saha

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: saha

Viesti Kirjoittaja matti » 10.01.2015 10:04

Mary III:n laudat sahattiin juuri siten, että mahdollinen lenkous oli pystyssä-terän suuntaisesti, jolloin laudoista tuli kaarevia, täysleveitä. Tällaisista keskipuusta sahatuista sai "ydinjätteen" molemmin puolin hyvän säteissahatun laudan.
Se mainitsemani puun vetäminen oli lopputuotteen kannalta merkitsemätöntä koska 32mm sahatusta, vaikka millin pari päistään ohuemmasta sai 28-30mm höylättyä lautaa. (kaareviin paikkoihin lauta on jätettävä paksuksi koska kaarevaan loppuhöyläykseen on jätettävä varaa.)

Herttua
Viestit: 77
Liittynyt: 04.05.2014 15:48

Re: saha

Viesti Kirjoittaja Herttua » 10.01.2015 19:36

Vannesahan vesisyöttösysteemi kaikessa yksinkertaisuudessaan on kanisteri, hana ja pätkä muoviletkua. Muoviletku kannattaa hankkia läpinäkyvänä. Mahdolliset tukkeumat on näin helpompi havaita. Vesi ei tarvitse syöttöpumppua. Riittää kun sijoittaa kanisterin hieman terää korkeammalle. Kanisteriin kannattaa tehdä ilmareikä. Pakkasella olen käyttänyt tuulilasinpesunestettä estämään jäätymistä.

Sirkkelisahaan rakentelin aikoinaan vesisyötön terälle. Siinä oli oltava pumppu, sillä terän aiheuttama ilmavirta "heitti" veden pois. Vesisysteemillä sai terän jännityksen pysymään paremmin "tallella". Jätin sen pois käytöstä siirryttyäni käyttämään kupille jännitettyjä teriä. Kupille jännitetyt terät kestivät hyvin korkeita kierroksia ja lämpenemistä.

Vannesahan vesikanisteri on vanha 10 litran öljykanisteri.

Kuva

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: saha

Viesti Kirjoittaja matti » 14.01.2015 17:28

Ei se aina mene kuin Strömsöössä, nyt se hajos!
Tosin vain yksi teräohjaimen 6002 laakeri, jo kasatessa toinen pyörä hieman jumitteli, aattelin silloin, että eiköhän tuokin ala pyörimään, no alkoi, mut ei kauaa. Asennusvirhe tai tekovika laakerissa (harvinainen)???, tosin eihän tuollaiselta kiinalaiselta 1,9€ maksavalta laakerilta paljoakaan voi vaatia.

Aiemmin mainitsemani terän tekemä "aloitusmutkallekin" löytyi selitys; kolmatta tai neljättä tai viidettä tukkia sahatessa mietin, että täytyy luoda rutiini jota noudattaa joka kerta, ettei tulis harjoituskpl, sahattuani läpi puun, nostin terää kierroksen(ettei laahaa pintaa pitkin) otin sahatun laudan pois vedin sahan takaisin. Jostain syystä (päävika 8} ) se rutiini pettikin melkein heti, terä oli jäänyt nostamatta ja vedin reippaasti sahaa takaisin päin puun päätä jolloin terä lähti tosi vauhdilla pitkin seiniä (ei ole vielä umpikoteloa, pitänee tehdä kansi). Silloin siitä oli viottunut pari hammasta reilusti ja tietenkin ulkopinnan useat hampaat tylsyneet. Se aiheutti sen, että aloituksessa terä nousi hieman ennenkuin alkoi mennä suoraan
Mahdollisesti siitä tulee, jos ei täysin kunnollinen, niin ainakin jonkinmoinen terä uudelleen teroittamalla.
Kun laitoin uuden terän, niin sen huomasi äänestäkin, eikä tarvinnut oikeastaan edes työntää.

Terät hankin tuolta; http://www.logosol.fi/store/leikkaavatt ... umbermate/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kun kävin hakemassa,( 15km), niin Paajasella ei ollut hyllyssä kuin noita 3660 pitkiä HSS-teriä, sanoi, että kestävät niin paljon paremmin kuin halvemmat, että kannattaa ostaa! (kauppiaan mielesta paras tavara on hyllyssä :-) :-) )
Nuukana miehenä pääsin hieman tinkaamaan. 8]

Herttua
Viestit: 77
Liittynyt: 04.05.2014 15:48

Re: saha

Viesti Kirjoittaja Herttua » 14.01.2015 18:15

Tuosta Logosolin linkistä tuli mieleeni, että kävin aikoinaan katsomassa heidän valmistamaansa tukkivannesahaa. Esittelyvideo oli todella hurmaava, itse laitteen ollessa kohtuullisen heppoinen (meikäläisen mielipide). En ole varma oliko se tämä http://www.logosol.fi/store/media/catal ... 4_4261.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; , mutta hyvin saman näköinen.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: saha

Viesti Kirjoittaja matti » 14.01.2015 21:33

https://www.youtube.com/watch?v=HkzL1N4f9pw" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaveri on varmaankin harjoitellut?

Herttua
Viestit: 77
Liittynyt: 04.05.2014 15:48

Re: saha

Viesti Kirjoittaja Herttua » 18.01.2015 19:56

Muutama sananen taaplaamisesta.
Itse olen suosinut kapeea (noin 120cm) leveää taapelia. Lattareiksi olen käyttänyt kuivia leppärimoja (paksuus 22mm) kuivia sen takia, että ei syntyisi raitoja. Lattarivälinä olen käyttänyt noin 80cm. Laudat olen laittanut aina sydän ylös. Lautojen välinä olen pitänyt vähintään samaa mitä paksuutta ne ovat ja lattarit samalla kaavalla. Lattari "jonot" olen pitänyt todella suorina, jotta laudat eivät vääntysi. Taapelin päälle olen laittanut katteeksi ainoastaan vanhan kattopellin. En ole käyttänyt painoa. Juhannuksen tienoilla olen pyrkinyt siirtämään laudat sisälle. Sisälle tarkoitan ilmavaa ja pimeää paikkaa.

Miten olette toimineet? Olen kuullut jonkun käyttävän alumiinisia lattareita, jotta kuivattavaan lautaan ei syntysi raitoja!? Jotkut maalaavat päät, jotta kuivuminen olisi tasaisempaa. Pystykuivaamista käytetään ainakin keskieuroopassa. Olen kokeillut sitä noin kolmemetrisillä leppälankuilla jolloin se ainakin toimi. Onko muilla kokemuksia?

Oletteko huomanneet päätymmäisten lattareiden sijainnilla olevan merkitystä kuivattavien lautojen päiden halkeiluun. Olen koittanut saada päätymmäiset lattarit noin 20cm etäisyydelle latojen päistä.

Taapelin alapohjan tulisi myös olla hyvin tuulettuva ja sinne ei saisi muodostua kasvillisuutta.

Kuivurissa en ole koskaan omaa sahatavaraa käyttänyt. Olen tyytynyt ilmakuivaukseen ja joskus olen tuonut käsiteltävän sahatavaran sisälle hyvissä ajoin ennen toimenpiteitä.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: saha

Viesti Kirjoittaja matti » 27.01.2015 19:42

Edellä tulikin melkoisen tyhjentävästi taapeloinnista.
Mulla on pystyynkuivaneista kuusista sahattuja välirimoja, niittenkään kanssa ei tule sinistymäviiruja.

https://db.tt/O7YwEssY" onclick="window.open(this.href);return false;
Aloitin sahailemaan "tarvepuita", entiset ovat tyystin loppuneet, pohjalla verstaan takaa kaadettu melko "jäykkä" (ei mahtunut kaventamatta teräohjainten väliin ,45cm)50mm läpisahattuja, sit 32mm,tuo puu on harvasyistä.
Kuorimattomat pienistä, hitaasti kasvaneista tyvistä sahattuja 17mm (4 kierrosta a 5mm- sahaus) niistä vois vaikka tehdä limisaumaisen soutuveneen/ jollan. |+| tai ainakin paljon lastuja. :-) :-)

Tuollainen 40cm sahaus edellyttää melko hidasta syöttöä, 5,5Kw koneesta loppuu puhti, kerran sain suojakytkimen laukeamaan .

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: saha

Viesti Kirjoittaja matti » 19.08.2015 16:14

Kävin lemppaamassa sahatavaran katon alle, taapeli oli kuvan oton jälkeen hieman kasvanut, kokonaiskorkeus oli vajaa 2m.
Kosteus% on n.16, vaihteluväli 14-17%, oli pellit päällä, joten pitäisi säilyä hyvin.

Tuli hiki, huono kunto tai ne onkin polttopuiksi tarkoitettu kun tekee lämpöä paljon. :-) :-)

Vastaa Viestiin