15:22
Heitän kysymyksen muille kuin miehekkäille uhoajille: missä menevät turvallisen moottoriveneilyn tuulirajat?
Ilmatieteenlaitoksen tuulivaroitukset menevät näin:
* hirmumyrskyvaroitus: tuulennopeuden 10 min. keskiarvo yli 32 m/s
* myrskyvaroitus: tuulennopeuden 10 min. keskiarvo 21 - 32 m/s
* kovan tuulen varoitus: tuulennopeuden 10 min. keskiarvo 14 - 20 m/s
* huomautus veneilijöille: tuulennopeuden 10 min. keskiarvo 11- 13 m/s tai esiintyy voimakkaita puuskia (vain kesäaikana 1.5. - 31.10.)
Nämä ovat kuitenkin summittaisia arvoja, sitäpaitsi tuttu meteorologi sanoi heidän ennustavan aina varmuuden vuoksi reilusti yläkanttiin.
Mikä on näkemyksenne? Millaista keliä tavallinen fiskari kestää ilman riskiä? Itselle jo 10 m/s on mukavan perheveneilyn yläraja. Äijäkeikalla 17 m/s menettelee, mutta 20 m/s on jo höykytystä. Nämä koskevat kuitenkin miehistön kestävyyttä, eivät veneen (eivätkä tietenkään kapteenin (tulihan sitä uhoa ;-)). Missä alkavat tulla itse veneen rajat vastaan ja mistä sen huomaa? Onko joku joutunut oikeasti myrskyn takia fiskarilla hankaluuksiin?
Hukkumiset selvin päin merikelpoisella paatilla ovat vesialueillamme perin harvinaisia. Perämoottoriveneitä on kyllä mennyt jokunen, mutta esim Viikinki upposi vanhentuneiden karttojen, ei kelin vuoksi.
Ilmatieteenlaitoksen tuulivaroitukset menevät näin:
* hirmumyrskyvaroitus: tuulennopeuden 10 min. keskiarvo yli 32 m/s
* myrskyvaroitus: tuulennopeuden 10 min. keskiarvo 21 - 32 m/s
* kovan tuulen varoitus: tuulennopeuden 10 min. keskiarvo 14 - 20 m/s
* huomautus veneilijöille: tuulennopeuden 10 min. keskiarvo 11- 13 m/s tai esiintyy voimakkaita puuskia (vain kesäaikana 1.5. - 31.10.)
Nämä ovat kuitenkin summittaisia arvoja, sitäpaitsi tuttu meteorologi sanoi heidän ennustavan aina varmuuden vuoksi reilusti yläkanttiin.
Mikä on näkemyksenne? Millaista keliä tavallinen fiskari kestää ilman riskiä? Itselle jo 10 m/s on mukavan perheveneilyn yläraja. Äijäkeikalla 17 m/s menettelee, mutta 20 m/s on jo höykytystä. Nämä koskevat kuitenkin miehistön kestävyyttä, eivät veneen (eivätkä tietenkään kapteenin (tulihan sitä uhoa ;-)). Missä alkavat tulla itse veneen rajat vastaan ja mistä sen huomaa? Onko joku joutunut oikeasti myrskyn takia fiskarilla hankaluuksiin?
Hukkumiset selvin päin merikelpoisella paatilla ovat vesialueillamme perin harvinaisia. Perämoottoriveneitä on kyllä mennyt jokunen, mutta esim Viikinki upposi vanhentuneiden karttojen, ei kelin vuoksi.