Maalinpoisto vesirajan yläpuolella.

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Maalinpoisto vesirajan yläpuolella.

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 21.09.2014 15:45

Kysymys koskee maalinpoistoa gelcoat pinnalta, jos vaikka puuvene kansalla olisi havaintoja.
Pitäisi siis saada vesirajaan maalattu raita poistettua uuden eri asennosa olevan raidan tieltä. Tuli jo hankittua "edullista" Hempelin maalinpoistajaa siinä uskossa että sillä homma sujuu. No sujuukin jotenkin, mutta ongelmana on gelcoattiin jäävä jälki aineen käytöstä. Gelcoat jää hieman koholle paikoista joissa ainetta on ollut ja lopputulos ei siis tyydytä.

Olisiko arvon raadilla havaintoja ko. aineen käytöstä juuri vesirajan yläpuolella tai sitten esim soodapuhalluksesta tms. näkyvään paljaaseen gelcoat pintaan ?
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Maalinpoisto vesirajan yläpuolella.

Viesti Kirjoittaja Ande » 22.09.2014 13:34

Mä olen käyttänyt tuommoiseen Nitromors nimistä tököttiä. Vihreä purnukka jota saa rautakaupasta.
Pehmittää kyllä gelkkarinkin, jos jättää liian pitkäksi aikaa..
E mare libertas

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Maalinpoisto vesirajan yläpuolella.

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 22.09.2014 13:44

Ande kirjoitti:Mä olen käyttänyt tuommoiseen Nitromors nimistä tököttiä. Vihreä purnukka jota saa rautakaupasta.
Pehmittää kyllä gelkkarinkin, jos jättää liian pitkäksi aikaa..
Kiellettiinkin tuota käyttämästä samasta syystä. Oletko onnistunut tuolla saamaan "virheetöntä" gelkkaria maalin alta esiin.
...ja millä työkaluin ?
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Maalinpoisto vesirajan yläpuolella.

Viesti Kirjoittaja Ande » 24.09.2014 10:41

No kaikkea tököttiä tuli koitettua ja parhaiten lähti tolla nitromorssilla. Mä ensin testasin sitä semmoseen paikkaan mikä ei ollu näkyvillä ja se kun onnistu niin jatkoin eteenpäin. En oikein mitään sopivaa työkalua siihen keksiny millä ois ropinut sitä pois..
E mare libertas

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Maalinpoisto vesirajan yläpuolella.

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 30.09.2014 21:22

3mm vanerista sai melko hyviä siklejä tehtyä maalin kaavintaan. Tylsyy samantien, mutta noitahan voi tehdä isomman kasan kerralla ja teroitella kaapparilla. Hempelillä vaadittiin kyllä lukemattomia käsittelyjä pohjamaaliin koska piti mennä ~20min vaikutusajalla. Pidemmällä odottelulla aiheuttaa jo pientä vauriota gelkkariin. Loput maalin jämät pois asetonilla ja rätillä tunti tolkulla pyyhkimällä.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Vastaa Viestiin