Aloittelijan kysymyksiä, osa 3: veneestä ja moottorista
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: 20.11.2009 21:04
- Paikkakunta: Lpr
Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 3: veneestä ja moottorista
Minun mielestä tuo 2000 euoa ei kuullosta kovinkaan kallilta, jos nuo kaikki työt teetetään ulkopuolisella yrittäjällä.
Pitäähän tekijän saada palkkakin työstä, jos ei osaa tai kykene itse tekemään???
En ymmärrä ihan täysin tuota suoraa tyrmäämistä ja hinnan kalleuden panettelua?
Pitäähän tekijän saada palkkakin työstä, jos ei osaa tai kykene itse tekemään???
En ymmärrä ihan täysin tuota suoraa tyrmäämistä ja hinnan kalleuden panettelua?
Raudassa ei ole raha hukassa...
-
- Viestit: 2755
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 3: veneestä ja moottorista
Moro
Mun mielestä on asiatonta mennä arvioimaan työn hintaa näkemättä venettä ja tietämättä paljonko siihen todellisuudessa menee aikaa ja tarvikkeita. Jos ei itse voi, osaa tai ehdi niin sitten työ on teetettävä jollain muulla. Sen muun on osattava määrätä työlleen hinta luottaen siihen että se taloudellisesti on kannattavaa ja niin että töitä riittää tulevaisuudessakin sekä hinnan kohtuullisuuden että työn laadun osalta. Yrittäjä joka tekee työtä rehellisesti pitää maksaa palkkioistaan suomen ihanassa yrittäjäystävällisessä yhteiskunnassa n 50% erilaisia vero ym. sivukuluja. Jos minulta kysyttäisiin että tekisinkö harrastusmielessä tonnilla (käteen) 9 metrisen veneen koko kevätkunnostuksen pohjasta kanteen vesillelaskuineen ( 300 menee jo pelkkään nosturiin ja kuljetukseen) niin en ikuna viitsisi sitä tehdä sillä rahalla. Omaan huolella ylläpidettyyn 10 metriseen veneeseen olemme tänä vuonna kevätkunnostukseen uhranneet yli 50 tuntia ja sehän tekee alle 40 €/h.
Jos tekijä on asian mies, niin työ on varmasti hintansa arvoinen. Tietysti aina ei odotukset vastaa lopputulosta ja meitä on niin moneen junaa...
Nortti
Mun mielestä on asiatonta mennä arvioimaan työn hintaa näkemättä venettä ja tietämättä paljonko siihen todellisuudessa menee aikaa ja tarvikkeita. Jos ei itse voi, osaa tai ehdi niin sitten työ on teetettävä jollain muulla. Sen muun on osattava määrätä työlleen hinta luottaen siihen että se taloudellisesti on kannattavaa ja niin että töitä riittää tulevaisuudessakin sekä hinnan kohtuullisuuden että työn laadun osalta. Yrittäjä joka tekee työtä rehellisesti pitää maksaa palkkioistaan suomen ihanassa yrittäjäystävällisessä yhteiskunnassa n 50% erilaisia vero ym. sivukuluja. Jos minulta kysyttäisiin että tekisinkö harrastusmielessä tonnilla (käteen) 9 metrisen veneen koko kevätkunnostuksen pohjasta kanteen vesillelaskuineen ( 300 menee jo pelkkään nosturiin ja kuljetukseen) niin en ikuna viitsisi sitä tehdä sillä rahalla. Omaan huolella ylläpidettyyn 10 metriseen veneeseen olemme tänä vuonna kevätkunnostukseen uhranneet yli 50 tuntia ja sehän tekee alle 40 €/h.
Jos tekijä on asian mies, niin työ on varmasti hintansa arvoinen. Tietysti aina ei odotukset vastaa lopputulosta ja meitä on niin moneen junaa...
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 26.11.2012 18:27
Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 3: veneestä ja moottorista
Kiitoksia taas mielipiteistä. Johtopäätöksenä on kait, että kallista hankintahintaan nähden on, mutta pitäähän sitä jokaisen työstään palkka saada. Kun tosiaan tänä keväänä ei ole mahdollista tehdä itse, niin maksettava on. Jätetään vaikka se kattojen maalaaminen pois, säästää varmaan jotain. Ensi vuonna pääsee sitten itse kokeilemaan kuinka työlästä on hommat. Veikkaan, että ei ekoilla kerroilla tuntipalkoille pääse...
Pitääpä huomenna yrittää saada kaupat tehtyä. Jännää on.
Pitääpä huomenna yrittää saada kaupat tehtyä. Jännää on.
- luototo
- Viestit: 78
- Liittynyt: 11.11.2011 15:12
- Paikkakunta: Parainen
Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 3: veneestä ja moottorista
On totta, että työn hintaa ei voi arvioida näkemättä kohdetta. Kukin saa maksaa itse tarpeelliseksi näkemästään palvelusta mitä lystää. Toiselle 2000€ on pikku raha eikä niin väliksi mitä sillä saa.Jos tilaaja on tyytyväinen lopputulokseen eikä hinta häiritse niin silloin se on ollut sopiva. Itsekin maksan ammattilaiselle laadukkaasta työstä mielelläni mieluummin enemmän kuin kitisen parista kympistä. Mutta...
Kronometri kertoi työn sisältävän vain huoltolakkaukset ja -maalaukset plus kattojen maalaukset. Työt kuulemma vie 25-30 tuntia". Tähän nähden jos 2000€ jakaa esim 27.5h = 72,7€/h (sisältääkö tämä materiaalit, sitä tarina ei kerro: Omaan 9,6m veneeseeni sain menemään materiaalitarpeita keväthuoltoon n. 200€). Mielestäni aika suolainen hinta lakan ja maalin levityksestä. Ammattinsa osaava yrittäjä veneenveistäjä veloittaa ammattityöstään n. 40€/h. Tällainen kaveri omaa ammattiylpeyden ja osaa kertoa josko veneesi vaatisi muutakin korjausta.
Edelleen Kronometri kirjoittaa "...Pohja on varmaankin pakko laittaa, saumojen massoja on jo revitty irti ja maalit osittain todella huonossa kunnossa. Ylemmät rakenteet voisi muuten jättää laittamatta, mutta nekin on jo hiottu (mutta ei maksettu...) Ainut minkä voisi hyvällä omallatunnolla jättää tekemättä olisi kattojen maalaukset..."
Ihmetyttää mitkä massat noin nuoren veneen oikein pitää pinnalla ja jos maalit ovat "todella huonossa kunnossa" ei siinä riitä mikään kevyt hionta ja maalaus vaan perusteellisempi maalin poisto, kyllästys ja maalaus. Ei huonon maalin päälle kannata tehdä mitään huoltomaalausta tuohon hintaan. Siinä menee rahat ja työ takuulla hukkaan.
Mutta kuten sanottu, jos vene miellyttää ja olet valmis maksamaan pyydetyn summan kosmeettisesta huollosta ja "pohjan massauksesta" (joiden lopputuloksesta et saa mitään takuuta) niin mikäs siinä.
Kronometri kertoi työn sisältävän vain huoltolakkaukset ja -maalaukset plus kattojen maalaukset. Työt kuulemma vie 25-30 tuntia". Tähän nähden jos 2000€ jakaa esim 27.5h = 72,7€/h (sisältääkö tämä materiaalit, sitä tarina ei kerro: Omaan 9,6m veneeseeni sain menemään materiaalitarpeita keväthuoltoon n. 200€). Mielestäni aika suolainen hinta lakan ja maalin levityksestä. Ammattinsa osaava yrittäjä veneenveistäjä veloittaa ammattityöstään n. 40€/h. Tällainen kaveri omaa ammattiylpeyden ja osaa kertoa josko veneesi vaatisi muutakin korjausta.
Edelleen Kronometri kirjoittaa "...Pohja on varmaankin pakko laittaa, saumojen massoja on jo revitty irti ja maalit osittain todella huonossa kunnossa. Ylemmät rakenteet voisi muuten jättää laittamatta, mutta nekin on jo hiottu (mutta ei maksettu...) Ainut minkä voisi hyvällä omallatunnolla jättää tekemättä olisi kattojen maalaukset..."
Ihmetyttää mitkä massat noin nuoren veneen oikein pitää pinnalla ja jos maalit ovat "todella huonossa kunnossa" ei siinä riitä mikään kevyt hionta ja maalaus vaan perusteellisempi maalin poisto, kyllästys ja maalaus. Ei huonon maalin päälle kannata tehdä mitään huoltomaalausta tuohon hintaan. Siinä menee rahat ja työ takuulla hukkaan.
Mutta kuten sanottu, jos vene miellyttää ja olet valmis maksamaan pyydetyn summan kosmeettisesta huollosta ja "pohjan massauksesta" (joiden lopputuloksesta et saa mitään takuuta) niin mikäs siinä.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 26.11.2012 18:27
Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 3: veneestä ja moottorista
On tosiaan harmi, että kuvista ei tullut mitään. Oli kamera simahtanut ja puhelintakaan ei tajunnut täpinöissä käyttää. Sen verran täytyy täsmentää, että tuo hinta arvio 2000€ (max.) käsitti töiden lisäksi myös materiaalit ja trailerilta vesille laskun. Tuo pohja on tietysti se, mitä pitää tarkimmin miettiä. Kuten tuossa aiemmin totesin, saumaa massoihin oli käsittääkseni laitettu Seppälän Markun toimesta jo veneen valmistuessa. Muualla veistetyn rungon saumat eivät kai olleet ihan niin tiiviit kuin olisi pitänyt. Kevättöiden tekijä ei ole ammattiveistäjä, mutta Summassa puljannut veneiden kanssa kai suurimman osan ikäänsä. Tosin suurimmaksi osaksi muiden kuin puuveneiden kanssa. Mikäli vene olisi lähempänä, yrittäisin tehdä itse. Näin ei nyt kuitenkaan ole ja paatti pitäisi saada juhannuksen jälkeen vesille, joten vaihtoehdot ovat vähissä.
Ja nyt täytyy jotenkin homma vain hoitaa, sillä tein tänään aiemmin veneestä kaupat. Saapa nähdä mihin sitä itsensä taas järjesti.
T. Krono
Ja nyt täytyy jotenkin homma vain hoitaa, sillä tein tänään aiemmin veneestä kaupat. Saapa nähdä mihin sitä itsensä taas järjesti.
T. Krono
- Oqu
- Viestit: 226
- Liittynyt: 16.06.2010 22:15
- Paikkakunta: Turkkune
Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 3: veneestä ja moottorista
Siispä oli miten oli, onnea uudesta veneestä!
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 26.11.2012 18:27
- luototo
- Viestit: 78
- Liittynyt: 11.11.2011 15:12
- Paikkakunta: Parainen
Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 3: veneestä ja moottorista
Onnea minunkin puolestani. Laitahan kuvia tulemaan kun joudat.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 26.11.2012 18:27
Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 3: veneestä ja moottorista
Kiitos. Täytyy laittaa kuvia, kun haetaan vene juhannuksen jälkeen.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 26.11.2012 18:27
Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 3: veneestä ja moottorista
Harjoittelu jatkuu, ja kysymyksiä tullaan lähettämään kohta useampiakin. "Pientä laittoa" vene vaatii, kuinkas muutenkaan. Kunnon kuvia ei ole, kun kamera sanoi sopimuksen irti. Tässä kännykkärävellys, saa siitä varmaan jonkinlaisen käsityksen ulkonäöstä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 163
- Liittynyt: 30.04.2012 9:18
- Paikkakunta: Outokumpu
Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 3: veneestä ja moottorista
Nätti paattihan tuo on! Hieman "norppamainen" ketka tuossa keulassa, ainakin minun mielestäni aika luonteikkaan ja kivan näköinen. Ajohytti on ehkä hieman perinteisiä korkeamman mallinen, mikä tosi lisää käytännöllisyyttä 6-0. Ei sekään lainkaan pahalta näytä, kun on ajatuksella tehty ja etenkin siitä alaspäin on mielestäni tosi siimakat linjat. Onnea uudelle veneelle, laittohan ei loppune koskaan
Eeppo
Eeppo
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 26.11.2012 18:27
Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 3: veneestä ja moottorista
Kiitos, Eeppo! Niinhän siinä kävi, kuin monelle muullekin miehelle. Ulkonäköön ihastuttiin, vaikka se sisin onkin tärkeintä...
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 23.04.2007 11:58
Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 3: veneestä ja moottorista
En tiedä missä Kaunissaaressa, mutta tuskinpa ainakaan Pyhtään.. Saaren viimeisen veistämön tiloissa on ollut yksi vene viimeiset 20? vuotta.Kronometri kirjoitti: Vene on vain reilut kymmenen vuotta vanha. Sen piti olla Markku Seppälän Summassa veistämä, mutta totuus olikin jotain muuta. Eli soitto Seppälälle paljasti, että runko oli tehty ties kenen toimesta Kaunissaaressa ja Seppälä oli sitten parsinut projektin kokoon. Itse veistämäkseen ei tunnustanut. Runko on kapeampi ja siten ahtaampi ja kiikkerämpi kuin summalainen, samaten kuulemma roiskii enemmän. Tällaisten asioiden kanssa voin vielä elää, kun muuten pitäisi olla kohtuullisen merikelpoinen. Ongelma on seuraava. Kaunissaaressa oli kuivattu rungon mäntylankut väärin ja runko on haristanut alusta lähtien. Vene ei kuulemma vuoda paljon normaalia enempää, mutta siihen on käytetty alusta asti saumoissa jotain massaa/kittiä. Seppälä ne möhnät sinne kuulemma pursotti, eli varmaan sinänsä oikean laatuista kamaa, mutta ei kai tuollainen kikkailu kuuluisi uuteen veneeseen?
Voisiko olla jonkun oppilaitoksen harjoittelutyö?
Onko vene missäpäin? Tuon yhden kuvan perusteella ei paljon pysty sanomaan.
-
- Viestit: 26
- Liittynyt: 26.11.2012 18:27
Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 3: veneestä ja moottorista
Kuulin tuosta alkuperästä hieman erilaisia versioita. Ainakin hyttirakenteet perustuivat kai Poju Suntion suunnitelmiin ja tehtiin (vai viimeisteltiin?) Summassa Seppälän toimesta. Rungon syntymäpaikaksi mainittiin Kaunissaari ja kaveri nimeltä Hyppönen (?). Toisaalta muistelen, että puhetta oli myös tosiaan jostain oppilaitoksesta. Eli vaikea sanoa. Alkuperäisen omistajankin jäljittäminen saattaisi olla mahdollista, sillä ikää paatilla on vasta reilut kymmenen vuotta.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 09.02.2015 10:32
- Paikkakunta: Pori/Reposaari
Re: Aloittelijan kysymyksiä, osa 3: veneestä ja moottorista
Jatketaan tähän, kun en haulla löytänyt vastausta.
Eli uutena puuvenelijänä kyselen pohjan maalaamisesta.
Nyt on siis lakattu ulkoa ja maalattu sisältä?!
No sisäpuolen skrapaaminen on meneillään ja ilmeisesti maalattu sisältä joskus, kun vene ollut uppeluksissa ja sisälle jäänyt vesiraja muistoksi siitä, mutta varsinaiseen kysymykseen.
Siis tuon ulkopuolen ajattelin maalata valkoiseksi, niin että veden alle jäävä (joka on jo maalissa) jää punaiseksi ja yläpuolelle valkoinen. Keulapuu ja ns. "kansi" rakenne tulee tummalla lakalla.
Siis täytyykö vanha lakka poistaa hiomalla yms. kokonaa vai riittääkö, että pinta karhennetaan ja putsataan ja sitten maali päälle?
Alla pari kuvaa paatista.
Toisessa kuvassa sisäpuolen skrapaukset ja viimeisessä se mistä idea lähti!
Eli uutena puuvenelijänä kyselen pohjan maalaamisesta.
Nyt on siis lakattu ulkoa ja maalattu sisältä?!
No sisäpuolen skrapaaminen on meneillään ja ilmeisesti maalattu sisältä joskus, kun vene ollut uppeluksissa ja sisälle jäänyt vesiraja muistoksi siitä, mutta varsinaiseen kysymykseen.
Siis tuon ulkopuolen ajattelin maalata valkoiseksi, niin että veden alle jäävä (joka on jo maalissa) jää punaiseksi ja yläpuolelle valkoinen. Keulapuu ja ns. "kansi" rakenne tulee tummalla lakalla.
Siis täytyykö vanha lakka poistaa hiomalla yms. kokonaa vai riittääkö, että pinta karhennetaan ja putsataan ja sitten maali päälle?
Alla pari kuvaa paatista.
Toisessa kuvassa sisäpuolen skrapaukset ja viimeisessä se mistä idea lähti!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.