Pellinkiläinen Madeleine

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 15.11.2016 10:57

Tuo Pettersson oli tosiaan komea, tuolloin se näytti siltä että kunnostustarpeita olisi ja toivottavasti se on päätynyt hyviin käsiin.

Minulla on sinulle Donna vielä tavarat tallessa kunhan tässä tulisi reissua sinne suuntaan tai sinulla tänne meille päin.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 16.11.2016 23:25

Lappeenrannassa on nyt ollut muutaman kuukauden niin hiljaista, ettei sinne ole saanut asiantynkääkään kehiteltyä, tosin nyt näyttää rupeavan vilkastumaan, mitä työasioiden tarjouspyyntöjen määrään sieltä tulee. Pontuksen koulu on jossain mielessä tapetilla alkutalvesta viimeistään. Kun ja jos siitä tulee totta, niin sitten juostaan Lappeenrannassa, jos ei nyt päivittäin niin alkuvaiheessa ainakin viikoittain. Eipä hätäillä.
Olen ottanut siitä Petterssonista kuvan Yövedellä sen ajaessa saaren ohi, jossa olin. Matkaa veneen ja kännykkäkamerani välissä oli melkein maili, joten en nyt osaa sanoa, onko sitä kunnostettu oikein todella vai ei. Sekin oikein kunnostettuna lienee muutaman vuoden projekti, sillä sillä lienee pituutta noin 11,5 -13,0 m. Siis todellinen moottorijahti -klassikko, niin kuin ruotsalaiset mm. näitä isoja Petterssoneja nimittävät. Mikkelissä se kuitenkin pitää laituripaikkaansa. Laituripaikan ulkopuolellakin kävin, mutta se oli siellä sellaisessa välissä, etten saanut siitä mistään suunnasta kunnon kuvaa. Huomasin sen vasta kun olin oman veneeni nostanut ylös. Maitse sitä ei ainakaan pääsyt katsomaan aidatun laituripaikan vuoksi. Näin sen myös Puuveneen Vuoksessa Lappeenrannassa, eikä se ollut mairittelevan näköinen kunnoltaan. Eipä ole monet muutkaan isot puuveneet, joita Puuveneen
Vuoksessa käy vrt. Finnairin pääjohtajille ja muille isokenkäisille tehdyt veneet, joita kuvasarjassasi myös näkyi.
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 15.12.2016 20:57

Tänään oli ilmestynyt peräsin veneeseen kiinni ja onhan se nätti kun joku osaa metallia taivutella tuohon uskoon. Itsellä ei nuo hommat luonnistu pätkääkään, mutta olin kyllä erittäin tyytyväinen lopputulokseen. Nyt on pitkä talvi odottaessa että keväällä saisi viimeistelyt tehtyä ja pääsisi laskemaan tämän takaisin veteen. Hydraulisylinteri ei ole vielä paikoillaan, mutta muuten tuo on kunnossa.
sisä.jpg
2016-12-15 17.52.47.jpg
2016-12-15 17.52.31.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28.12.2016 23:02

Hyvää Uutta Vuotta Madeleinen kipparille. Kävin eilen Lappeenrannassa, sinne tulee asiaa varmasti viikolla 2, joten ehkäpä me voitaisiin soitella
Uuden vuoden päivän jälkeen, niin pääsisimme ehkä kahvikupposen ääressä puhumaan asiaa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 30.12.2016 20:29

Kiitokset, ja hyvää uutta vuotta sinne myös. Minulla menee nyt tiukasti töiden merkeissä ympäri Suomen kaksi ekaa viikkoa tammikuussa, viikonloput olen kotona joten jos sillon sattuu niin käydään vain katsastamassa vene.

