Merireitti laskuri

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
merisusi
Viestit: 77
Liittynyt: 02.08.2009 11:51

Merireitti laskuri

Viesti Kirjoittaja merisusi » 17.12.2014 22:56

Onko olemassa ohjelmaa reittipiste laskuria meriteitse, niinkuin maastokartalle maps ym. ???
Vois katella etäisyyksiä esimerkiksi saaristo merellä, äkkiseltään en löytäny !!!

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Merireitti laskuri

Viesti Kirjoittaja Northling » 18.12.2014 0:32

Moro Merisusi

Kaikissa navigointiohjelmistoissa on reittitoiminnot ja sitäkautta matkalaskuri. Reitti tosin pitää tehdä reittipisteittäin väyliä myöten. Valmiiksi laskettuja reittejä en ole nähnyt missään ohjelmissa. Ehkä siksi että mahdollisia reittejä eri pisteiden välillä on useita riippuen esim aluksen vaatiman reitin syvyydestä. Tosin kerran tallentamasi reitin tiedot löytyy sitten tulevaisuudessa tallentamastasi tiedostosta.

Joitain navigointiohjelmia saa netistä ilmaiseksi (Sea Clear) tai joistain saa suppeita testiversioita ilmaiseksi riippuen alustasta (PC/iPad tms).

Vaikka mullakin on pari navigointiohjelmaa käytössä, niin olen todennut helpoimmaksi tavaksi laskea reittien pituuksia ihan perinteisen harppimittauksen. Nopea helppo ja luotettava tapa tehdä vaikka isolla mittakaavalla olevalla suunnittelukartalla.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

merisusi
Viestit: 77
Liittynyt: 02.08.2009 11:51

Re: Merireitti laskuri

Viesti Kirjoittaja merisusi » 18.12.2014 23:35

Terve

Mulla on älypuhelimessa tuo karttaselain.fi ohjelma off line tilassa, mutta se tökkii niin pahasti että on hidas käyttää. Löysin retkikartta.fi sivustolta tuollaisen mahdollisuuden reittipisteinä laskea etäisyyksiä läppärillä ilman gps yhteyttä.
Toki juuri kävin saaristolaivurikurssin, että perinteisellä menetelmälläkin pitäs onnistua, siinä kyllä tuli palijo asiaa lyhyessä ajassa 8}
Tablettiin olis tarkoitus ostaa jonkin sortin ohjelma ???

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Merireitti laskuri

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 19.12.2014 8:51

Kyä kartta ja harppi on kova sana etäisyyksien arvioinnissa.
Kaikista nopein.

Tietokoneella voi toki tallentaa reitit jos suunnittelee jo ensikesän purjehduksia.
Itse suosin Tiki Navigator ohjelmaa. Se on helppokäyttöinen.

http://www.tiki-navigator.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Aleksi

Avatar
juhahe
Viestit: 168
Liittynyt: 26.08.2003 15:56
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Merireitti laskuri

Viesti Kirjoittaja juhahe » 19.12.2014 12:07

merisusi kirjoitti:Onko olemassa ohjelmaa reittipiste laskuria meriteitse, niinkuin maastokartalle maps ym. ???
Vois katella etäisyyksiä esimerkiksi saaristo merellä, äkkiseltään en löytäny !!!
Tällä oon toimiston työpöydän vieressä purjehtinut: https://www.sailmate.fi/#/landing" onclick="window.open(this.href);return false;

Tutut merikartat, laskee automaattisesti reitin väyliä pitkin päätepisteiden välillä, mutta mahdollisuus myös rakentaa omia reittejä (myös väylien ulkopuolella). Venesatamat yms. tiedot valmiina

VilleS
Viestit: 51
Liittynyt: 04.06.2008 9:18
Paikkakunta: Rauma

Re: Merireitti laskuri

Viesti Kirjoittaja VilleS » 20.12.2014 13:31

Tuosta karkeaan suunnitteluun, ohjelman perusteella saa hyvän matka arvion.

http://www.vertti.info/kartta" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Merireitti laskuri

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03.01.2015 20:31

Olen venealeksin kanssa samaa mieltä, kyllä harpilla on nopein tapa selvittää välimatkat kohteesta kohteeseen.
Se toimii myös maantiekartalla, jollei välimatkoja ole ilmoitettu.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

merisusi
Viestit: 77
Liittynyt: 02.08.2009 11:51

Re: Merireitti laskuri

Viesti Kirjoittaja merisusi » 03.01.2015 22:39

Onhan se niinkin, mutta kun mulla on vain karttasarja G ja nämä paikat on jo mitattu moneen kertaan :))
Huvikseen nyt on tullut kateltua miltä muualla näyttää, ja plogejakin on tullut lueskeltua talvi iltojen iloksi.

Vastaa Viestiin