Traktorikärryn suunnittelua

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja matti » 10.12.2013 21:53

Mikko, ei sovi, ovat 5-reikäiset ja keskireikä jotain 95mm luokkaa.

Mittasin oman kärrinkin vannetta, ainakin reikä on sen 280mm kuin niissä IKH:n 10-pulttisissa navoissa :)) kalliiksihan se hölmöys tulee, mutta niillä taitaa päästä vähimmällä rahalla (...tana, silläkin rahalla olis saanut hyvän akkulaturin kiinteään asennukseen 8\ ), matkaa kun on kuitenkin 12 km sivu, niin ei vaan yhteen akseliin/renkaisiin kannata luottaa, jäykkä teli myös tasaa kulkua.

Silloin 4-5v sitten oli rauta 0,9-1,35€/kg, kannattaa kysellä, ainakin minun kannatti hakea Kouvolasta, sitten ihan oma hintansa on rautakaupalla. :-)
Toi Mösterin kankihan on n. 2€/kg ilman rahtia.

V-m, eihän sillä mitään muutoin ole väliä, mutta jos joku lukija ajattelee tehdä noilla antamillasi insinöörin mitoilla ja on reilusti aisapainoa, niin... ainakin taipuma on suurempi.

mtuitto
Viestit: 25
Liittynyt: 15.07.2013 22:13

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja mtuitto » 11.12.2013 2:43

matti kirjoitti:Mikko, ei sovi, ovat 5-reikäiset ja keskireikä jotain 95mm luokkaa.
Eipä mahda mitään, kiitos kuitenkin! Metsästys alkaa...
-mikko-

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.12.2013 15:35

"V-m, eihän sillä mitään muutoin ole väliä, mutta jos joku lukija ajattelee tehdä noilla antamillasi insinöörin mitoilla ja on reilusti aisapainoa, niin... ainakin taipuma on suurempi." - Matti

Jaa-a... No oppia ikä kaikki ja jos on niin tyhmä tumpelo että rupeaa täysin summanmutikassa ilman aivoja vääntämään kärryä niin toivottavasti oppi mene perille siinä vaiheessa kun aisa notkahtaa mutkalle. No eipä silti tuskin semmoisella kaverilla on silloin sen vertaa hitsaustaitoakaan että saa pysymään kärryn nipussa... ;-)

No, leikki leikkinä mutta ei niitä kärryjä nyt ihan summassa kannata tehdä ja aika harva ne loppujen lopuksi itse tinailee kasaan vaan pyytää jotakin asiasta paremmin tietävää avuksi.

Kärrystä olisi tullut huomattavasti "rautavampi" mikäli en olisi hoksannut että "kun meinaatte saada tavaran myytyä niin tehkääpä laskelmat samaan hintaa näillä ja näillä tiedoilla/mitoilla..."

Tässäpä tuo kauniin sorja ja hentoinen kärry näkyy: http://www.youtube.com/watch?v=y8qt0gCOraY" onclick="window.open(this.href);return false;

Täytyy tunnustaa että ei se aisakanki ole 12m vaan taitaa olla paremminkin 11m - vene on 10,4 metrinen...
Kärryssä ei ole tuolloin 2010 vielä painekyllästettyä lautaa aisan päällä ja siksi vene meinaa luisua alas kun kölirauta on "hivenen liposa". Lauta laitettiin seuraavalle syksylle ja nyt vene pysyy kuin tauti koko nostovaiheen aisalla.
Tuo keulatuki on tuommoisenaan täysin turha ja sen voisi korvata vaikka harjanvarrella että näkee missä kohtaa aisa on. Mutta olkoon nyt siinä kunon kerran hitsattu kunnolla kiinni... 8\
Sivutukien n 60 millisten säädettävien pystyjen päällä on vesijohtoputkea joka pyörii mukana kun vene menee väliin.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 12.12.2013 22:15

Moi

Mitä mieltä mahdetaan olla bilteman navoista:
"Tuote nr 41033
Akselitappi, halk 55mm, kantavuus 1700 kg, pulttijako 6/140, hinta 69,90euroa."

[url][http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/K ... 41033//url]

Jos tekee kärryn noilla navoilla, yksiakselisen, niin kantaakohan 2x1700kg veneenpainoa? Vai pitääkö ajatella niin, että yhden navan pitää yksinkin kantaa koko veneenpaino? Siis jos tavoiteltais jotain 2500 kg kantavuutta..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13.12.2013 16:54

Napojen ilmoitettuihin kantavuuksin on laskettu tietty varmuuskerroin ja varsinkin jos vetomatkat eivät ole kymmeniä tai satoja kilometrejä niin hiukan alimitoitetukin navat kestävät maailman tappiin asti elleivät sitten ruostu viallisisiksi. Uusien irrallaan olevien napojen aukaisu on niin nätti homma että niihin kannattaa ehdottomasti vaihtaa vedenkestävät vaseliinit.
2x1700kg navoilla akselin kantavuus on vähintäänkin riittävä jos vaan akseli, hitsaukset ja renkaat sen kestää...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

mtuitto
Viestit: 25
Liittynyt: 15.07.2013 22:13

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja mtuitto » 26.12.2013 20:03

Taisi löytyä sopivat vanteet ihan vahingossa vieläpä kotinurkista; noi 508 Mersun vanteet näyttää sopivilta ainakin silmämääräisesti, ja puolihuolimaton rullamitta tutkiskelu vahvisti epäilyä. Vielä en sovittanut vanteita napoihin, mutta mikäli sopivat niin akselivalinta on sitämyöten selvä. Että voikin tulla hyvä mieli pienestä asiasta... :)
-mikko-

009
Viestit: 76
Liittynyt: 05.08.2011 13:26
Paikkakunta: Satakunta

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja 009 » 26.12.2013 20:38

Kummit (17,5") niihin löytää todennäköisesti kiitoskaupalla rengasliikkeen takapihan röykkiöstä.

mtuitto
Viestit: 25
Liittynyt: 15.07.2013 22:13

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja mtuitto » 27.12.2013 3:38

009 kirjoitti:Kummit (17,5") niihin löytää todennäköisesti kiitoskaupalla rengasliikkeen takapihan röykkiöstä.
Niinpä varmasti löytäisikin, mutta kun noissa on nekin valmiina. Aina vaan paranee... ;-)
-mikko-

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja bonito » 27.12.2013 9:56

Pyörät voi laittaa "väärin päin" napoihin, jolloin akseliston leveys kasvaa, jos epäilee veneen kaatuvan kurveissa. Mulla on trailerissa Pikku-Mersu kuorma-auton etuakseli, jossa pyörät on niinkuin pitää olla, vene on 2,64m leveä, painoa on n. 2,5 tn, hyvin on perässä tullut, sanoo traktorimies. http://aijaa.com/C6Z83I" onclick="window.open(this.href);return false;

mtuitto
Viestit: 25
Liittynyt: 15.07.2013 22:13

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja mtuitto » 27.12.2013 23:41

Näin tosiaan ajattelinkin, noissa paripyörien vanteissa on se hyvä ominaisuus että muttereille on tehty senkkaukset molemmin puolin vannetta. Tosin tuo itse akseli on kyllä todennäköisesti niin leveä, että vanteet voi asentaa normaalisti.
-mikko-

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Traktorikärryn suunnittelua

Viesti Kirjoittaja matti » 19.03.2014 18:25

Rupesin napojen vaihtoon kun en raatsinut ostaa entisiin kalliita isoja laakereita.
Onneksi harmittelin ääneen ko asiaa oikeassa seurassa, sattui sopivasti kuulijalla olemaan pihan perällä pari katkennutta 9 tn kärrin akselistoa! 8]
Rälläköin jarruvermeet ja muut ylimääräiset pois ja pätkin akselin sopivaksi hitsausta varten.
Ensin piti nostaa kärri vaateriin, että sai pyörän suunnilleen oikeaan asentoon vatupassilla (olishan se tuolla digipassilla menny vinossakin, mutta kun oli patteri loppu;

Napa liimattuna;

Dropboksi sekaisin??? vaiko sormihäiriö???? yritin vielä , mutta dropboksi päästää koko sisältöön, eikä yksittäiseen julkikuvaan

Nyt navat on pöydällä laakerihuoltoa varten, ilmeisesti uusin sisäpään stefat, lisäksi poraan sisäpäähän rasvareijän ja laitan nipan joka edellisiin jäi laittamatta!

Vastaa Viestiin