Joulupukki toi veneeseen uudet akut ja ne asennellaan keväällä paikoilleen. Kova on odotus että kevät tulisi ja saisi veneen vihdoin veteen.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 05.03.2017 17:31

Kevätaurinko alkaa paistaa ja pari kertaa on tullut telakallakin käytyä. Venemessuilta tuli hankittua plotteri ja suosituksia kuunnellen ostin isomman kuin alunperin ajattelin. Simradin Go 7 tuli hankittua tähän veneeseen ja siihen pronssinen anturi. Kyseessä siis tälläinen vehje:
http://www.simrad-yachting.com/fi-fi/Ka ... fi-fi.aspx

Asennus oli helppo, mutta anturille piti suurentaa olemassaolavaa reikää, vanha reikä oli noin 52mm ja uudelle anturille vaadittava reikä oli 60mm. Seuraavasta kuvasta näkyy miten suurennuksen tein: Ensin porasin reikäporalla vaneriin samankokoisen reiän, sitten asettelin veneen ulkopuolelle tuon vanerin ja sain sen ruuvattua kiinni traileriin. Tästä oli sitten helppo porata läpi:
anturi.jpg
Vielä en sikaa levittänyt tuohon sillä lämpötila ei sitä salli, mutta odotellaan kuukausi josko sitä sitten pääsisi tuon anturin liimaamaan paikalleen.

Plotteri löyti myös paikkansa kabiinista:
plotteri.jpg
Väliovi oli myös yksi mitä pitkään mietin millaiset tuohon rakentaisin. Päädyin siihen että sen pitää olla irroitettava jotta sen voi aina ajon ajaksi nostaa irti ja sijoittaa keulapunkan alle. Tällöin se ei ole tiellä jatkuvasti. Ovi on saranoitu ja alalaitaan sisäpuolelle on molemmin puolin asennettu työntösalvat. Ylälaidasta tulee läpi hela joka taittuu piiloon kattoon kun ovi otetaan pois. Tuohon tulee sitten ihan perinteinen munalukko.
ovi.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08.03.2017 22:04

Itse ostin toissa kesänä Lowrance plotterin ja samalla reikäkoolla olevan kaiun anturin, pronssia. Olisi pitänyt ostaa pelkkä plotteri ja kaiku erikseen.
Plotterissanni on likaa tietoja vedenalaisista asioista ja sitä on hankala käyttää, koska niitä vedenalaisia toimintoja on liikaa. Minulle riittäisi pelkät metrit. Jos eksyn valikossa noihin vedenalaisiin toimintoihin, niin sieltä on todella hankala tulla yrityksen ja erehdyksen kautta takaisin karttasivulle, jossa näkyisi pelkästään nuo metrit, paikkatieto ja suunta minne ollaan menossa. Kävin maahantuojan edustajallakin, mutta ei heiltäkään löytynyt ohjekirjaa, siis Suomen kielistä, joka olisi antanut yksiselitteisiä vastauksia. Tässä tapauksessa, jos en ensi kesän aikana opi sitä käyttämään kunnolla, niin heitän sen ns. verkon painoksi ja ostan pelkän plotterin. Anturin pitäisi käydä lähes joka merkin kaiuille. Ei silti, olen tullut toimeen lähes koko ikäni kartan, kompassin, viivottimen, harpin ja astekulman kanssa, ei se hankalaa ole sekään. !!!
Vähän enemmän teettää vain töitä avo-ohjaamossa ja reitin suunnittelussa.
Donna 28 8-|
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 08.03.2017 23:17

Minua katsottiin vähän hölmistyneenä messuilla kun kerroin että ainut kaikuominaisuus mitä tarvitsen on se että näen paljonko vettä on kölin alla. Tuossa saa näppärästi näkymään metrin ja muuta dataa aina kartan toiseen laitaan ja tuntui ihan näppärältä vehkeeltä. Hirveesti on ominaisuuksia, mutta tuskin puoliakaan käytän.

Kotikoneella pyörii opencpn ja siitä saa suoraan vietyä reittipisteitä/reittejä tuohon kun tallentaa ne karttakortille. Tuota tuli jo kokeiltua ja merkkailtua kiinnostavia pisteitä muistiin. Aika näyttää miten tuota tulee käytettyä, pääasiassa edelleen käytössä pysyy kyllä paperiset kartat.

