Kaltsin projektit
Lähetetty: 24.10.2012 19:58
Folkkari tuli tavanomaisesti nostettua syyskuun lopulla ja veneilykausi saatettua kunniakkaasti päätökseen. Hiljaiseloa kestikin sitten ainakin toista viikkoa ennen kuin rutiininomainen nettiveneen selailu sai harmaan arjen järkkymään ja venekuumeen iskemään.
http://www.nettivene.com/moottorivene/puuvene/481481" onclick="window.open(this.href);return false;
Yritin sinnitellä taudin kourissa ja vakuuttaa itseni koko homman järjettömyydestä mutta minkäs teet. Olihan sitä mentävä katsomaan ja kun välimatkaa oli kohtuullisen paljon (lue: 450 km) niin traileri otettiin varmuuden välttämiseksi mukaan. Kenellekään ei varmasti jää lopputulos epäselväksi.
Eli olen nyt kahden puuveneen onnellinen omistaja.
Uusi tulokas on siis pellinkiläinen(?) vm. 1939, 6m pitkä ja 2m leveä. Kunnostustarvetta on jo iänkin puolesta ja sitäpaitsi vene on ollut vuosia kuivilla.
Tähän mennessä olen:
- peitellyt veneen talviteloille
- purkanut osan keulakannesta ja häätänyt sen alla asuneet muurahaiset (olivat jo muuttaneet oma-aloitteisesti)
- purkanut huonosti korjatun, haljenneen ja osittain lahon keulasteevin (osan)
Seuraavaksi yllämainittujen kohtien korjaus ja koko veneen skrapaus/putsaus ja vähitellen kyllästys.
Muutama kysymys on jo tässä vaiheessa herännyt (näitä tulee varmasti työn edetessä paljon lisää):
- vene on naulattu/niitattu miten huonot naulat saa poistettua jotta ne voi korvata ruuveilla tai vaihtoehtoisesti kiristää? (kupariniittien kiristys runkolaudoituksessa on tuttu toimenpide)
- köli on mäntyä mutta keulasteevi tammea, kuinka tavallista on rakentaa tällä tavalla?
- myyjän mukaan vene on rakennettu Porvoon saaristossa, mutta tarkemmin ei osannut sanoa, tunnistaako joku venettä tai mallia (itse luokittelisin pellinkiläiseksi, lähinnä siroutensa ansiosta)
- niin ja sitten se moottori, itse olen ajatellut jotain Wickströmmiä tai Olympiaa nostalgian vuoksi lähinnä, mutta kuinka suuri moottori tuollaiseen ylipäänsä kannattaa asentaa?
Lisää projektikuvia:
https://picasaweb.google.com/1051976587 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos ja anteeksi, tulipahan vuodatettua!
http://www.nettivene.com/moottorivene/puuvene/481481" onclick="window.open(this.href);return false;
Yritin sinnitellä taudin kourissa ja vakuuttaa itseni koko homman järjettömyydestä mutta minkäs teet. Olihan sitä mentävä katsomaan ja kun välimatkaa oli kohtuullisen paljon (lue: 450 km) niin traileri otettiin varmuuden välttämiseksi mukaan. Kenellekään ei varmasti jää lopputulos epäselväksi.
Eli olen nyt kahden puuveneen onnellinen omistaja.
Uusi tulokas on siis pellinkiläinen(?) vm. 1939, 6m pitkä ja 2m leveä. Kunnostustarvetta on jo iänkin puolesta ja sitäpaitsi vene on ollut vuosia kuivilla.
Tähän mennessä olen:
- peitellyt veneen talviteloille
- purkanut osan keulakannesta ja häätänyt sen alla asuneet muurahaiset (olivat jo muuttaneet oma-aloitteisesti)
- purkanut huonosti korjatun, haljenneen ja osittain lahon keulasteevin (osan)
Seuraavaksi yllämainittujen kohtien korjaus ja koko veneen skrapaus/putsaus ja vähitellen kyllästys.
Muutama kysymys on jo tässä vaiheessa herännyt (näitä tulee varmasti työn edetessä paljon lisää):
- vene on naulattu/niitattu miten huonot naulat saa poistettua jotta ne voi korvata ruuveilla tai vaihtoehtoisesti kiristää? (kupariniittien kiristys runkolaudoituksessa on tuttu toimenpide)
- köli on mäntyä mutta keulasteevi tammea, kuinka tavallista on rakentaa tällä tavalla?
- myyjän mukaan vene on rakennettu Porvoon saaristossa, mutta tarkemmin ei osannut sanoa, tunnistaako joku venettä tai mallia (itse luokittelisin pellinkiläiseksi, lähinnä siroutensa ansiosta)
- niin ja sitten se moottori, itse olen ajatellut jotain Wickströmmiä tai Olympiaa nostalgian vuoksi lähinnä, mutta kuinka suuri moottori tuollaiseen ylipäänsä kannattaa asentaa?
Lisää projektikuvia:
https://picasaweb.google.com/1051976587 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos ja anteeksi, tulipahan vuodatettua!