Köyttä

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Köyttä

Viesti Kirjoittaja bonito » 19.03.2013 10:42

Olen aikeissa tilata Saksasta kelan 12 millin Roblon Spunflex-köyttä. http://www.toplicht.de/en/shop/tauwerk- ... puletrosse" onclick="window.open(this.href);return false; Se on väriltään puuveneeseen sopivaa. Mulla on kokemusta em. köydestä, se on hieman jäykempää, eikä sotkeudu niin helposti kuin nuo valkoiset veneköydet, jotka märkänä ovat aivan veteliä. Solmuja on kuitenkin helppo tehdä, eikä luista, UV-kestävyys on erinomaista. Ostin ensimmäiset Spunflexit teräsveneeseen jo -80 luvulla ja ne ovat vieläkin veneen nykyomistajan käytössä.

12mm Spunflexin vetolujuus on parin tonnin luokkaa, veneeni painaa just sen verran, joten arvelin 12 mm kestävän poijuun ja kiinnityksiin. Venemessuilla en nähnyt samaa köyttä, jos sitä olisi siellä ollut, ei Porissa sitä kukaan kumminkaan myy, postikulut ovat lähes samaa luokkaa Saksasta tai Hesasta.

Lähteekö joku kimppaan, en tarvitse tuota kelalla olevaa 110m kokonaan, puolet voisin myydä, koska em köyttä on nykyveneeseenkin hankittuna jo n. 30 m. Hinnaksi olen laskeskellut 1,5-2€ / metri, selviää varmuudella siinä kohtaa kun ostan kelan.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Köyttä

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 19.03.2013 13:37

En kyllä poijukiinnitykseen laittaisi vetolujuudeltaan parin tonnin venettä, jos köyden vetolujuus on samaa luokkaa. Aivan tuulettomassa ja tyynessä paikassa olevassa poijussa voisi väliaikaisesti kiinnittyä, jos vene on pelkästään pojun varassa. Muuten olen siitä köydestä kiinnostunut.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Köyttä

Viesti Kirjoittaja bonito » 19.03.2013 14:41

Kyllä köysi kestää, ennemmin pelkää knaappeja. Jos ajatellaan että vedetään moottorilla ns. paaluvetotesti niin 2tn paaluvetovoiman saavuttamiseksi tarvitaan n. 100 hv moottori, joka vetää täysillä. Ei tuulella ole sellaista voimaa, vaikka aallokkokin vielä lisäksi nyppisi. 2 tn vene on niin pieni, ettei tuulipintaa ole tarpeeksi. Kyllähän poijuköydestä löytyy jostain standardeja, en viitsinyt hakea.

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: Köyttä

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 21.03.2013 8:59

10tn vene ollut poijussa 3500kg:n kuormaliinalla virtaavassa vedessä, tuulisella paikalla 30 vuotta, nykyinen liina 14-15v vanha, 12m:n veneessä tuulipintaa riittää. Käytännössä poijukiinnitykseen käy vetolujuudeltaan pienempi köysi kuin laiturikiinnitykseen, sillä poiju vaimentaa nykivää liikettä joka usein laiturikiinnityksissä on "nykivän" sijaan "rykivää" ...tuo boniton mainitsema on erittäin hyvää köyttä.

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Köyttä

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 08.04.2013 9:27

Tossa olis samaa köyttä mut 16mm suomesta 1,2e/m. Jos kiinnostaa ni tossa on osote:
https://boatingoutlet.mycashflow.fi/pro ... -16-mm-12m" onclick="window.open(this.href);return false;
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Vastaa Viestiin