Outo ilmiö

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 30.06.2012 18:35

Mikähän ilmiö tai vika tms. voi olla kyseessä kun sattuu seuraavaa:

Ajan akselivetoisella puuveneellä normaalia matkanopeutta, alla on vettä riittävästi, ei esteitä kuten uppotukkeja, kalaverkkoja tai muuta vastaavaa... yhtäkkiä hetkellisesti vaikuttaa siltä että joko potkuri lakkaa pyörimästä tai pyörii tyhjää, moottorissa kuitenkaan kierrokset ei laske, korkeintaan vähän nousevat...

ihmettelen mitä oikein tapahtui kun vauhti hiljeni ja "veto" tuntui lakkaavan, hiljennän kierroksia ja kun hiljennän tarpeeksi, veto tuntuu taas palaavan ja ropelli pyörivän, ei yhtäkkisellä muutoksella (on-off) vaan ikäänkuin kytkin jotenkin luistaisi, pehmeähkösti. Lopulta veto palaa kokonaan ja useat matkat tämän jälkeen jatkuu ilman mitään vastaavaa.

Ensin tuli mieleen että merikytkimessä joku vika, mutta kun minulla näin on käynyt yhteensä ainakin 3-4 kertaa ja joka kerta eri veneillä, jopa perämoottorin kanssa on kerran noin tapahtunut.

Voisiko olla niin huono tuuri että noin monessa omistamassani veneessä olisi sama vika vai onko kmahdollista jokin erikoinen virtaustilanne potkurilla, voiko mekaaninen merikytkin "luistaa" ja jos voi niin miksi?

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja CC » 30.06.2012 22:23

Yksi mieleen tuleva on kaisla-tai heinämytty johon osuit. Se sattaa jäädä hyvinkin kiinni potkuriin ja poistaa kyllä tehokkaasti ominaisuudet. Silti jarraa
niin paljon, ettei kone karkaa kierroksille.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Re: Outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 01.07.2012 9:57

Eilisehtoolla pidin vähän google-harjoituksia asian tiimoilta ja huomasin aika monen muunkin kokeneen saman. Esim. hakusanoiksi "potkuri lyö tyhjää" tuli heti lähes täsmälleen samanlainen tarina ja monta muutakin. Perämoottoreiden osalta nousee esiin jokin kumipuslan luitsaminen mutta akseliveneissä saattaa olla kyse potkurin kavitoinnista. Tai sitten en osaa sanoa voiko potkuri luistaa hetkellisesti enemmän muutoin kuin kavitaatioilmiön seurauksena. Kuitenkin nytkin, niinkuin jokaisena kolmena muunakin kertana (eri veneillä) ilmiö ei toistu eli jos kyseessä olisi vika, luulisi asian toistuvan.

Kaislamytyt ym. tuli kyllä mieleen mutta kuten sanoit; -jos vaan potkurissa pito pysyy niinkuin varmaan kaisloihin sekaantuessa pysyy, eivät kierroksetkaan pääse rynnistämään. Nyt kävi niin.

edit:: Mikäli kyse ei ole viasta tai fyysisestä esteestä, oikeampi termi taitaa olla potkurin ventilointi:

http://venetieto.fi/potkuri

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja Northling » 01.07.2012 11:45

Moro

Sen kummemmin asiasta tietämättä... muistaisin joskus kumiveneellä havainneeni samanlaisen ilmiön. Siis 4-6 hp koneella pikku kumppari, jossa on puhallettava köli, plaanaa just ja just mun painolla. Plaanissa kun siirtää painoaan tai tekee jonkun jyrkemmän ohjausliikkeen potkurin pito yhtäkkiä häviää ja koneen kierrokset nousee vauhti putoaa melkein plaanista. Olen ajatellut luiston kuuluvan asiaan kun mennään yhdistelmän suorituskyvyn rajoilla ja pohjan muoto ei ole mitenkään optimaalinen.

Olitpas löytänyt asiallisen sivuston:
venetieto.fi
selkeä paljon tietoa, asiallinen layout, ei turhaa sälää ja kikkailua!!!
Kiitos linkistä

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja CC » 01.07.2012 12:58

Jampe9 kirjoitti: Kaislamytyt ym. tuli kyllä mieleen mutta kuten sanoit; -jos vaan potkurissa pito pysyy niinkuin varmaan kaisloihin sekaantuessa pysyy, eivät kierroksetkaan pääse rynnistämään. Nyt kävi niin.
Kirjoitit tuolla alussa: "korkeintaan vähän nousee" kierroksista...
Kyllä hyvinkin pieni roska saattaa saada potkurin kavitoimaan, ja koneen ryntäämään. Kun sanoit, ettei ryntäillyt, niin lisäsin että riittävän iso esim.
heinämytty jarraa sen verran, ettei ryntää. Kysessä voi olla vaikka jonkun veteen heittämä muovikassi. Pienellä roskalla ryntää varmasti, jos kavitoi
reilusti. Yhdessä lavassa riittää pilaamaan vedon.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19.05.2010 1:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Outo ilmiö

Viesti Kirjoittaja vilreu » 09.07.2012 13:31

Voi olla, että olen väärässä, mutta minusta matalaviritteinen Diesel (joita vanhemmat veneenmoottorit yleensä on) ei hirveästi ryntää jos ajetaan osatehoilla. Se vain kevyesti nostaa kierroksia ja epätavallisen käytöksen huomaa selvemmin vedon loppumisesta. Mulla oli yhdessä veneessä potkuri liian pinnassa, mikä tietenkin kavitoi herkästi pakilla. Jos kaasua oli alle puolet, ei kone rynnännyt.

Eli myös minä veikkaan tuota muovikassia potkurissa.
Kuva

Vastaa Viestiin