jalka

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

jalka

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20.03.2012 23:16

Kumpaakohan jalan mittaa veneissä Suomessa käytetään ruotsalaista vaiko englantilaista. Edellinen on 0,297 m ja jälkimmäinen 0,3048 m.
Ja onko veneen pituuteen laskettava siihen integroitu uimataso tai käveltävä puuksrööti.
Nimimerkillä olenpa tästä asiasta epätietoinen, tosin jalasta veikkaan englantilaista käytettävän veneen pituukisia esim. mitattaessa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: jalka

Viesti Kirjoittaja Northling » 20.03.2012 23:37

Moro

Kyllä minä olen ollut siinä käsityksessä, että englantilaista jalkaa käytetään meilläkin.
Ainakin kaikki maahantuodut veneet ovat ft. eli foot pl. feet mittoina engelsmannia.
Mitä tuohon pituuden ilmoittamiseen tulee, niin saunan lauteilla kun mittaillaan miesten kalujen (siis leikkikalujen eli veneen) mittaa ilmoitan kokonaismitan pyöristettynä ylöspäin eli 42 ft.
Kun taas jos kysytään veneen pituutta venepaikan vuokraa varten niin ilmoitan runkomitan 34,80 ft. :))

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: jalka

Viesti Kirjoittaja Simon » 21.03.2012 0:24

Kyllä tuo englantilainen on se meillä käytety, samoin kuin tuuma mikä on vieläpä perusyksikkö tuohon jalkaan.
Tämä kaikki johtuneepi siitä, että muuan Tsaari nuoruudessaan kävi laivanrakennusopissa Hollannissa, missä myös oli tämä Englantilainen tuuma/jalka mittayksikkönä.

Siis mailmanhistorian pientä kertausta ajatellen tuo mittayksikkö ei meillä ole ollut kovinkaan kauan.
Ei ainoastaan mittayksiköt, myös merimieskielessä on useita sanoja/sanontoja, jotka pohjautuvat venäjänkieleen.
Myös kotoinen raideleveys periytyy itäisesstä naapurista, siis viisi jalkaa. Tosin iso naapuri aikoinaan muuttaessaan koko mittausjärjestelmänsä kymmenjärjestelmäksi kavensikin kiskotuksen 4 mm kapeammaksi.
Niin ja tuo raideleveys onkin perua aivan amerikasta asti, mutta siitä ei nyt enepää.

ses
Viestit: 91
Liittynyt: 19.04.2003 13:56

Re: jalka

Viesti Kirjoittaja ses » 01.04.2012 10:25

moi

ei se taida ihan noin helposti mennä noiden jalkojen ja tuumien kanssa..

katselin yhdestä laivamallikirjasta, siinä on hiukan eri mittoja kuin wikisivulla, esim venäläinen jalka olisi 308 mm...

http://en.wikipedia.org/wiki/Foot_%28unit%29

muuten vähän aikaa sitten oli jossain dokumentinpätkässä 'uutta' tietoa Wasa -laivasta, paatti ei ole edes symmetrinen ja johtuu kaiketi siitä että osa laivanrakentajista käytti hollantilaisia jalkoja ja osa ruotsalaisia... olivat löytäneet muutaman mittatikunkin k.o asteikoilla. Hollantilaisilla oli lisäksi vain 11 tuumaa jalalle.

Seppo

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: jalka

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 01.04.2012 10:51

Veneeni mitta kun on tasan 9 m, niin siitä olisi käytettävä jalkoina 30 jalkaa mittana.
Kolmekymmentä ei kuullosta yhtä hyvältä sanottuna kuin kaksysi tai kakskasi. Tai sitten pitäisi sanoa kolkyt. Kunhan tässä vain maistelen :-) :-) :-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin