Kate kohdallaan?

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Kate kohdallaan?

Viesti Kirjoittaja matti » 21.02.2012 21:16

Messuilla sattui silmään Bellan hybridi, tai lähinnä hintalappu;
diesel versio 133 000€, 7KW sähkömoottorilla varustettu hybridi +60 000€
On siinä kalliit sähkövehkeet!
Ratsastetaakohan ekologisuudella? mitenkähän sen laita lienee, säästääkö moinen sen hiilijalanjäljen joka on tullut rakennettaessa??

Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Kate kohdallaan?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.02.2012 22:05

Melkoinen hiilijalanjälki tulee vähintäänkin sitten kun tuon hybridin kohdillaan olevat katteet tuhlataan... ;-)

Empä tiedä, kyllä varmaankin ekologisuudella rahastetaan ja toisaalta niiden kalliimpi hinta tässä vaiheessa johtunee myös kehitystyöstä.

Ainakin jokunen vuosi sitten oli vielä tilanne riippumattomien tutkimusten perusteella se että hybridiauton pelkkä valmistaminen ja käyttö teki 2-4 kertaisen hiilijalanjäljen verrattuna saman auton saasteversioon. Nyt vasta uutisoitiin että ympäristöystävällisten autojen kulutus onkin tosiasiassa 30% korkeampi kuin pitäsi olla.

Jenkkien autoeollisuudessa ainakin ratsastetaan ekologisilla verohelpotuksilla - hybridin sähköpuoli 10kW, akusto kestää 20-40km ajamisen ja polttomoottori sitten 300-600 kW.
Wrummmmm toooosi ekologista :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kate kohdallaan?

Viesti Kirjoittaja Pellis » 26.02.2012 23:09

Ei tuo hybridivene ole ekologisempi, jopa päin vastoin. Suurin ongelma on akuston ja laitteiston tuoma lisäpaino sekä elinkaaren aikana niiden vaatima huolto. Suorasähköinen versiokaan ei ole juuri hyvää diesel-versiota vähäpäästöisempi, ellei sähköä ole tuotettu tuuli- tai aurinkovoimalla. Hybridijärjestelmästä on hyötyä vasta jahtiluokan aluksissa joissa sähkönkulutus on suurta muutenkin. Litium-ion akustot maksavat kymmeniä tuhansia. Bellan hybridiveneen runko ei silmääni näyttänyt kovinkaan pienivastuksiselta. Pitäisi olla mahdollisimman pieni vesipinta-ala, eli pyöreähköt "purjevenemäiset" linjat, mahdollisimman pitkällä vesilinjalla ja ehkäpä silitysrautamaisella leveällä perällä? Tuplaperäsin hillitsisi rullausta ja akuston ja koneen sijoittamisella matalaan laatikkoköliin saisi painoa alas. Taloudellisin "ekovene" tehdään onnistuneella runkosuunnittelulla, keveyttä ja yksinkertaisuutta suosien. Hybridivene on ekologisempi vasta siinä tapauksessa, kun vene pystyisi aktiivisesti lataamaan akkuja esimerkiksi aallokon liikkeistä liikkuessaan. Tehokkaina ja yksinkertaisinta tämäkin on toteuttaa kuitenkin purjeiden tai leijojen avulla.
Oksa on puun kukkanen.

Vastaa Viestiin