Tervehdys, ja närkästys

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Korhosen Mara
Viestit: 31
Liittynyt: 08.06.2015 8:12
Paikkakunta: Tampere

Tervehdys, ja närkästys

Viesti Kirjoittaja Korhosen Mara » 26.07.2017 20:40

Terveppä terve! Uusi naama olen palstalla, ostoilmoituksen vasta ehdin väsäillä eilen.

Ei ole puuveneitä tullut harrasteltua, mutta veneitä penskasta saakka muutoin. Soutuveneitä vain, niillä on tullut soudeltua ja moottorilla ajeltua oikeastaan koko ikä. Muutama vuosi oli välissä vain, etten omistanut venettä. Ja nyt muutama päivä taas mennyt veneettä.

Joku ryökäle nimittäin vei minun veneen. Pieni, onneton ja Näsijärveen turhan pieni lasikuituvene oli kyseessä, mutta kuitenkin minun ainoa vene. Sattui sopivasti Tall ships racen jälkeen. Olin siellä nostattamassa mahottoman suuren veneilyinnon. Ja kun se moottorikin tuli korjattua vasta vajaa viikko sitten...

Nyt joka tapauksessa päätin hankkia puuveneen tilalle. Sellaisista olen jo pitkään pitänyt, mutta lähinnä olosuhteiden pakosta tyytynyt lasikuituun. Opiskelijan budjetti ei sallinut puuvenettä, ja opintojen jälkeen työtön museomies joutui elämään samankaltaisella budjetilla. Nyt on taas vähän paremmin raha-asiat, ja voisi jonkin sortin projekti onnistuakin. Purjeveneen aika tulee joskus, nyt on keskimoottorivehkeet mielessä. Puutyötaitoja löytyy vähän ja pitkäpinnaisuutta sekä malttia runsaasti. Eiköhän niillä pärjätä puuveneiden maailmassa.

Ei tässä sen kummempia, kunhan ajattelin esittäytyä ja purkaa veneettömyyden aiheuttamaa närkästystä. Ja tästä ilta jatkuu sivuvaunupyörällä (IC) venerantoja koluamaan. Ehkä se jostain löytyy.

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tervehdys, ja närkästys

Viesti Kirjoittaja seppo » 27.07.2017 9:50

Tervetuloa Mara!

Harmi että veneesi pöllittiin. Toivottavasti se hyvitetään sulle jotenkin, ellei muuten niin uuden harrastuksen kanssa.

Tuntuisi että puuvenetarjontaa on nyt aika hyvin ja kohtuuhintaan voi löytyä hyviäkin veneitä. Toisaalta myös huonokuntoisia on paljon tarjolla. Muista että työtä on yleensä enemmän kuin alkuun näyttää. Kannattaa lueskella tätä foorumia, keskusteluista löytyy varmasti hyödyllistä tietoa ja mielipiteitä veneen hankintaan. Kannattaa käydä katselemassa erilaisia ja perehtyä samalla kunnostukseen/ylläpitoon, siinä se sitten hahmottuu. Aikaa vievää mutta antoisaa hommaa tämä on.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Tervehdys, ja närkästys

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 27.07.2017 9:59

Teretuloa. Onhan tää puuveneen kanssa ropaaminen parhailaan aika zen (samoin kuin noitte itä keksintöjen). Pahimmillaan sitte sitä samaa itkua,porua....
Tämä on nyt muuten mara ainakin 3 foorumi josta nimesi minulle tuttu ;). Eli ilmeisesti aikas samanmoisia mielenkiinnonkohteita.

Sen verran mitä seurannut juttujasi niin haussa todennäköisesti joku askeettinen avofiskari/tervattu ruuhi keskimoottorilla mieluummin kuin mikään mahonkiunelma?
Nettivene ja tori vain seurantaan. Kyllä siellä välillä tulee vastaan ihan järkihintaisia vehkeitä.
Jos kovin isoa halajat rantatrailereineen jne. Niin usein tulee vastaan kuljetus ja sen kustannukset.
Mäkin oon haaveillu tohon pihalle "koristeeksi" ja lapsille leikkimökiksi jotain sellaista katollista paattia joita ihan lahjoitetaan välillä, mutta ei kannata ilmaistakaan lähteä kovin kaukaa hakemaan.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Tervehdys, ja närkästys

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 27.07.2017 10:02

Ps. Oletko tietoinen että kotivakuutuksesi mahdollisesti korvaa varastetusta veneestä sinulle jotakin?
Ainakin itse sain varastetusta veneestä muutaman satkun. Perämoottorista eivät maksaneet koska oli liian iso(9,9hp). Jos olisin tajunnut sanoa että oli vaikka 3 hp olisivat korvanneet siitäkin jotakin

Avatar
Korhosen Mara
Viestit: 31
Liittynyt: 08.06.2015 8:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Tervehdys, ja närkästys

Viesti Kirjoittaja Korhosen Mara » 27.07.2017 10:32

Palstaa on tullut luettua, ja muutama painettu opus myös. Luulen jokseenkin realistisesti hahmottavani homman vaatimukset. Totta kai yllätyksiä tulee, eikä varsinkaan aloittelija voi ennakoida tulevaa. Paljon on opittavaa edessä, mutta uskoisin että eiköhän se siitä ihan kivasti.

Avoin tai kahden nukuttava fiskari nimenomaan hakusessa. Tervaa pintaan ja perinteinen Wickström tai vastaava koneeksi. Sen kokoinen vene, ettei pientä tuulta ja aaltoa tarvitse säikähtää. Tällä hetkellä on 475 cm lasikuituvene, ja kun 20 kilometrin selällä puhaltaa pohjoistuuli viisikin metriä sekunnissa niin ei sinne uskalla lähteä. Ei kun joo, tällä hetkellä nimenomaan ei ole sitä venettä. Pääsi jo unohtumaan. Penskasta saakka olen kuitenkin tykännyt veneillä kun aallot lyö. Aurinkoisen tyvenen veneilyssä on toki puolensa, mutta se on vain yksi puoli. Myös muita luonnonvoimia on hyvä kokea. Moottoripyörälläkin olen huomannut nauttivani enemmän sateessa kuin auringonpaisteessa matkaamisesta.

Kansanvenettä/folkkaria olen miettinyt, mutta kun moottorivehkeistä on enemmän kokemusta ja budjetti pieni niin eiköhän fiskarilla pääse kivasti alkuun. Oppii puuveneen huoltoa ja pääsee taas kunnolla veneilyyn kiinni. Isompikin paatti sinänsä kiinnostaisi, mutta kun taidot ja raha on vähissä niin halvankin monimutkaisen projektin hankkiminen tuntuisi pöljältä.

Aparaatti, sinut tiedän vain Ural roikasta. Mikä se kolmas on? Jotenkin tuntuu, että itävalmisteisiin sivuvaunumoottoripyöriin ja yksinkertaisiin puuveneisiin liittyy jotain samankaltaista maailmankatsomuksellista taustaa ja historiaa. Kumpikin on pohjimmiltaan käyttöesine, jonka estetiikka kumpuaa käytännöllisyyden vaatimuksista ja tietystä hienostelemattomuudesta. Molempi on nähnyt suurimman suosion päivänsä ja on merkitykseltään vahva. Sellaista ei voi omistaa ja käyttää ilman, että syntyy vuorovaikutussuhde sen ja omistajansa välille. Kumpikin lähentää käyttäjäänsä erilaisiin luonnonilmiöihin.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Tervehdys, ja närkästys

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 27.07.2017 12:03

Vmpk on se kolmas;)
...en tiedä oletko kuinka noista tonkimishommista kiinnostunut mutta sitten mahdollisesti vielä tuo aarremaanalla(?)

Avatar
Korhosen Mara
Viestit: 31
Liittynyt: 08.06.2015 8:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Tervehdys, ja närkästys

Viesti Kirjoittaja Korhosen Mara » 01.08.2017 22:44

No nyt on vene hankittu. Seitsenmetrinen puuvene parilla nukkumapaikalla ja Volvo Penta -dieselillä. Hommaa on jonkin verran, 6 vuotta ollut kuivilla, mutta eiköhän sen ensi kesäksi saa vesille.

Pitää laittaa kuva tai pari kunhan joutaa.

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Tervehdys, ja närkästys

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 01.08.2017 23:08

Hieno juttu, onnea uudelle veneelle!

Jos olet yhtä hyvä arvioimaan kuin minä, niin se ensi kesä on elokuussa 2020 :-)

No, todennäköisesti muut saavat aikaan enemmän ja lyhyemmässä ajassa, joten ei kun tsemppiä projektiin - kyllä nämä hienoja laitteita ovat!

Eeppo

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Tervehdys, ja närkästys

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 02.08.2017 9:41

onnea! laitahan kuvia kiulusta =)

Avatar
Korhosen Mara
Viestit: 31
Liittynyt: 08.06.2015 8:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Tervehdys, ja närkästys

Viesti Kirjoittaja Korhosen Mara » 03.08.2017 12:47

Tässä on muutama kuva.

Myyjä kertoi myynti-ilmoituksessa näin:

"Vene on jostain 70 luvulta, nostettu 2010 ajosta tarkoituksena vähän fixata sitä.
Homma lähti vähän lavasta todettuani että kansivanerit olivat pehmeät joten ne piti sitten vaihtaa. Samalla purettiin koko sisustus ja käytiin koko vene sisäpuolelta läpi. Ulkopuolella korjattiin mitä oli pehmeää, sitä oli siis tuossa kannen tasossa.
Kuten usein, elämässä tulee kaikkea yllättävää niin vene on nyt seissyt 5 vuotta kuivassa liiterissä odottamassa projektin päätöstä.
Mutta näyttää että minusta ei siihen ole, ei vaan löydy aikaa eikä intoa joten toivon että jos joltain muulta löytyisi.
Veneen kaikki käyttökelpoiset osat on tallessa, moottori on ollut sisätiloissa koko ajan. Veneeseen on asennettu jo hydrauliohjaus."

Kokeneen puuvene-ystävältä kyselin ostoneuvoja ennen veneen katsomista, ja niiden perusteella tökin ruuvimeisselillä sieltä täältä. Köli tuntuu kovalta, ja potkurin akselin tuntuma myös. Kaaret näyttävät hyviltä. Muutamissa laudoissa on huolestuttavan näköisiä n. 5mm halkeamia. Kokenut ystäväni oli sitä mieltä, ettei niistä pidä liiaksi huolia. Vene kun on ollut sen verran monta vuotta kuivilla, että kyllä se tiiviiksi turpoaa. Ehkäpä noita lautoja voisi joskus vaihtaakin, mutta katsotaan. Ihan vaikuttaa tolkulliselta projektilta aloittelijalle. Hommaa on, mutta ei liiaksi. Vene on sinänsä yksinkertainen, eikä siihen ole aikomusta mitään erityisempiä hienouksia havitellakaan. Tykkään pelkistetystä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Korhosen Mara
Viestit: 31
Liittynyt: 08.06.2015 8:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Tervehdys, ja närkästys

Viesti Kirjoittaja Korhosen Mara » 03.08.2017 13:02

Tässon vielä muutama kuva kannesta, sisältä ja halkeamista.

Kannelle pitää toki tehdä jotain, mutta en vielä tiedä mitä. Olen näissä tosiaan aivan ummikko. Lasikuitusoutuveneellä olen koko ikäni innokkaasti veneillyt, mutta puuvehkeet on uutta. Olen avoin kaikenlaisille tuumiskeluille ja ehdotuksille.

Vene on kuulemma kyllästetty sisältäpäin ennen maalaamista. Olen ajatellut lakkapinnan poistamista, kyllästämistä ulkoa ja tervakäsittelyä. Olen tervaan kovin tykästynyt, ja taitaa olla pieneen budjettiin lakkapintaa käypäisempi ratkaisu.

Halkeamissa on mitä lie silikonia. Ne ronkin pihalle. Veneen mukana tuli törppö Pyhän Pietarin venekittiä.

Ja kipparin lakki tuli myös mukana. Se on tärkeä kun istuu satamatrailerilla makaavassa veneessä kaljapullo kourassa kesästä unelmoidessa.

Ensimmäinen ongelma on veneen siirto Sastamalasta Tampereelle. Rahaa on vähän, ja niinpä on pyrkimyksenä saada homma mahdollisimman halvalla tehtyä. Olen nyt kysellyt työkavereilta jos löytyisi traktoria lainaan. Myyjä sanoi, että kyllä se siellä hallissa voi odottaa että saan kyydin järjestettyä. Kunhan nyt parin kuukauden aikana haen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Tervehdys, ja närkästys

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 03.08.2017 13:25

Katselin itsekin tätä ilmoitusta sillä silmällä kun olis niin pirun halpa =)
..mutta ei tullut ostettua kun ei tarvetta. Oliko tuo traileri traktorivetoinen vai. Se kun ei myynti ilmoituksesta selvinnyt.

Avatar
Korhosen Mara
Viestit: 31
Liittynyt: 08.06.2015 8:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Tervehdys, ja närkästys

Viesti Kirjoittaja Korhosen Mara » 03.08.2017 15:22

aparaatti kirjoitti:Katselin itsekin tätä ilmoitusta sillä silmällä kun olis niin pirun halpa =)
..mutta ei tullut ostettua kun ei tarvetta. Oliko tuo traileri traktorivetoinen vai. Se kun ei myynti ilmoituksesta selvinnyt.
Trailerissa on kuulakiinnitys, mutta se on rekisteröimätön, eli autolla ei passaa lähteä vetämään.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Tervehdys, ja närkästys

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 03.08.2017 15:52

tuuppaat sitä pyhää pietaria noihin halkeamiin ennen vesillelaskua, luulisin että turpoaa umpeen.
Tai sitten lopullisempi vaihtoehto olisi tietysti sen aukijyrsintä ja rimoitus. Se tarttis omassakin veneessä tehdä muutamille laudoille mutta kun on aina turvonnut umpeen niin ei ole viitsinyt =)

Avatar
Korhosen Mara
Viestit: 31
Liittynyt: 08.06.2015 8:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Tervehdys, ja närkästys

Viesti Kirjoittaja Korhosen Mara » 03.08.2017 16:30

Näin se kaverikin arveli. Hän on kuitenkin monta kymmentä vuotta toiminut puuseppänä ja monta kymmentä vuotta taitaa olla puuveneistäkin kokemusta. Hänen arvioonsa kyllä luotan. Epäilemättä jyrsintä ja rimoitus tai muutaman laudan vaihto toki olisi parempi vaihtoehto, mutta nyt mennään vielä siinä uskossa että turpoaa.

Soittelin tuossa yhdelle tutulle kahdeksankymppiselle ukolle Savoon, vanhempien naapurille, jonka juttusilla aina lapsena kävin ja jonka puuvenettä silloin ihastelin. No mieshän innostui asiasta kovastikin. Kuulemma puuveneprojektit on niitä parhaita projekteja, ja tulisi auttamaankin jos asuisin lähempänä. Harmi kyllä, että etäisyyttä on niin paljon. Taitava ukko käsistään ja innokas touhuilija, epäilemättä olisin monta hyvää oppia siinä saanut.

Vastaa Viestiin