Kimolan kanavan työt aloitti Kreate Oy 1. elokuuta. Valmista pitäisi tulla 2020. Siis nämä jahkailut valtion määrärahakäsittelyissä siirsivät hakkeen valmistumisajankohdan ainakin puolella vuodella eteenpäin.
Kreate vastaa sulkujen tekemisestä ja kaivamisesta yleensä, Destia tekee alueelle pari siltaa korotuksineen. Alapään, siis Kimolan kanavan korkeudet ovat samat, mitä Heinolan siltojen alituksetkin.
Kouvolan päässä on ryhdytty tekemään suunnitelmaa vierasvenesatamasta, joka tullenee Virtakiven Saunaravintolan eteen Kymijokeen, siinä on jo nyt ulkoilmaterassit ja muutenkin valmis infra. Tosin joessa on aika kova virtaama Voikkaan voimalaitoksen vuoksi, mutta siinä kohdalla on juuri ylöspäin vievä akanvirta. Iitin kirkonkylälle tullenee jonkinlainen laituri ja ihmettelisin kovin, ellei loistavalla paikalla oleva haasteellinen iitin Golfrata ja sen ravintola houkuttelisi laitureilla matkaajia puoleensa. Urajärven puolelle uskoisin myös Radansuuhun tulevan ravintolayrityksen ainakin kesiksi, sillä linnuntietä Kymi Ringille on vain pari kolme kilometriä. Urajärvellä on myös mahtavat paikat seurata lintujen kevät ja syysmuuttoa.
Urajärvelle vain ei pääse kuin noin 2,5 m korkealla veneellä, kun Destia muutama vuosi sitten korotti sillan kantta, se ei ottanut huomioon mahdollisuutta, että Kimolan kanavasta tulisi totta. Pieni jokipahanen nimeltään Kupparinoja vie Kymijoelta Urajärvelle. Uskoisin, että Iitin kunta pienimmällä panostuksellaan on voittaja tässä alkutaipaleen kanavan hyödyntämisessä, pitkällätähtäimellä lienee myös emärahoittaja Kouvola jos ei nyt voiton puolella, niin ainakin omillaan.
Kanavan mahdollisia liikennemääriä on kritisoitu, että Päijänteeltä tullaan vain kerran ja kun palveluja ei juurikaan alussa löydy, niin siihen tyrehtyy liikennekin. Veneilijät ovat vain siitä kummaa kansaa, että' sana kiirii aina uusista paikoista, eikä tässäkään tapauksessa liene mahdotonta, että palvelujen lisääntyessä venematkailukin lisääntyy ylhäältä alaspäin. Alhaalta ylöspäin - sitähän minäkin odotan, että kotisatama olisi Kouvola.
Nyt, kun kanava valmistuu, on herännyt henkiin ajatus myös puutavaran proomukuljetuksista UPM:n tehtaille ja jopa Enso Gutzeitin tehtaille Inkeroisiin osakuljetuksena. Vesitie on perinteisesti halvin kuljetusmuoto ja sen kyllä rahoistaan kiinnipitävä paperiteollisuuskin tietää. Antoivatpahan valtion ja kuntien rahoittaa heille käyttökelpoisen väylän. Myös maatilayrittäjät puuhaavat jonkinlaista suurempaa maatilatorimarkettia juuri tunnelin liepeille. Mahdollisuuksia siis on ja niitä pohditaan ja toteutetaankin vakavasti. Olisinpa nuorempi, niin minullakin olisi yritys kanavan varressa. paikkakin tuli katsottua jo 20 -vuotta sitten, jolloin edellisen kerran oli läheltä piti tilanne kanavan rakentamiseksi.