jotain tolkkua hintoihin

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Vastaa Viestiin
matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

jotain tolkkua hintoihin

Viesti Kirjoittaja matti » 29.01.2016 8:38

Juniori laittoi linkit koska ajankohtainen aihe hänelle;
http://www.expert.fi/Tuotteet/Kodinkone ... pistorasia
http://www.amazon.de/Bachmann-Twist-Ein ... B00BAV1Q6K
Tämä varmistanee, että kyse on samasta tuotteesta;
http://www.bachmann.com/en/products/kit ... ons/twist/

8o 8o

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: jotain tolkkua hintoihin

Viesti Kirjoittaja matti » 01.02.2016 8:26

Yhdistetään ajatusjuoksuni puuveneilyyn;
kuvitteellinen tilanne; on hankittu vanha puuvene joka kaipaa peruskunnostuksen, budjetti on 10K
rahat riittävät vain tekniikan päivitykseen ja työ on tehtävä itse TAI hankinnat tehdään mahdollisimman edullisesti (mahdollisesti [ulkomaisista] nettikaupoista) jolloin on mahdollista teettää osa työstä ammattilaisella, esim puuveneitten korjauksiin erikoistuneella yrityksellä! :))

On pidetty tärkeänä, tälläkin foorumilla, että hankinnat tehdään kotimaasta, vedottu työllisyyteen. Em esimerkillä pyrin osoittamaan, että asioilla tuppaa olemaan kaksi puolta, kuka pitää mitäkin tärkeänä, tukea epätervettä??? jälkeeenjäänyttä?? kaupan rakennetta tai työllistää käsityöläisosaajia.
(itse ostin purjeet kotimaasta, koska ko yritys tekee purjeet itse, eikä välitä niitä muualta)
Käsittääkseni on pidetty yleisesti hyväksyttävänä, että esim maataloudesta on hävinnyt satojatuhansia työpaikkoja kun pääkriteerinä ruokakaupassa ihmisillä on hinta, miksei se voi olla myös muissa hankinnoissa?
Käsittääkseni nyt kauppa on jonkinlaisessa muutosvaiheessa, toiset ovat nukkuneet onnensa ohi toiset on älynneet lähteä muuutokseen mukaan.

Veneeseen hankittavat härpäkkeet tehdään jossain muuallla kuin suomessa, joten niitten tekeminen ei työllistä yhtään suomalaista!

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: jotain tolkkua hintoihin

Viesti Kirjoittaja matti » 07.02.2016 10:23

Törmäsin itsekin eilen joltisenkin käsittämättömiin hintoihin;
hallituksen mielestä vessan peilikaappi pitäisi uusia.
Vertailun vuoksi; kylpyhuoneen isohko peilikaappi on ostettu muistaakseni Bauhausista n. 160€, sis valon
Nyt eri kaupoissa, joko melko "kähmyjä"=ei miellytä silmää, hinta järjellinen, pari silmään sopivaa, MUTTA toisella hintaa 745€ toisella 825€ 8o 8o
Ei tunnu mitenkään kohtuulliselta, pari 10cm kaistaa lastulevyä, pari peiliä sekä 2 paria keittiökalustesaranaa+valaisin

Samalla rahalla saa vaikka teräspintaisen jääviileäkaapin!

Hallituksenkin mielestä hinta ei ole järkeenkäypä, joten teen itse, ostin jo led-valaisimen

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: jotain tolkkua hintoihin

Viesti Kirjoittaja Qubik » 07.02.2016 21:59

Toissapäivänä selailin nettivenetta, ihan samaa fiilis- hintoihin on joku outo järjetön lisä tullut. Aivan törkeita hintoja kysyttään. Pilleripurkki kulkuvalot löysin käytettynä, kolme valoa ja hinta 200€ 8-| . Tasapainoksi Huuto.net on tajonut järkeväkin- purjeneulemiseen työkalusetti lähti kotiinkannettuna noin 30€ ja muutama höylä olen saanut noin 10€ hintaan. Itse aion jatkaa valitemani linjaa ja kaikkee, mitä en tarvii ja mistä itse en oo maksanut, tuun jakaamaan eteenpäin ilmaiseksi.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: jotain tolkkua hintoihin

Viesti Kirjoittaja matti » 09.02.2016 8:57

Ostopaikka ratkaisee monesti.
Homma lähti keittiöremontista; edellisessä heidän tekemässään, n. 8v sitten pöytätaso ostettuna kaappien mukana olis ollut jotain 600€/m(tosin viimeistelyhiottuna, 3,20m pitkä taso olis maksanut lähes 2000!) , Herttoniemen puukeskuksessa(Starkki) maksoi 280€/ 4,05m 8o

Nyt eräässä tarjouksessa tasoilla hintaa yli 4000€, kysyin yhdeltä kalustevalmistajalta tammitason hintaa, sanoi olevan noin 80€/m 8}

Pari v sitten laitoin yhden keittiön seinälle, siinä kodinkoneet (täsmälleen samat, tuotenumeron perusteella) hankittuna erikseen maksoivat n. 1500€ vähemmmän kuin kaappien mukana( fima olis ottanut juhlavuosialennuksen takaisin koneitten hinnassa?)

MÖsteri
Viestit: 1229
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: jotain tolkkua hintoihin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 09.02.2016 14:03

Riittävän moni ei viitsi vertailla hintoja, saatikka itse viritellä tasolevyä metritavarasta.

Käytetystä romusta tosiaan pyydetään huimia hintoja. Tori.fi:stä yms on joskus ihan hupaisaa erikseen katsoa haulla, että mitä siellä annetaan ilmaiseksi.. Nojoo, voi olla, että moni vähän kokeileekin, että menisikö tuo hyllyntäyte hinnalla, mikä ei jää harmittamaan.

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: jotain tolkkua hintoihin

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 10.02.2016 14:43

Tietysti materiaaleille ja laitteille laitetaan katetta lisää eikä anneta eteenpäin hankintahinnalla. Kaikki toimijat eivät osta tukusta ja maahantuojalta, vaan samasta kaupasta mistä peruskuluttajakin. Kuka yrittäjä kierrättää rahaa hankinnoissa ilman katetta, ei varmaan monikaan. Tolkuton kate on sitten erikseen mistä tässäkin on varmaan kyse.

Aloin tehdä venettä itse kun nettiveneen lahot, yms. vanhat resut purkit maksaa tuhansia euroja. Noiden veneiden arvo on minulle aivan käsittämätön asia.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: jotain tolkkua hintoihin

Viesti Kirjoittaja matti » 19.03.2018 14:06

Tuon aloitusviestin keittiöremontin tasot tulivat pähkinäpuusta ja maksoivat yht. mittaansa pätkittynä 1380€, yhteispituus melkein 10m. :))
Lieden saareke malliksi.
keittiö1.jpg
Lattia on 24mm paksua umpitammea, ostettu Tori.fi, hintaan 13,5€/neliö. 8o
Oli käytettyä, piti vain hioa ja petsata ja lakata.

WC:n peilikaapin ratkaisin ostamalla valon ja kaapin eri paikasta yhteishintaan 290€. 8]

Tammikuussa oli vaatekaupassa minulle sopiva hinnoittelu, 70%, + lisäale 20%, senverran Sulo Vileeniä, että piti ostella T-paitaa, paita ja neule. :-)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut matti, 19.03.2018 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MÖsteri
Viestit: 1229
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: jotain tolkkua hintoihin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 19.03.2018 16:45

Mjoo.

Kuunkuiskaajathan joskus yrittivät euroviisuihin tai johonkin laulullaan "työlki ellää, mut kaupal rikastuu..."

Yllättävän iso osa markkinataloudesta perustuu siihen, että ihminen haluaa päästä vähän helpommalla. Kai sitä saisi ruoatkin tosi halvalla, jos ostaisi suoraan tukusta isoja ja rumia pakkauksia. Mutta me laiskat käymme marketissa, jonka tehtävä on rahastaa siitä, että asiakas saa tavaran kuormalavalta muovikassiin.

Auton ympärillä on rutosti tätä logiikkaa. Esim mersusta jos haluaa vikakoodin selville, niin veho ei suostu edes kertomaan, mikä vika siinä on. Kas kun heidän intressinsä on tietysti korjata se auto, ja asiakas maksaa sitten siitä sen mukaan. No, itse oon harrastanut korjailua, ja tällöin maksan joskus nimenomaan tiedosta, että mikä autoa riivaa. Jonkin osan vaihto voi olla sitten hyvinkin nopea juttu. Kaasuläppäkotelo mm meni kesällä vaihtoon, auto nyki kuin känninen heinäsirkka. Konehuoneessa kaikki näytti täysin ehjältä. Siispä auto korjaamoon, jossa lukivat koodin ja hakivat viat. Maksoin käytännössä tiedosta vajaan satasen. Sitten vaihdoin itse osan uuteen varaosaliikkeestä haettuun, aikaa kului noin 20 minuuttia. (Oli pannukakku uunissa samaan aikaan, niin piti vähän hätäillä). Säästyi siinä pari satasta kumminkin veneilyyn poltettavaksi.

Puuveneilyssä on havaintoni mukaan Le Tonkinois -lakka tuote, jonka hankintapaikalla on paljon väliä. SVB.de:stä saa suurimman purkin, no sanotaanko 70€ kotiin, ja jossain "X:n Väri ja Varaosa" -kaupassa tuossa ohikulkutien varressa se on luokkaa 120 €. Nettikaupan purkin haen Cittarin postista, matka 500 metriä polkupyörällä. Em liikkeen purkin taas haen - tai siis h-a-k-i-s-i-n - vikavaloa vilkuttelevalla mersulla kymmenen kilometrin päästä... Että aika helppo yhtälö. No, se seitsemisen kymppiä menee ulkomaille, ja eihän se lakka alunperinkään kotimaista olisi. Mutta hyvää lakkaa ja kiva peltipurkki veljenpojille leikkikaluksi.

Avatar
Qubik
Viestit: 1054
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: jotain tolkkua hintoihin

Viesti Kirjoittaja Qubik » 21.03.2018 8:42

Mä lisän myös marinaa tänne.
Oon nyt muutams päivä etdinut kunnolla tiukasti pyöritettyila säkeillä luonnonkiotunarua. Siinä pitäis ollaa markkina pullollaa kunnonnkamaa, khn tehdään sitä muutamassa paikassa suomessakin. Kuvan perusteella ulklmailta tilattuja on muutama rulla jo ja laatu heittelee, kun teinipojan auto turun tiellä lumipyryssä ajelessaan. 3 mm lanka on melko sujuvasti 1-4 mm eri paikoista mittaen. Pakkausnauruksikin hiukan huono. Onneksi SnellmanniMikko pelastaa ja saa.

Mutta maalitölkeista leikkkkaluksi on lyjymönia purkit kivempaa, sisätä oransseja ja saa hyvällä tuurilla vielä intiaanileikkeihein raidat vedetty kasvoille 8}
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: jotain tolkkua hintoihin

Viesti Kirjoittaja matti » 21.03.2018 12:02

Tuo Mösterin viittaus autojen huoltohinnoitteluun toi mieleen yksityiskohdan huoltolaskusta (nyt vanhemmiten tullut höperrettyä niin paljon, että järjenvastaisesti on hankittu uusi auto jota sit "pitää" käyttää merkkihuollossa), paristo 4€, ilmeisesti avaimen paristo joka itse huoltamolta tms ostettuna maksaa n. 1€, joten pitäis olla riittävästi sitä lisäarvoa josta yrittäjät itkevät.
Olen sentään ymmärtänyt ruksia pois tuulilasin pyyhkijät ja nesteen, ettei niistä tarvi maksaa kolminkertaista hintaa. Täälläpäin 4l kannu maksaa 2€, näyttää hinta nousevan länttä kohti.
Onhan niitä erikoispesunesteitä, Nesteen joku "nano" maksaa kuulemma parikymppiä/4l, ilmeisesti tarkoitettu niille jotka maksavat firman kortilla!

Kannattavasta remonttihinnoittelusta vielä, juniori ja miniä kävivät vkloppuna; työkaverinsa oli tekemässä keittiöremonttia;
asiallisen oloinen nuori sähköyrittäjä tarjonnut sähkötöitä 2K€, toinen 1500€, oli kuitenkin päätynyt suosituksesta samaan urakoitsijaan kuin em kuvan remontissa lasku oli ollut tuntiveloituksella hieman yli 700€
Taksiyrittäjä kertoi autotallirakennuksen sähkötöistä; oli teettänyt sähkötyöt, kytkennät naapurilla, 800€, puhetta, että tuttu urakoitsija tekee paperit 300€, em naapuri oli hankkinut urakointioikeudet ja taksari oletti, että tekee paperityöt sillä samalla, mutta olikin saanut 800€ laskun. 8o
Mitä tästä opimme; kuluttajan kannattaa olla hintatietoinen ja taksiyrittäjän sanoiksi, eikä ainakaan teettää naapurilla mitään. :-) :-)

MÖsteri
Viestit: 1229
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: jotain tolkkua hintoihin

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 21.03.2018 14:41

Joo-o. Naapurityö ja sähkö ne yhteen soppii...

Mun mielestä noin yleisesti sanoen on niin, että joko tai. Eli joko tekee itse rehellisen luvattomasti mitä tekee (tai luvallisesti jos tekee jotain luvallista) koko homman ja korkeintaan materiaalikuluilla. Joskus joutuu tietysti tekemään uusiksi ja opettelemaan, mutta omapa on asia. Tai sitten teettää koko homman kokonaisuutena ammattilaisella, jolta saa rahaa vastaa koko paketin kunnollisena.

No, tää nyt ei tietysti päde sähkötöihin... mutta noin yleisemmin.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: jotain tolkkua hintoihin

Viesti Kirjoittaja matti » 21.03.2018 17:13

Tietenkin; kirjoitin epäselvästi, se taksarin naapuri on/oli sähköalan ammattilainen, mutta silloin tekohetkellä ei omannut(vielä) urakointioikeuksia, joten ne paperit olisi ollut teetettävä siihen oikeutetulla-olisikohan ollut silloinen työnantaja???

Vastaa Viestiin