Huvivenedirektiivi 2013 veneenveistäjille

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Huvivenedirektiivi 2013 veneenveistäjille

Viesti Kirjoittaja Pellis » 03.01.2014 23:28

Hei veistäjät!

Tässä lähteeksi uunituore hupivenedirektiivi, niille jotka alkavat vääntää keskustelua veneiden maahantuonnista, puuveneen CE-merkinnästä, tai muusta tylsästä ja unettavasta.

Lähinnä tuo on pakkolukemistoa venealalla ammatikseen toimiville.

Uudessa direktiivissä on tarkemmin rajattu, mitkä ovat eri venealan toimijoiden velvollisuudet. Muuten on pääosin samaa huttua kuin ennenkin.

Käytännössä uudet vaatimukset tulevat voimassa olevista direktiiviin harmonisoiduista EN ISO-standardeista, joita on päälle 70 kpl.

http://www.iso.org/iso/home/store/catal ... udesc=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Yksittäin rakennettu ennen 1950 suunniteltu vene on edelleenkin "Historiallinen Vene" ja "Itse rakennettua" saa tehdä edelleen, kunhan sen pitää hallussaan viisi vuotta valmistuttuaan.

Mielenkiintoisia lukuhetkiä veneennakerajille :)

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 131:FI:PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Huvivenedirektiivi 2013 veneenveistäjille

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 04.01.2014 1:01

Moi.

Empä huomannut suuria muutoksia ammattilaisen näkökulmasta.

Yksi harrastajille mielenkiintoinen kohta on arviointimenettelyn tarve myös yksityisille muutoksista.
"19 Artikla
Kohta
3. Henkilön, joka saattaa markkinoille tai ottaa käyttöön moottorin tai vesikulkuneuvon, jota on muutettu merkittävästi,..."

Periaatteessa itse ei saa siis myöskään enään esimerkiksi konetta vaihtaa toisenlaiseen ilman että hoitaa arviointi menettelyn eli tekee tarvittavat laskelmat ja ostaa Standardit.

Aleksi

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Huvivenedirektiivi 2013 veneenveistäjille

Viesti Kirjoittaja Pellis » 04.01.2014 17:14

Käytännössä suurimmat muutokset ovat tulleet venealalla olevien velvollisuuksien määrittämiseen. Nyt on selkeästi sanottu että venekauppias ei saa myydä CE-merkitsemätöntä tuotetta kuluttajalle ja ylitehoisen veneen myyminen ilman asianmukaista testausta ei ole laillista ja myyjä on muuttamastaan veneestä vastuussa. Lisäksi toinen merkittävä muutos on se, että ennen sai mennä samoilla tuotteen testeillä, laskelmilla ja paperinipulla eteenpäin niin kauan kunnes direktiivi muuttuu. Tästä eteenpäin pitää valmistajan seurata, että vene tai tuote täyttää kulloisenkin voimassa olevan standardin vaatimukset siirtymäajan puitteissa. Yleensä ottaen tavallista soutuvenettäkin koskee vähintään toistakymmentä standardia, joista joka ikinen vuosi joku vähintäänkin uudistuu. Nämä uudet standardit pitäisi sitten valmistajan aika ajoin ostaa ja tarkistaa, että riittääkö veneessä esim nykyisin uimaportaan askelman syvyys tai kaidetolppien välit ja pitääkö tehdä kaikki vakavuuslaskelmat/testit uusiksi tai suurentaa kaukalon tyhjenemisaukkoja jne. Aika iso muutos minusta, joka lisää valtavasti byrokratiaa.

Aleksi: Veneiden merkittävät muutokset koskevat vain CE-merkittyjä veneitä, eli vanhoja 1997 ennen valmistettuja saa ainakin yksityinen ihminen askarrella miten haluaa.
Yrittäjäähän koskee tuotevastuulaki muutenkin ja onkin fiksua tietää mitä on tullut tehdyksi mahdollisisa rosisjuttuja silmälläpitäen, jos jonkun vene menee vaikka palamaan ja aletaan syyttää jälkeenpäin tehtyjä sähköasennuksia.

Veneen asennuksia ja valmistusta koskevia standardeja, jos meinaa itse tehdä kaiken (moduuli A) on noin 20 kpl:

- palontorjunta ISO 9094
- kiinteät polttoainejärjestelmät ISO 10088
- kiinteästi asennettavat polttoainetankit ISO 21487
- kulkuvalojen asennus ISO 16080
- kansiturvallisuus ISO 15085
- ankkurointi, kiinnitys ja hinauspisteet ISO 15084
- pilssintyhjennysjärjestelmät ISO 15083
- suurin kuormitus ISO 14946
- valmistajan kilpi ISO 14946
- AC-sähköjärjestelmä ISO 13297
- DC-sähköjärjestelmä ISO 10133
- Vakavuus ja kelluvuus ISO 12217
- Rakennemitoitus ISO 12215-5
- Rakennejärjestelyt ISO 12215-6
- Peräsinmitoitus ISO 12215-8
- Suurimman konetehon määritys ISO 11592
- Näkyvyys ohjauspaikalta ISO 11591
- Tankki- ja moottoritilojen tuuletus ISO 11105
- Omistajan käsikirja ISO 10240
- Veneen runkomerkintä ISO 10087

Nuo jos kaikki meinaa ostaa tulee hintaa jo lähes pari tonnia siitäkin, useita satoja sivuja englanninkielistä lukemista sillä kylläkin saa. (alleviivatut koskevat jo pientäkin soutuvenettä).
Viimeksi muokannut Pellis, 05.01.2014 19:51. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Oksa on puun kukkanen.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Huvivenedirektiivi 2013 veneenveistäjille

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04.01.2014 21:48

Jaa-a. Onko tässä mitään järkeä?

On varmasti ihan hyvä, että mistään mitään ymmärtämätöntä kuluttajaa suojellaan viimeiseen saakka kusetukselta... Mutta oikeasti, pystyykö nuo normit vielä täyttämään puuveneveistäjä, joka haluaa tehdä vaikkapa soutuveneitä mäntylaudasta? Entäpä hanskaamaan koko paperi- ja testaussodan?

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Huvivenedirektiivi 2013 veneenveistäjille

Viesti Kirjoittaja Pellis » 05.01.2014 1:02

Ammattiapua veneenrakentaja usein tarvitseekin tehdäkseen oikeasti normit täyttävää venettä. Hirveä homma opiskella itsekseen useita englanninkielisiä standardeja läpi ja vieläpä ymmärtää ne oikealla tavalla. Loppujen lopuksi standardit ovat suurimmaksi osaksi "hyvää veneenrakennustapaa" puettuna insinöörimäiselle kapulakielelle kaavoineen kaikkineen. Jos päätyy tekemään uusia veneitä sarjassa yksittäisten historiallisten sijaan, taloudellisesti järkevintä on käyttää sellaista venesuunnittelijaa, joka on perehtynyt näihin asioihin ja tekee samalla tarvittavat paperit suunnittelun ohessa. Tuon tason suunnittelijoita Suomessa löytyy ehkä yhden käden sormin laskettuna. Tämä katsotaan vielä "itsesertifioinniksi" joka tarkoittaa HV-direktiivissä moduulia A.

Toinen mahdollisuus on teettää sertifiointi Ilmotetulla laitoksilla esim VTT, DNV tai IMCI. Tällöin piirustuksia hyväksytetään suunnittelun edetessä, rakenteet käydään läpi valmistuksen aikana, tehdään vakavuustestit ja koeajot veneen valmistuttua, tarkastellaan asennukset omistajan käsikirjat jne. Venetyyppiä saa testien jälkeen valmistaa kuinka paljon haluaa joka puolelle Eurooppaa. Tunnolliselle veneenveistäjälle tämä voi olla jopa kannattavin vaihtoehto, kun ei itse tarvi niin perusteellisesti uhrata aikaa opiskeluun ja ostella kymmeniä standardeja. Pääasiat pitää kuitenkin CE-ruljanssista jossain määrin tuntea ja uhrata muutama tonni tuohon sertifiointihupiin.

Aika monta puuvenettä saa siis veistää ennen kuin tuo kannattaa ja työmäärää on veistäjänkin puolesta piirustusten ja mm. omistajan käsikirjan laatimisen suhteen äkkiä jopa sadoissa tunneissa pienenkin venemallin kohdalla.

Usein onkin helpompaa tyytyä korjailemaan vanhaa ja tehdä silloin tällöin joku yksittäinen historiallinen vene. Ei sille oikein mitään mahda, että jos meinaa oikealla veneenrakennuksella tienata leipänsä, melkoista moniosaajaa nykyisin tarvitaan ja toimeentulo on silloinkin vähän epävarmaa varsinkin kulutettuun työmäärään nähden.
Oksa on puun kukkanen.

alex111
Viestit: 1
Liittynyt: 01.02.2014 7:55

Re: Huvivenedirektiivi 2013 veneenveistäjille

Viesti Kirjoittaja alex111 » 01.02.2014 7:56

That level designers in Finland can be found in perhaps the fingers of one hand calculated. This is still considered to be "self-certification" which means the HV module directive A. Another possibility is to carry out the certification Ilmotetulla plants, for example, VTT, DNV or IMCI. In this case, the drawings approved by the planning progresses, the structures are reviewed during the manufacturing process, are the severity of the tests and trials of the boat is completed, look at installation owner's manuals, etc. Boat type may be after the tests how much you wants to produce to every corner of Europe. Conscientious boatbuilder
Mani

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Huvivenedirektiivi 2013 veneenveistäjille

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 13.02.2014 23:21

Pellis,
tuosta listasta puuttuu mielestäni specifikaatioita, nimenomaan varusteiden puolelle on tulossa lisää.

Ohjauslaitteille on ainakin kaksi jo olemassa. Toinen hydrauli laitteille ja toinen vaijerilaitteille.
Ikkunoille on myös ainakin yksi.
Ostin noi kun tutkin ruorien valmistusta.

Tulossa on myös nippu uusia joita pitäis tulla tän vuoden aikana.

Aleksi

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Huvivenedirektiivi 2013 veneenveistäjille

Viesti Kirjoittaja Pellis » 14.02.2014 0:16

Joo, en laittanut tuohon listaan kuin päällisin puolin tärkeimmät. Suurin osa komponenteista on kuitenkin kaupan hyllyllä jo valmiiksi testattu virallisten laitosten toimesta(ainakin ohjausjärjestelmät, pa-tankit, letkut, luukut ja ikkunat). Sitten tosiaan kun alkaa itse noita tekemään, niin pitäisi seurailla kyseisiä "Small Craft" standardeja. Esimerkiksi ohjausjärjestelmän tai tankin saa tehdä veneenveistäjä itsekin valmiiseen veneeseen kunhan se on testattu noiden standardien mukaan. Polttoainetankkeja, letkuja ja ohjausjärjestelmiä ei saisi kuitenkaan valmistaa myyntiin komponentteina ilman että ne ovat Ilmoitetun Laitoksen testaamia (direktiivin liite II venekomponentit, joilta vaaditaan CE-merkintä).
Oksa on puun kukkanen.

Vastaa Viestiin