Viisaammat oppivat muiden virheistä, kun ei tee kuten on neuvottu= lasketaan (keula)ankkuri keula vastatuuuleen ja päästetään ketjua/köyttä myötäseen ja varmistetaan pito, suunnilleen näinhän oppaissa lukee.
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Eilen kävin hakemassa verkot (neljä siikaa) tuolta hieman ulompaa, soutuvene hinauksessa, sumua senverran, että näkyvyyttä satakunta metriä.
Verkkolippu löyti heti(kyllä tekniikka on ihmeellistä), toista ei näkynyt, vene ankkuriin ajoin vastatuuleen, 3m/s ,yli matalikon, että kopiobruce pitäisi paremmin ylämäkeen, laskin peräankkurin, siis opetuksista poiketen, sivutuuleen(peräankkurihan olisi pitänyt laskea myötäseen, että köyden veto olis tullut suoraan myötätuuleen)(laitoin ankkuriin peräköyden koholla varustettuna,oletuksella, että pohjassa on kiviä)
No lähtöhän ei sit onnistunutkaaan kuten römsöössä, köysi oli mennyt kiven alle, tuuli hieman voimistunut, 4-5m/s, ensin yritin siten, että yritin hakea peräköydestä ankkurin soutuveneellä, nousi melkein pintaan, mutta en saanut köyttä pois kiven alta.
Siirsin ankkuriköyden peräklyyssistä keulaan, että vene ohjautuu (kun on toinen vene hinauksessa, niin ei voi tehdä äkillisiä käännöksiä/suunnanmuutoksia, koska se törmäilee kylkeen), ajamalla ympyrää kiersin kiven ja sain köyden pois, kaikki OK.

Koko prosessi vain sen takia, että en laskenut köyttä myötätuuleen, vedon suuntaan!

Peräankkurissa on uppoava lyijypainotteinen 14mm köysi, 30m, siihen perään olen sitonut 15m kelluvaa polypropeeniköyttä siltävaralta, että (yksin) säheltäessä köysi loppuukin, niin sen voi noukkia puoshaalla ylös eikä tarvi yrittää naarata ankkuria.
Tietenkään ankkuriköyden pää ei ole sidottu kelaan, sitäkin olen kuullut tehtävän, tällöin on suuri vaara jos tulee "manuaalihäiriö", että kela ja kaiteet on solmussa kun köysi pohjaa.