"Kesälaatu-diesel"

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

"Kesälaatu-diesel"

Viesti Kirjoittaja pellamo » 16.03.2013 10:59

Tuli tuossa mieleen pieni "kauhuskenario" koskien diesel-polttoainetta.
Otin yhtenä päivänä peräkontista joskus viime kesänä ostetun 10l kanisterin tiisseliä tarkoituksena kaataa se isoon vatiin jossa pensselillä pesen muutamia moottorin osia.
Ensin kanisterista tuli ihan normaalia "nestettä" mutta viimeset varmaan pari litraa se valui sellaisena parafiinilimana!
Nyt kun veneen tankeissa on talven yli enempi tai vähempi samanlaatuista kesälaatua niin minkähänlaisena mönjänä se siellä mahtaa olla -> ja sulaakohan se normaaliksi taas kun ilmat lämpiää?
Että tällaista mietiskelin yks aamuyö silmät pyöreinä klo 3-6 8-| 8}
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Oqu
Viestit: 226
Liittynyt: 16.06.2010 22:15
Paikkakunta: Turkkune

Re: "Kesälaatu-diesel"

Viesti Kirjoittaja Oqu » 16.03.2013 12:25

Mihinkään kemiallisiin reaktioihin en osaa ottaa kantaa, mutta meillä on Meriitassa vieläkin n. 200l kesällä 2009 tankattua dieseliä (400l tankit), ja ilman ongelmia on voinut keväisin starttailla ja ajella koko kesän. Nyt on siis neljäs talvi menossa samat 2009 tankatut aineet tankeissa, joten tuskimpa on sullakaan aihetta huoleen.

Lisätään vielä: suodattimet on pysynyt puhtaina ja käynti hyvänä.
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: "Kesälaatu-diesel"

Viesti Kirjoittaja CC » 16.03.2013 15:24

Kyllä se "sulaa". Vaatii vaan huomattavasti lämpösempää, kuin missä se muutos toiseen suuntaan tapahtui.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19.05.2010 1:31
Paikkakunta: Raisio

Re: "Kesälaatu-diesel"

Viesti Kirjoittaja vilreu » 16.03.2013 17:00

Mulla on ollut talvilaatua yleensä, juuri tuon samanlaisen ajattelun takia. Auto toi syksyllä 400 llitraa samaan hintaan kuin veneasema myi kesälaatua.

Minä en niinkään ajattele sitä tankkia, vaan noita herkempiä osia polttoainejärjestelmässä.
Kuva

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: "Kesälaatu-diesel"

Viesti Kirjoittaja Warjo » 16.03.2013 17:06

pellamo kirjoitti: Nyt kun veneen tankeissa on talven yli enempi tai vähempi samanlaatuista kesälaatua niin minkähänlaisena mönjänä se siellä mahtaa olla -> ja sulaakohan se normaaliksi taas kun ilmat lämpiää?
Että tällaista mietiskelin yks aamuyö silmät pyöreinä klo 3-6 8-| 8}
Turhaan olit silmät pyöreänä 8-|
Kesällä on taas dieseli normaalikunnossa. Vilreu on ensimmäinen kenen olen koskaan kuulleen laittaneen tankkiin talvilaatua.
Silloin tietysti kannattaa olla tankissa talvilaatua, jos kovilla pakkasilla veneilee.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19.05.2010 1:31
Paikkakunta: Raisio

Re: "Kesälaatu-diesel"

Viesti Kirjoittaja vilreu » 16.03.2013 17:29

Warjo kirjoitti:
pellamo kirjoitti: Nyt kun veneen tankeissa on talven yli enempi tai vähempi samanlaatuista kesälaatua niin minkähänlaisena mönjänä se siellä mahtaa olla -> ja sulaakohan se normaaliksi taas kun ilmat lämpiää?
Että tällaista mietiskelin yks aamuyö silmät pyöreinä klo 3-6 8-| 8}
Turhaan olit silmät pyöreänä 8-|
Kesällä on taas dieseli normaalikunnossa. Vilreu on ensimmäinen kenen olen koskaan kuulleen laittaneen tankkiin talvilaatua.
Silloin tietysti kannattaa olla tankissa talvilaatua, jos kovilla pakkasilla veneilee.
Mulla on joskus ollut guttaperkka meriläinen vielä tammikuussakin vesillä, kun ei meinanneet jäät tulla ollenkaan :) Siitä kai tuo tapa on jäänyt, että viimeinen tankkaus talvilaatua. En mä kyllä taida puuveneellä hirveän kovassa pakkasessa ajella. Marraskuun puolella on se jo joka kerta nostettu.
Kuva

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: "Kesälaatu-diesel"

Viesti Kirjoittaja Warjo » 16.03.2013 17:54

vilreu kirjoitti:
Warjo kirjoitti:
pellamo kirjoitti: Nyt kun veneen tankeissa on talven yli enempi tai vähempi samanlaatuista kesälaatua niin minkähänlaisena mönjänä se siellä mahtaa olla -> ja sulaakohan se normaaliksi taas kun ilmat lämpiää?
Että tällaista mietiskelin yks aamuyö silmät pyöreinä klo 3-6 8-| 8}
Turhaan olit silmät pyöreänä 8-|
Kesällä on taas dieseli normaalikunnossa. Vilreu on ensimmäinen kenen olen koskaan kuulleen laittaneen tankkiin talvilaatua.
Silloin tietysti kannattaa olla tankissa talvilaatua, jos kovilla pakkasilla veneilee.
Mulla on joskus ollut guttaperkka meriläinen vielä tammikuussakin vesillä, kun ei meinanneet jäät tulla ollenkaan :) Siitä kai tuo tapa on jäänyt, että viimeinen tankkaus talvilaatua. En mä kyllä taida puuveneellä hirveän kovassa pakkasessa ajella. Marraskuun puolella on se jo joka kerta nostettu.
Ei vara venettä kaada :))
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: "Kesälaatu-diesel"

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23.03.2013 6:29

Heitikkö nää Pellamo ihan vitsinä tuon kysymyksen kesätiisselistä.... ;-)


Semmosta samanlaista soppaa se on ollu iät ja ajat.
Väri alkaa harmaantumaan jo parissa asteessa eikä esim webasto jaksa pumpata sitä poltettavaksi asti enää 5-6 asteessa - mutta kesällä kaikki on toisin ja soppa notkistuu ihan täysin normaaliksi tiisseliksi.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: "Kesälaatu-diesel"

Viesti Kirjoittaja pellamo » 23.03.2013 9:29

Minen vitseile vakavilla asioilla 8-|
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Vastaa Viestiin