Traktorikärryn suunnittelua
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Traktorikärryn suunnittelua
Moro
Etsi toiminnolla löytyy moniaita ketjuja kuvan liittämisestä.
eim: http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic. ... inen#p7780" onclick="window.open(this.href);return false;
Nortti
Etsi toiminnolla löytyy moniaita ketjuja kuvan liittämisestä.
eim: http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic. ... inen#p7780" onclick="window.open(this.href);return false;
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 05.08.2011 13:26
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Traktorikärryn suunnittelua
Ihan maalatut nuo rattaat on.
Jos meinaa sinkitä, niin se pitää huomioida jo tekovaiheessa.
Rakenteen on oltava jokapaikasta hengittävä, eli mitään umpinaisia kotelorakenteita ei saa olla, eikä saa jäädä mihinkään mitään ilmataskuja kun käikäle upotetaan eri liemiin.
Umpikotelot räjähtää halki kuumassa padassa.
Sinkitys maksanee joku 1,50€/rautakilo alv 0
Jos meinaa sinkitä, niin se pitää huomioida jo tekovaiheessa.
Rakenteen on oltava jokapaikasta hengittävä, eli mitään umpinaisia kotelorakenteita ei saa olla, eikä saa jäädä mihinkään mitään ilmataskuja kun käikäle upotetaan eri liemiin.
Umpikotelot räjähtää halki kuumassa padassa.
Sinkitys maksanee joku 1,50€/rautakilo alv 0
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 15.07.2013 22:13
Re: Traktorikärryn suunnittelua
Jaa, näytti vaan ihan sinkityltä mun silmään. Ehkä kallistun kuitenkin maalaamisen puolelle ja palkit täyteen kotelosuojaa, eiköhän sillä pärjää. Huoltomaalaus heti sitten vuonna 2042 kun näillä näkymin pääsen eläkkeelle
-mikko-
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14.05.2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Re: Traktorikärryn suunnittelua
Venekärryyn pitää muutenkin porailla reikiä rakenteisiin järjen kertomiin paikkoihin ettei vesi jää putkien ja palkkien sisään...Jäätyvät ja halkeevat.(omasta kärrystä halkes ensimmäisenä talvena keulimmainen pystypalkki johon keula kiinnitetään kun olin muka onnistunut hitsaamaan vesitiiviin sauman ja syksyn sadevesi pääsi avonaisesta yläpäästä sissään )
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 15.07.2013 22:13
Re: Traktorikärryn suunnittelua
Nyt on kaksikin akselia joista valita. Tänään sain tuon 508:n etuakselin, josta kauppa sovittiin jo lokakuun puolella. Pari viikkoa sitten löysin käyttämättömän paalainkärryn akselin ilman pyöriä. On varsin massiivinen, akseli on n.80x80 mm umpijöötiä. Väristä päätellen Claas-merkkisestä vekottimesta, saksalainen akseli.
Tuo Mersun akseli on helpompi ja halvempi, toinen taas kestää vaikka minkälaisen kiulun, mutta vaatii jostain vanteet ja renkaat. Pulttijakoa en vielä mitannut, 6 reikäiset kumminkin. Onkohan noissa maatalousvehkeissä minkäänlaista yleistä standardia noiden suhteen, vai onko jokaisella akselivalmistajalla omat pulttijakonsa? Uusia vanteita ja renkaita en viitsi ostaa tuohon käyttöön, mutta ei kai sopivia käytettyjäkään silloin löydä kun on tarve...
Tuo Mersun akseli on helpompi ja halvempi, toinen taas kestää vaikka minkälaisen kiulun, mutta vaatii jostain vanteet ja renkaat. Pulttijakoa en vielä mitannut, 6 reikäiset kumminkin. Onkohan noissa maatalousvehkeissä minkäänlaista yleistä standardia noiden suhteen, vai onko jokaisella akselivalmistajalla omat pulttijakonsa? Uusia vanteita ja renkaita en viitsi ostaa tuohon käyttöön, mutta ei kai sopivia käytettyjäkään silloin löydä kun on tarve...
-mikko-
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Traktorikärryn suunnittelua
Löytyis hyllystä itseurkavassa JF-kärryssä? olleet vanteet, jotain 16", joilla renkaat, tosin toinen on risa, 6-reikäiset, jos oikein muistan, voisin mitata josko sopis jos tarvit halvalla?
Matti
Tuli mieleen lenkillä; onko se paalainkärrin akseli sellainen joka on tarkoitettu peräkärrin aisan alle, silloin siihen pitäisi sopia traktorin etupyörät tms
Matti
Tuli mieleen lenkillä; onko se paalainkärrin akseli sellainen joka on tarkoitettu peräkärrin aisan alle, silloin siihen pitäisi sopia traktorin etupyörät tms
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 05.08.2011 13:26
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Traktorikärryn suunnittelua
Tuo 6 pulttinen jako on varsin yleinen(6-205-161)
Matin sontakärryn pyörissä on todennäköisesti tuo sama.
Samoin pikku kuorma-autojen 17,5" pyörissä.
Ihk myy uusia pyöriä(kummi+vanne) johonkin 300-400 kpl hintaan, riippuen vähän kantavuudesta.
Siinä Glaassin paalainakselissa luulisi olevan myös sama, jollei Germaani ole tehnyt omanlaisiinsa.
Matin sontakärryn pyörissä on todennäköisesti tuo sama.
Samoin pikku kuorma-autojen 17,5" pyörissä.
Ihk myy uusia pyöriä(kummi+vanne) johonkin 300-400 kpl hintaan, riippuen vähän kantavuudesta.
Siinä Glaassin paalainakselissa luulisi olevan myös sama, jollei Germaani ole tehnyt omanlaisiinsa.
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 15.07.2013 22:13
Re: Traktorikärryn suunnittelua
No jos kerran halvalla saa... Mittaa ihmeessä jako, mäkin mittaan kun pääsen viikolla käymään verstaalla.matti kirjoitti:Löytyis hyllystä itseurkavassa JF-kärryssä? olleet vanteet, jotain 16", joilla renkaat, tosin toinen on risa, 6-reikäiset, jos oikein muistan, voisin mitata josko sopis jos tarvit halvalla?
Matti
Tuli mieleen lenkillä; onko se paalainkärrin akseli sellainen joka on tarkoitettu peräkärrin aisan alle, silloin siihen pitäisi sopia traktorin etupyörät tms
Tuo akseli on ilmeisesti tarkoitettu pultattavaksi paalaimen alle sellaisenaan, koska akselissa on varsin raskaat "pitkittäistukivarret" kiinteästi hitsattuna. Noissa on melko monta kiinnityspistettä sitten tuota itse laitetta varten.
009: Mitä tuo 6-205-161 -jako tarkoittaa käytännössä?
-mikko-
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 05.08.2011 13:26
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Traktorikärryn suunnittelua
6 pultinreikää
pulttijaon kehän halkaisija 205mm
keskireikä 161mm
pulttijaon kehän halkaisija 205mm
keskireikä 161mm
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: 15.07.2013 22:13
Re: Traktorikärryn suunnittelua
Kiitos!009 kirjoitti:6 pultinreikää
pulttijaon kehän halkaisija 205mm
keskireikä 161mm
-mikko-
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Traktorikärryn suunnittelua
"Veli-Matilla on DT:n sivuilla hyvä kärrintekojuttu, jossa perustelee hyvin uutena ostetun peräkärriakselin hankintaa, taitaa olla vaan kuvat hävinneet." - Matti
Juu, niin oli hyvä juttu ja hyvät kuvat mutta ne katosivat kuvapalvelimen kaatumisen myötä.
Pyörittelin aikani tuossa kartanolla vanhaa ja huonorenkaista kuorma-auton etuakselia ja funtsailin että vetomatkaa satmaan kotipihalta tulee n 2,5km ja vene painaa kuivana 6 tonnia niin taidampa tehdä kärrynakselin uudesta tavarasta. Jos telakointipaikka olisi ollut satamassa niin kärryyn olisin kyennyt naputtelemaan riittävän hyvä renkaat napoihin vaikka puusta ja teräslevystä mutta kun ei. IKH:lta ostin uudet navat ja renkaat vanteineen joilla on kantavuutta muistaakseni 9 tonnia. Funtsailin hommaa niin että vanhojen renkaiden pelkkä korjaus on 100€/kerta ja jos rengas puhkeaa matkanvarrelle niin vilkkaasti liikennöidyllä tiellä menee nosturihommiksi ettei tule tulppaa ihmisten kululle ja taatustihan valmiiksi loppuunajetut renkaat menevät vähintään parin vuoden välein rikki joko pihalla tai tienpäällä. Eli nuukana miehenä sijoitin rahat uuteen tavaraan...
Navat olivat hitsattavaa mallia ja ne sijoitin romikselta saatuun elementtifakin kääntöpalkkiin jossa on oikein 18t leimattua kestävyyttä.
Itse kärry on mahdollisimman yksinkertainen eli yksi pitkä 120x120x6 rhs palkki ja pari 90x90x4 sivutukea akseliin ja yksi pari sitten veneelle. Sikäli hassua että kun oli kerran mahdollisuus teettää oikein DI-inginööritason lujuuslaskelmat ilmatteeksi niin kärryyn meni puolet siitä rautamäärästä mitä olisin tinannut siihen mutu-tuntumalla...
Juu, niin oli hyvä juttu ja hyvät kuvat mutta ne katosivat kuvapalvelimen kaatumisen myötä.
Pyörittelin aikani tuossa kartanolla vanhaa ja huonorenkaista kuorma-auton etuakselia ja funtsailin että vetomatkaa satmaan kotipihalta tulee n 2,5km ja vene painaa kuivana 6 tonnia niin taidampa tehdä kärrynakselin uudesta tavarasta. Jos telakointipaikka olisi ollut satamassa niin kärryyn olisin kyennyt naputtelemaan riittävän hyvä renkaat napoihin vaikka puusta ja teräslevystä mutta kun ei. IKH:lta ostin uudet navat ja renkaat vanteineen joilla on kantavuutta muistaakseni 9 tonnia. Funtsailin hommaa niin että vanhojen renkaiden pelkkä korjaus on 100€/kerta ja jos rengas puhkeaa matkanvarrelle niin vilkkaasti liikennöidyllä tiellä menee nosturihommiksi ettei tule tulppaa ihmisten kululle ja taatustihan valmiiksi loppuunajetut renkaat menevät vähintään parin vuoden välein rikki joko pihalla tai tienpäällä. Eli nuukana miehenä sijoitin rahat uuteen tavaraan...
Navat olivat hitsattavaa mallia ja ne sijoitin romikselta saatuun elementtifakin kääntöpalkkiin jossa on oikein 18t leimattua kestävyyttä.
Itse kärry on mahdollisimman yksinkertainen eli yksi pitkä 120x120x6 rhs palkki ja pari 90x90x4 sivutukea akseliin ja yksi pari sitten veneelle. Sikäli hassua että kun oli kerran mahdollisuus teettää oikein DI-inginööritason lujuuslaskelmat ilmatteeksi niin kärryyn meni puolet siitä rautamäärästä mitä olisin tinannut siihen mutu-tuntumalla...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Traktorikärryn suunnittelua
K-a;n etuakseli on luja mutta notkea, olen joskus ajanut venekuljetuksen perässä jossa kärri on tehty etuakselista ja sivutukien pystytuet hitsattu suoraan jonnekin olkatappien tienoille, kun montuissa vene alkoi hytkymään, painon keskittyessä keskelle akselia, niin akselin joustaessa keskeltä sivutuet puristuivat sisäänpäin, liike näytti melkoiselta, V-tuen sakarat puristuivat reilusti sisäänpäin aiheuttaen pistemäistä puristusta veneen palteeseen, joten päädyin tekemään omaani sivutukirungon joka on erillinen eikä puristele poskia.
V-M sinun veneesi painopiste ollee melko paljon akselin päällä? joten aisakuormaa ei ole paljoakaan, en ole mitenkään mitannut, mutta minulla on melkoisesti, koska IKH:n reikäpuomi ei kestänyt nostaa aisan päästä vaan vääntyi ja jouduin vahvistamaan, samoin 120x120x6 mm jatkoaisan 2m , (jota käytetään luiskassa jotta saadaan vene riittävän syvälle kastelematta traktoria),joka taipui niin paljon, ettei sielu sietänyt vahvistamatta .
Jannen yhdistelmäkaivurin etukuormaaja ei jaksa nostaa jatkoaisastakaan kuin metrin(vene on niin nokallaan, että talvisäilytykseen joutuu aisan nostaan ylös jotta vesi valuu oikeaan suuntaan kölin päällä sisäpesussä ja vesitankit tyhjenee jne
Taitaa olla yleistä se renkaiden kestämättömyys, syksyllä kaveri soitteli ja sano, että omastaan oli toinen vanne rikki, ja samalla, että tr-mies oli sanonut siihen, että milloin tulee nostamaan;se riippuu miten edellisten renkaat hajoilee
Kaveri oli romiksesta sit löytänyt ehjemmän vanteen josta keskiosa oli leikattu pois, liiitimme rikkonaisestä reijät tähän "uuteen" että sai veneensä ylös vinkkasin näistä IKH:n navoista
V-M sinun veneesi painopiste ollee melko paljon akselin päällä? joten aisakuormaa ei ole paljoakaan, en ole mitenkään mitannut, mutta minulla on melkoisesti, koska IKH:n reikäpuomi ei kestänyt nostaa aisan päästä vaan vääntyi ja jouduin vahvistamaan, samoin 120x120x6 mm jatkoaisan 2m , (jota käytetään luiskassa jotta saadaan vene riittävän syvälle kastelematta traktoria),joka taipui niin paljon, ettei sielu sietänyt vahvistamatta .
Jannen yhdistelmäkaivurin etukuormaaja ei jaksa nostaa jatkoaisastakaan kuin metrin(vene on niin nokallaan, että talvisäilytykseen joutuu aisan nostaan ylös jotta vesi valuu oikeaan suuntaan kölin päällä sisäpesussä ja vesitankit tyhjenee jne
Taitaa olla yleistä se renkaiden kestämättömyys, syksyllä kaveri soitteli ja sano, että omastaan oli toinen vanne rikki, ja samalla, että tr-mies oli sanonut siihen, että milloin tulee nostamaan;se riippuu miten edellisten renkaat hajoilee
Kaveri oli romiksesta sit löytänyt ehjemmän vanteen josta keskiosa oli leikattu pois, liiitimme rikkonaisestä reijät tähän "uuteen" että sai veneensä ylös vinkkasin näistä IKH:n navoista
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08.08.2003 13:35
Re: Traktorikärryn suunnittelua
Muistatko V-M mitä tuo 120x120x6 palkki maksoi ja mitä oli pituus?
E mare libertas
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Traktorikärryn suunnittelua
En ole sen kummemmin mittaillut painopistettä mutta akselin päällä olevat sivutuet on koneen puolivälin kohdalla eli jonkin verran on etupainoa. Ostin kokonaisen 12m salon jota ei muistaakseni juuri lyhennelty ja etulenkki tehtiin polttoleikkaamalla 25mm plootusta. Kuitit on jossain kansiossa mutta mielikuva on että euron kieppeillä/kg.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Traktorikärryn suunnittelua
Olisko tuollainen samaa ainetta: http://www.taloon.com/putkipalkki-teras ... Group=6520" onclick="window.open(this.href);return false;
Hintaa reilun 470 euroa, vaan on siinä pituuttakin 12 metriä.
Hintaa reilun 470 euroa, vaan on siinä pituuttakin 12 metriä.