Haka biltemasta

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Haka biltemasta

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30.10.2012 17:23

Vilreu, onko tuo kuva juuri siitä sinun OMASTA vaurioituneesta Bilikan hakasesta. mulla on semmoinen mielikuva että olen nähnyt saman kuvan jokunen vuosi sitten toisella veneilyalan keskustelupalstalla? Mutta voihan se kuva olla jostain toisesta hakasesta...

Mulla on ollut nuo Bilikan suurimmat hakaset, kokonaista 6kpl, käytössä vajaat 10 vuotta. Toimineet ja kestäneet ongelmitta paitsi että kerran on pitänyt suhauttaa weedee nelikymppistä jouseen.
Hakasista 4 on kiinnitysköysissä, yksi poijuköydessä ja yksi sitten vetoköydessä. Hyvin on 6,5 tonnin sotanorsu pysynyt kiinni kovassakin kelissä ja perässä vedettävät pysyneet siellä mihin ne on laitettu. Hinasin jopa isohkon rautaveneen mereltä pois 10-12m/s tuulessa mutta silloin oli varmistuksena rautaveneestä saatu köysi mutta en oikein luottanut sen heppoisiin hakasiin - veneessä ei ollut muuta paikkaa mistä olisi saanut sen hinaukseen kuin 30mm silmukka keulassa. Jos siinä olis ollut pollari niin tietysti ollisin vetänyt siitä...

"Tarinan opetus siis oli, että täytyy jättää kiinnitysköysiin pelivaraa :)" - Vilreu
Laskeskeleppas paljonkos sun veneessä on kantavuutta

Joup, näinhän se on ja oikein pahassa paikassa ei ylimäärinen köysipari tee yhtään pahaa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Northling
Viestit: 2640
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Haka biltemasta

Viesti Kirjoittaja Northling » 30.10.2012 18:24

Moro

Juu... ainoa keino vältää köysien kiskaisuja on laittaa ne riittävän paljon vinoon, niin että keulaköysillä on mittaa ainakin 3 (mielummin 5) kertaa veneen ja laiturin välinen etäisyys. Eli vähän silleen springi-tyyppisesti. Mulla on normaalisti kaksi joustimilla varustettua keulaköyttä ja niillä on mittaa noin 5 m ja ne lähtee veneestä n. 45 asteen kulmassa sivuille. Keulahan on n. 2 m päässä laiturista pukspröötin takia. Jos kovaa tuulta luvataan, laitan vielä pari köyttä lisää vielä kauemmas sivuille ja löysään noita lähimpiä.

Hakoja minäkin käytän, mutta epäilen että niissä on kyllä aikamoisia laatueroja vetolujuuden suhteen. Eikös joku venealan lehti testannut niitä jokunen vuosi sitten. Parhaat on näitä hammer or drop forged...

Joskus näkee sellasia hömelöis kiinnityksiä että keula on vain yhdellä köydellä kiinni suoraan keulasta alas laituriin ja vielä ilman joustinta. Siinä ei sitten tarvita kuin joku perätuupparin peräaalto niin alkaa veneestä knapit ja lenkit laiturista lennellä ja jos on hakoja niin varmaan nekin oikenee.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Haka biltemasta

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30.10.2012 21:05

Jäi näköjään tuolla edellä kesken se mun kysymys Vilreu:lle: Laskeskeleppas paljonkos sun 13.5m veneessä on kantavuutta ( ja sitten se kysymyksen puuttuva loppuosa) ja paljonko sillä ponttoonilaiturilla kantavuutta&painoa ja sitten vielä jollakin ihmeen kaavalla aallokon aiheuttama liike nopeuksineen niin veikkaan ettei ilman joustinta olleeseen hakaseen kohdistunut yhden eikä kahden tonnin voima vaan ihan jotakin muuta...

Mulla on ollut tarkoituksena, on tunnustettettava että siihen se on kyllä laiskuutta jäänytkin, laittaa vetoköyteen yksi iso joustinkumi sillä joskus tuntuu merenkäynnissä hurjalta kun raskaasti lastattu perävene nykii perässä. Ei siitä joustinkumista vetoköydessä olisi ainakaan haittaa siellä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Stroh70
Viestit: 13
Liittynyt: 16.03.2011 17:47
Paikkakunta: Luvia

Re: Haka biltemasta

Viesti Kirjoittaja Stroh70 » 30.10.2012 21:24

Tuo kuvan haka ei mallilltaan taida olla ihan parhaimmillaan suorassa vedossa. Itselläni on raskaassa veneessä ollut aina enemmän nosturin koukun profiilia muistuttavat kiinnityshaat t.s. mutkan kohdalla paksuimmillaan ja jousisalpa samanpaksuista materiaalia kuin lenkki kiinityskohdassa. Tuohon muotoiluun on ihan lujuuslaskentaan perustuvat syyt.

Köyteen tietysti joustin ja etuköydet ristiin kuten tuolla aikaisemmin todettiin. Jos lenkin kesto epäilyttää ja köyden pituus riittää niin 1 - 2 kierrosta tolpan ympäri tasaa kummasti vetoa.

Nopea googlaus tosin viittasi siihen, että nettikaupat myyvät noita enemmän fendareihin sopivia tasapaksuja joita en itse kyllä kiinnitysköyteen laittaisi. Kunnon koukkuja on ainakin toistaiseksi löytynyt ainakin Länsirannikon veneilytarvikeliikkeistä hyllytavarana.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haka biltemasta

Viesti Kirjoittaja raimå » 30.10.2012 23:18

Nortti: vastapainona liialliselle siivuun laittamiselle on voimien kertaantuminen kun veto suuntautuu suoraan ulospäin. Vetourat lentää luonnollisesti ensimmäisenä.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haka biltemasta

Viesti Kirjoittaja raimå » 30.10.2012 23:19

Kysymys: kuinka moni teistä tietää kuinka monta prosenttia omistamanne kiinnitysköydet joustaa:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Northling
Viestit: 2640
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Haka biltemasta

Viesti Kirjoittaja Northling » 30.10.2012 23:34

Moro Raimå

Hahaa, mullapa on se otettu huomioon jo rakennus vaiheessa, eli klyyssit on pollarista n 45 ast sivulle eli just vedon suuntaan, ja pollari on 5" lehtikuusipölli kannen läpi ja keulasteeviin pultattu. Ei lähe irti vaikka pikkasen nykisikin.
Kts.kuva
Kuva

Enkä tiedä kiinnitysköysien jousto-ominaisuuksista, mutta kumien kanssa joustoa tulee n 20 cm.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19.05.2010 1:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Haka biltemasta

Viesti Kirjoittaja vilreu » 31.10.2012 7:07

Tuossa kuva siitä miten keula on laiturissa. Kuten näkyy puksprööti ja klyyssit puuttuu ( ei yks mies kaikkea kerkii parissa keväässä ), mikä aiheuttaa, että keula on tosi lähellä ja köydet tulee laituriin ylhäältä päin.

Täältä lounaisrannikon veneliikkeistä ei löytynyt sellaisia valettuja koukkuja joita tuolla joku ehdotti. Nuo bilteman haat oli paksuimmat.

Luulisin, että voima siinä rykäisyssä on ollut yli 10 tonnia, jos ottaa huomioon myös liike-energian. En kyllä mitään laskenut, vaan ihan perstuntumalla arvioin. Pienentävänä laskukaavassa pitäisi ottaa huomioon myös kaikkien osien joustavuus.... jos joku insinööri koittais :)

Kuva on otettu ihan ite. Viisi minuuttia ennen tänne laittamista. Hakaa ei enää ole, kun ne sen biltemassa halusivat lähettää ruotsiin ihmeteltäväksi.
Liitteet
keulaöydet.jpg
keulaöydet.jpg (70.22 KiB) Katsottu 3987 kertaa
Kuva

matti
Viestit: 1895
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Haka biltemasta

Viesti Kirjoittaja matti » 31.10.2012 7:36

Edellä kun on kuvia kiinnityksestä, niin kerron oman;
vene on poijussa kun laituriin ei pääse syväyksen vuoksi.
On kaksi kiinnitysköyttä, pääköysi on 8-lyöty 24mm, vetomurtolujuus 6tn, jossa 2 kpl 12mm hakoja vastasuuntiin (ettei puukspröötin alavaijeri kykene missäään tapauksessa avaamaa hakaa), tämä köysi on löysänä.
Joustimella varustettu 20mm köysi on kireämpänä joka ottaa kuorman normitilanteessa, tässä köydessä ei ole hakoja.
Jo rannalta näkee, että kaikki on kunnossa kun molemmat köydet näkyvät.
Lähtiessä jätän jollan tähän ohuempaan köyteen ja hakoista vene irti, eikun menoksi.

Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Haka biltemasta

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 31.10.2012 17:19

Noista nosturikoukunnäköisistä hakasista tuli mieleen että kun aikoinaan säilytin venettä aina poijussa niin mulla oli 2,5t nostokettingin koukku poijuhakana. Nostoketjuissahan on muistaakseni varmuuskerroin 20x eli tuon poijuhaan testattu minimikesto oli 50t...
Kyllä se hyvin kesti 6,5m pikkufiskarin... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19.05.2010 1:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Haka biltemasta

Viesti Kirjoittaja vilreu » 05.11.2012 13:04

Noin Viikko sitten oli sitten pettänyt se toinenkin haka ja kaikki muut köydet!! Olin reissussa enkä käynyt 5 päivään katsomassa. Joku oli sen siirtänyt takaisin paikoilleen, pois 40 jalkaisen sun odyssein kyljestä. Tuli puutöitä ja vakuutusyhtiöön asiaa :(

Ihemetyttää vaan kun ei kenenkään mielestä ole mitään kovaa tuultakaan ollut :o
Kuva

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haka biltemasta

Viesti Kirjoittaja raimå » 09.11.2012 0:48

Harmi kuulla että tuli vaurioita.

Aikoinaan joku ahkera kiipeilijä kävi VTT:llä tutkituttamassa röntgenlaitteilla sulkurenkaita jotka olivat olleet muutamia vuosia normaalikäytössä. Kaikkiin oli syntynyt hiuksenhienoja, joskin käytännössä samantekeviä, hiusmurtumia. Tämä siksi että kyllä kaikki väliin laitettavat palaset ovat niitä "heikoimpia lenkkejä". Kait se varminta on jättää sulkurenkaat kokonaan pois.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Haka biltemasta

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 09.11.2012 11:39

Rosterit ja haponkestävät nyt vaan on semmosta kamaa joka murtuu ja pettää ihan yllättäen. Solmut rules! http://www.youtube.com/watch?v=oFTNF_TsSbc" onclick="window.open(this.href);return false;
heh..
Ja oikee.. http://www.youtube.com/watch?v=Q9NqGd74 ... ure=fvwrel" onclick="window.open(this.href);return false;

Mile
Viestit: 1176
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Haka biltemasta

Viesti Kirjoittaja Mile » 11.11.2012 12:52

Insinööri vastaa; ei siihen koukkuun sen enempää voimaa kohdistunut kuin minkä köysi kestää. Vai oliko kenttinkiä sitten? Mistä ja minkälaista köyttä siinä suoraksi menneen hakasen jatkona oli - taitaa olla kunnon köyttä.
Mile

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19.05.2010 1:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Haka biltemasta

Viesti Kirjoittaja vilreu » 12.11.2012 0:47

Paksuinta bilteman onteloköyttä ytimellä. Kyllä se vahvaa on.
En enää ikinä jätä venettä hakojen varaan.
Kuva

Vastaa Viestiin