KADEHDIN

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

KADEHDIN

Viesti Kirjoittaja manteli » 31.05.2005 15:48

Kaikkia teitä joilla on vene talvet joko omalla pihalla tai ainakin lähellä (alta 5km).
Laskeskelin illalla kun en unta saanut, kolmenviikon jaksoa jonka olen nyt käyttänyt Anninan kunnostukseen.
Kilometrejä on tullut auton mittariin yli kolmetuhatta, bensaa palanut vajaa 300 litraa, hyvää veneenkunnostus työaikaa kulunut ratin takana noin 37 tuntia eli meikäläisen työpäivinä melkein neljä ja puoli, jonka olis voinut venettäkin fiksata.
Plussalle jää sitten toi Olavi Virran tuotanto, on meinaan kuunneltu neljää levyä vaille koko satsi, tunnustan olen mää jokusen kappaleen skipannu.
Tarinan opetus: Jos on vaihtoehtona veneen telakointi lähelle nukkumapaikkaa, kannattaa siitä maksaa selvää rahnaa ainkin mun mielestä ja vaikka enemmänkin.

T: edelleen kadehtien jaakko ja en's viikolla rumba jatkuu

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 31.05.2005 17:59

Mun muijan mielestä Bertta-Lotta ja muut projektit voisi talvehtia vaikka Kuubassa kun miestä ei kuulemma näy kuin syömässä ja kelloa vetämässä.
Eikä mullakaan mitään Kuubaa vastaan ole ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 01.06.2005 1:08

No ittellä on paatit 200km päässä, joten menee tuo kunnostus aina viikonloppuihin :-(
Koittanu nysvätä aina kotosalla jotain ja sitte paatilla iskenyt hinosäätöjen jälkeen paikalle...
Turhauttavaa mutta perkule ku H:linnasta U:kiin makso jo kuljetus 600€
niin viitti sitä joka kevät ja syksy maksella :-)

Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20.10.2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 01.06.2005 8:43

150 kilometriä on mullakin veneelle. Välimatkaa tulee todellakin kirottua, kun puuvene.netissä pojaat ja flikat painaa venettä vesille. Olen nähnyt veneeni jo kerran tänä vuonna!

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 01.06.2005 8:45

Erästä mainosta mukaellen "Elämä on kallista"
On se kiva huomata etten ole ainoa näissä ongelmissa painija, mulla onneks on kaikki työkalut ukkon mökillä puolentoista kilsan päässä. Vois käyrä vähän nousta kun huomais jonkun tärkeen vempeleen jääneen sinne reilun sadankilsan päähän.

Koitetaan kestää toivoo jaakko

Avatar
JLN
Viestit: 266
Liittynyt: 10.08.2004 17:02
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JLN » 01.06.2005 9:18

Mulla on paatti omalla pihalla ja en olisi ostanutkaan peruskunnostuksen tarpeessa olevaa venettä, mikäli joutuisin ajelmaan autolla veneen luokse tai ainakaan en olisi millään voinut tehdä remonttia yhden talvikauden aikana.
Rupesin laskeskelemaan, niin ylösnoston jälkeen, puolessa vuodessa veneeseen on mennyt noin 400h, joten onneksi on piha, jossa pitää.
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 01.06.2005 12:32

Mulla on niin onnellinen tilanne että vene on pihalla. Pari vuotta on menny noin 200h per talvi tohon paatin kunnostukseen. Mulla ei hommasta tulis mitään jos ei vois pihassa laitella. Pienet muksut ja työnkuva aiheuttaa sen että venettää pääsee ropeltamaan yleensä 2 h max 4h kerralla joten jos siitä vaikka tunti menis matkoihin ei paljo jäis rakenteluaikaa. Nostan hattua teille kaikille jotka matkojen päästä veneitä laitatte.

puupaatti_1_
Viestit: 69
Liittynyt: 20.03.2005 16:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja puupaatti_1_ » 01.06.2005 14:14

ei meilläkään oo kun 350kilomeetriä veneille

matikainen2
Viestit: 92
Liittynyt: 04.11.2004 21:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja matikainen2 » 01.06.2005 20:48

Mulla tökkäs konemiesten kanssa pahasti ja siispä huomen aamulla klo 07.00 Nizzaan kesäkuuks eiköhän ala välimatkat riittää.
Hyvää kesää kaikille, palataan heinäkuussa.T:Ripa

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Pihassa on

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.06.2005 11:54

Moro
Mulla on venehalliin matkaa 7 metriä, ja silti talvi tuli löhöttyä sohvalla, vaikka olis ihan hyvin voinut tehdä vaikka mitä. Ja nyt keväällä sitten kauhea kiire ennen vesillelaskua, että saa kaikki paikat kuntoon mitä pitikin. No nyt on jo melkein kaikki kunnossa ja vene vesissä. enään purjeet ja köysiä paikalleen ja menoksi. (kutterin furlex odottaa varaosia)

Se on varmaan tuon auringon aiheuttama käpylisäkehormoonin lisäys, mikä herättää veneilijän talvihorroksesta.

Tänä keväänä tehtynä :
-kyljet hiottu ja lakattu
-ruffi ja kaikki kannen mahonkiosat hiottu ja lakattu (sitlooda, preekonki, parraslistat, puksprööti, luukut, ruffi, puomit...)(vaimo hoiti kaikki lakkaukset ja hionnat)
-pohjan irtovat maalit skrabattu, hiottu ja maalattu (lyijymönjäx2, primer x2, myrkkyx2)
-vesilinjan hionta ja maalausx2
-sitlooda luukkujen muutostyöt ja uudelleen saranointi
-pää- ja perä-luukun reunojen liimaus ja vahvistustyöt
-syksyllä rikotun furlexin purku ja korjaustyö (vielä vähän kesken kun odottelen lisää varaosia
-kaasuhälyttimen asennus ja johdotus
-Kaasupullokotelon parannus
-kaidetolppien lukitus
-koneen huolto ja tarkastus(normaalit kohteet)
-miljoonan pikku asian ja kohteen tarkastus ja kiristys. Esim. vannasputkenboxi, rustinrautojen kiristys, peräsimen akselien ja hydralitunkin akselien tarkastus ja kiristys, parduunien lyhennys...

Päätin vielä asentaa toisen sähköisen varapilssipumpun omaksi järjestelmäkseen, koska tuntuu että nuo perskeleet hajoaa aina kun niitä
tarvittais.
Laskeskelin noita vuotoja, että jos vaikka lavuaarin viemärin letku pullahtaa paikaltaan (vaikka olenkin tarkastanut letkunkiristimet) niin n. 50 cm syvässä olevasta 40 mm putkesta tulee paineella vettä n 150l/min.
Siinä ei pilssipumppuu, joka pumppaa 75 l/min, ei oiken riitä. Sille tulee nyt kaveriksi toinen jonka kapasiteetti on 130 l/min.
Onko kokemuksia/perusteluita/ideoita miten nuo kannattais asentaa. molemmat saman katkaisijan ja autom.sulakkeen taa, vai erikseen. niin että toinen käy aina ensin vai molemmat yhtä aikaa? Venesähköspesialistini sanoi että pumppujen tulisi käydä säännöllisesti, jotta ne pysyvät kunnossa. Seisoessaan sähkömoottori "jäätyy". Hiilet hapettuvat paikalleen ja ennen pitkään toimitahäiriöitä ilmenee.

Ajattelin asentaa toisen vähän ylemmäksi ja se kävisi vain silloin, kun vettä tulee enemmän esim turkkeja pestessä ja kovassa kelissä kryssiessä, jolloin auringon kuivattamat kylkilaudat vuotavat (huom uskon aurinkoiseen kesää huolimatta viime kesästä).

t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Nevinski
Viestit: 209
Liittynyt: 10.05.2004 13:33

Viesti Kirjoittaja Nevinski » 02.06.2005 12:34

Mulla on omani mökillä, matkaa n 110 km. Mutta mikä sen mukavampaa kuin mennä lopputalvesta ja alkukeväästä viikonloppuisin venehommiin, varsinkin kun loppuperhe ei viitsi tulla sinne palelemaan... ;)

Toisaalta mä selviän omasta muutamalla viikonlopulla, sen verran hyvä vielä on kun otin puulle vuonna 2002. Silloin vene oli lähempänä... Mutta jos olisi isompi tai vähän huonokuntoisempi, niin pakkohan se olisi olla lähempänä.

Viikonloppuna pääsee merelle!!! Juhuu!!!
Puuvene on puuvene, muu vene on muu vene!

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 06.06.2005 10:33

Puuveneen lakkaus etätyönä on ankeaa puuhaa ainakin tällaisena keväänä. Aja 220 km siivu vetämään yksi lakkakerros... Viime vuonna meni vapuksi veteen, nyt hyvä jos heinäkuuksi ehtii. Onneksi luvassa on siirtopurjehdus -- ensi keväänä alus on 15 minuutin kävelymatkan päässä!
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Kajaus
Viestit: 11
Liittynyt: 15.06.2005 23:19
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kajaus » 15.06.2005 23:56

Voi luoja, nythän mä vasta tajusin että painin lähes olemattoman ongelman parissa... Asun muka korvessa ja matkaa keskustaan (lue: lähimpään satamaan) on n. 15 km. Olen tässä tuskailluut että voiko sellaista matkaa kulkea aina kun mielii venettä rassaamaan. Luulin että se pitää oikeasti paikkaansa se väite että täällä pohjoisessa on välimatkat pidemmät... Noh, hienoa asiassa on se että ehdin jo ennen tätä upeaa hetkeä tehdä päätökseni ja pitää veneen ihan tuossa pihalla. Matkaa "verstaalle" kertyy kokonaiset 10-15 metriä, riippuen siitä että meneekö keulaan vai perään...! Paikka siis on katsottu jo mutta veneen saapumiseen menee vielä kurjat 2 tuntia. En ymmärrä kuinka muut alan harrastajat pysyvät nahoissaan tuon ajan. Edellisellä kerralla oli ihan sama homma, luulin että se on sitä "eka kertahan se aina vähän jännittää" meininkiä, mutta ei. Noh, tähän sain aikaa tapettua kivasti lähes 5 minuuttia, joten nopeasti laskien enää 1 h 55 min niin traileri ajaa pihalle!
Better a wooden boat than not boat at all !!!

http://groups.msn.com/Salme/salmentarinaa.msnw

Vastaa Viestiin