Sooda ja hiekkapuhalluspytystä

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Sooda ja hiekkapuhalluspytystä

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 05.04.2017 12:48

Onko raadilla kokemuksia sooda/hiekkapuhalluspytyistä. Olen aikeissa hankkia: Soodapuhalluslaite Timco PJS100 45 kg.

https://kauppa.rellunkulma.fi/product/1 ... mco-pjs100

Tässä kohtaa olisi hyvä puhaltaa aikeet poikki jos nuo on ihan turhia kapineita.
Tarkoitus olisi ensitöikseen puhaltaa myrkkymaaleja pois gelcoatista soodalla.

...tarkennan nyt vielä ennen kuin joku haukkoo siellä henkeään, että vesirajaa meinasin tässä kohtaa vaan siistiä.
Hiekalla ja isommilla vehkeillä sitten myöhemmin joskus koko pohja. Siitä on hyviä kokemuksia.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Sooda ja hiekkapuhalluspytystä

Viesti Kirjoittaja danlig » 05.04.2017 23:08

En sen kummemmin osaa kalustosta sanoa, mutta soodapuhalluksesta sen verran kokemusta että se on samaa höpöhöpöä hiilihappojää puhalluksen kanssa. Kyllä kai sillä maali lähtee kun jaksaa painattaa, mutta huonona puolena se jumalaton pesu minkä vaatii että maalit tarttuu kiinni. Ehkäpä jos haluat leluilla leikkiä niin käyt hakemassa mätänetistä sellaisen pikkuisen hiekkapuhallus pillin? Sillä ainakin lähtee hitaasti mutta varmasti :-) :-)

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sooda ja hiekkapuhalluspytystä

Viesti Kirjoittaja Northling » 06.04.2017 0:25

Moro

Tämä on puuvene-palsta ja puuveneitä ei sit puhalleta muulla kuin korkeintaan puhtaalla paineilmalla pölyjä pois.
Tässä esimerkki soodapuhalluksesta puuveneessä (Lainaan tähän Lomon ketjusta kuvaa)
Sooda.jpg
Nortti
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sooda ja hiekkapuhalluspytystä

Viesti Kirjoittaja kaller » 07.04.2017 10:33

Hieman on mutu tietoa kyseisistä tekniikoista havaittavissa.

Laitteita ja tekijöitä on hyvin monelaisia, tehoa löytyy kyllä isommista vehkeistä jolla maalit lähtee oikein siististi. Ala on ehkä saanut hiukan huonon maineen sen myötä että tekijöiden kaarti on hyvin erilainen. On aivan eri asia puhaltaa oikeasti ammattikäyttöön tarkoituilla laitteilla kuin aloituspostauksessa mainituilla laitteilla. Pienillä laitteilla varmasti saa tehdä kauemmin aikaa kuin esim tälläisillä vehkeillä:

http://soodapuhallus.fi/docs/HVM_mobiiliyksikot.pdf

Kaikkeen tuo ei sovi, mutta kyllä näilläkin omat paikkansa on mihin tuo toimii. Lasikuitisista veneistä esim myrkkymaalien poistaminen onnistuu tuolla hyvin tehokkaasti.

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Sooda ja hiekkapuhalluspytystä

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 07.04.2017 11:41

No niin tosiaan tää juttu uhkaa aina vähän karata käsistä. Mua kiinnosti lähinnä just tuon kokoluokan vehkeet mitä alussa mainitsin. Keskustelut soodan ympärillä muutoin on tullut luettua monesti. Kompurana mulla on kompressorikeskuksen ~850l tuotolla oleva, joten sillä pitäs hiovaa materiaa saada jo jonkun verran liikenteeseen. Puuveneiden ...ainakaan puuosien puhallusta en voi suositellä itsekkään, mutta mikä ettei muiden osien entisöintiin. Täällä palstalla pitää hiukan varoa mainitsemasta mitä venettä on työstämässä ,mutta minä ainankin pyörin täällä edelleen siksi että olen myös puuvene harrastaja. Laiturilla voi varovasti koittaa kysellä niitä näitä :)
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

JariR
Viestit: 13
Liittynyt: 19.05.2015 20:23

Re: Sooda ja hiekkapuhalluspytystä

Viesti Kirjoittaja JariR » 08.04.2017 14:00

Mahonkiveneen pohja siivottiin soodalla ja asiallista jälkeä tuli. http://soodapuhallusosasto.fi/pages/yhteystiedot.php

Hinta oli erittäin kohtuulllinen työmäärään nähden puhumattakaan oman kaluston hankkimisesta tai edes vuokraamisesta. Puuvene vaatii ehdottomasti vankkaa osaamista ja kunnollisia laitteita. Tasainen syöttö on oltava eikä ahnehtimaan saa ryhtyä, muuten tulee vahinkoja.

Vastaa Viestiin