Kyllästysaineen määrä/veneen koko....

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Kyllästysaineen määrä/veneen koko....

Viesti Kirjoittaja pellamo » 21.02.2014 23:58

Joskus joiltain palstoilta lueskeltuani on jäänyt mietityttämään se aivan mieletön litramäärä mitä saadaan esim. mäntyrunkoisiin paatteihin imeytettyä "kyllästeitä"!
Muutamankin kerran olen köyhyyttäni tilannut tavaraa jonkinlaisen "prosenttilaskun" mukaan sillä tietämyksellä mitä mitäkin "puutilavuusmäärä" voi öljyjä vetää.
Kyllä jostain tapinreijästä taitaa lirahtaa muuallekin kuin omaan paattiin.....niinkin runsaasti että tämmöstä toopea ihimetyttää.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
caracal
Viestit: 198
Liittynyt: 20.09.2006 19:44

Re: Kyllästysaineen määrä/veneen koko....

Viesti Kirjoittaja caracal » 22.02.2014 17:31

Sama havainto mulla. Mäntyfolkkariin, jossa toki on paljon vähemmän lautaa kuin 11-metrisessä fiskarissa, en ole koskaan saanut menemään kuin litroja öljyä. Uskomattomalta kuullostaa joku 80 litraa. Toki männyllä ja männyllä on eroa, sydänpuu pitäisi olla jo puun itsensä elinaikanaan kyllästämää, pintapuu imee hyvin, ja edelliset kyllästykset on olleet enemmän tai vähemmän perusteellisia, mutta luulen, että eniten kulutusta kasvattaa se, että läträtessä loiskuu.
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kyllästysaineen määrä/veneen koko....

Viesti Kirjoittaja Northling » 22.02.2014 18:47

Moro

Puhutaanko nyt uusista ennen kyllästämättömistä veneistä vai vanhoista jo aiemmin kyllästetyistä veneistä?

Meillä meni uuteen 10,6 metriseen mäntyrunkoon n 160 litraa pellavaöljytä 60 litraa lahosuojaa, (osa varmaan valui veistämön lattille).

Uudelleen kyllästettäessä puhutaan muutamista litroista...

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Kyllästysaineen määrä/veneen koko....

Viesti Kirjoittaja kimsir » 22.02.2014 22:10

Terevehdys

Kiinnostavaa ja tervetullutta kyseenalaistusta kyllästämisen saralle ja miksei vaikka muuhunkin korjailuun ja touhuiluun liittyvää ihmettelyä.

Olen itse aiemmin ilmoitellut kyllästettä imeytetyn omaan keskikokoiseen scyllaani, jonka pituus on 8,8 m (kokonaispinta-alaa en vielä ole laskenut mutta laudan paksuus on 18 mm) noin 170 litraa raakapellavaöljykyllästettä, jossa on ollut hyvin vähän tärpättiä. Tämä pitää kutakuinkin paikkansa. Hieman on lorissut trailerissa olevaan kouruun, ei maahan, mutta pääasiassa litkut on puussa siällä ja pinnassa. Korkit on olleet kiinni, sekä pullossa, että purkissa, joten harhat eivät ole vaikuttamassa todellisuuskäsitykseen.

Olen kyllästänyt rungon molemmin puolin, kölitukit irtonaisina ja deadwoodit kiinnitettyinä, molemmat uusia. Uuden ruffin pinnat sisäpuolelta sekä kaikki kannen vaneriset alapinnat ja vielä uuden paikatun emäpuun, sitloodan uudet tukirakenteet, peräsimen sekä mastoakin olen hieman kyllästellyt tyvipäästä estämään veden kapillaarisen imeytymisen maston jalan ja maston kohtaamispinnasta. Olen kylllästänyt kaikki kölipulttien ja dadwoodien reiät ilman kölipultteja ja pulttien kanssa. Yllättävän hyvin pulttien reikien kautta sain öljyä imeytymään puuhun.

Veneeni on ollut kuivilla hallissa seitsemisen vuotta, mäntyrunkoinen limisaumainen puuvene ja tiedän, että venettäni ei ole kyllästetty uutena eikä huoltotoimenpiteinä kovinkaan hyvin, joten vaha kylläste ei ole estämässä/rajoittamassa kyllästeen imeytymistä. Mutta nyt se on kyllästetty erittäin hyvin. Tämä tämmöisenäkevyen ärhäkkäänä esimerkkinä.

Sen haviannon olen tehnyt, että sisäpuolella on kylläste jäänyt osittain pintaan kuivumaan, eli ei ole imeytynyt ainakaan toistaiseksi mattapintaiseksi.

Suljin Scyllastani tammikuun alussa pinnan vesirajan alapuolelta lyijymönjällä jossa oli 50 % pineenitärpättiä. Vielä pariviikkoa sitten pinta oli hieman kiltävä ja ikään kuin himmeästi lakattu mutta nyt pinta alkaa olla kauttaaltaan mattapintainen ja öljy on imeytynyt puuhun. Öljy/tärpätti on kaiketi imeytynyt ja/tai haihtunut lämpötilojen noustessa ja pysyessä plussan puolella. Aluksi pelkäsin, että mönjä jää pintaan ja kuoriutuu jossain vaiheessa irti pohjasta mutta nyt uskon sen pysyvän varsin hyvin kiinni, koska kylläste myös kuivuu puun sisään pitkän ajan kuluessa, eikä ole irroittamassa pintaan kuivunutta vernissapohjaista mönjää. Kyllästin peräsimen kesällä ja laitoin aika pian mönjän siihen päälle ja kuivattelin peräsintä auringossa ja eikös kylläste tunkeutunut pisaroina mönjän läpi. Mönjä on kuitenkin tarttunut hyvin lujasti puuhun/kyllästeeseen. Tämä jonkinlaisena havainnollisena esimerkkinä siitä miten kylläste kuivuu ja haihtuu.

Miksi eri projekteissa sitten on niinkin suuria eroja on mielenkiintoinen kysymys? Mitkä seikat vaikuttamassa? Vanhat kyllästeet, pinnan aukihionta, puun laatu ja laji, puumateriaalin paksuus, kyllästämiseen käytetty aika odotteluineen, kyllästetäänkö molemmin puolin vai vain ulkopuolelta, Paljonko vesirajan alapuolelle imeytyy tai vesirajan yläpuolelle ja annetaanko painoarvoa vesirajan yläpuoliseen kyllästämiseen saman verran kuin vesirajan alapuoliseen kyllästämiseen, kyllästeen koostumus (tärpätin määrä, sinkkinaftenaatin määrä suhteessa raakaan pellavaöljyyn), pelavaöljyn puhtaus, kyllästämisen lämpötila, kyllästeen lämpötila, puun kosteus, paljonko öljyä/muita aineita haihtuu puusta ennen kyllästeen kuivumista (esim. kuuma kesä, tuuletus) kyllästämisen aikana, turha kyllästäminen, eli puu on riittävän hyvin kyllästetty, jolloin kyllästettä ei vain kahdu puuhun jne. mitä muita vaikuttavia tekijöitä?

Olen kyllä huomannut sen, että helposti tulee korostettua mitä tahansa omaan veneeseen liittyviä toimenpiteitä vähän joka osa-alueella, ei pelkästään kyllästämisessä. Varmaan aika normaalia innostukseen, kenties pelkoihin yms. liittyvää buustausta.

Tuttu kaveri korjaa parhaillaan reilut satavuotta vanhaa Petersonin veistämää venettä. Katseltiin mahonkista runkolaudasta otettua palasta ja näytti hyvinkin siltä, että puussa on edelleen runsaasti kyllästettä vaikka vene on ollut kivilla jo nelisenkummentä vuotta.

No tällaista tuli mieleen näin nopeasti, kun kyllästeen määräästä puuveneen kyllästyksessä esitettiin ihmettelyä.

Onko jollain käsitys noista Pellamon viestissä esitetyistä prosenteista. Paljonko keskimäärin venelaudaksi sahattu mänty voi nestettä imeä sisuksiinsa? Tämähän antaisi jonkilaisen teoreettisen keskimääräisen perustan mahdolliselle kyllästeen määrälle.

Hieno aihe keskustelulle

Kimmo
HELMIIDA

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Kyllästysaineen määrä/veneen koko....

Viesti Kirjoittaja pellamo » 22.02.2014 22:18

Puhutaan sekä/että uusista ja vanhoista..
Norhlingin litramäärät :)) vaikuttavat järkeenkäyviltä(koko ja uutuus) mutta kun jossain "imeytetään" jopa 5m soutuveneisiin sellaisia litramääriä että......no hohhoijaa.
Ite en vaan ole saanut tolkkua moniinkaan juttuihin ihan vaan kokemuksen perusteella!

Itse kyllästäminen itsessään on tietenkin "ykkösjuttu".

Toiselta laidalta ammuttuna itsessään sana KYLLÄSTÄMINEN todellakin tarkoittaa että puu ei enää vedä ainetta.....
Jotkut sanoo että kyllästin nuo penkit valttikolorilla...
Se on pientä "pinta"lahosuojausta tai sävytystä eikä mitään kyllästystä.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Kyllästysaineen määrä/veneen koko....

Viesti Kirjoittaja Simon » 23.02.2014 1:04

Pellamon, ehkä pilke silmäkulmassa aloittama juttu on aika mielenkiintoinen. Ne rannoilla kuullut "rehvastelut" kenekäkin veneen kyllästeiden litramääristä ja oikeaoppisuudesta voi tietenkin asettaa vähän liioittelun piikkiin.
En kuitenkaan usko, että ammattiveistäjät ovat tietoisesti laiminlyöneet rakentamiensa alusten peruskyllästystä (ei toki Pellamo tätä tarkoittanutkaan)
Voisikohan tuon kyllästeen optimaalinen tilavuus olla sama kuin tuoreen puun sisältämä vesimäärä? Tähän ehkä on vaikea päästä, sillä liuottimien haituminen jo kumoaa sen, toki pintakäsittelyllä voidaan suojata kyllästeiden pysyvyyttä rakenteissa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Kyllästysaineen määrä/veneen koko....

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28.02.2014 23:20

Donnaan meni pohjaan ja altapäin kanteen noin 70 litraa, kantta päältä päin en kyllästänyt, sen teki yksi Haminan puuvenekoulussa ollut tyttö taskurahaa hankkiakseen. Vanha mahonki ei kyljissä juurikaan imenyt. Kyllästäminen jatkuu vielä tuulilasin ja sisustan kaappien ja sohvien puurunkojen osalta heti kun ehdin. Veikkaisin määrän pysähtyvän näiltä osin 5 -litraan ja kun toissa päivänä kävin veistämöllä huomasin sitä olevan jäljellä noin 25 litraa. Siitäpä laskenkin, että tytöllä on mennyt n. 20 -litraa, kun varasin Owaa 120 litraa alun alkaen. Voipa olla niinkin, ettei sisustukseen :) riitä tuo 5 -litraa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kyllästysaineen määrä/veneen koko....

Viesti Kirjoittaja matti » 01.03.2014 9:27

samansuuntaisia määriä kuin Kimmolla ja Nortilla; 9m purjevene, lauta 28mm, pellavaöljyä reilu 200 l ja tärpättiä 40-50 l, sekä sinkkinaftenaattia 7 l. Tämä meni siis koko veneeseen kansi ja ylärakenteet mukana, tietysti suurin osa runkoon.
Painolastikölin sekä vannasputken reijät oli porattu ja ulkopäistään tulpattu ja kannella varustettu, joihin lisäilin pari kk öljyä joten paksut puutkin ollee melko hyvin kylästetty.

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Kyllästysaineen määrä/veneen koko....

Viesti Kirjoittaja kimsir » 01.03.2014 23:49

Moi

Kattelin ohimennen Puuvenekorjaamon sivuja, kun muistelin, että siellä projektina ollut kosteri Pauliina imi itseensä 180 l kyllästettä. Tämän referenssin pohjalta hankin omat öljyni, kun oma Scyllani on kutakuinkin saman kokoinen ja samaa materiaalia, mäntylautaa, kuin to Pauliina. Sekin oli ollut pitkään kuivilla, kuten mun Scylla.


Kimmo
HELMIIDA

Vastaa Viestiin