Pellinkiläinen Madeleine

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja seppo » 28.08.2016 19:23

Toi pieni määrä mahonkia ja mahonkivaneria kiinnostaa. Jonkinverran pikkukorjauksia, lähinnä kosmeettisia olis mitä pitäis tehdä.

Olisko tarkempaa tietoa noista ja ajatusta millä kulkis pk-seudulle?
kaller kirjoitti:Pikkaisen tuli taas lakkailtua, muuta merkittävää ei tullut tänään tehtyä veneelle. Siivosin telakalla jotta on mukavampi työskennellä ja kävin läpi projektista ylijääneitä palikoita. Myynti-ilmoituksen löydätte täältä:
viewtopic.php?f=6&t=14341&p=94495#p94495

Myös Mahonkia, mahonkivaneria ja teakraitavaneria on jouten jos joku tarvitsee pieniä määriä. Äänieristylevyä taitaa olla myös noin 2,5 neliötä ja samaa tavaraa sa etrasta lisää.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 28.08.2016 19:49

Jatketaan ykstyisviestein noista vanereista. Laita vaikka hiukan listaa minkäkokoista palaa tarvitset niin laitetaan vaikka postilla/matkahuollolla paketti tulemaan. Nuo on minulle jämäpaloja niin hinnankiroissa nuo ei ole. Käyn helsingissä välillä töiden puoelsta mutta melkein aina junalla. Jos sattuu reissua osumaan autolla niin voin informoida. Vanerit on paksuudeltaan 12mm.

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja Staffe » 28.08.2016 21:43

kaller kirjoitti:Kohta mennään taas hiukan edistämään projektia ja illalla saattaa tulla lisäpäivitystä.

Turkkilevyt on tilattu Hollolan viilu & Laminaatti nimisestä firmasta. Tuossa on 15mm vaneri ja siihen sitten vielä laminaatit päälle. Kaikki reunat noista käsittelin epoksilla useampaan ekrtaan ettei kosteus pääsisi vanerin sisään. Aika näyttää miten tuo toimii. Hintaa tuolla on noin 50e/neliö joten kannattaa tarpeet laskea tarkkaan. Tähän mennessä tuo on ainakin osoittautunut kestäväksi, sillä työkaluja on pudonnut laminaatin päälle eikä ne ole jättäneet mitään jälkiä. Täytyy myös kehua tuota firmaa että sieltä kaikki on tulltu ajallaan ja sovitusti sekä vastaukset sähköpostilla ja puhelimella tulee nopeasti. http://www.hvloy.fi/etusivu/

Terve, kiitos vinkistä, vaikuttaa potentiaaliselta valinnalta omaan veneeseen, alkuperäiset lattainrämmäleet ovat nähneet jo parhaat päivänsä.

T. Staffe

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 04.09.2016 18:24

Hommat alkaa loppumaan kesken. Tänään ja eilen on hiukan tullut tehtyä lakkauksia ja vaikkei alunperin pitänyt niin otin myös takapenkit työnalle.Hioin niistä kevyesti pinnan pois ja rupesin lakkamaan. Nämä oli melko likaiset eikä niitä olisi puhtaaksi saanut, sillä neljän vuoden ajan niiden päällä on kuljettu likaisilla kengillä:
kannet.jpg
Kannatti kuitenkin tehdä tuo sillä se oli nopeaa ja ilme on nyt aivan eri kuin ennen. Kytkimille liimailen tarrat jotta muutkin tietää mitä mistäkin kytkimestä tapahtuu. Tarrat tuli tilattua ebaysta.

Konekoppaan tuli myös laitettua kiinnikkeet ja jääkaapin toimivuus testattua. Jääkaappi kylmeni tosi nopeasti ja on aika hiljainen. Jos joku miettii omaansa jääkaappia niin waecon cd20/30 on hyviä vaihtoehtoja.
KONEKOPPA.jpg
Nyt laitellaan taas hiukan tilausta saksan maalle niin jos saisi kiinnitettyä kansihelat vielä ennen talvea paikoilleen. Pronssiruuveja kun ei täältä tahdo löytyä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Harri Orrenmaa
Viestit: 11
Liittynyt: 14.05.2015 22:01

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja Harri Orrenmaa » 03.10.2016 21:41

Moi

Hienon näköinen vene ja hyvin edistyy projekti.

Kysyisin noista katoista enemmän kun näytti niin siistiltä. Voitko kertoa tarkemmin materiaaleista ja teosta? Mitä vaneria? Kuinka paksua? Mikä kangas tai matto? Tuleeko kattovanerin reunoihin enään listoja? yms. Mietitkö muita katonrakennustapoja? Voisiko toimia esim.epoksointi ja siihen päälle 2-komponentti maali? Rimakatto vaatinee enemmän huoltoa tulevaisuudessa ja muuttaa ulkonäköä. Kaikki kiinnostaa. Itsellä sama homma tulevan kunnostuskauden aikana edessä. Vanhat katot on n.12mm vaneria ja ulkopuolella pelkkä Miranol mikä on päästänyt kosteuden 20 vuodessa lävitte ja vaneri paikoin muuttunut kukkamullaksi.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 05.10.2016 9:40

Katot on 12mm havuvaneria ja ne taipui paikoilleen oikein nätisti kun ruuvasi ne tiukalla jaolla. Aineet mitä katossa on käytetty on seuraavat:
- SP 106 epoksi
- 304g kudottu matto
- Maalina tikkurilan teknodur 50, polyuretaanimaali

Työvaiheina näiden kanssa oli se että ensin kittasin katosta kaikki kolot piiloon epoksilla. Epoksiin sekoitin mikropalloja jotta siitä sai hyvän kitin. Tämän jälkeen hioin koko katot kevyesti ja pyöristelin vanerin reunat hiomalla. Sitten levitin kerroksen epoksia kattoon ja annoin sen kuivua. Kun epoksi oli kuivunut hioin katon kevyesti jotta siitä tulisi tasainen ja vaha saadaan pois. Tässä vaiheessa kannattaa kiinnittää huomiota reunojen käsittelyyn jotta niihin tulee riittävä kerros.

Sitten alkoi varsinainen kuidutus, leikkasin maton katon päälle siten että se meni aukkojen yli ja taittui reunojen yli. Matto kannattaa jättää reunoista reippaan kokoiseksi sillä ylimääräisen voi leikata kuivumisen jälkeen pois. Sen jälkeen sitten levitin epoksin päälle ja telasin loputtomasti, tämä on tarkka työvaihe jotta matto kastuu kunnolla. Ohuempi matto olisi voinut olla tässä parempi ja kohdat joissa tuli tuplakerros mattoa olivat vaikeita. Sitten annettiin taas epoksin kuivua ja hioin kevyesti katon sen kuivuttua.

Yksi kerros epoksia tuli vielä päälle ja sillä saatiin pinta tasaiseksi ja matto ei tule läpi. Tämäkin pinta hiottiin vielä kertaalleen ennen maalausta jonak tein kahteen kertaan.

Epoksin käsittelyssä kannattaa huomioida oma suojautuminen kunnolla. Epoksin hiominen on aika tuskallista joten siihen menee aikaa ja papereita reilusti...

Listoja en vielä ainakaan ole miettinyt laitoihin, jätin maton pikkaisen pitkäksi vanerin laidasta jotta siinä olisi ikäänkuin tillalista josta vesi tippuisi alas. Materiaalit tuli ostettua kevrasta jossa palvelu oli ensiluokkaista. Vahva suositus tälle foorumin sponsorille!

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja Northling » 05.10.2016 23:15

Moro

Epoksin hiomisesta: epoksoitu pinta pitää pestä fairyvedellä ennen hiomista, niin saa aminivahan pois ja se ei tuki paperia. Ero on valtava, yhdellä paperilla hioo useita neliöitä, kun ei ole vahaa tukkimassa paperia. Kannattaa hioessa käyttää myös imuriin liitettyä epäkeskoa se myös säästää paperia.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Harri Orrenmaa
Viestit: 11
Liittynyt: 14.05.2015 22:01

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja Harri Orrenmaa » 05.10.2016 23:22

Moro

kiitoksia nopeasta ja kattavasta vastauksesta. Käsittelitkö vanerin sisäpuolelta ennen paikalleen ruuvausta?

Harri Orrenmaa
Viestit: 11
Liittynyt: 14.05.2015 22:01

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja Harri Orrenmaa » 05.10.2016 23:26

Varmasti aiheellinen ja hyvä vinkki tuo peseminen.

Epoksin ja maalin käyttölämpötilat ja kosteudet selviää sitten aikanaan purkin kyljestäkin.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 06.10.2016 18:47

Tuon pesu tosiaan auttaa. Itse en sitä tehnyt ja mulla oli epäkeskossa kiinni abranetin paperit jotka kesti aika hyvin hiomista.

Epäkeskossa tosiaan kannattaa olla imuri kiinni, ylipäätään kaikissa hiomishommissa tulee itse sitä käytettyä sillä työ on niin paljon mukavampaa kun ei ole pölypilvi ympärillä. Tästäkin huolimatta maski päähän kun epoksin kanssa touhuaa.

Sisäpuolelta maalasin vanerit uulan pellavaöljymaalilla kahteen kertaan. Viisaampi olisi tehnyt tämän ennen asentamista, mutta minä menin tekemään sen jälkikäteen..

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 13.11.2016 16:28

Hommat on pienoisesti edenneet vaikken varsinaisesti ole veneellä tehnyt mitään. Pressu veneeseen on tilattu ja se tehdään ensi keväänä. Sitä ennen pitää itse kiinnittää yksi rima katolle johon pressu kiinnitetään. Saksasta tilasin myös pronssiruuveja ja pientä tilpehööriä venettä varten:
ruuvit.jpg
Sama mies joka kävi minulle tekemässä ikkunoiden kehykset on myös tekemässä peräsintä minulle. Ensimmäiset sovitukset on tehty, mutta peräsin ei ole vielä paikallaan:
peräsin.jpg
Kevääksi jäi itselle työlistalle:
- Heloituksen asennus
- Listan teko katolle
- Akkujen hankinta ja asennus
- Potkurin asennus, olisiko jollain 14x15 potkuria ylimääräisenä ?
- Koneen koekäynnistys ja sähköjen testaus
- Plotterin hankinta ja asennus
- Kalaraudan loppupätkän asennus

Ulkoistetut hommat:
- Peräsimen teko ja asennus
- Pressun teko ja asennus
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13.11.2016 19:28

Hieno projekti, luin sen juuri kokonaan, jotenkin menee ohi suun, vaikka mukamas lähes kerran viikossa tulee katsottua tänne. Nopeasti olet veneen
tehnyt ja todella kaunista jälkeä. Nyt, kun mitä ilmeisemmin saat veneesi vesille ensi kesänä, niin panepa matkaohjelmaasi Puuveneen Vuoksi -tapahtuma Punkaharjun vanhan Valtionhotellin rannassa 15-16.7.2017. Niin minä kuin me muutkin tapahtumaan osallistujat pääsemme tutustumaan Madeleineesi tarkemmin.
Tsemppiä loppukiriin. :))
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 13.11.2016 22:02

Kiitokset vain, yhden kerran olen Puuveneen vuokseen osallistunutkin. Se oli ennenkuin tämän kunnostusprojektin aloitin ja nimenomaan tällä veneellä. Siitä on kuviakin todisteena täällä:
https://get.google.com/albumarchive/107 ... yKL7-KThaw

Aikataulu ehkä hämääntyy täällä hiukan sillä kaikkea ei ole parissa vuodessa tehty vaan osan remontista lisäilin tänne jälkikäteen. Tunteja projektiin on planut noin 900h tällä hetkellä. Olen kirjannut kaikki työtunnit kun olen telakalla tehnyt ylös ja tuollainne määrä siitä on kertynyt. Pääpiirteittäin homma meni seuraavasti:
2013 purku ja pohjan kunnostus, kyllästys, 251h tehty
2014 pohjan lakkaus ja maalaus, 53,5h tehty
2015 Hytin uudelleen rakentaminen ja sisustus, 230,5h tehty
2016 Sisustuksen viimeistely, kansien teko, kattojen teko kölirauta peräsin, sähköt yms, 366h tehty
2017 viimeistelyt

Välissä on ollut kaikkea muuta ja välillä tämä projekti on ollut pidempäänkin tauolla. Yhden partiokämpän remonttia on tullut tehtyä vajaat 400 tuntia ja yksi pappatunturi tuli kunnostettua yhden talven aikana kaverin kanssa. Ensi keväänä olisi vakaa aikomus saada tämä loppuun ja nauttia hetki siitä ettei ole mitään projektia käynnissä, vaikka samaan aikaan on jo muutamia suunnitelmia..

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 13.11.2016 23:12

No, sinähän olet jo veteraani, kun siitä on niin kauan aikaa. Minä olen kävin ensimmäistä kertaa viime kesänä ja aion käydä siellä toistaiseksi, siis myös ensi kesänä, jos terveyttä riittää. Siinähän kuvasarjassasi ovat 1. ja 4. kuva serkkuni Jyrkin Annasta ja 6. sekä 7. kuva Mannisen Patun Merimiinasta, joka talvehtii samassa hallissa, missä on D. Intokin. Nähdään siellä.
Vielä noista kuvista, salonkiveneitä on loppuen lopuksi aika paljon Suomessa, tuossakin sarjassa Petterssonin piirtämä salonkivene ja aika isokin vielä. Tietääkseni se pitää kotisatamanaan Mikkeliä, joskus aiemmin Ristiinaa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14.11.2016 22:02

Kyllä puuveneen vain ovat kauniita kaikki omalla tavallaan. Minäkin kävin tuolla Lappeenrannan Puuveneen Vuoksessa, tosin autolla. Kävin kuitenkin tutustumassa Norriin, Merimiinaan ja tietysti Annaan. Mukavaa, kun laitoit kaikki kuvat tapahtumasta, niin muutkin näkevät ja aistivat Puuveneen vuoksen tunnelman. Mielestäni merellä normaalisti liikkuvat voisivat tulla mukaan suuremmallakin joukolla. Varsinkin sellaiset veneilijät joiden loma kestää ja kestää ja vaikka ei kestäisikään. Niin vierasvenepaikat ovat täälläkin tosi tasokkaita eikä hinnat ole niin kirotun julmia kuin merellä,
siis veneen voi jättää turvallisella mielellä viikoksi pariksi vierasvenesatamaan.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin