Sivu 2/2

Re: Liikennetraktori...

Lähetetty: 24.09.2014 11:08
Kirjoittaja CC
Tässä vois olla hyvä paikka yleiselle kansalaistottelemattomuudelle, on toi taas sen sortin pykälä.

Re: Liikennetraktori...

Lähetetty: 24.09.2014 11:56
Kirjoittaja aaltosa
"Jos vaikkapa kunnan työntekijä kuljettaa kuorma-autossa työmaalleen ruohonleikkurin, jota käyttää itse työssään, tämä ei vaadi ammattipätevyyttä. Jos hän puolestaan kuljettaa koneen työmaalle toisen työntekijän käyttöön, tämä vaatii ammattipätevyyden."
http://yle.fi/uutiset/saako_kuorma-auto ... aa/7462440" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Liikennetraktori...

Lähetetty: 24.09.2014 22:07
Kirjoittaja pesäpaatti
aparaatti kirjoitti:3. Liikennetraktorilla kuljetettaessa toisen venettä, edellytetään kuljettajalta ajo-oikeudessa voimassaolevaa ammattipätevyyttä nyt 10.9-14 alkaen. Kts. Trafi


siis minkähän ammattipätevyyden lankomies ensi keväänä tarvii kun se siirtää mun 6,5 metrisen fiskarin toho rantaa?
..tekis kyllä mieli sanoo ittensä irti tästä yhteiskunnasta!

En ole itsekään ammattipätevyyden kannattaja ja vielä vähemmän valvoja, mutta ajattelen kauhun sekaisin tuntein niitä ensimmäisiä ratsioita, joissa tarkastetaan ajokortteja ja mitataan purjeveneiden äärimittoja trailerin päällä.

Trafin sivustolta löytyy asiasta kattavasti tietoa, kuten

Ammattipätevyys koskee lähtökohtaisesti kaikkia henkilöitä, joilla on C1- tai C-luokan ajo-oikeus. Näin myös liikennetraktorit ovat ammattipätevyyden piirissä.
Säädöksissä on annettu muutamia poikkeuksia. Esimerkiksi henkilökohtaiset ajot ovat sallittuja ilman ammattipätevyyttä.
Kuljettajien on osoitettava ammattipätevyys joko erillisellä ammattipätevyyskortilla tai ajokortilla, jossa on ammattipätevyydestä ilmoittava merkintä erityisehto 95.

Re: Liikennetraktori...

Lähetetty: 25.09.2014 0:37
Kirjoittaja CC
Eikös jäljelle jää kuitenkin t-kortilla ajettavat traktorit? Vai onkos niillekin joku keksintö tehty...

Re: Liikennetraktori...

Lähetetty: 25.09.2014 7:43
Kirjoittaja 009
Kaiketikkin aika vähän traktoreita on rekisteröity liikennetraktoriksi.
Lähinnä urakoitsijoiden koneet. Syy se, että ne saa kulkea 50km/h.

Re: Liikennetraktori...

Lähetetty: 25.09.2014 9:11
Kirjoittaja aparaatti
eli siis munkin kuljetukset saattaa pelastaa se ,jossei noi appiukon maatilalla käytetyt traktorit ole "liikennetraktoreita"?
Vois äkkiseltään kuvitella ettei ole..rekisteröityjä kylläkin

Re: Liikennetraktori...

Lähetetty: 25.09.2014 17:43
Kirjoittaja 009
Yleensä maajussien traktorit eivät ole rekisteröity liikennetraktoriksi, samoin kaikki muut vanhat räyskät.

Jos jonkun muun paattia esim kuskaa, niin tankissa kuuluisi olla dieseliä. Helpompi tapa on maksaa tuollaisista ajoista Trafille 5€ polttoaine päivämaksu, niin silloin saapi ajella löpöllä.

Re: Liikennetraktori...

Lähetetty: 25.09.2014 20:03
Kirjoittaja aparaatti
009 kirjoitti:Yleensä maajussien traktorit eivät ole rekisteröity liikennetraktoriksi, samoin kaikki muut vanhat räyskät.

Jos jonkun muun paattia esim kuskaa, niin tankissa kuuluisi olla dieseliä. Helpompi tapa on maksaa tuollaisista ajoista Trafille 5€ polttoaine päivämaksu, niin silloin saapi ajella löpöllä.

Ok. Ei varmaan noi "suvun" raktoritkaan ole liikennetraktoreita.
Ollaan juu toi polttoainevero varmuuden vuoks maksettu kun tosiaa ei oo vitosta enempää ja onnistuu netin kautta helposti

Re: Liikennetraktori...

Lähetetty: 09.11.2014 9:43
Kirjoittaja ADAMAS
moro.
onko kukaan ajatellut että voisi muuttaa parempaan suuntaa vene kärryjä.esim rekisteröimällä ne laillisiksi tienpäällä vedettäviksi kilvellisiksi laitteiksi.
en nyt tiedä varsinaisesti venetrailereista,mutta esim kaapelikelan kuljetukseen aikoinaan valmistetun jarruttoman kärryn sai ihan heittämällä kilpiin.ja saa edelleen,kunhan rekisteröinnin tekee ennen vuoden vaihdetta.kannattaisi selvittää voisiko venekärryn rekisteröinnissä soveltaa samoja säädöksiä.jos asia jää vuoden vaihteen yli,vaaditaan hinattavaan laitteeseen jarrut+abs+ ajovakaudenhallintajärjestelmä..

Re: Liikennetraktori...

Lähetetty: 10.12.2014 19:19
Kirjoittaja ADAMAS
ihan kiinnosta..onkos kukaan käyny hakeen kilpiä omatekoisiin trailereihinsa?nyt on useampi kaapelikärry,jossa ei minkäänlaisia valmistajamerkintöjä tai muuta virallista omistus paperiakaan edes,saatettu laillisiksi kilvellisiksi hinattaviksi laitteiksi.jotain paikkakuntakohtaisia erinäköisyyksiä toki konttoreiden välillä on,mut hyvin pientä.ylivieskassa tuli yhteen kärriin kolmen kympin lätkä,oulussa toiseen kuudenkympin,nekin vain paikallaan olevien renkaiden nopeusluokituksesta riippuvaisia.todennäk.toi kuuskymmentä on max.näille jarruttomille.
painoluokat luokkaa 1500 kg-6000..eli koko ei ratkaise,vain se millä voi sit enää hinata,no kilvellisenä vetely k-autoillakin jatkuu,kunhan ne kilvet kärrissä on.
ja jos ei muuta,ni kätevä konsti triplata vanhan rantatrailerinsa arvo,jos ei sit enemmänkin.
tämä kuukausi enää aikaa....