Taustaa:
Kabola (3,4kW) ja varaaja (280l) sijaitsevat alhaalla konehuoneessa.
Varaajassa on kierukka käyttövedelle (ylhäällä) ja koneenkierrolle (alhaalla),
joten ajaessa kone lämmittää pytyn.
Pattereita tulee sekä alas (3kpl), että ylös(1-2kpl).
Tuskin siis toimii ilman kiertovesipumppua.
Patteriverkoston "runkolinja" tullee kiertämään alakerran katonrajassa (jos ei ole
teknisiä tai muita esteitä).
Kysymys:
Miten tuollainen kokonaisuus kannattaa asentaa?
Ihan sitten rautalankaohjeet/neuvot/kommentit tai kuvat,
en ymmärrä lämpöopista muuta kuin, kuuma nousee ja kylmä vajoaa...
Lisäys:
Löysin suomi24 vanhan 2006 keskustelin joka tiivistyy tähän.
"
Vesikierukan yläosa on oltava alempana kuin yhdenkään patterin yläosa
Vesikierukan alaosa on oltava alempana kuin yhdenkään patterin alaosa.
Eli lämmin vesi menee aina ylöspäin, jäähtyessään patterissa kylmänä "valuu"
alaspäin pannuun.
"
Näin ymmärsin asian:
Eli Kabolan kierukan alaputki varaajan alaputkeen ja yläputki yläputkeen.
Noista sitten vastaavasti venttiilien kautta patterin paluu ja menolinja.
Kalvopaisuntasäiliö tuohon paluulinjaan.
Ilmeisesti näin?
Tietysti pitää jättää varaus kiertovesipumpulle.
Varaaja+Kabola+patteriverkoston asennus.
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: 14.04.2007 14:11
- Paikkakunta: Mänttä
Re: Varaaja+Kabola+patteriverkoston asennus.
Täältä löytyy ainakin vähän mallia ja muutakin asiaa. Sivuilla on myös hienot kaaviokuvat eri järjestelmistä (lämpö, vesi, sähkö)
Lämppäri asiaa on vuonna 2004 ja 2005 ainakin.
Lämppäri asiaa on vuonna 2004 ja 2005 ainakin.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.