Messuilla sattui silmään Bellan hybridi, tai lähinnä hintalappu;
diesel versio 133 000€, 7KW sähkömoottorilla varustettu hybridi +60 000€
On siinä kalliit sähkövehkeet!
Ratsastetaakohan ekologisuudella? mitenkähän sen laita lienee, säästääkö moinen sen hiilijalanjäljen joka on tullut rakennettaessa??
Matti
Kate kohdallaan?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Kate kohdallaan?
Melkoinen hiilijalanjälki tulee vähintäänkin sitten kun tuon hybridin kohdillaan olevat katteet tuhlataan...
Empä tiedä, kyllä varmaankin ekologisuudella rahastetaan ja toisaalta niiden kalliimpi hinta tässä vaiheessa johtunee myös kehitystyöstä.
Ainakin jokunen vuosi sitten oli vielä tilanne riippumattomien tutkimusten perusteella se että hybridiauton pelkkä valmistaminen ja käyttö teki 2-4 kertaisen hiilijalanjäljen verrattuna saman auton saasteversioon. Nyt vasta uutisoitiin että ympäristöystävällisten autojen kulutus onkin tosiasiassa 30% korkeampi kuin pitäsi olla.
Jenkkien autoeollisuudessa ainakin ratsastetaan ekologisilla verohelpotuksilla - hybridin sähköpuoli 10kW, akusto kestää 20-40km ajamisen ja polttomoottori sitten 300-600 kW.
Wrummmmm toooosi ekologista
Empä tiedä, kyllä varmaankin ekologisuudella rahastetaan ja toisaalta niiden kalliimpi hinta tässä vaiheessa johtunee myös kehitystyöstä.
Ainakin jokunen vuosi sitten oli vielä tilanne riippumattomien tutkimusten perusteella se että hybridiauton pelkkä valmistaminen ja käyttö teki 2-4 kertaisen hiilijalanjäljen verrattuna saman auton saasteversioon. Nyt vasta uutisoitiin että ympäristöystävällisten autojen kulutus onkin tosiasiassa 30% korkeampi kuin pitäsi olla.
Jenkkien autoeollisuudessa ainakin ratsastetaan ekologisilla verohelpotuksilla - hybridin sähköpuoli 10kW, akusto kestää 20-40km ajamisen ja polttomoottori sitten 300-600 kW.
Wrummmmm toooosi ekologista
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kate kohdallaan?
Ei tuo hybridivene ole ekologisempi, jopa päin vastoin. Suurin ongelma on akuston ja laitteiston tuoma lisäpaino sekä elinkaaren aikana niiden vaatima huolto. Suorasähköinen versiokaan ei ole juuri hyvää diesel-versiota vähäpäästöisempi, ellei sähköä ole tuotettu tuuli- tai aurinkovoimalla. Hybridijärjestelmästä on hyötyä vasta jahtiluokan aluksissa joissa sähkönkulutus on suurta muutenkin. Litium-ion akustot maksavat kymmeniä tuhansia. Bellan hybridiveneen runko ei silmääni näyttänyt kovinkaan pienivastuksiselta. Pitäisi olla mahdollisimman pieni vesipinta-ala, eli pyöreähköt "purjevenemäiset" linjat, mahdollisimman pitkällä vesilinjalla ja ehkäpä silitysrautamaisella leveällä perällä? Tuplaperäsin hillitsisi rullausta ja akuston ja koneen sijoittamisella matalaan laatikkoköliin saisi painoa alas. Taloudellisin "ekovene" tehdään onnistuneella runkosuunnittelulla, keveyttä ja yksinkertaisuutta suosien. Hybridivene on ekologisempi vasta siinä tapauksessa, kun vene pystyisi aktiivisesti lataamaan akkuja esimerkiksi aallokon liikkeistä liikkuessaan. Tehokkaina ja yksinkertaisinta tämäkin on toteuttaa kuitenkin purjeiden tai leijojen avulla.
Oksa on puun kukkanen.