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja Qubik » 09.03.2017 10:36

Jos noist menuista on vaikee päästä takaisin toiotulle alueelle, niin PAGE niminen nappula on sitä vatren. sieltä, kun painaa montaa kertaa, kunnes tule se karttakuva takas. Itse olen tuskaillut samalla tavalla liikainfon kanssa. välillä tuntuu, että joku halpis fishfinder olis paljon kivempi, kun ei ole turhaa värillista infoa siinä. Purjeveneiden perusäyttö olis helvettiin kiva, mutta siinä on se purjevenelisä aina hinnoissa. :-(
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 09.04.2017 18:43

Tänään tuli hiukas puuhasteltua, mutta juurikaan konkreettista en saanut aikaan. Yhden listan tein veneen katolle johon pressut tulee sitten kiinni. Tuota nyt kyllästellään impregillä ja sen jälkeen se saa lakkaa ylleen. Aikataulut alkaa tulemaan vastaan kun halli ei lämpene tarpeeksi. Tänään sain sisälle +7c astetta lämpöä ja monta kohtaa olisi missä tarvitsisin sen +10c lähinnä sen takia että Sikaflexiä ei voi alemmassa lämmössä käyttää.

Pitänee lämmitellä ensi viikonloppuna hiukan hallia ja laittaa viimeiset asiat kuntoon:
Nimetön.png
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja matti » 10.04.2017 8:02

Homma näyttää hyvältä, mutta...
Peräsimen asennuskuvista näkyy kuinka paksuksi olet jättänyt perätievin potkurin edestä, ylhäältä näyttää olevan kavennettu normaalisti.
Miksi?
Tuo suuri tasopinta potkurin edessä aiheuttaa melkomoisen pyörteen potkurin eteen ja näinollen potkuri saattaa kavitoida.
Ei olisi iso homma tässä vaiheessa, lämpötilan nousua odotellessa, arvio 1h, kaventaa perärangan takaosa perälaakerin molemmin puolin sen yläosan levyiseksi. :))
Hieman paikkamaalausta lopuksi.
Toisaalta sen voi tehdä sitten ensi talvena kun(jos) kesän aikana huomaa potkurin pitävän mekkalaa. |+|

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 10.04.2017 16:32

Empä ole tuota tullut edes ajatelleeksi, vanhassa steevissä tuo kohta oli melkoisen kapea ja sen johdosta päädyin sitä leventämään koska se oli mennyt halki. Ajatuksena oli että lisämateriaali kestäisi tuossa paremmin.

Tulevan kesän taidan mennä tuolla, mutta jos ongelmia ilmenee niin tuohan on helppo muokata uusiksi. Lamellilaikka rälläkkään kiinnin ja muotoilu sillä.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja matti » 10.04.2017 18:31

Oliko siinä haljenneessa steevissä puun sydän sisällä?
Niitä olen nähnyt ja kaikki halki!

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 11.04.2017 8:39

Nyt ei ole enää muistikuvia siitä, nykyisessä ei ainakaan ole joten sen suhteen nyt pitäisi tuon kestää paremmin. Kestihän tuo vanhakin yli 50 vuotta..

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 15.04.2017 18:58

Tänään oli varsin tuottoisa päivä. Kansihelat tuli asenneltua paikoilleen ja nyt saa veneen sitten laituriin kiinnitettyä. Nuo tuli tilattua jo ajat sitten Saksasta ja istuvat kyllä nätisti tuohon kanteen. Samalla kun hallia vähän lämmittelin tein sitten muutkin jutu kerralla mitkä vaativat lämpöä. Katolle tuli kiinnitettyä lista johon sitten tulee pressu kiinni, myös kaikuanturi tuli kiristeltyä paikoilleen ja viimeinen pätkä kölirautaa pääsi paikoilleen. Tekemättömien töiden lista alkaa olla todella lyhyt ja tässä alkaa miettimään että mitäköhän sitten tekee kaikella ajalla jota ei venettä remontoiden vietä..
kansihelat.jpg
lista.jpg
kansi2.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin