Mariana 41

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Mariana 41

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 31.10.2019 15:09

Nyt olen hankkinut turun suunnalta uuden vanhan salonkiveneen vuodelta -41. Vene on valmistunut puuvalmiiksi juuri talvisodan aattokuukausina 39, mutta sitä ei ole haluttu tehdä valmiiksi, koska Suomen Valtio olisi ottanut mielellään pakkolunastuksella sen käyttöönsä. Veneen nykyinen nimi, joka sillä on ollut alusta lähtien on siis tuo Mariana, vesille lasku vuosi on tuo -41 ja vielä tarkemmin kesäkuun 1 päivä. Jatkan täällä samalla nimimerkillä mitä aikaisemmin, siis Donna 28, sillähän nimellä minut vanhemmat käyttäjät edelleen tuntevat. Laittelen kuvia, kunhan selvitän, miten ne tänne laitetaan. En myöskään pane pahakseni rakentavahenkisiä kommentteja.
Vene on 10 m pitkä, leveys 2,7 m korkeutta salongissa, etuhytissä ja ajokatoksessa on ainakin meikäläisen seisomakorkeus (184 cm), veneen syväys on 0,7 m ja siinä on ns. kantava perä. Koneena on Perkins Prima 80 T -diesel, jolla aikaisemman myynti-ilmoituksen mukaan on saavutettu 17 solmun nopeus, luulisin, että se on huippunopeus. Siis matkanopeus lienee tuollaiset 12 - 13 solmua. Siis riittävä, sama kuin nykyisellä veneelläni D. Innolla, jonka huiput ovat ollet vähän yli 20 solmua, mutta bensakonetta ei ole viitsinyt rääkätä huippunopeuteen montaakaan kertaa, vain kerran kesässä näytösluontoisesti. D. Into on myytävänä. Vielä tästä "uudesta" sen verran, että sn on rakentanut Wilenius Båtvarv ja sen suunnittelija on Gaius Jacobsson. 8] :)) 8}
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mariana 41

Viesti Kirjoittaja seppo » 23.11.2019 0:16

Onnea Marianalle ja uudelle omistajalle! Donnan tarinaa olen seuraillut, en tosin ihan alusta asti. Mielenkiinnolla seuraan tätäkin. Kuvia odotellessa.

Vastaa Viestiin