Pellinkiläinen Madeleine

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 30.06.2016 10:54

Moi,

Onpa mukavan näköistä ja kuuloista juttua sulla tekeillä. Kyllä laittohommia kuului minunkin juhannukseen, vaikka vene vedessä onkin. Veneilyä on tähän mennessä tasan 1 meripeninkulma :)

Pilssipumpusta: Mun mielestä keulassa voi ihan hyvin olla yksi vähän ylimääräinen pilssipumppu. On totta, että vesi valuu perään köliä pitkin, ja sieltä varsinaisella pumpulla pois. Mutta nyt vesillelaskun yhteydessä kun odottelin Chouanin tiivistymistä, niin tuli sekin todettua, että jos keulassa vuotaa enemmän, niin vesi ei ehdi valua pohjatukin valuma-aukoista perään, vaan kertyy keulaan. Eli jos joskus täräyttäisi keulan johonkin, ja tulisi vuotoa, niin keulapumppu voisi olla aika mahdottoman oleellinen vehje. Mutta tämä on makuasia, moni pärjäilee varmaan veneilynsä varmasti yhdellä tai kahdella peräpumpulla. Voi olla, että askartelen omaanikin keulapumpun, kun semmoinen löytyy. Läpiviennin reiän työstö ärsyttää eniten.

Mua kiinnostaa, että miten teet nuo ikkunat tiiviiksi. Chouanissa on aivan onneton teos, joka perustuu läpinäkyvään saniteettisilikoniin ja naulattuun listaan ulkopuolella. No, lista eli kumi on auringossa kovettunut ja naulat ovat ruosteessa. Ja saniteettisilikoni... no sanotaanpa niin, että se asennus ei ole vesitiivis. Laanin nyt pahimpiin paikkoihin ensiavuksi mehiläisvaha+pellavaöljy -kittiä, kun kaikkea ei ehdi tai jaksa tehdä kerralla...

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 30.06.2016 13:32

Kiitoksia, nyt alkaa varmaan entistä kiivaampi päivitystahti kun loma alkaa ja joka päivä lähestulkoon olen hommissa.

Nuo pikkuikkunat ajattelin tehdä niin että laitan ensin jyrsittyyn uraan sikaa ja painan siihen päälle tuon pleksin. Ura on jo aiemmin suojattu epoksilla joten jos sinne menee kosteutta ei sen sitäkautta pitäisi päästä imeytymään puuhun. Annan sen kuivua yön yli ja sen jälkeen vedän päälle vielä sikakerroksen. Näihin tulee päälle kuivutttuaan messinkinen ikkunankehys joka ruuvataan ympäriltä siihen kiinni.

Sikaflexissä kannattaa olla tarkkana mitä ainetta käyttää, tuossa sillä ei ole juurikaan väliä koska jäävät auringonvalolta piiloon. Osa ei kestä Uv-valoa ja oikea sika tuote olisi ohjeiden mukaan Sika 295. Pitää katsoa mitä tähän käytän nyt kun omassa varastossa on ainakin 298, 290 DC ja 291 ainetta, eikä viitsisi taas ostaa yhtä ainetta lisää. 291 tiedoissa aiankin sanotaan ettei se sovi polykarbonaatin liimaamiseen, 298 ei taas koostumuksen perusteella käy joten toivon mukaan tuo 290 DC kävisi...

Pilssipumppuja tulee tosiaan kaksi ja tuo sama ongelma on minullakin eli valumareiät on varsin pienet kaarissa, eikä niitä viitsisi suurennella. Sen johdosta toinen pumppu päätyi tuohon makuuhytin oven kohdalle.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 30.06.2016 21:53

Pientä edistymistä mahtui arki-iltaan. Kaksi kansilautaa kiinni kanteen ja kahden sahaus valmiiksi mittoihin. Vielä puuttuu yksi pala pala kannesta ja sitten pääseekin tekemään rimoitusta keula/peräkanteen.

Myös venepuuseppä oli tuonut ikkunakehykset telakalle ja primerien kuivumista odotellessa oli aikaa hiukan sovitella niitä paikoilleen. Näyttää omaan silmään erinomaiselta ja toimitus tuli aikataulussa. Ei voi kun kehua kaveria joka tätäkin palstaa lueskelee. Valitettavasti vain ei enää tee näitä hommia työkseen. Tuo oli osuus joka kannatti ulkoistaa, olisin itse tehnyt tuota varmaan aika monta tuntia enemmän ja en silti olisi saanut kehyksestä noin istuvaa ja hyvää.
2016-06-30 20.46.20.jpg
Kansilautojen sahaus jäi tänään kesken kun pistosaha antautui käytössä. Tuo on Boschin vihreää sarjaa ja kerkesi olla käytössä vajaan vuoden. Itse kone ei mennyt rikki vaan terää ohjaava rulla jonka akseli on mennyt poikki. Saa nähdä minkä aikaa kestää että uusi tulee tilalle. Onnekseni saan isältäni varakoneen lainaan heti huomenna niin hommat pääsee jatkumaan.

Koneen asennus ei vieläkään ole valmis, akseli on saatu katkaistua ja vannaputki lyhennettyä. Konetta ei ole kuitenkaan vielä rihdattu eikä pultattu paikoilleen. Katselin kun koneen kiinnityspultteina koneen vieressä odotteli sinkityt täkkipultit. Jätin asentajalle lapun että kiinnitettäisiin kone rosterisilla tai haponkestävillä täkkipulteilla.. Odotellaan milloin kokonaisuus olisi valmis, huomenna ollaan aikataulusta vain 3kk jäljessä... :))
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01.07.2016 9:42

Hienoa puuta nuo tuulilasinkehykset. Mitä lajia ne ovat? Yleisnimi mahonki, mutta onko tarkempaa nimikettä?

Mikä kone tuohon tulee?

(Ite ole "aina" eli sen pari kertaa konetta asentaessa aina käyttänyt konepedin läpi meneviä pultteja tai kierretankoa. Jos ja kun konetta nostellaan pois tulevina vuosikymmeninä, niin täkkipultin jenkaaminen uudestaan ja uudestaan samaan reikään on... no. Mutta varmasti täkkipulttikin toimii, jos ammattilainen on sellaisen valinnut.)

:)

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja Northling » 01.07.2016 13:58

Moro

Miettisin vielä sitä rst/hst pultin valintaa.
Kun joustintyynyt on kuitenkin liimattu mustaan rautaan ja läsnä on kosteutta ja suolaa (jos paatti on meressä), niin rst/hst aiheuttaa sen että musta rauta ruostuu nopeammin ja kumien vulkanointi saattaa irrota. Pitäytyisin galvanoiduissa pulteissa.
Mut viisaammat sanokoot paremmat ohjeet...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 01.07.2016 14:01

Kehykset on Khayaa ja koneeksi on tulossa Volvo Penta d1-30. Kone taitaa olla perkinssin tekoa missä on volvon tarrat päällä, sillä niin monesta kohtaa löytyy perkinssin nimi.

Ajattelin itsekkin että nuo voisi pultata läpi suoraan, mutta toisaalta täkkipulttien reiät voi myöhemmin porata läpi kokonaan ja sen jälkeen vaihtaa kierretangoksi/pulteiksi. Tuo Nortin ajatus ei itselläkään tullut mieleen, tuossa voi olla syy tuolle. Vene tosin tulee sisävesille joten sen johdosta ei sitä kauheasti pitäisi tulla.

Kovin hyvä kuva ei tähän mennessä jäänyt tuosta moottorinasennuksesta. Ilmeisesti nykypäivänä on totuttu vain laittamaan vanhan tilalle uusia mitkä menee sinne heittämällä. Sen sijaan tälläiset missä joutuu vähän soveltamaan on näköjään tekemättömiä paikkoja asentajalle.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01.07.2016 14:58

Oukei, totta tosiaan saahan sinne myöhemmin porattua pulttia.

Oon ruuvannut ainakin Wickströmin kiinni konepetiinsä sinkityillä pulteilla. Kun kärjet lilluvat merivedessä pilssissä, niin viidessä vuodessa niistä alkaa kärjet hapertua. Ja toi on niin totta, mitä Northling kirjoitti. Aina ei kannata tällätä vain yhtä osaa rst-tä keskelle työkalupakkia. Sitten on muutaman vuoden päästä kiiltävä pultti, mutta kaikki muu ruosteessa.

Koneen asentaminen on sikäli jännää puuhaa, että siinä pitää ajatella aika kolmiulotteisia. Tai ensin sivulta, niin että ajatuksissa (tai piirustuksissa) nostaa koneen potkuriakselin jatkoksi. Sitten vaan rakentaa koneen alle tavaraa, että se pysyy paikallaan. Ja tietty tarkistaa myös leveyden, ettei joudu sahaamaan pohjalautoihin reikiä :)) Harrastelijapohjalta ratkaisin ongelman tekemällä melko mittatarkan sivukuvan veneen pohjasta ja moottorista. Mutta eiköhän ammattilainen hommansa ratkaise parhain päin.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 03.07.2016 21:03

Loma alkoi ja jotain on saatu aikaseksikin. Tänään sain kannen sivulaidoitukset valmiiksi ja päästään seuraavien askareiden pariin. Tämänpäiväisistä tekemisistä tekaisin lyhyen videon josta näkyy tuo työskentelytapa kansien liimauksessa:

https://drive.google.com/file/d/0B7v4y7 ... sp=sharing

Kansien lisäksi tuli leikattua ajohytin katon vanerit muotoon ja hiottua katot. Seuraavaksi niihin olisi tarkoitus alkaa levittämään epoksia ja lasikuitua. Kunhan nämä on valmiina liimataan ikkunankehys paikoilleen. Jossai välissä alkaa myös lakkaukset ja vielä olisi pientä kyllästämistäkin edessä.

Eilinen meni hankkiessa materiaaleja ja kansirimat on nyt tilattu perä/keulakansiin. Toimistuspaikkana tässä Räätärin höyläämö, sieltä löytyi sopivaa tiehasyistä mäntyä jotka höylätään valmiiksi rimoiksi. Ainoastaan hinnassa kirpaisee, mutta tykkään hyödyntää paikallisia pieniä kauppoja silloin kun se on mahdollista ja palvelu toimii. Tässä paikassa se oli erinomaista. Ensin tehtiin mallit siitä mitä haluan ja sitten käytiin valitsemassa puut. viikon toimistusajalla lupailivat nämä tehdä.

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja danlig » 04.07.2016 0:34

Komia tulloo! Tuli tässä mieleen tosta sekottamisesta, laitoin kaiunanturin tukiraudan (hst) kiinni sikalla ja puristuksiin sinkkiruuveilla ja päätin ruuvit jättää siihen kuitenki pysyvästi. Noh, vene on ollu reilun kuukauden vesillä ja käytin eilen sitä kuivilla pienen hienosäädön vuoksi, satuin vilkaisemaan samalla sitä tukirautaa ja totesin että ruuvit oli jo ruostunut tosi rankasti :)) että niin tehokas se reaktio on 8o

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 04.07.2016 20:10

Tänään vaihdettiin puuhommat pintakäsittelyyn. Vuorossa oli lakkausta, kyllästystä ja lasikuidutusta. Pikkaisen tuli myö odotellessa edistettyä sähköhommia ja vedin koneen kaapelit ohjaustaululle. Enää puuttuu sähkökaapeleista akkukaapelit ja sitten olisi kaikki kytkemistä vaikke valmista.

Pääasiallinen homma tänään oli tuo lasikuidun laminointi. Aiemmin olin jo imeyttänyt pelkkää epoksia kannen pintaan ja tänään sitten leikkasin maton siihen päälle ja levitin toisen kerroksen epoksia. Kun tuo on kuivunut saa se vielä yhden kerroksen epoksia päälleen. Tämän jälkeen tulee hionta ja sen jälkeen maalaus polyuretaanimaalilla kahteen kertaan.

Kelien puolesta tänään meinasi mennä hankalaksi, hallissa oli vain 15 astetta lämmintä ja kosteutta yli 80% Laitoin lämmittimen päälle halliin ja aika äkkiä lukemat oli mukavat 21 astetta ja 60% kosteutta jolloin työt voitiin aloittaa.
1.jpg
2.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 05.07.2016 15:27

Kuvapäivitykset jääköön tältä päivältä pois. Tänään tuli hiottua epoksikatto ja sen jälkeen vedin kerroksen epoksia päälle. Aivan tasaista jälkeä ei tule, mutta välttää minulle. Huomenna katon voisi hioa vielä kertaalleen ja sen jälkeen päästääkin maalauspuuhiin.

Sisäkalusteet saivta tänään ajohytissä myös kerroksen lakkaa päälle ja samalla vedin toisen kerroksen lakkaa ulkoseiniin. Lakkapintaa riittää reilusti ja 1,5 litraa lakkaa on enää jäljellä. Pitänee tilata sitä taas lisää. Yhteensä rylardin lakkaa on tähän mennessä mennyt noin 10l.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 06.07.2016 18:45

Yhdeksän tuntia telakalla hommissa ja jotain tuli saatua aikaiseksikin. Aloitin epoksipinnan hiomisella ja siihen tuhraantui aikaa reippaasti, kun hionta oli tehty päästiin maalaamaan. Maaliksi tuli lopulta Temadur 50 joka on kaksikomponenttinenttinen polyuretaanimaali. Tuota vedetään pari kerrosta ja sitten olisi etukansi valmis.
ulko.jpg

Kun maalaukset oli tehty siirryin sisälle lakkaamaan, toinen kerros lakkaa tuli nyt sisälle ja pientä kiiltoa on jo havaittavissa:
sisä.jpg
Samalla tuli myös lakattua kolmanteen kertaan ulkopintoja:
kansi.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 07.07.2016 20:18

8h meni telakalla tänään ja pari tuntia kaupoilla etsiskelemässä tarvikkeita. Näistä tärkeimpänä parraslistat joihin löytyi materiaali paikalliselta puusepältä.

Tänään vuorossa oli lasikuidutetun katon maalaus toiseen kertaan lisää lakkausta sisäpuolelta ja ulkoa. Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään tuo pintakäsittely vaikka valmista pintaa alkaakin tulla. Lakkakerroksia on nyt makuuhytin ulkoseinissä neljä ja sisäpuolella kolme. Jos vielä yhdet kerrokset vetäisi niin sitten riittäisi tältä erää.
2016-07-07 18.40.42.jpg

Kun pintakäsittelyt oli saatu tehtyä rupesin mallaamaan polttoainetankkia paikoilleen. Siinä ei kauaa mennyt sillä varsinaisia uusia puuosia tulee vain etulevyn vaneri joka sekin pitäisi lakata. Suurin ongelma polttoainetankin kohdalla osui liititmiin. Paluuletkun liitin on halkaisijaltaan 16mm kun letkun sisähalkaisija on 10mm. Vahvistettu letku ei päälle veny joten tuohon pitää löytää jokin sopiva adapteri.
2016-07-07 18.40.35.jpg
Tankin mallailun jälkeen tuli samalla tehtyä kojetaululle johdotus, nyt kaikki hituvirran johdot on vedetty ja ainoastaan akkukaapelit puuttuvat johdotuksista. Kojetauluun tuli yksi vanhanmallinen 12v ulostulo, ja yksi USB pistoke jossa on kaksi ulostuloa.
2016-07-07 18.39.51.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 08.07.2016 21:10

Tänään sukuloitiin, mutta vielä kerkesi illalla telakalle. Neljän tunnin työn tuloksena pakoputki on nyt paikoillaan, polttoainelinjat valmiina ja lakkausta saatiin taas vedettyä yksi kerros ulkopuolelle ja sisälle. Sisällä tuli yhteensä vedettyä neljä kerrosta ja se saa riittää tällä erää, ulos on nyt vedetty viisi kerrosta ja katsotaan jos ensi keväänä vedetään vielä muutamat kerrokset lisää. Kohta voikin sisälle asennella uusia osia kunhan lakka hiukan kuivahtaa, valmiiksi on jo mallattu ainakin seuraavat osat:
- Kojetaulu
- Ruoripumppu
- Lavuaari
- Hana
- Kaappien ovet
- Spriikeitin
2016-07-08 20.28.02.jpg
Suunnitelmat näyttää siltä että tänä vuonna olisi tunteja vielä jäljellä 139h ja ensi vuonna noin 45h. Ensi viikolla saan todennäköisesti kansirimat ja parraslistan. Sitten päästään taas pintakäsittelystä puuhommiin.
Nimetön.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 10.07.2016 20:35

Motivaatio senkun kasvaa kun saa uusia osia paikoilleen. Tänään oli vuorossa tiskiallas, makeavesihana, keitin, pikkuikkunat ja yksi luukun kehys. Harvinaista kyllä tällä kertaa ei tullut ongelmia tielle vaan neljässä tunnissa kaikki oli paikoillaan. Huomenna pitää juosta kaupoilla ja etsiä hiukan hydrayliletkuaa ja messinkiruuveja jos niitä sattuu täältäpäin löytymään. Uskoisin että menee kyllä tilaamiseksi sillä vain yksi kauppa niitä saattaa myydä.
2016-07-10 19.46.36.jpg
2016-07-10 19.47.34.jpg
2016-07-10 19.47.28.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin