Kimolan kanava
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 21 Kesä 2013 10:05
- Paikkakunta: konginkangas
Kimolan kanava
Onkohan tämä hanke nytkähtänyt mihinkään päin.Löytyykö joukosta joku paikallinen joka osais vähän valaista.
Valmista alunperin pitäis tulla 2019 syksy
Valmista alunperin pitäis tulla 2019 syksy
-
- Viestit: 84
- Liittynyt: 13 Huhti 2007 17:43
Re: Kimolan kanava
Barlit 30
Norppa 9TK
Northsteel 34
Teräsvene 47
-eihän se nyt puuvene olekaan . . . .
Norppa 9TK
Northsteel 34
Teräsvene 47
-eihän se nyt puuvene olekaan . . . .
- jtyyska
- Viestit: 52
- Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45
Re: Kimolan kanava
Kanavahanke on kyllä mielenkiintoinen. Ei taida tosin koskettaa purkkarilla liikkuvia. Matka tyssää viimeistään Heinolassa Jyrängön kohdalla matalaan kaarisiltaan. Jos ei sitten ihan pienellä venholla tai mastonkaatohärvelillä millä saa tikun kannelle.
-
- Viestit: 2184
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Kimolan kanava
Kyllähän kanavassa oleva tunnelikin rajoittaa veneen korkeutta!
- jtyyska
- Viestit: 52
- Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45
Re: Kimolan kanava
Joo, ja varmasti aika merkittävästikin. Ilmeisesti tarkoituksena on avartaa tunnelia nykyisestä. Muistaakseni nykyinen tunneli on todella matala.
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Kimolan kanava
Kimolan kanavan työt aloitti Kreate Oy 1. elokuuta. Valmista pitäisi tulla 2020. Siis nämä jahkailut valtion määrärahakäsittelyissä siirsivät hakkeen valmistumisajankohdan ainakin puolella vuodella eteenpäin.
Kreate vastaa sulkujen tekemisestä ja kaivamisesta yleensä, Destia tekee alueelle pari siltaa korotuksineen. Alapään, siis Kimolan kanavan korkeudet ovat samat, mitä Heinolan siltojen alituksetkin.
Kouvolan päässä on ryhdytty tekemään suunnitelmaa vierasvenesatamasta, joka tullenee Virtakiven Saunaravintolan eteen Kymijokeen, siinä on jo nyt ulkoilmaterassit ja muutenkin valmis infra. Tosin joessa on aika kova virtaama Voikkaan voimalaitoksen vuoksi, mutta siinä kohdalla on juuri ylöspäin vievä akanvirta. Iitin kirkonkylälle tullenee jonkinlainen laituri ja ihmettelisin kovin, ellei loistavalla paikalla oleva haasteellinen iitin Golfrata ja sen ravintola houkuttelisi laitureilla matkaajia puoleensa. Urajärven puolelle uskoisin myös Radansuuhun tulevan ravintolayrityksen ainakin kesiksi, sillä linnuntietä Kymi Ringille on vain pari kolme kilometriä. Urajärvellä on myös mahtavat paikat seurata lintujen kevät ja syysmuuttoa.
Urajärvelle vain ei pääse kuin noin 2,5 m korkealla veneellä, kun Destia muutama vuosi sitten korotti sillan kantta, se ei ottanut huomioon mahdollisuutta, että Kimolan kanavasta tulisi totta. Pieni jokipahanen nimeltään Kupparinoja vie Kymijoelta Urajärvelle. Uskoisin, että Iitin kunta pienimmällä panostuksellaan on voittaja tässä alkutaipaleen kanavan hyödyntämisessä, pitkällätähtäimellä lienee myös emärahoittaja Kouvola jos ei nyt voiton puolella, niin ainakin omillaan.
Kanavan mahdollisia liikennemääriä on kritisoitu, että Päijänteeltä tullaan vain kerran ja kun palveluja ei juurikaan alussa löydy, niin siihen tyrehtyy liikennekin. Veneilijät ovat vain siitä kummaa kansaa, että' sana kiirii aina uusista paikoista, eikä tässäkään tapauksessa liene mahdotonta, että palvelujen lisääntyessä venematkailukin lisääntyy ylhäältä alaspäin. Alhaalta ylöspäin - sitähän minäkin odotan, että kotisatama olisi Kouvola.
Nyt, kun kanava valmistuu, on herännyt henkiin ajatus myös puutavaran proomukuljetuksista UPM:n tehtaille ja jopa Enso Gutzeitin tehtaille Inkeroisiin osakuljetuksena. Vesitie on perinteisesti halvin kuljetusmuoto ja sen kyllä rahoistaan kiinnipitävä paperiteollisuuskin tietää. Antoivatpahan valtion ja kuntien rahoittaa heille käyttökelpoisen väylän. Myös maatilayrittäjät puuhaavat jonkinlaista suurempaa maatilatorimarkettia juuri tunnelin liepeille. Mahdollisuuksia siis on ja niitä pohditaan ja toteutetaankin vakavasti. Olisinpa nuorempi, niin minullakin olisi yritys kanavan varressa. paikkakin tuli katsottua jo 20 -vuotta sitten, jolloin edellisen kerran oli läheltä piti tilanne kanavan rakentamiseksi.
Kreate vastaa sulkujen tekemisestä ja kaivamisesta yleensä, Destia tekee alueelle pari siltaa korotuksineen. Alapään, siis Kimolan kanavan korkeudet ovat samat, mitä Heinolan siltojen alituksetkin.
Kouvolan päässä on ryhdytty tekemään suunnitelmaa vierasvenesatamasta, joka tullenee Virtakiven Saunaravintolan eteen Kymijokeen, siinä on jo nyt ulkoilmaterassit ja muutenkin valmis infra. Tosin joessa on aika kova virtaama Voikkaan voimalaitoksen vuoksi, mutta siinä kohdalla on juuri ylöspäin vievä akanvirta. Iitin kirkonkylälle tullenee jonkinlainen laituri ja ihmettelisin kovin, ellei loistavalla paikalla oleva haasteellinen iitin Golfrata ja sen ravintola houkuttelisi laitureilla matkaajia puoleensa. Urajärven puolelle uskoisin myös Radansuuhun tulevan ravintolayrityksen ainakin kesiksi, sillä linnuntietä Kymi Ringille on vain pari kolme kilometriä. Urajärvellä on myös mahtavat paikat seurata lintujen kevät ja syysmuuttoa.
Urajärvelle vain ei pääse kuin noin 2,5 m korkealla veneellä, kun Destia muutama vuosi sitten korotti sillan kantta, se ei ottanut huomioon mahdollisuutta, että Kimolan kanavasta tulisi totta. Pieni jokipahanen nimeltään Kupparinoja vie Kymijoelta Urajärvelle. Uskoisin, että Iitin kunta pienimmällä panostuksellaan on voittaja tässä alkutaipaleen kanavan hyödyntämisessä, pitkällätähtäimellä lienee myös emärahoittaja Kouvola jos ei nyt voiton puolella, niin ainakin omillaan.
Kanavan mahdollisia liikennemääriä on kritisoitu, että Päijänteeltä tullaan vain kerran ja kun palveluja ei juurikaan alussa löydy, niin siihen tyrehtyy liikennekin. Veneilijät ovat vain siitä kummaa kansaa, että' sana kiirii aina uusista paikoista, eikä tässäkään tapauksessa liene mahdotonta, että palvelujen lisääntyessä venematkailukin lisääntyy ylhäältä alaspäin. Alhaalta ylöspäin - sitähän minäkin odotan, että kotisatama olisi Kouvola.
Nyt, kun kanava valmistuu, on herännyt henkiin ajatus myös puutavaran proomukuljetuksista UPM:n tehtaille ja jopa Enso Gutzeitin tehtaille Inkeroisiin osakuljetuksena. Vesitie on perinteisesti halvin kuljetusmuoto ja sen kyllä rahoistaan kiinnipitävä paperiteollisuuskin tietää. Antoivatpahan valtion ja kuntien rahoittaa heille käyttökelpoisen väylän. Myös maatilayrittäjät puuhaavat jonkinlaista suurempaa maatilatorimarkettia juuri tunnelin liepeille. Mahdollisuuksia siis on ja niitä pohditaan ja toteutetaankin vakavasti. Olisinpa nuorempi, niin minullakin olisi yritys kanavan varressa. paikkakin tuli katsottua jo 20 -vuotta sitten, jolloin edellisen kerran oli läheltä piti tilanne kanavan rakentamiseksi.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: 21 Touko 2007 18:45
Re: Kimolan kanava
Onko jossain virallista tietoa minkäkokoisille aluksille kanava on suunniteltu/rakennetaan?
- vehkasalo
- Viestit: 377
- Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26
Re: Kimolan kanava
Tää on kyllä hieno juttu. En olis uskonut että toteutuu.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Kimolan kanava
Joku kyseli, minkälaiset alukset voi liikkua Kimolan kanavassa. Tietojeni mukaan suurin korkeus olisi 4,5 m pituus 35 m ja leveys 7 m ja syväys 1,8 m.
Kanavaa on suunniteltu matkustajabussiliikenteelle sopivaksi. sitä on myös suunniteltu siten, että sulkua voitaisiin pidentää aina 120 m ja syväystä 2,4 m. Nykyiset alapuolella olevat haratut vesiväylät sallivat enintään 1,8 m syväyksen ja olemassa olevat ns. yleiset vesireitit ainoastaan 1,2 m syväyksen. Hyvin vähän näistä on tietoa, ottaen huomioon, että reippaan vuoden päästä kanava on liikennöitävissä.
Donna 28
P.S. Minun 65 cm syväyksellä oleva veneeni pääsee periaatteessa minne vain.
D. 28
Kanavaa on suunniteltu matkustajabussiliikenteelle sopivaksi. sitä on myös suunniteltu siten, että sulkua voitaisiin pidentää aina 120 m ja syväystä 2,4 m. Nykyiset alapuolella olevat haratut vesiväylät sallivat enintään 1,8 m syväyksen ja olemassa olevat ns. yleiset vesireitit ainoastaan 1,2 m syväyksen. Hyvin vähän näistä on tietoa, ottaen huomioon, että reippaan vuoden päästä kanava on liikennöitävissä.
Donna 28
P.S. Minun 65 cm syväyksellä oleva veneeni pääsee periaatteessa minne vain.
D. 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- vehkasalo
- Viestit: 377
- Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26
Re: Kimolan kanava
Vesi on päijäntellä huuuiman alhaalla, vieläköhän siitä riittää vettä kymijokeen.
Ja sitten tulee vielä "kevätkuoppa".....
Ja sitten tulee vielä "kevätkuoppa".....
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 06 Syys 2018 16:50
Re: Kimolan kanava
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahe ... ebb4ac1a05
Tunneli on nyt valmis. Ehkäpä tämä valmistuu ensi kevääksi
Tunneli on nyt valmis. Ehkäpä tämä valmistuu ensi kevääksi
- vehkasalo
- Viestit: 377
- Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26
Re: Kimolan kanava
Kanavan avajaiset 5.6.2020.
Sulutuskorkeus 12m joka on kyllä melkoinen. Siinä käyntikohde ens kesälomalla.
juttua mm. tuolla: http://www.totalvene.fi/lue/uutinen/kim ... jMQAvD_BwE
Sulutuskorkeus 12m joka on kyllä melkoinen. Siinä käyntikohde ens kesälomalla.
juttua mm. tuolla: http://www.totalvene.fi/lue/uutinen/kim ... jMQAvD_BwE
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
- vehkasalo
- Viestit: 377
- Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26
Re: Kimolan kanava
ja Päijänteen vedenkorkeus huuuiman korkealla näin keväällä.
Ohut jää oli mutta puurojua ajelehtii nyt paljon, joten laitureita on ihmisillä lähtenyt "kävelemään" monin paikoin. Omaakin pikkusen nirhas joten hommia tiedossa.
Ohut jää oli mutta puurojua ajelehtii nyt paljon, joten laitureita on ihmisillä lähtenyt "kävelemään" monin paikoin. Omaakin pikkusen nirhas joten hommia tiedossa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
- vehkasalo
- Viestit: 377
- Liittynyt: 10 Elo 2013 23:26
Re: Kimolan kanava
Näyttää viivästyvän aukeeminen.
https://kipparilehti.fi/kimolan-kanavan ... inakuussa/
https://kipparilehti.fi/kimolan-kanavan ... inakuussa/
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10
Re: Kimolan kanava
Olin ensimmäisessä veneessä, joka sulutettiin kanavasta ylöspäin. Hieno kokemus, varsinkin kun vierellä nousi kävelysilta, johon veneet saatiin kiinnittää ja nousta sillalle keskustelemaan muiden sulutetavien kanssa. sulutus kesti 20 min ja koko kanavan läpäiseminen hieman kolme varttia. Koko kanavan pituus on 5,5 km. Kaverini puuvene oli nimeltään Luffe K, joka on ameriikkalaisin piirustuksin tehty vene ns. ompelumenetelmällä, siis vanerivene. Sen pituus jotain 6,5 m luokkaa ja leveys 2,5 m, V8 koneella perävetolaitteella. Alhaalta ylöspäin mennessä ennen sulkua on 70 m pitkä tunneli, jonka korkeus on n. 6,5 m, se on aika vaikuttava. Jo senkin takia kannattaa suluttaa alas Pyhäjärvelle itsenä. Korekeutta ei veneellä saisi olla kuitenkaan enempää kuin 4 m, sillä alin silta antaa sen verran mahdollisuutta korkeuden suhteen.
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua