Pellinkiläinen Madeleine

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 08 Touko 2016 21:46

Useaan kertaan on tullut kommentoitua ja kerrottua omista kokemuksista. Avataan siis tännekkin oma aihe omasta veneestä jota parhaillaan korjaan. Useamman vuoden olen tätä korjannut, mutta nyt on ensimmäistä kertaa asetettu tavoitteeksi 2017 kesä jolloin vene saisi taas kosketuksen Saimaaseen.

Vene on Mahonkirunkoinen ja veistetty Pohjassa. Veneen pituus on 9,6 metriä ja erikoisuutena voi mainita että kaikki kylkilaudat ovat yhdestä laudasta. Tälläisiin en itse ainakaan ole muualla törmännyt. Alunperin veneessä oli Wikström diesel moottori (30-40hv).

Lähtötilanne oli aikanaan tälläinen:
kuva1 (10).JPG
Pari kesää mentiin tuolla ja sitten halusin korjata ulkonäköä perinteisempään muotoon. Omaa silmää hytin muodot ei miellyttäneet ja jokatapauksessa kunnostusta olisi ollut edessä. Niimpä purin hytin kokonaan pois ja samassa yhteydessä kaikki maalit ja lakat tuli poistettua rungosta. Myös oottorinvaihto tuli kyseeseen ja pitkään puntaroin kunnostettaisiinko vanhaa vai laitettaisiinko uusi. Samassa yhteydessä paljastui että perästeevi on entinen ja se pitäisi vaihtaa, kun uutta moottoria ruvettiin asentamaan. Myös osa kölistä vaihdettiin samalla. Tämä olikin omasta mielestäni vaativin työ koko korjausurakassa. Silloin vene/steevi näytti tältä:
2013-06-09 20.38.26.jpg
2013-05-08 13.51.00.jpg
Jatkuu...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 08 Touko 2016 21:51

Jossain vaiheessa runko oli puhdas ja pitkästä aikaa pääsi näkemään miltä runko voisi tulevaisuudessa näyttää kun kyllästys alkoi. Tämä toi ainakin itselle motivaatiota kun välillä oli meinannut usko loppua:
2013-08-08 13.47.57.jpg
2013-08-10 13.52.58.jpg
Kohta päästiin myls maalaamaan ja lakkaamaan vene kun otolliset kelit alkoivat.
maalattu.jpg
Maaliksi tuli perinteinen lyijymöntä ja lakaksi rylardin öljylakka.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 08 Touko 2016 21:59

Kun runko oli saatu kuntoon alkoi hytin tekeminen. Kävin katsomassa monia veneitä ja ottamassa niistä mittoja jotta saisin mitat sopusuhtaisiksi. Tein ensin kovalevystä mallit jonka jälkeen lähdin tekemään varsinaisia sivulevyjä mahonkivanerista. Vanerit on 2mm viilulla ja pitkään mietin lähdenkö tekemään niitä kokopuusta vai vanerista.
mallit2.jpg
vanerit.jpg
katot.jpg
Kaikki vanerien reunat kävin epoksilla läpi jottei vesi pääse niistä imeytymään sisään. Yhden kesäloman aikana valmistui sivuseinät, kaaret, sekä katot valmiiiksi. Myös sisusta alkoi muotoutua.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 08 Touko 2016 22:09

Kun hytti alkoi olla kasassa rupesin tekemään sisustaa. Kaapit tuli mahonkivanerista niiden tekemiseen tuhrautui paljon aikaa. Loputtomasti malleja kovalevystä:
kaapit.jpg
mittaristo.jpg
Talven aikana tuli tehtyä usemmassakin paikassa lakkauksia ja pienempiä hommia sillä säilytyspaikkani veneellä on kylmillään. Nyt olen tekemässä veneeseen turkkilevyjä jotka alkavat olla valmiina.
lattia.jpg
Tänään aloitin mallien teon kansilaudoituksesta ja kaikkien kansirakenteiden pitäisi olla elokuussa valmiina. Ensi talvena on tarkoitus hoitaa sisustan lakkaus ja sähkötyöt sekä koneeseen liittyvät asennukset. Sen johdosta toivonkin että kevät olisi lämmin ja silloin saisin suurimman osan näistä töistä tehtyä. Koitan lisäillä tänne eri työvaiheista kuvia ja lyhyitä kertomuksia, nyt mentiin kerralla useamman vuoden työt läpi muutamassa vuodessa eikä yksityiskohtia paljon käsitelty.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Qubik
Viestit: 1080
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja Qubik » 08 Touko 2016 23:27

Millä tavalla se uusi koppi on nyt perinteisempi, niikun aluksi oli suunniteltu? Vai tuliko siihen muutos jostain syystä?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 09 Touko 2016 08:13

Hytti mikä tuossa minulla saapuessa oli on rakennettu 1990-luvun alussa ja siinä itseäni häiritsi etuhytin suuret sivuikkunat. Hain mallia uuteen hyttiin muutamasta muusta pellinkiläisestä. Suurin mitoituksellinen ero on että aiemmin pentteri oli sijoitettu makuuhytttiin ja nyt se siirtyi kuskin taakse ajohyttiin. Tämä tuo mukavuutta kokkailuun ja lisätilaa.

Madalsin ajohyttiä ja makuuhyttiä silä korkeuden puolesta mittasuhteet ei olleet kohillaan. Yksi muutos mikä ei vielä näy on se että jatkossa tuulilasi koostuu kolmesta osasta entisen kahden sijasta. Materiaalin puolesta pysytään samassa kuin vanhassakin oli vaikkei se alkuperäinen materiaali ole.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 11 Touko 2016 20:34

Turkkilevyt tuli tilattua 16mm vanerista ja niissä on päällä laminaatti. Käsittelin kaikkien turkkilevyjen laidat epoksilla jolloin vesi ei pääse imeytymään niistä levyihin sisään:
lattia.jpg
Sisäkatot on maalattu Uulan pellavaöljymaalilla ja tässä on pinta toisen kerroksen jälkeen. Maali kuivaa hitaasti sillä hallissa on nyt ollut noin 14 astetta lämpöä ja ensimmäisen kerroksen kuivuminen vei noin 4vrk.
katto.jpg
Parhaillaan odotellaan että moottorinasentaja saisi työnsä loppuun ja sitten saan tehtyä viimeiset palat turkkilevyistä. Samalla on tehty malleja kansilaudoista jotta hukkapaloja mahongista ei kauheasti tulisi. Toukokuussa tavoitteena on että valmiiksi saisin:
- Turkkilevyt
- Kansilautojen mallit
- Kattoluukkujen kehykset loppuun 2kpl (Puuttuu tapitukset, ja muutamat osat)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 14 Touko 2016 17:57

Kansilautojen mallit tuli tehtyä melkein valmiiksi. Vieressä on toinen vene sen verran lähellä etten viitsynyt siihen mennä tekemään yhtä palaa vaan odotellaan mieluummin ensiviikonloppuun jolloin veneet lähtee vesille.

Nyt hommia estää osittain se ettei moottoria ole vielä asnenettu vaikka asentaja lupaili sen tehdä jo kuukausi sitten. Sen johdosta turkkilevyjä en vielä pääse saattamaan loppuun. Sen sijaan tänään tuli tehtyä ajohyttiin sivutuet. Tuet on vielä kyllästämättä joten väri on kovin vaalea. Huomenna jos ehtisi tekemään vielä luukkujen kehykset valmiiksi niin saisi ne kohta ruuvattua kiinni.
sivutuet.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 15 Touko 2016 20:56

Luukkujen kehyspalat tuli työstettyä tänään ja toinen pääsi myös liimaukseen. Aikaa olisi ollut toisenkin liimaukseen, mutta puristimet loppuivat ikävästi kesken.
kattoluukun_kehys.jpg
Aiemmin oli jo tullut tehtyä nuo kehykset valmiiksi ja nyt niihin vain liimattiin/ruuvattiin sivuilla kiertävä kehä. Hiukan jännittää miten tuo irtoaa tuosta ja varmistukseksi vedin maalarintein ensin kannenpintaan jotta nuo eivät vielä jämähdä paikoilleen. Katot on tarkoitus lasikuiduttaa myöhemmin kesällä ja sen jälkeen nuo kehykset liimataan sikaflexillä kanteen kiinni. Tällä viikolla voisi käydä toisen luukun liimaamassa ja samalla aloittaa luukkujen työstämisen näihin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 16 Touko 2016 22:33

Tänään tuli otettua toinen pala kehys irti ja maalarinteippi toimi juuri kuten pitikin. Kehys lähti nätisti irti ja pääsin tänään liimaamaan toisen kehyksen reunukset kun puristimet vapautui käyttöön.
2016-05-16 21.45.02.jpg
Lakkauksia ja maalauksia tehdessä on tullut käytetty milloin mitäkin teippejä. Nyt on ainakin omat kokemukset osoittaneet ettei siinäkään kannata säästellä vaikka halpa teippi houkuttaisi. Ostin kokeeksi Tesa:n kalliimpaa teippiä ja kokemukset on hyvät. Kestää paikoillaan jopa kyllästetyssä puussa. Ei päästä läpi epoksia/lyijymönjää/öljylakkaa. Ei myöskään jätä minkäänlaisia jälkiä pintaan. Teippi oli siis tätä: http://www.clasohlson.com/fi/Maalarinte ... or/34-9807
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 17 Touko 2016 22:31

Pienissä paloissa homma edistyy, toisen luukun kehyksen liimaukset oli kuivaneet ja tänään sain senkin irti. Pikkaisen jäi puuttumaan liimaa muutamista väleistä joten kevyesti hioin molemmat kehykset ja lisäsin hiukan liimaa väleihin. Sen jälkeen vielä tapitukset ja kevyt hionta niin nämä olisi valmiit kyllästettäväksi. Liimana olen käyttänyt West Systemssin epoksia jota olen paksuntanut mikropalloilla ja väriä se on saanut mahonkipölystä jota hionnasta on kerätty talteen.
2016-05-17 21.21.39.jpg
Kun kehykset oli käsitelty aloitin luukkujen tekemisen. Tein kahteen luukkuun tänään kehykset ja ajoin uran vanerikantta varten laitoihin. Seuraavaksi olisi levyjen leikkaus ja liimaus edessä. Liimana näissä ajattelin käyttää sikaflexin massaa. Onko kokemuksia siitä miten lakka kuivuu noiden massajen päälle ? Onko oikea massa sika 291 vai 290 ?
2016-05-17 21.20.48.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 18 Touko 2016 21:47

Luukun kehykset valmistui tänään ja tapitin vielä ruuvin reijät niiden osalta. Todennäköisesti joutuu vielä pinnantasoja hiukan muovaamaan kunhan luukut valmistuvat ja saa niihin mallattua kehyksiä.
kehys.jpg
Tänään vuorossa oli ensimmäisen luukun kehyksen liimaukset ja samalla tein niihin vanerikannet keskelle. Piti käydä hakemassa pitempiä puristimia motonetistä ja onnekseni telakalla hommissa ollut kaveri lainasi muutamaa puristista niin sai paremmat liimaukset kasaan. Tuli myös hyödynettyä lattiaa ja ruuvasin siihen pari puupalaa kiinni joihin sai sitten puristimen kiinni.
luukku.jpg
Nyt pariksi päiväksi Helsinkiin työreissuun ja perjantaina jatketaan taas.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 22 Touko 2016 19:45

Perjantaina eikä lauantaina kerennyt jatkamaan, vaikka molempina päivinä tuli telakalla käytyä. Perjantaina kävin sopimassa kuviot venepuusepän kanssa joka tulee tekemään veneeseen tiettyjä kohtia kun ei itse kaikkea ennätä.

Tänään tuli tehtyä kansilaudoituksen viimeiset mallipalat ja kohta voi laitella tilausta menemään mahonkilaudoista:
mallit.jpg
Samlla tuli myös liimattua kahden luukun päällysvanerit ja ne jäävät nyt odottamaan lopullista muotoiluaan.
luukut.jpg
Tänään tuli myös aloitettua köliraudan teko ruuvinreikien poraamisella. Terä kesti noin 6 reikää ja antautui sen jälkeen. Rosterin poraamiseen on tullut useita teriä kokeiltua ja on tullut havaittua että kobalttiterät riittävällä leikkuunesteellä, matalilla kierroksilla ja voimakkaalla painamisella ovat avain onneen. Tuo terä oli jo ollut vuoden verran käytössä ja kymmeniä reikiä sillä on tullut porattua. Terä oli siis tätä sarjaa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/783384/B ... tera-60-mm

Huomenna jatketaan reikien poraamisella ja luukkujen muotoilulla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 23 Touko 2016 22:01

Hommat edistyi taas tänään hiukan. Sain hankittua itselleni hydrayliohjauksen kolmella sadalla ja taas yhdessä paikassa pääsi vähän säästämään. Tänään otin luukut liimauksesta irti ja ne onnistuivat hyvin, muutamissa paikoissa jouduin vielä tekemään hiukan täyttöjä epoksikitillä joten luukkuja ei vielä päässyt muotoilemaan lopulliseen muotoonsa.

Tänään jatkettiin metallihommilla ja kölirautaa tuli valmiiksi kuusi metriä. Ensimmäisen palan asensin siitä jo paikoilleen. Liimaukseen käytin sikaflexin 291 massaa ja 6*40mm ruuveja. Hyvin tuntui pitävän:
2.jpg
1.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15 Maalis 2009 19:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pellinkiläinen Madeleine

Viesti Kirjoittaja kaller » 29 Touko 2016 19:02

Tänään sain kaksi kansiluukkua valmiiksi. Kolmas luukku pääsi tänään liimaukseen, joten hetken joutuu vielä odottelemaan että pääsee sitten kaikki niistä kyllästämään kerralla. Kölirauta pääsi tänään myös kokonaan paikoilleen ja kohta olisi tarkoitus aloittaa sisäosien lakkaukset.
2016-05-29 17.05.34.jpg
Tänään lähti myös tilaus lopuista mahonkitarpeista ja parin viikon päästä olisi tarkoitus aloittaa kansien rakentamista. Lasikuitutarvikkeet pitäisi myös tilata jotta pääsee kesäkuussa vielä tekemään kuidutukset hyttien kattoihin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin