Kimolan kanava

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Kippo
Viestit: 103
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Kimolan kanava

Viesti Kirjoittaja Kippo » 26.03.2018 20:04

Onkohan tämä hanke nytkähtänyt mihinkään päin.Löytyykö joukosta joku paikallinen joka osais vähän valaista.
Valmista alunperin pitäis tulla 2019 syksy

Zatiainen
Viestit: 82
Liittynyt: 13.04.2007 17:43

Re: Kimolan kanava

Viesti Kirjoittaja Zatiainen » 27.03.2018 8:03

Barlit 30
Norppa 9TK
Northsteel 34
Teräsvene 47

-eihän se nyt puuvene olekaan . . . .

Avatar
jtyyska
Viestit: 52
Liittynyt: 27.06.2013 13:45

Re: Kimolan kanava

Viesti Kirjoittaja jtyyska » 27.03.2018 10:11

Kanavahanke on kyllä mielenkiintoinen. Ei taida tosin koskettaa purkkarilla liikkuvia. Matka tyssää viimeistään Heinolassa Jyrängön kohdalla matalaan kaarisiltaan. Jos ei sitten ihan pienellä venholla tai mastonkaatohärvelillä millä saa tikun kannelle.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kimolan kanava

Viesti Kirjoittaja matti » 27.03.2018 12:01

Kyllähän kanavassa oleva tunnelikin rajoittaa veneen korkeutta!

Avatar
jtyyska
Viestit: 52
Liittynyt: 27.06.2013 13:45

Re: Kimolan kanava

Viesti Kirjoittaja jtyyska » 27.03.2018 12:32

Joo, ja varmasti aika merkittävästikin. Ilmeisesti tarkoituksena on avartaa tunnelia nykyisestä. Muistaakseni nykyinen tunneli on todella matala.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Kimolan kanava

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13.08.2018 21:34

Kimolan kanavan työt aloitti Kreate Oy 1. elokuuta. Valmista pitäisi tulla 2020. Siis nämä jahkailut valtion määrärahakäsittelyissä siirsivät hakkeen valmistumisajankohdan ainakin puolella vuodella eteenpäin.
Kreate vastaa sulkujen tekemisestä ja kaivamisesta yleensä, Destia tekee alueelle pari siltaa korotuksineen. Alapään, siis Kimolan kanavan korkeudet ovat samat, mitä Heinolan siltojen alituksetkin.
Kouvolan päässä on ryhdytty tekemään suunnitelmaa vierasvenesatamasta, joka tullenee Virtakiven Saunaravintolan eteen Kymijokeen, siinä on jo nyt ulkoilmaterassit ja muutenkin valmis infra. Tosin joessa on aika kova virtaama Voikkaan voimalaitoksen vuoksi, mutta siinä kohdalla on juuri ylöspäin vievä akanvirta. Iitin kirkonkylälle tullenee jonkinlainen laituri ja ihmettelisin kovin, ellei loistavalla paikalla oleva haasteellinen iitin Golfrata ja sen ravintola houkuttelisi laitureilla matkaajia puoleensa. Urajärven puolelle uskoisin myös Radansuuhun tulevan ravintolayrityksen ainakin kesiksi, sillä linnuntietä Kymi Ringille on vain pari kolme kilometriä. Urajärvellä on myös mahtavat paikat seurata lintujen kevät ja syysmuuttoa.
Urajärvelle vain ei pääse kuin noin 2,5 m korkealla veneellä, kun Destia muutama vuosi sitten korotti sillan kantta, se ei ottanut huomioon mahdollisuutta, että Kimolan kanavasta tulisi totta. Pieni jokipahanen nimeltään Kupparinoja vie Kymijoelta Urajärvelle. Uskoisin, että Iitin kunta pienimmällä panostuksellaan on voittaja tässä alkutaipaleen kanavan hyödyntämisessä, pitkällätähtäimellä lienee myös emärahoittaja Kouvola jos ei nyt voiton puolella, niin ainakin omillaan.
Kanavan mahdollisia liikennemääriä on kritisoitu, että Päijänteeltä tullaan vain kerran ja kun palveluja ei juurikaan alussa löydy, niin siihen tyrehtyy liikennekin. Veneilijät ovat vain siitä kummaa kansaa, että' sana kiirii aina uusista paikoista, eikä tässäkään tapauksessa liene mahdotonta, että palvelujen lisääntyessä venematkailukin lisääntyy ylhäältä alaspäin. Alhaalta ylöspäin - sitähän minäkin odotan, että kotisatama olisi Kouvola.
Nyt, kun kanava valmistuu, on herännyt henkiin ajatus myös puutavaran proomukuljetuksista UPM:n tehtaille ja jopa Enso Gutzeitin tehtaille Inkeroisiin osakuljetuksena. Vesitie on perinteisesti halvin kuljetusmuoto ja sen kyllä rahoistaan kiinnipitävä paperiteollisuuskin tietää. Antoivatpahan valtion ja kuntien rahoittaa heille käyttökelpoisen väylän. Myös maatilayrittäjät puuhaavat jonkinlaista suurempaa maatilatorimarkettia juuri tunnelin liepeille. Mahdollisuuksia siis on ja niitä pohditaan ja toteutetaankin vakavasti. Olisinpa nuorempi, niin minullakin olisi yritys kanavan varressa. paikkakin tuli katsottua jo 20 -vuotta sitten, jolloin edellisen kerran oli läheltä piti tilanne kanavan rakentamiseksi. -> :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

jjude
Viestit: 55
Liittynyt: 21.05.2007 18:45

Re: Kimolan kanava

Viesti Kirjoittaja jjude » 16.08.2018 9:35

Onko jossain virallista tietoa minkäkokoisille aluksille kanava on suunniteltu/rakennetaan?

Avatar
vehkasalo
Viestit: 370
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Kimolan kanava

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 19.10.2018 23:05

Tää on kyllä hieno juttu. En olis uskonut että toteutuu.🤗
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Kimolan kanava

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 25.11.2018 13:59

Joku kyseli, minkälaiset alukset voi liikkua Kimolan kanavassa. Tietojeni mukaan suurin korkeus olisi 4,5 m pituus 35 m ja leveys 7 m ja syväys 1,8 m.
Kanavaa on suunniteltu matkustajabussiliikenteelle sopivaksi. sitä on myös suunniteltu siten, että sulkua voitaisiin pidentää aina 120 m ja syväystä 2,4 m. Nykyiset alapuolella olevat haratut vesiväylät sallivat enintään 1,8 m syväyksen ja olemassa olevat ns. yleiset vesireitit ainoastaan 1,2 m syväyksen. Hyvin vähän näistä on tietoa, ottaen huomioon, että reippaan vuoden päästä kanava on liikennöitävissä.
Donna 28 :)
P.S. Minun 65 cm syväyksellä oleva veneeni pääsee periaatteessa minne vain.
D. 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
vehkasalo
Viestit: 370
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Kimolan kanava

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 26.11.2018 20:16

Vesi on päijäntellä huuuiman alhaalla, vieläköhän siitä riittää vettä kymijokeen.🤔😁
Ja sitten tulee vielä "kevätkuoppa".....
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

wekkis
Viestit: 6
Liittynyt: 06.09.2018 16:50

Re: Kimolan kanava

Viesti Kirjoittaja wekkis » 06.09.2019 16:17

https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahe ... ebb4ac1a05

Tunneli on nyt valmis. Ehkäpä tämä valmistuu ensi kevääksi 🤔

Avatar
vehkasalo
Viestit: 370
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Kimolan kanava

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 19.04.2020 14:26

Kanavan avajaiset 5.6.2020.
Sulutuskorkeus 12m joka on kyllä melkoinen. Siinä käyntikohde ens kesälomalla.
juttua mm. tuolla: http://www.totalvene.fi/lue/uutinen/kim ... jMQAvD_BwE
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 370
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Kimolan kanava

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 19.04.2020 14:30

ja Päijänteen vedenkorkeus huuuiman korkealla näin keväällä. :))

Ohut jää oli mutta puurojua ajelehtii nyt paljon, joten laitureita on ihmisillä lähtenyt "kävelemään" monin paikoin. Omaakin pikkusen nirhas joten hommia tiedossa. 8\\
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 370
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Kimolan kanava

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 10.05.2020 21:28

Näyttää viivästyvän aukeeminen.
https://kipparilehti.fi/kimolan-kanavan ... inakuussa/
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Kimolan kanava

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14.08.2020 21:37

Olin ensimmäisessä veneessä, joka sulutettiin kanavasta ylöspäin. Hieno kokemus, varsinkin kun vierellä nousi kävelysilta, johon veneet saatiin kiinnittää ja nousta sillalle keskustelemaan muiden sulutetavien kanssa. sulutus kesti 20 min ja koko kanavan läpäiseminen hieman kolme varttia. Koko kanavan pituus on 5,5 km. Kaverini puuvene oli nimeltään Luffe K, joka on ameriikkalaisin piirustuksin tehty vene ns. ompelumenetelmällä, siis vanerivene. Sen pituus jotain 6,5 m luokkaa ja leveys 2,5 m, V8 koneella perävetolaitteella. Alhaalta ylöspäin mennessä ennen sulkua on 70 m pitkä tunneli, jonka korkeus on n. 6,5 m, se on aika vaikuttava. Jo senkin takia kannattaa suluttaa alas Pyhäjärvelle itsenä. Korekeutta ei veneellä saisi olla kuitenkaan enempää kuin 4 m, sillä alin silta antaa sen verran mahdollisuutta korkeuden suhteen. :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin