tuotteistus tai sen puute

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

tuotteistus tai sen puute

Viesti Kirjoittaja matti » 22.12.2013 21:48

Tuli tuossa mieleen, että taitaa olla tuotantoveneitten suunittelu vielä kuten autoissa 70-l (silloin porailtiin takapaksin pohjaan reikiä läpi vetokoukun asentamiseksi, kun nykyään on teipillä peitetyt valmiit reijät kierteineen, senkunvaanruuuvaa kiinni)
Vuos sitten Martti soitti ja kysyi voisinko avustaa ostamansa 12" plotterin asentamisessa-katotaan kevväällä,
kun aika koitti soviteltiin lotteria keskipulpettiyamariiniin, ei löytynyt koko pulpetista paikkaa karttaplotterille!!! 8}
Eikö ollut kelleen juolahtanut suunnittelussa mieleen, että joku asiakas haluaisi asentaa isomman kuin 5" kaiun tms?
Pulpetti on mittareitten viereltä muotoiltu kaarevaksi siten, että pitäisi tehdä(puusta) sopiva kiilakpl jotta sanka sopisi, keskemmälle asetettuna hanskalokero ei mahdu avaantumaan jne
Ei luulisi olevan mitenkään ylivoimaista suunnitella joku 70mmx300mm taso johon vois ruuvata tarvitsemansa lisälaitteen asennussangan?
Ratkaistiin ongelma tekemällä 10mm "nylonista"(leikkuulauta) väljät kiekot mukitelineisiin joihin sialla ja ruuveilla samasta taso johon sanka ruuveilla ja koko komeus sikailtiin niihin välttämättömiin??? mukitelineisiin.
Sitten sähkö, pulpetissa oli valmiina lisälaitetta varten kytkin ja hanskalokerossa sulake, mutta mitään muuta ei ollut näkyvillä (nyt tällävuosituhannella vois olettaa, että olis jonkinmoinen vaikka vain kotimaisten venevalmistajien yhdessä sopima standardi säänkestävä pistoke sen kytkimen perässä?)
Sen sähkökytkennän takia joutui irroittamaan koko jalkatilan peittävän sisämodulin, jotain 23 ruuvia ja koko sauma (ilmeisesti marinesilikonia tms) oli leikattava mattoveitsellä auki 8o sieltä alta löytyi sekalainen kasa roikkuvia sähköjohtoja parilla nippusiteellä "kiinnitettynä", laitettiin plotterin piuhat kiinni ja paranneltiin johtojen kiinnitystä
Jos pulpetissa olis ollut sopiva asennuspinta ja sähköpistoke valmiina, sen lisäksi kun vielä laitemyyjältä sais ostaa sopvan välijohdon ko pistokkeeseen, niinkukavaan vois suoriutua ko "asennuksesta" vartissa, vai onko tällaisella suunnittelemattomuudella tarkoitus työllistää jälleenmyyjien asennuspalvelua?

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: tuotteistus tai sen puute

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 22.12.2013 21:59

Ei, ei ja ei...

Siis ensinnäkin koko homma menee metsään, kun aletaan ihan itse tekemään venetuotteeseen tuollaisia tee-se-itse -virityksiä. Tietenkin homma pitää teettää Valtuutetulla Huoltopalvelulla, joka hoitaa myös talvi-, kesä- ja kaiken muunkin säilytyksen. Hoitavat kai nykyään jo sen rasittavimmankin, eli veneen ajamisen paikasta toiseen...

Ei vaan, missä tällä hetkellä tuotannossa olevassa (pienessä? 5-7m) veneessä on edes karttapöytää? Tai siis tilaa kartalle? Entäpä keittimelle?

Tässä jos vertaa vaikkapa uutta Bellaa ja vaikkapa Terhi 520:tä 1970-luvulta, niin Terhissä oli jo tehtaalta lähtiessä karttapöytä, keitin, ja makuupaikat viidelle. Ainakin teoriassa :) Ja Bellassa (esim se 6 -metrinen HT) ei ole mitään näistä. Mutta hintaa on noin viiden Terhin verran. :) :)

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: tuotteistus tai sen puute

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 26.12.2013 20:57

Ongelmansa kullakin. Vanhassa puuveneessäni ei myöskään ole oikein paikkaa plotterille - ei sen puoleen, ei sitä olisi tarvittukaan, mikäli jättäisin veneen itäiselle Suomenlahdelle. Niillä vesillä olen selvinnyt aina kartalla ja kompassilla. Kun ajatukseni on ajella enemmän Saimaalla, tuntuu nyt viime kesäisen vuokravenho kokeilun jälkeen, että jonkinmoinen plotteri säästäisi aikaa ja vaivaa, vaikkakin siinä sivussa seurailisi niin kuin pitääkin merikorttia "teknillisen vian"
varalta.
Plotterin paikka pitäisi avonaisessa ruoritilassa kätkeä jonkun lukittavan luukun taakse laipioon, niin kuin on tarkoitus mittaristo sijoittaa kaarevaan kylkeen keinuluukun taakse. Toinen vaihtoehto on laittaa vaakaan tanko, johon näyttää saavan mitä erilaisimpia kiinnityksiä pienille plottereille - enkä nyt mitään suurta aio ostaakaan, pysyn varmasti pienemmälläkin kartalla, varsinkin kun katson karttaan koko ajan. Tangosta irroittelisin sen aina pois pitemmäksi poissaolo rupeamaksi.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: tuotteistus tai sen puute

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27.12.2013 10:36

Eipä niihin fiskareihin ole juuri alunperin plottereiden paikkoja suunniteltu mutta miksi sen pitää hitaassa veneessä olla niin iso että sille tarvitsee oman asennuspaikan? Oma on 4" näytöllä oleva vanha Hakkapeliitta jossa pyörii mini-elmeri - tosin siihen saa tarpeen mukaan 1:50000 merikartan kokoisen "näytön" kun laittaa hakkiksen vaan kartan päälle eli onkos se nyt sitten joku 45x60 senttinen "näyttö"... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: tuotteistus tai sen puute

Viesti Kirjoittaja matti » 29.12.2013 20:15

Veli-Matti kirjoitti:Eipä niihin fiskareihin ole juuri alunperin plottereiden paikkoja suunniteltu mutta miksi sen pitää hitaassa veneessä olla niin iso että sille tarvitsee oman asennuspaikan? Oma on 4" näytöllä oleva vanha Hakkapeliitta jossa pyörii mini-elmeri - tosin siihen saa tarpeen mukaan 1:50000 merikartan kokoisen "näytön" kun laittaa hakkiksen vaan kartan päälle eli onkos se nyt sitten joku 45x60 senttinen "näyttö"... ;-)
V-M, minä kirjoitin v 2012 mallisesta keskipulpetti perämoottoriveneestä, isolla perämoottorilla varustettuna se ei ole järinkään hidas, eikä siinä pulpetin päällä tosiaankaan kestä minkäänlainen kartta ainaskaan kun kartturi ja kuski on sama henkilö, rouva vaan kulkee mukana?
Lisäksi Martti on 10 vanhempi kuin minä ja minä olen sinua lähes kymmenen vuotta vanhempi, joten katseleppas sitä 4" näyttöä liukuvassa veneessä 18 v kuluttua... :-) :-)
Martti oli ostanut ensin tabletin, sanoi, ettei sillä tee mitään pulpettiveneessä. :-(

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: tuotteistus tai sen puute

Viesti Kirjoittaja Ande » 30.12.2013 0:28

Olen huomannut tuossa, että minua "iäkkäämmät" ihmettelevät noita plottereiden kokoja etc. Itelle se on viellä helppoa napsutella kaikkia namiskoita mutta tosiaan eikä ois semmosta senioreiden plotteria.. Pitääkin pistää myssyn alle hautumaan... 8|
E mare libertas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: tuotteistus tai sen puute

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30.12.2013 10:56

Vaan jopa on virkkuja kaheksaakymppiä hipovia venemiehiä - ei voi kuin hattua nostaa... ;-)

Täällä tahtoo mennä herkästi yleiskeskusteluksi varsinkin jos joku sanoo jotain puuveneistä ja tuossa Donnan vanavedessä sitten mentiin putputteluvauhdilla.
Sama ongelmahan on yleensä fiskareissa - ei niihinkään ole yleensä suunniteltu minkäänlaisia paikkoja plottereille tai ylipäänsä navigointivälineille. Katetuissa jotenkin pärjää mutta avofiskarit ovat aivan heitteillä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: tuotteistus tai sen puute

Viesti Kirjoittaja matti » 30.12.2013 18:45

No kyllä sen oman iän nyt huomaa, V-M ethän sinä sitten niin paljoa minua nuorempi olekkaan??? muisti se vaan täällä temppuilee 8o

Itsellä ainakin on jo niin huono näkö, että ei kartasta enää näe ilman silmälaseja juuri mitään, no saaret kumminkin :-) :-)

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: tuotteistus tai sen puute

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 02.01.2014 19:17

Matti, nyt puhut soopaa. Sinähän olet kelloakin tarkenpi. Silmälaseista puheen ollen, minä tarvitsen aina vain enemmän ja enemmän plussaa, jotta kivimerkit kortilta löytyisivät. En kyllä saariakaan ainakaan mantereen sivussa näe ilman +1,0 laseja. Kolmosen laseilla löytyy jo kivetkin. Normaalilasit ovat hiottu lähinäön osalta johonkin +2,7:aan, mutta veneessä¨niillä ei kyllä tee mitään tai sitten tulee kalliiksi. Minulla on tapana välillä ottaa lasit pois nenältä ja sitten ne saattavat tippua milloin minnekin. Sitten kun astuu, istuu tai rönähtää niiden päälle, niin optikkoreissuhan siitä tulee -uudet lasit. 8o ;-)
Käytän paikallisen City TB:n optiikkaa, kertakäyttölasit maksavat muutaman euron ja niitä voi veneessäkin olla vaikkapa kymmenet eri paikoissa, niin ei tarvitse etsiä. !!! :))
Viiden tuuman plotterin meinasin Donnaan laittaa. Läppärin laittaisin muuten GPS:n perään,
mutta se ei ainakaan minulla kestä vettä, eikä sille ole tuulilasin takana tilaakaan.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin