Katos veneelle?

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Kenus
Viestit: 9
Liittynyt: 25.06.2006 22:24
Paikkakunta: Espoo

Katos veneelle?

Viesti Kirjoittaja Kenus » 21.08.2013 14:30

Tervehdys

Olisi hakusessa veneelle ( Utö 21 HT ) VALMIS pressukatos tai vastaava talvisäilytykseen.
Veneen ajattelin säilyttää trailerin päällä ja traikun pituus lienee n. 7,5m.

Tämä tulisi olemaan ens talven suoja ja sen jälkeen mahdollisesti rakennan jotain jykevämpää ja kiinteämpää.
Onko arvon foorumilaisilla ideoita hyvistä vaihtoehdoista.


Kenu

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Katos veneelle?

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21.08.2013 18:07

Katso puuvenekorjaamo J. Kareinen googlesta, sieltä saat tietoa ehkä nopeimmin, voit varmaan myös soittaa Japelle.
Pekka Huhtakin on niitä väsäillyt, muistaakseni Puuvene -lehden sivuilla oli muutama vuosi sitten juttu kuvineen.
Mutta, jos nämä herrat nyt sattuvat lukemaan tätä, niin voit saada tietoa myös täältä. Mutta katsoisin nuo Japen Puuvenekorjaamo -sivut ensin.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Katos veneelle?

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 20.08.2014 14:25

syksy tekee tuloaan ja täytyis alkaa miettii tuon puupaatin talvisäilytystä.
taitaa käydä niin etä täyty väsätä sellainen joku pressukatos itse. saan todennäköisesti tutulta sellaisia 55x55 "kulmarautoja". taita vain nuo puut tuolla rautakaupassa olla 50x50..no se on sen ajan murhe sitte. onko tuollaisilla hurrikaani/tarjoustalo pressuilla mahollisuuttakaan säilyä ehjänä tuollaisessa?
entäs sitten tuo pohja. katos mun täytyy rakentaa nurmikolle. Täytyykö sinne laittaa muovi myös "lattialle"? sen katoksen reunan ajattelin jättää auki alhaalta esim. metrin korkeuteen. Vene tulisi olemaan sisällä trailerin päällä.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Katos veneelle?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 20.08.2014 15:25

Moi,

Kohta näitä taas askarrellaan.. Kyllä halvat ja kevyetkin pressut aikansa kestää, mutta paljon on kiiinni nimenomaan tuennasta. Jos saat pressun pysymään paikallaan ja niin, että se ei kiristä mitään terävää vasten, niin kevytpeite voi kestä yllättävänkin pitkään. Yleensä katonharjasta puhkeaa ensimmäisenä. Omaan telttaan sain harjan kestämään, kun ruuvaan sinne päällä aina 120 mm pvc putkesta halkaistun profiilin pyöristykseksi. Pressun olen hakenut sellaisen sinisen ja vähän painavamman k-raudasta, siinä on hinta/kestävyys -suhde osoittautunut hyväksi.

Alaspäin... vähän makuasia. Jotkus haluaa pitää maakosteuden poissa, jotkut taas haluavat että alhaalta tulee kosteutta venettä kostuttelemaan. Olen molemmilla kokeillut, vaan eipä eroa. Riippuu varmaan siitäkin, kuinka märkä paikka on. Varsinkin jos on savipohjainen nurmikko, niin kannattanee peittää, muuten uppoat siihen saveen veneen ympärillä hääriessä. Toisekseen peite maata vasten estää roskien, esim pohjamaalijämien kertymisen omalle telakkapaikalle.

Herttua
Viestit: 77
Liittynyt: 04.05.2014 15:48

Re: Katos veneelle?

Viesti Kirjoittaja Herttua » 20.08.2014 18:40

Tässä yksi voisiko sanoa Japemallin katos. Vaikkei veneenä olekkaan puuvene niin... Runko on tehty tavallisesta 4" laudasta välipalikoina kakkosnelosta. Tein jigin parista kuormalavasta ja muutaman harjoitus kaaren jälkeen löytyi "oikea" malli. Kaarista ei tullut täysin idettisiä. Kaaret kokosin 6x75 ruuveilla. Kaarilaudat kannattaa jättää leviteltyinä muutamaksi päiväksi vesisateeseen, jonka jälkeen niitä on paljon helpompi taivutella.
Koetin tehdä kaaria myös halkaitusta laudasta, mutta lautojen tulisi tällöi olla kohtalaisen oksattomia.

Kaaritus koottiin suoraan maahan ilman alajuoksuja. Kaaret liitin toisiinsa muutamilla laudoilla ja ylhäältä metallikulmilla. Ristijäykkääjiin käytin jo hieman "pehmenneitä" lautoja, mutta ne ajoivat hyvin asiansa. Kaikissa näissäkin liitoksissa käytin ruuveja, jotta purkaminen olisi mahdollisimman helppoa.

Päädyn pressutin ensimmäisenä. (Päädyn pressuna käytin ns. ylivuotista halpamallin kevytpeitettä, joka oli virhe. Siitä meni tuuli läpi, joka aiheutti runsata pullistelua). Päädyn pressun kiinnitin nitojalla. Kurkipuuksi jatkoin kaksi kakkosnelosta ja kiinnitin siihen molemmin puolin rivoilla UV-suojatut kevytpeitteet. Kurkipuu nousi varsin helposti kun apuna käytti kahta köyttä. Kurkipuun kiinnitin joka kaaren kohdalta metallikulmalla. Pressun kaariin kiinnitin ainoastaan kuten viimeisessä kuvassa näkyy, kaaren myötä olevilla laudoilla etu sekä takapään kaariin. Alasivuille ruuvasin vielä laudat liepeen lepattamisen estämiseksi, joka oli hyvä ratkaisu.

Katoksen paikallaan pysyminen mietytti, joten vedin sen kiinni veneen traileriin kolmella kuormaliinalla.

Katokseen olen ollut tyytyväinen. Korkeudesta on se etu, että lumet tulevat itsellään alas.

Kuva

Kuva

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Katos veneelle?

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 20.08.2014 19:05

Juu tää katedralimalli on loistava.
Kestää tuulta, lunta ja on helpohko koota.
Kokemuksia noin 10 vuoden ajalta parille eri veneelle.

Olen tehnyt tuollaisen myös kannella istuvaksi malliksi.
Silloin pressun helmat roikkuu veneen kylkien alapuolelle ja ne kiristetään painoilla alals.
Tällöin on tärkeätä että pressun ja kyljen vääliin jää ilmarako.

Aleksi

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Katos veneelle?

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20.08.2014 19:54

Olen minäkin pari katosta noita tehnyt. Kun tuollaiset 10 - 11 m katosta tekee, pysyy se jo paikoillaan painollaankin, ettei varmistuksia, lukuun ottamatta vinoreivoja tarvitse tehdä. Veneitäkin on valmistettu tällaisissa teltoissa niin Suomessa kuin Pelle Pelottomien maassa. Japella lienee eniten kokemuksia näistä teltoista, kun sillä veistäjänä on harvinaisen paljon omaa kalustoa kunnostettavana ja edelleen myytäväksi tarkoituksella.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin