Tuossa mustikkametässä tuli aateltua, että tuollainen törmäily taitaa olla todella yleistä, vai onko mulla ollut vaan tuuria sattua paikalle;
edellisen kerran kun olin vähän kauempana täältä kaislikosta, heinäkuussa n klo 21 Kotkan kaunissaaren pohjoisp. laivaväylällä tapahtui seuraavaa;
taivas umpipilvessä, tihusadetta, näkyvyys rajottunutta, menin väylän, siis koko väyläalueen yli pohjoispuolelle,viittojen p-puolelle, reilusti ennen kotkasta tulevaa Vekaraa, sillä vauhtia n.9kn, vastaan lännestä tuli, mahdollisesti puurunkoinen, takakoppinen(ikäänkuin vanha troolari, tosin kansirakenne matalampi) jossa masto, jossa ei edes puomia, saati purjeita,ei kulkuvaloja, ei tutkaa, se tuli arvioni mukaan, jos ei väylän keskellä, niin ainakin lähellä

miksi???
Vekara tulee väyläalueen reunan ja keskiväylän välissä, sen takaa tulee lähes valkoinen,(värinsä takia näkyi tihkusateessa vasta just Vekaran takana) en muista laivan nimeä, mutta suurilla kirjaimilla Transfennika kyljessä, vauhtia sillä 22kn, ohittaa Vekaran, em huvialus edessä, joutuu väistämään melko rajusti oikealle, päätellen kallistuksesta.
Koko episodin olisi voinut välttää käyttämällä väyläalueen reunaa tai pysyttelemällä pois koko väyläalueelta, noudatan pääsääntöisesti jälkimmäistä.
Samoin ihmetyttää veneilijöiden tarve seikkailla Tallinnan edustalla laivaväylällä vaikka väyläalueen itäpuolelle on merkitty erikseen kotimaan liikennealue tms sanamuoto olikaan kartassa, em on tarkoitettu juurikin huviveneille ja siinä on todellakin riittävästi tilaa!!!
Viime kesänä Tallinnan sataman edustalla ilm. paikallinen, pieni, en tiedä tyyppiä, mahd n 5-6m pitkä avoin pursi, nosti spinaakkerin eteläkakkotuulessa, olin juuri saanut omat ylös ja lähdin kohti länttä Tallink shuttlen perään, joka kiihdyttää heti lähdöstä, em pikkuvene menee viistottain eteen, luulin jo että menee alle, mutta laivan muodostama paineaalto lyö pallopurjeen maston ympäri ja vene pysähtyy kuin seinään, matkaa kylkeen ehkä 10m, eikä mennyt alle
Sama reissu, Emäsalon luona, vastaantuleva moottorivene tulee yli syväväylän aivan pohjoiseen menevän nesteen, täydessä lastissa, olevan tankkerin editse, välimatkaa vähemmän kuin puolet laivan pituudesta.
Minusta kaikilla hitailla, (alle 30kn kulkevilla) veneillä pitää kulussa olla kuin kissa paskalla, vilkuilla vähän väliä myös olan yli, ei sitä koskaan tiedä kuka tulee takaa, on niin monta esimerkkitapausta, että ei ole huomattu.(näkyvyyden ollessa huono, vastavalo, aallokkoa, tuollainen 10m meriläinenkin on melko huonosti havaittava ainakin kulkiessaan sivuaallokkoon)
Noitten valokuvien oton jälkeen tuli vastaan tiukalla kryssillä lakattu kylki komeasti kiillellen Scylla purjeno, olisiko ollut 52?

oli ilo katsoa!
luulen, että ei tainnut nousukulma riittää ainakaan Tallinnaan, Prangliin ehkä?