Työkalujen teroitus

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
pesäpaatti
Viestit: 95
Liittynyt: 08.07.2014 18:36

Työkalujen teroitus

Viesti Kirjoittaja pesäpaatti » 21.04.2024 20:28

Hankin itselleni huonokuntoisen vanhanaikaisen käsin veivattavan tahkon.
Laakeroin akselin, keskitin kiven akselille ja tein uuden vesikaukalon.
Lisäksi oikaisin kiven teroituspinnan ja viimeistelin sen kiven karkeuden säätäjällä (Tormek).

Olen erittäin tyytyväinen. Kiven kehänopeus on hyvä ja siinä runsas vesi. Olen amatööri teroittaja, mutta tällä olen onnistunut hyvin.
Puukot ja taltat sain kuntoon. Lisäksi vanhan Billnäs veistokirveen terästä tuli hyvä.

Vanha konsti on hyvä.

MÖsteri
Viestit: 1233
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Työkalujen teroitus

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 02.05.2024 9:14

Terve,

Tuollainen vanha tahkonkivi voi olla aivan erinomainen ominaisuuksiltaan. Yleensäkin vanhat hiomakivet ja terävehkeet kannattaa silmäillä läpi kirppareilla.

Tahkon kaveriksi voi ottaa vielä jonkun sileähköpintaisen hiomakiven. Sitten jos on vaikka kirves, jossa on terä aivan pois muodosta tai koloilla, niin muodon voi tehdä ensin rälläkällä ja lamellilaikalla hiomalla. Siitä jatkaa sitten tahkolla. Ei mene tahkoamiseen niin paljon aikaa (ja hyvää kiveä).

Jotkut vierastavat teroitteluja, mutta kyllä se mielestäni kannattaa ja opettelu omilla kaluilla on täysin sallittua.

Vastaa Viestiin