Purjeveneilijästä moottoriveneilijäksi ja päinvastoin?

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Purjeveneilijästä moottoriveneilijäksi ja päinvastoin?

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 23.04.2005 10:14

Kuulin jokin aikaa sitten hämmästyksekseni erään jo melkein vuosikymmeniä moottoriveneilyä harrastaneen tuttavani hankkineen vastaavankokoisen (n. 8 metriä) purjeveneen. Ja hiljakkoin taas muuan vuosikausia purjeveneen pinnassa viihtyneen tuttavani harkitsevan moottoriveneen hankkimista.

Nämä immeiset olivat kumpikin lasikuituveneen omistajia. Jäin vain pohtimaan että lieköhän kuinka yleistä tai harvinaista tämmöinen "moottorityypin" vaihto (tai edes sen harkitseminen)?

- Petri

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 23.04.2005 11:24

Jokainen joka on kokenut, tietää miltä tuntuu, kun moottori sammutetaan ja purjeet alkavat vetää. Hiljaisuus, veden kohina, vapaus! Itse olen paljon purjehtinut optimistista ja H-veneestä Halbergeihin ja uusiin Nauticateihin (kyllä, niilläkin voi purjehtia) ja arvostan purjehdusta suuresti. Mikään ei kuitenkaan korvaa vanhan Perkinsin tärinää omassa mahonkifiskarissa enkä hevillä vaihtaisi purjeveneeseen. Vaikka toisaalta...
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 23.04.2005 12:31

Joo sama täällä. Opin jo lapsena purjehtimaan eikä siitä oikein ole irti päässyt.

Isoisälläni oli pielisellä kymenlaaksossa veistetty avofiskari Wikström-moottorilla. Vuosiin en ole sitä ääntä kuullut tai sitä veneen käyntiä aallokossa kokenut enää missään. Vene oli kymmeniä vuosia työkäytössä ja se hajosi vähitellen sinne kotitilan rantaan. Kun kävin siellä viimeksi niin lahonneen hylyn perässä kimalteli pronssinen akselin läpivienti jonka kaivelin sieltä muistoksi. Voisikohan siitä valaa jotain kotikonstein...

- Petri

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24.04.2005 21:23

Kyllä molemmissa veneissä on oma viehätyksensä. Kun tarkemmin rupeaa ajattelemaan asiaa niin hoksasin että kaikki veneilyä harrastavat kaverini yhtä lukuunottamatta ovat (punaviini)purjehtijoita ;) Jotenkin en saa karmeita fiboja kun olen purjeveneessä mutta ihan mukavaa hommaa se on. Oikeastaan paras hetki on se ensimmäinen vartitunti moottorin sammuttamisen jälkeen kun purjeet alkaa vetämään. Vain yhdessä asiassa purkkari hakkaa puufiskarin 10 - 0 nimittäin satamassa ollessa siinä on vakavuuden ja tilojen takia turvallisempi ja hauskempi örveltää ;)
Mutta kyllä iso-Scylla tai iso kunnon valaskantinen Laurinkosteri oli kiva omistaa jossain vaiheessa elämää - muut keppiveneet taitavat olla vähän pilipalivehkeitä niihin verrattuna.
Se etten tunne purjevenettä omakseni johtuu varmasti siitä että olen tullut veneilyn pariin semmoisesta ympäristöstä jossa vene on ollut ronski ja ruusailematon väline leivänhankintaan eikä mikään huvittelukampe. Ensimmäinen oma veneeni oli kahdesta Popedan konepellistä tehty jolla, sillä sitä alle kymmenvuotiaana salijastettiin kutuhaukia ja ahvenia myyntiin Hätälän makasiinille...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 25.04.2005 10:14

Mulla isä oli ja on vieläkin innokas seilipaattimies ja sai mutkin aikanaan innostumaan. Kilpailujakin tuli kokeiltua Lightning luokassa ja muutama avomeri kisakin tuli testattua. Velipoika taas ei kiinnsotunu seilaamisesta ja kun se osas vanhempana paremmin noi mottoriveneen rakenteluhommat, tuli lähettyä sen kelkkaan, ja sillä tiellä edelleen ollaan. Mutta kyllä mua semmonen 12m Isovene kiinnostais kovasti. Ja tietenki jos jostain ilmestyy saataville asuttava ja hieno katamaraani, niinkuin se joka oli kerran yhessä puuvenelehdessä koeajossa. Sellasen ostaisin heti kun saisin oman fiskarin myytyä. Olis mahtavaa meininkiä painella 20 solmua lasissa vantit vinkuen tukkaputkella.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 25.04.2005 20:29

Katamaaraneissa tilat tahtoo olla pienet, mutta körö riittää. Olen seilannut isojen poikien isoilla sport-katamaaraneilla; hyvin menevät. Mutta märkää hommaa. Luovissa vettä tulee ämpärillinen päähän kerran 3 sekunnissa. Vähän sitä tulee altakin, kun verkon päällä istuu.
Mutta jos järjestävä seura on tuonut ravintolaan vaihtovaatteet, ei se mitään haittaa.
Kyyrö

vppouttu
Viestit: 23
Liittynyt: 13.12.2004 16:14
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja vppouttu » 26.04.2005 13:35

Itse olin lasikuituveneilijä useita vuosia, mutta jenkkidaycruiserista katosi viehätys...omistan enää jenkkiauton...Kyllä puuveneessä on aivan eri hohto, vaikka kaikki tuttavat ja ystävät aina taivastelevat työn paljoutta. Puuvene ei ole vene, se on elämäntapa ja omani on ainakin muuttunut. Purjeveneistä minulla on kokemusta sen verran, että lapsilleni olen näpräillyt jo vuosia sitten optimistijolllan...täytyypä kaivaa se varastosta ulos.

Ps. Lakkaukset etenevät suunnitellulla tavalla; kolmas kerros Schooneria on vedetty ja vesillelasku tulee tapahtumaan ensi viikon alussa.

Nevinski
Viestit: 209
Liittynyt: 10.05.2004 13:33

Nevinski

Viesti Kirjoittaja Nevinski » 29.04.2005 12:47

Niin, kai tuo riippuu tarpeista ja haluista. Itselläni on tuulilasivene mökillä ja sillä käydään välillä kaupassa tai terasseilla parilla. Ja joskus kalestelen sillä. Siihen ei oikein purkkari taas taipuisi. Kesät menevät mukavasti mökillä ja veneily on sen luonteista ettei purkkarille oikein löydy käyttöä.

Mulla on pari kaveria jotka viettävät kesälomansa purkkarissa ja sen taas ymmärrän hyvin, heillä ei ole kesämökkiä. Yleensä lähtevät viimeistään loman ensimmäisenä päivänä johonkin suuntaan, purjehtivat 2 viikkoa, tekevät u-käännöksen ja sitten toivovat että tuulet tuovat kahdessa viikossa takaisin. Ja sitten viikonloppuisin käyvät joskus pujehtimassa. Mikäs siinä jos tavallaan ei ole "kiire" ja haluaa viettää päivänsä sillä tavalla...

Kyllä mäkin saatan vielä joskus hankkia purkkarin, mutta sitten jotenkin pitäisi päästä pidemmäksi aikaa jonnekin pidemmälle. Nurkka-ajossa moottorivene on ehkä vähän kätevämpi?
Puuvene on puuvene, muu vene on muu vene!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01.05.2005 20:49

Jos joskus saisi oikein pahan sairaskohtauksen niin sen seurauksena voisi laitaa vaikkapa tällaisen keppiveneen: http://members.chello.se/tirza
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

PAK
Viestit: 8
Liittynyt: 28.03.2005 17:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PAK » 10.05.2005 14:00

Kerrankin leppoisaa jutustelua aiheen ympärillä. Minulle, täydelliselle maakravulle, joka sekosin pahanpäiväisesti veneilyyn 90-luvun lopulla, on ollut melkoinen yllätys tämä purjehtijoiden ja moottoriveneilijöiden juopa.

Yhtä asiaa olen ihmetellyt kovasti; kesäloman aikana purkkarit tulevat yleensä vastaan koneella (liian vähän tuulta, liian paljon tuulta, ladataan akkuja, nyt on kiire ja tuulee! vastaan...). Illalla laiturilla päivitellään taas purjehduksen erinomaisuutta. Eikö tuo rautagenuan kanssa ajelu vastaa pitkälti fiskarin kanssa köröttelyä?

;-)
PAK

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 10.05.2005 15:25

No juu jotain kummaa juopaa sitä kyllä on. Silloin kun ite purjehdin olin sitä mieltä että koneveneilijät liikkuu vesillä lähinnä tuurilla. No on siinä semmosta perää, että monen seuraava vene soutuveneen jälkeen on moottorivene ja meininki sen mukaista. Aloittelijoille kun se tuuri on monasti läheinen kaveri, ainakin sanonnan mukaan. Musta purjeveneilijät seilaa kyllä ahkerasti, mutta on siinä hommassa on monta eri tapaa harrastaa veneilyä. Monet kisoja koluavat ajaa koneella kisoihin ja takas. Sitten on paljon "siirtoajoa jossa purkkari viedään jonnekkin, josta varsinainen reissu alkaa, tämmöset reissut saatetaan ajaa koneella tiukkojen aikataulujen vuoksi. On siellä tietty niitäkin jotka ei viiti just silloin purjehtia. Meidän perheessä äiti oli semmonen joka vaati että ruuanlaiton ajan piti paatin kulkeaq pystyssä, tai saimme olla syömättä. Meitä oli 5 henkeä ja koira 1/4 tonnarissa joten keittiö oli yks sinolikeitin jossain kolossa, joten kallistuneessa paatissa ei kokkaamisesta tullu mitään. Piti ajaa koneella. . Sitten viimeiseks voi todeta että ei missään lue että purjeveneellä pitäis purjehtia. Noilla purkkareilla on ihan mukava ajaa koneellakin. JOs mulla olis purkkari niin seilaisin vaan sillo kun keli olis kaunis ja tuuli takana. Mulla toi moottori on laiskuuden takia ei niinkään ideologian. Ei vaan jaksa viikata purjeita, eikä vaihtaa halssia.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Kukin ommaansa ja luoja meit kaikkii...

Viesti Kirjoittaja Northling » 10.05.2005 17:23

Otsikossa vanha porilainen sananlasku, joka pitää hyvin paikkansa varsinkin näissä veneporukoissa. Jokainen veneen omistaja puolustaa "erehdystään" viimeiseen pisaraan saakka. :)

Nooh... Minä olen pikku nassista lähtien purjehtinut ja vähän pelkäsinkin moottoreita nuorena, kun ne pitää kovaa meteliä ja haiseekin pahalta. Nyttemmin olen oppinut niitä sietämään omassakin paatissa, mutta vieläkin vähän arastelen niitä "Pränkrustikeit".

Yhtenä kesänä kun oltiin veneetönnä, niin vuokrattiin sellanen 10 m summalainen puolpalaanari, joka kulki huiput 16 Kn, mutta mukava marssivauhti oli sellainen 8 kn. Sillä oltiin lähdössä lomareissulle mutta Ukia edemmäs ei päästy kun loppu mielenkiinto ajamiseen. Siltä se nimittäin minusta tuntui, väkisin ajamiselta, kun on ikänsä tottunut purjehtimiseen, niin ei sitä osaa enään muuttaa tapojaan.

Muuten, tuota olen aina ihmetellyt, että minkä helvatan takia kaikki moottoriveneilijät näkevät vaivaa siitä, jos purjeveneilijä liikkuu mootorivoimalla. KAIT SE NYT ON JOKAISEN OMA ASIA! En minäkään näe vaivaa siitä millä kukakin liikkuu, kunhan ei alle tai päälle liiku. Kunnioitan yhtä lailla moottorilla ja purjeilla liikkuvia, mutta erityisesti muskeliveneitä (soutu- ja melo-paatit).

Minä pyrin mahdollisimman paljon liikkumaan siis purjeilla, koska se on minulle se mukavampi tapa edetä. Periaatteeni on se että veneillessä ei saisi olla kiirus minnekkään (joskus valitettavasti on). Jos ajan koneella se on joko purjeiden pakkaamis laiskuutta lyhyen matkan takia, tai aikataulun aiheuttama väärä (eli vastainen) reitin/väylän osuus, joskus harvoin akkujen latausta.

Jos joku purjehtija tuntee ylemmyyden tunnetta siitä että liikkuu tuulenvoimalla (ja sama päivastoin joku moottoriveneilijä...) niin vetäköön sanonko minkä päähänsä.

Jotkut moottoriveneiläjät kuulostavat saaneen jonkilaisen almmuus/viha-kompleksin, siitä että purjevoimalla liikkuvaa alusta pitää väistää. Älkööt turhaan, se on vain käytännön sanelema juttu. Purjevoimalla liikkuva kölivene vaan on niin paljon kömpelömpi ja kulkusuunniltaan rajoittunut, että ajakaa ihan tasan yhtä ylpeinä ohi vaan (mutta riittävän kaukaa, kun tilaa riittää, aallot nääs, )!

Jottei kukaan nyt vaan saisi mitään ongelmia minkään vihreiden pyöreiden vihannesten ja hengityselinten kanssa, niin korostan että tämä ei ole mitenkäänn tarkoitettu kenekään tai mikään tyypisten kulkuneuvojen puolesta eikä vastaan. Tai mittää muutakaa...

"Kaikki o minnuu vastaa... kelkka yksi puoltaa" Sano yks mee kylä poika potkukelkastaa.

Aksu
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

louhi
Viestit: 82
Liittynyt: 08.10.2004 22:31
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja louhi » 10.05.2005 17:31

Minulla oli pikkupoikana (13-vuotiaana) 6-metrinen avofiskari, jolla ajoin Sipoon saaristossa. Tämän jälkeen siirryin purjeveneeseen (ei siis ollut moottorilla varustettu purjevene, vaan oikea sellainen). Vene oli louhi, jolla purjehdin 15 vuotta. Perhe kasvoi (tuli 2 lasta ja koira). Siirryin takaisin moottoriveneeseen (täyskatettu 10-metrinen mahonkifiskari). Minulle veneily on ihan yhtä mukavaa olipa kyseessä moottori- tai purjevene.

Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 10.05.2005 19:49

Nordling vei kyllä tasan tarkkaan saappaat suustani. En ole kyllä kanssa ikinä ymmärtänyt minkäänlaisia ylemmyyden/ alemmuudentunteita tämän asian suhteen. Kyllähän nätissä moottoripaatissa on nätti olla ja kuunnella ompelukoneen hyrräystä konekopan alta, mutta toisaalta mikään ei voita sitä hetkeä, kun purje alkaa vetää ja ainoat äänet on laineiden liplatus ja purjeen flatkutus... ai saakeli, kun ei malttaisi enää neljää viikkoa kuunnella ipanoiden vaan lokkien kirkumista. Edellistä kun joutuu työkseen tekemään (tai ainakin tässä vaiheessa se tuntuu siltä).

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10.05.2005 21:18

Olen huomioinut sellaisen asian että keppivenemulkut on vähentynyt sitä tahtia kuin elintaso noussut ja korot laskeneet eli tavalliset pulliaisetkin ovat voineet hankkia purjeveneitä ;) ;) ;)
Ei vaiskaan mulkku on mulkku liikkui se Hornetilla, Jawalla, Wikströmillä, purjeilla, polkupyörällä, Ladalla, kanootilla, pappa Tunturilla, tms...
Onneksi se on kuitenkin harvinainen eliö ainakin täällä pohjoisessa. Vähän niin kuin supikoirakin ;)
Elikkä lyhyesti sanottuna Nordling kirjoitteli ihan saman mutta hienommin.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin