Traktorikärryn suunnittelua

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
mtuitto
Viestit: 25
Liittynyt: 15.07.2013 22:13

Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja mtuitto » 13.10.2013 3:23

Paatti on nyt saanut suojakseen kaarihallin, sellasen katedraalimallisen. Vene on seissyt kesästä lähtien pukeilla ulkosalla, joten suoja piti rakentaa sen ympärille. Aika homma tuossa oli, pituutta rakennelmalle tuli kymmenen metriä, leveyttä neljä ja harjakorkeus 4,7 m. Eka kerta kun tuollaisen rakentelin, mutta jotenkin tuntuu etten viitsi sitä joka kevät ja syksy purkaa ja kasata...

Joten kiulu pitäisi saada jotenkin pyörien päälle. !!! Ensin tarvittaisiin tietysti järeä akseli pyörineen. Tietäisikö kukaan sopivaa akselia tai paikkaa mistä sellaista kysellä? Mielellään keski-uudeltamaalta, pääkaupunkiseudulta tai edes eteläsuomesta. Joku kuorma-auton etuakseli olisi varmaan korkeutensa puolesta hyvä? Olka-akselit pitää tietysti suunnata suoraan ja hitsata kiinni. Sitten kait vaan vahvaa palkkia aisaksi ja sopivat sivutuet veneen kyljille. Jonkinlainen vetosilmukka ja avot, kärry valmis.

Periaatteessa ehkä noin, mutta käytännössä tuo pitäisi siis rakentaa suoraan veneen alle. Paatti pitäisi saada ensin roikkumaan ilmaan, jotta nuo nykyiset pukit saa alta pois ja kärryn niiden tilalle. Eli täytynee tuo teltta purkaa sen takia ainakin osittain, ei kai tuohon veneen roikottamiseen oikein muitakaan vaihtoehtoja ole.

Tietysti jos jollain sattuu olemaan täysin joutava traktorikärry, sitä saa tarjota. Veneen pituus on siis 8,5 metriä, massaa ehkä 2,5 tonnia.
-mikko-

009
Viestit: 76
Liittynyt: 05.08.2011 13:26
Paikkakunta: Satakunta

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja 009 » 13.10.2013 7:07

Millaiset pukit siellä alla on?

Jos asiat olisivat seuraavasti.
Takapäässä yhtä puuta oleva peräpukki joka pitää paatin pystyssä.
Jos keulan arvaa nostaa yhdestä paikasta ilmaan.

Traileriin kapea tikapuurunko.
Rungon päälle kulkemaan biliteman parin tonnin hallitunkki.

Peruutetaan traikku paatin alle niin pitkälle kuin etupukki sallii.
Lykätään tunkki traikun takapäähän ja tunkataan etupää ilmaan.
Sitten peruutetaan vaan kärry traikun alle.
Takapää on vielä pukin päällä, joten lasketaan koukku alas, niin p***e nousi irti pukista.
Tietysti sivutuet pitää passata ensin kohilleen.
Takaisin pukeille tiputtaminen päinvastaisessa järjestyksessä.
Vaatinee paatin ankkuroinnin, ettei mene peruuttaessa edellä, eikä tule purettaessa mukana.

Oma traikkun akseli on tehty pikku kuorma-auton 17,5" paripyörä taka-akselista, levitetty 280cm ulkomittoihin.

mtuitto
Viestit: 25
Liittynyt: 15.07.2013 22:13

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja mtuitto » 13.10.2013 10:56

Noinhan se voisi hyvinkin mennä! Kölin alla on pelkät pukit jotka kantavat massan, sivutuet ovat maassa seisovia kolmijalkaisia malleja. Ja kyllä tuon keulan voi nostaa yhdestä pisteestä ilmaan, kestää sen kyllä.

Voisikos tuon tunkin korvata perinteisillä rullilla? Paljonko tuollainen rulla kantaa, vai onko niitä erilaisia?
-mikko-

009
Viestit: 76
Liittynyt: 05.08.2011 13:26
Paikkakunta: Satakunta

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja 009 » 13.10.2013 11:27

Tuossa on 30cm kölirullia, akseli 25mm, joten kyllä sekin jotain kestää.
Olen tuolla tiputtanut pukeille ja ottanut takaisin kyytiin keskentekoisen 9m puoliplaanarin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja matti » 13.10.2013 11:45

