Jouluruokia

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Jouluruokia

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 22.12.2013 20:50

Aivan uteliaisuuttani ajattelin kysyä: onko perheenne liharuoka Jouluna kalkkunaa vai kinkkua, vaiko molempia ??? Ovatko ne jo paistettu vai ostitteko ne valmiina. Entä mistä laatikoista pidätte, immelletystä perunalaatikosta, porkkana-, lanttu- vai maksalaatikosta ??? oliko jotain muuta, jonka haluatte ehdottomasti Jouluateriaan mukaan. Tietysti rosolli ja mahdollisesti silli...
??? Oliko juomissa jotain erityistä ??? En tiedä saisiko tämän vielä vanhanajan äänestyksen muotoon, mutta vastailkaa, jos huvittaa. Vastaan sitten itse vaikkapa Tapanin päivänä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Jouluruokia

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27.12.2013 0:04

Flunssa iski päälle, ei ole maistunut sen enempää laatikot, ei edes imelletty perunalaatikko, joka on suurta herkkuani, ei kinkku, ei rosolli eikä mikään.
Harvoin, jos koskaan, on Joulun aika tuntunut näin vastenmieliseltä.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Jouluruokia

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 27.12.2013 1:52

Hiljaista on äänestys, mutta mainittakoon että nykyinen joulu-must-herkku on itselläni seuraava:

- anopin tekemiä karjalanpiirakoita eli piirroita, kuten niitä täällä kutsutaan
- voita
- kinkkua (itse paistettu perus harmaasuolattu)
- itse tehtyä konjakkisinappia reilusti

Vimemainittu on siis se tärkein herkku, nuo alapuoliset rakennelmat tarvitaan kyydittämään se suuhun. Ja ehkä ne sitä makua vähän täydentävätkin :-)

Eeppo

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Jouluruokia

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27.12.2013 14:58

Meillä on ollut jo pitkään jouluruokaperinteenä riistasta tehty karjalanpaisti tai siis se tehdään padassa hiljakseen hauduttamalla karjalanpaistin tapaan useammasta eri riistalajista. Parhaimmillaan padassa on ollut 13-14 erilaista ja makuista riistalajia mutta tänä vuonna oli tyydyttävä 8 lajiin mutta pirun hyvä ja mielenkiintoista syötävää se silti on muiden härpäkkeiden ohella.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Jouluruokia

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27.12.2013 15:36

Voin vain kuvitella, minkälaista herkkua on Veli-Matin Maaretin tekemä karjalanpaisti kahdeksallakin riista-ainesosalla, viidestätoista puhumattakaan. Tietysti siinä Veli-Matin metsästäjän taidot on myös punnittu !!! , varsinkin kun hän metsästää jousella. Se oli silloin Poresaippua aikaan, kun sain em. Master Cheefin hirvipaistia syödäkseni eikä nyt yhtä-äkkiä tule mieleen sen paistin voittanutta. !!! !!! !!! Terveisiä vain Maaretille.
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Jouluruokia

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 18.12.2014 11:03

Ja miten toi sepostus liittyy jouluruokiin?
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Jouluruokia

Viesti Kirjoittaja Northling » 18.12.2014 11:09

Moro

Näyttäs taas näiltä boteilta, tekaistu nimimerkki ja viestinpätkä kopsattu jostain vanhasta viestistä. En tiedä mitä yrittävät?

Ylläpito vois siivota noita?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin