Kaltsin projektit

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Kaltsi
Viestit: 26
Liittynyt: 25.09.2007 11:44

Kaltsin projektit

Viesti Kirjoittaja Kaltsi » 24.10.2012 19:58

Folkkari tuli tavanomaisesti nostettua syyskuun lopulla ja veneilykausi saatettua kunniakkaasti päätökseen. Hiljaiseloa kestikin sitten ainakin toista viikkoa ennen kuin rutiininomainen nettiveneen selailu sai harmaan arjen järkkymään ja venekuumeen iskemään.

http://www.nettivene.com/moottorivene/puuvene/481481" onclick="window.open(this.href);return false;

Yritin sinnitellä taudin kourissa ja vakuuttaa itseni koko homman järjettömyydestä mutta minkäs teet. Olihan sitä mentävä katsomaan ja kun välimatkaa oli kohtuullisen paljon (lue: 450 km) niin traileri otettiin varmuuden välttämiseksi mukaan. Kenellekään ei varmasti jää lopputulos epäselväksi. ;-)

Eli olen nyt kahden puuveneen onnellinen omistaja.

Uusi tulokas on siis pellinkiläinen(?) vm. 1939, 6m pitkä ja 2m leveä. Kunnostustarvetta on jo iänkin puolesta ja sitäpaitsi vene on ollut vuosia kuivilla.

Tähän mennessä olen:
- peitellyt veneen talviteloille

- purkanut osan keulakannesta ja häätänyt sen alla asuneet muurahaiset (olivat jo muuttaneet oma-aloitteisesti)

- purkanut huonosti korjatun, haljenneen ja osittain lahon keulasteevin (osan)

Seuraavaksi yllämainittujen kohtien korjaus ja koko veneen skrapaus/putsaus ja vähitellen kyllästys.

Muutama kysymys on jo tässä vaiheessa herännyt (näitä tulee varmasti työn edetessä paljon lisää):

- vene on naulattu/niitattu miten huonot naulat saa poistettua jotta ne voi korvata ruuveilla tai vaihtoehtoisesti kiristää? (kupariniittien kiristys runkolaudoituksessa on tuttu toimenpide)

- köli on mäntyä mutta keulasteevi tammea, kuinka tavallista on rakentaa tällä tavalla?

- myyjän mukaan vene on rakennettu Porvoon saaristossa, mutta tarkemmin ei osannut sanoa, tunnistaako joku venettä tai mallia (itse luokittelisin pellinkiläiseksi, lähinnä siroutensa ansiosta)

- niin ja sitten se moottori, itse olen ajatellut jotain Wickströmmiä tai Olympiaa nostalgian vuoksi lähinnä, mutta kuinka suuri moottori tuollaiseen ylipäänsä kannattaa asentaa?

Lisää projektikuvia:

https://picasaweb.google.com/1051976587 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiitos ja anteeksi, tulipahan vuodatettua!

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kaltsin projektit

Viesti Kirjoittaja matti » 25.10.2012 20:12

Onnea vaan uuden perheenjäsenen johdosta! :)
Tautihan paranee potemalla, eikä se rojekti näytä kovinkaan pahalta noissa aurinkoisella säällä otetuissa kuvissa.

Ootkonä jo tarkastanut sen keulakolmion siinä kölin ja tievin päällä, yleensä ensimmäisenä lahoava, samalla kun remppaat sen tievin alapään, niin on helppo vaihtaa.

Luulen, että on aika yleistä, että keulatievi on kovempaa puuta kuin köli.(tammi, iroko )

Matti

Avatar
Kaltsi
Viestit: 26
Liittynyt: 25.09.2007 11:44

Re: Kaltsin projektit

Viesti Kirjoittaja Kaltsi » 28.10.2012 22:47

Kiitos onnentoivotuksesta Matti!

Kyllä se keulakolmio/knä/polvio, mikä oikealta nimeltään lieneekään on terve, yhtä halkeamaa lukuunottamatta. Kumma kyllä. Varmistin asian tänään miettiessäni ruostuneiden pulttien irrottamista ja irrotusöljyn kanssa läträtessäni. Kyllä vaan rauta ruostuu reilun seitsemänkymmennen vuoden aikana...

Ja kyllä se steevi tulee edelleenkin tammesta ja köli männystä, ahtersteevin liitos joka on vesilinjan yläpuolella on täysin terve ja siisti. Pohdin vaan että välttämättä sitä tammi/mänty saumaa ei ole mielekästä edes yrittää liimata vaan saumata Ettanilla, Pyhällä Pietarilla tai vastaavalla.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Kaltsin projektit

Viesti Kirjoittaja matti » 29.10.2012 21:20

Kaltsi kirjoitti:Kiitos onnentoivotuksesta Matti!


Ja kyllä se steevi tulee edelleenkin tammesta ja köli männystä, ahtersteevin liitos joka on vesilinjan yläpuolella on täysin terve ja siisti. Pohdin vaan että välttämättä sitä tammi/mänty saumaa ei ole mielekästä edes yrittää liimata vaan saumata Ettanilla, Pyhällä Pietarilla tai vastaavalla.
Se vastaava vois olla tervaa ja karvaa (lehmän tai puuvillaa), tai sikaflex???

Avatar
Kaltsi
Viestit: 26
Liittynyt: 25.09.2007 11:44

Re: Kaltsin projektit

Viesti Kirjoittaja Kaltsi » 05.11.2012 22:53

Iltaa!

Näin maanantai illan ratoksi pohdiskelen vaihtoehtoisia moottoriasennuksia... Perinteisellä linjalla mennään eli kyllä ainakin tässä vaiheessa näyttää vahvasti siltä että laitetaan Wickströmmi tai Olympia (maantiedekin velvoittaa ;-) ).

No, asiaan hieman viime päivien aikana perehtyneenä (lue: yrittänyt) rupesi koneen paino mietityttämään. Jos W1 esimerkiksi painaa n. 100 kg (ja antaa noin 5 hv) ja vertailun vuoksi pohdinnassa olleiden mallien toisesta ääripäästä Olympia EB 190 kg(6-8 hv) tai Wickström H 227 kg (6-8 hv). Ja sitten tietenkin kaikki mahdolliset siltä väliltä. :P

Miten koneen paino vaikuttaa veneeseen, vai vaikuttaako merkittävästi ollenkaan?

Mitä hyötyä tai haittaa "väärän" painoisen koneen asennuksesta voi syntyä?

Vene siis 6 x 2 m pikkufiskari vm. 1939. Aiemmasta/aiemmista koneista ei muuta tietoa kuin että viimeisin (monesko/ainoa?) on ollut joku 2 pyttyinen Wickström, ehkä!

-Kaltsi

Avatar
Kaltsi
Viestit: 26
Liittynyt: 25.09.2007 11:44

Re: Kaltsin projektit

Viesti Kirjoittaja Kaltsi » 19.11.2012 22:22

Noniin, hitaasti mutta hitaasti projekti edistyy. Vanha moottoripeti on purettu kokonaisuudessaan ja viikonloppuna kävin moottoriostoksilla. Pietarsaaresta löytyi Wickström W2, vm. 1975, dynastartilla. Käytännöllisyys (jos käytännöllisyydestä tässä yhteydessä ylipäänsä voi puhua) voitti nostalgian (ainakin melkein) tällä kertaa...

Ja muutama kuva:
https://picasaweb.google.com/1051976587 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;

-Kaltsi

Vastaa Viestiin