Laitoin Mary III:n 7,5tn, aikoinaan yksin kärrylle periaatteessa em keinolla, paitsi peruutin kärrin akselin ensin keulatukeen asti, jonka jälkeen siirsin keulatuen(tunkin) akselin etupuolelle, peruutin seuraavaan kärrin poikkpalkkiin asti jne eli siirsin keulatuen neljä kertaa ko poikkipalkin etupuolelle näin ei tarvinnut varoa, että rullien tms kitka olisi työntänyt venettä pois peräpukilta
Homma vei n tunnin.
https://plus.google.com/photos/11511987 ... 7163755129" onclick="window.open(this.href);return false;
Sivutuet on toteutettu IKH:n tr työntövarsilla ja samasta kaupasta saa myös vetosilmukoita aisaan
Noinkin pieneen veneeseen riittänee kevyen jakelukuorma-auton etuakseli(ja runko)

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja matti » 17.10.2013 17:48

Tuossa 009:n kärryssä näkyy olevan taka-akselista tehty akselisto. Siinä on hyvää se, että on kunnon stefat öljyvoitelun vuoksi, kun tekee noin, että leikkaa perän pois ja laittaa väliputken, sekä akseliputkeen riittävästi öljyä, niin vesi ei pääse laakereille koskaan.
Tuosta sais vielä matalamman, jos on tarvis, tekemällä lisäyksen keskelle joko lasketuksi tai kulman kanssa.
Jos hankkii etuakselin, se kannattaa avata ja tarkistaa sisäpään stefat (ja laakerit), että on kunnossa, sekä lisätä mol. päihin rasvanipat.

Veli-Matilla on DT:n sivuilla hyvä kärrintekojuttu, jossa perustelee hyvin uutena ostetun peräkärriakselin hankintaa, taitaa olla vaan kuvat hävinneet.

Nämät senvuoksi kun itse huomasin toissapvnä, että Mary III:n kärrin molempien takapyörien laakerit on saaneet vettä (vattupensaasta kaivettu scanian telin akseli, hankintahinta 0), avasin toisen, eikä vaan ulkopäähän laitetusta rasvanipasta ollut mennyt tarpeeksi vaseliinia napaan.
Aikoinaan kun tuntui olevan paljonlaisesti kaikenlaista hommaa enkä purkanut napoja irti, sisällä ollut pölytiiviste ruostunut ja jo autoaikana päästänyt pölyt stefalle joka viallinen ja vedet laakereilla. 8\
Hommana ei ole iso vaihtaa laakerit ja stefat, mutta ovat kalliit, yli 200€/kpl, stefa n 100€/kpl, nyt ketuttaa isolla V:llä

IKH:lta saa koko 4500kg navan 260€:lla, yksi vaihtoehto! 8o
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lan ... =300300656" onclick="window.open(this.href);return false;
tai 10 pulttisen 6000 kg navan 299€, pitääkin kattoa sattuisiko pulttijako suoraan???
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lan ... =300300656" onclick="window.open(this.href);return false;

009
Viestit: 76
Liittynyt: 05.08.2011 13:26
Paikkakunta: Satakunta

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja 009 » 17.10.2013 19:12

Alunperin piti itse kärry värkätä, mutta bongasin tuon yhden palaneen paatin alta.
Hintaa pyydettiin 1500€, joten ei tarvinnut toista kertaa miettiä.
Eipä sillä olisi saanut edes tarpeita.

Senverran tein muutosta, että katkasin etupäästä metrin pätkän pois ja tilalle 0-3m teleskooppiaisan. Näin sain sen mahtumaan verstaaseen.

mtuitto
Viestit: 25
Liittynyt: 15.07.2013 22:13

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja mtuitto » 31.10.2013 0:10

Löytyi MB 508:n etuakseli pyörineen tämän projektin ensimmäiseksi komponentiksi, halvalla... En tosin ole sitä vielä edes nähnyt, mutta eiköhän se tuohon käyttöön sovi (?). Käyn hakemassa, kunhan myyjä saa irroteltua sen autosta.
-mikko-

009
Viestit: 76
Liittynyt: 05.08.2011 13:26
Paikkakunta: Satakunta

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja 009 » 31.10.2013 8:04

Siinä mahtaa olla 16" pyörät. Mitä moisilla mahtaa olla kantavuutta?
Tietysti traktorinopeuksissa on enempi kuin autokäytössä.
Onko siinä kulkineessa vielä taka-akseli korjussa, siinä olisi ilmeisesti paripyörät.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja pellamo » 31.10.2013 20:49

Mahdollisimman yksinkertainen aisa johon vaan järkevä määrä sivutukia.
On varma että sen kärryn päällä joudut myös tekemään kevätkunnostukset ja pohjaan pitää päästä hyvin käsiksi.
Näkee paljon kärryjä jotka on niin leveitä ja monisyisiä ettei pohjaan esim. pääse käsiksi kuin kolomen metrin kepillä.
Tarpeeksi vahva rhs-palkki aisaksi ja pari "haarukkaa" riittää ton mittaselle paatille hyvin.
veneen painopiste pikkuisen akselin etupuolelle(kärrykin on väkisinkin reilusti etupainoinen)
Takimmaiseen kohtaan tarpeeksi korkeet kiinteät tai irrotettavat pystyt jotka ovat selkeesti veden pinnan yläpuolella niin niiden väliin on helppo ajaa kun nostaa ylös.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

mtuitto
Viestit: 25
Liittynyt: 15.07.2013 22:13

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja mtuitto » 01.11.2013 1:18

Enpä tiedä tuon akselin tai renkaiden kantavuudesta, mutta ajattelin sen kestävän kuitenkin riittävästi. Tuo Mersun alusta itsessään on siis 5-tonninen, paljonko siitä sitten lankeaa etuakselille...

Tuolla kärryllä on siis tarkoitus lähinnä siirtää vene katedraalista keväällä ulos ja syksyllä takas sisään, matkaa n. 30m per suunta. Kuljetus rantaan (n. 40 km) hoidetaan kuorma-autolla. Totesin tuon venesuojan pystytyksen sen verran työlääksi, etten viitsi sitä vuosittain tehdä, koen helpommaksi valmistaa kärryn jolle veneen voi siirtää noilta tämän hetken pukeilta. Seuraavat talvet se voi sitten viettää suojassaan kärryn päällä.

Tuo riittävän "väljä" traileri on hyvä huomio. Koska venesuojastakin tuli tehtyä sellainen, että veneen ympärillä on riittävästi puuhastelutilaa (10x4,2m, harjakorkeus 4,7m), täytyy kärrykin olla järkevän mallinen. Paljonkohan aisan pitäisi ulottua veneen keulan etupuolelle? Sen verran tietysti, että yhdistelmän voi ajaa reilusti linkkuun jne, mutta kun en omista traktoria niin on vaikea hahmotella tuollaista. Eipä tuolla muuten ole merkitystä, mutta katedraalia rakentaessa ei tuo kärry ollut vielä mielessä, joten sen aisalle ei varsinaisesti ole laskettu ylimääräistä tilaa tuon rakennelman sisään.
Viimeksi muokannut mtuitto, 02.11.2013 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-mikko-

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja matti » 01.11.2013 16:51

Eipä paljoa, tr koukku noin samalla tasalla kun koppi ja pyörä on kääntyessään aisaan jotain metri taapäin.
Luulen, että vajaa metri veneen keulasta riittää vallan hyvin.

mtuitto
Viestit: 25
Liittynyt: 15.07.2013 22:13

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja mtuitto » 03.11.2013 1:11

Tuo 009:n teleskooppiaisa onkin ratkaisu tähän ongelmaan! Taidan tehdä sellasen niin saa aisankin helposti sateensuojaan eikä jää edes pressuseinä pullottamaan...
-mikko-

009
Viestit: 76
Liittynyt: 05.08.2011 13:26
Paikkakunta: Satakunta

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja 009 » 03.11.2013 10:38

Joo, ehdottomasti kannattaa tehdä teleskooppiaisa, se vähentää myös talviaikaista kompurointia, kun ei tarvii loikkia aisan ylitte.
Tuo liukuosa on tehty kahdesta yhteenhitsatusta syrjällään olevasta 50x100x5mm rhs putkesta.
Runkoputki on rhs 120x120x8mm.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

mtuitto
Viestit: 25
Liittynyt: 15.07.2013 22:13

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja mtuitto » 03.11.2013 21:56

Taidan toteuttaa tuon vielä siten, että sisään työnnettynä aisa jää vielä selvästi veneen keulalinjan takapuolelle. Silloin ei tosiaan tarvitse loikkia aisan yli ja veneen ympärille jää mahdollisimman paljon vapaata tilaa. Tuo 009:n kärry näyttää kuumasinkityltä? Varmastikin paras mahdollinen pintakäsittely, mutta kuinkakohan kallista se on? Muistaakseni Hyvinkäällä on joku alan yritys jonka altaaseen tuollainen voisi mahtua. Täytyy sitten aikanaan kysyä, nythän koko kärry on vielä suunnitteluasteella.

Akselin saan mahdollisesti ensi viikonloppuna. Voisin laittaa siitä ja vaikkapa tuosta moottoriprojektistakin kuvia, jos joku neuvoisi miten niitä tänne liitetään. Mielellään silleen "idioottia neuvoen"...
Viimeksi muokannut mtuitto, 04.11.2013 0:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-mikko-

Vastaa Viestiin