Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
venho
Viestit: 75
Liittynyt: 04.06.2010 10:40

Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Viesti Kirjoittaja venho » 02.09.2011 19:39

Kohdalleni on tullut aika hankkia uusi yläjyrsin ja tuli mieleen sähkötyökalujen, miksi ei muidenkin työkalujen suhteen, että kuinka moni palstalaisista vielä satsaa euroja laatuun vai ostellaanko vähän useammin paljon halvempaa.

Ja onko laatua enää mahdollista saada vaikka satsaisi vähän enemmänkin, ainakin rälläköiden ja isohkojen porakoneiden suhteen olen joutunut pettymään, vaikka merkkituotteita ovat olleet, näin ollen myös aika hintavia.

Olisiko hyvä koota tänne kokemuksia eri laitteista ja merkeistä mitä on käyttänyt ja mihin
on ollut tyytyväinen ja mitä ei enää varmuudellakaan osta.

Mainitsemani rälläkät, jotka eivät kestäneet, olivat MAKITA merkkisiä. Pari isoa ja pari pientä rälläkkää meni parissa kolmessa vuodessa.

Kuviosahana minulla on ollut sininen boschi useita vuosia ja se on kyllä pelittänyt. Olen leikannut sillä kaikenlaista materiaali, jopa 6mm teräs levyä.

Mutta kertokaa kokemuksianne ja itselläni tällähetkellä kiinnostaisi eniten mainitsemani yläjyrsimet. Katselin, että vihreää boschia saisi 100-150€. Sinisenä menee jo 300 euroon.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Viesti Kirjoittaja Simon » 02.09.2011 22:03

Niin, ehkä ei sivua mainitsemiasi koneita, mutta ensimmäisen Makita merkkisen akkuporakoneen ostin 1986, mallia 6010 7,2 v. toinen tuli ostettua vuonna -88 ja siinäpä olikin voltteja jo 7,5, kolomas vehje olikin sitten 9,6 volttinen.
Kaikki koneet on ollut ns. ammattikäytössä, mutta vielä hyvin pelittää, akkuja tosin on joutunut uusimaan.
Tiedän, että nykyisin on laadukkaampia, mutta silloin tuo oli parasta mitä sai, enkä ole katunut.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Viesti Kirjoittaja Jape » 02.09.2011 23:06

Itellä ollu Boschin vihreä yläjyrsin nyt muutaman vuoden ja hyvin on toiminu. Melko isokokoinenhan se on, mutta sitä tukevammin pysyy käsissä. Muutenkin tullu Boschia suosittua. Vihreän laatu riittää ihan hyvin meikäläisen hommiin, eli jokapäiväiseen käyttöön.
Muusta ei ole huonoa sanottavaa kun Black& Decker koneista, ne oli vielä 30 vuotta sitten hyviä, ja toimivat edelleen, mutta nykykoneet on ihan halpakauppatavaraa.

venho
Viestit: 75
Liittynyt: 04.06.2010 10:40

Re: Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Viesti Kirjoittaja venho » 02.09.2011 23:30

Jape kirjoitti:Itellä ollu Boschin vihreä yläjyrsin nyt muutaman vuoden ja hyvin on toiminu. Melko isokokoinenhan se on, mutta sitä tukevammin pysyy käsissä. Muutenkin tullu Boschia suosittua. Vihreän laatu riittää ihan hyvin meikäläisen hommiin, eli jokapäiväiseen käyttöön.
Muusta ei ole huonoa sanottavaa kun Black& Decker koneista, ne oli vielä 30 vuotta sitten hyviä, ja toimivat edelleen, mutta nykykoneet on ihan halpakauppatavaraa.
Boschia minäkin olen alkanut suosia varsinkin oikeissa sähkökoneissa. Viimeisin rälläkkä mikä hajosi oli kyllä boschi, mutta syynä oli käyttäjä häiriö. Lainasin sen autoremonttiin kaverille joka ulkona hitsasi autoa. No tuskin tarvitsee tarkemmin selittää miten koneille käy kun lasketaan käyvänä maahan. Ankkuri pyörii miljoonaa ja sinne sitte pihasepeliä sekaan niin ei mitkään käämit katkeamatta kestä.

Akkukoneina minulla on ollut Makitaa jo n.20 vuoden ajan ja ne on pelanneet hyvin, mutta aivan kuten Simon sanoi niin akkuja menee, itse koneet kestää kyllä. Vaikka se taitaa olla kaikkien akkukoneiden heikoin lenkki.

Tässä tuli mieleen boschin sähköpora vaihteistolla jonka isä osti joskus 35 vuotta sitten. Taisi olla niitä ensimmäisiä muovirunkoisia koneita ja se ei hajonnut ennenkuin naapuri sen tahallaan hajoitti.
Ja tosiaan Black& Decker oli joskus luja kone, minulla taitaa olla vieläkin yksi metallirunkoinen Black& Decker jossain varastossa, vaikkakin ollut evp:nä jo pitemmän aikaa, mutta pyörii vieläkin.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Viesti Kirjoittaja Northling » 03.09.2011 11:42

Moro

Pari halpiskonetta olen erehtynyt ostamaan ja hukkaan heitettyä rahaa se on ollut.
Iso rälläkkä joka maksoi vähemmän kuin siihen ostamani laikat ei kestänyt kuin muutaman pihalaatan halkaisun kun jo hajosi. Halpis kolmiohiomakoneella olisi ehkä teho riittänyt kynsien hiomiseen, muuhun siitä ei ollut.

Käsityökaluissa halvat taltat ja muut eivät ole edes romuraudan arvoisia. Ne ei kestä oikeaa käyttöä, sellasten valmistaminen ja ostaminen on ympäristörikos.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
jouhok
Viestit: 80
Liittynyt: 06.11.2005 13:48
Paikkakunta: Parikkala

Re: Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Viesti Kirjoittaja jouhok » 04.09.2011 11:18

"Köyhän ei kannata ostaa halpaa" pitää kyllä aika hyvin paikkaansa ;-)

Jouni

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 04.09.2011 14:15

Komppaan edellisiä.. Onhan joku noista laatuvehkeistäkin joskus levinny, mutta kyllä ne on koneita eikä leluja millä töitä tehdään..

Avatar
womega
Viestit: 19
Liittynyt: 09.08.2011 15:27

Re: Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Viesti Kirjoittaja womega » 05.09.2011 0:17

GERN nauhahiomakäsikoneesta tuppaa menemään vetoremmin moottoripuolen laakeri. Siitä seuraa se, että remmi löystyy. Löystymisestä seuraa se, että se irrottautuu ulospäin ja osuu remmin suojaan. Hirveä käry!! Välttäkää tätä konetta, jos on paljon hiottavaa. Muilta osapuoliltaan olisikin kelpo vehje, mutta mutta .... tuo laakeri. Kaksi konetta kuluttanut eli kokemusta on. 8\

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Viesti Kirjoittaja kaller » 05.09.2011 13:13

Itsekkin olen tätä Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa koulukuntaa.Silti rupesin miettimään asian järkevyyttä kun yksi Bosch vihreä multimaster otti ja hajosi venerempan ollessa kiivaimmillaan kesällä. Tämä kone oli tuore alle vuoden vanha ja marssin kauppaan sen kanssa. Kone lähti huoltoon Helsinkiin eikä minkäänlaista arviota sen kestosta osattu kertoa. Olisin tarvinnut konetta koko-ajan ja hommat seisoi sen aikaa kun kone oli huollossa. Noh lopulta kone tuli puolentoista viikon jälkeen takaisin korjattuna ja kesäloma oli sopivasti loppunut siihen mennessä.

Tämä pisti miettimään että miten homma menisi vastaavan halpis koneen suhteen. Noh suurimmalla osalla näistä se menee niin että marssit kauppan ja saat uuden tilalle kun niitä ei kannata korjuuttaa. Siispä työt olisi päässeet jatkumaan parin tunnin viiveellä...

Kyselin Bosch:n huollosta vielä sen että sama pätee sekä vihreään että siniseen sarjaan..

venho
Viestit: 75
Liittynyt: 04.06.2010 10:40

Re: Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Viesti Kirjoittaja venho » 05.09.2011 20:41

Otan osaa Kaller tiedän miltä tuntuu odotella puuttuvaa tavaraa vailla tietoa koska kamppeen saa. Itse odottelin kansitiivistettä veneeseeni yli kuukauden. Kaiken lisäksi olin jo myynyt veneen ja lupasin luonnollisesti laittaa koneen kasaan mitä pikimmin. Tilasin kansitiivisteen lopulta kolmesta eri paikasta ja silti meni reilu kuukausi.

Työkaluja en alkaisi odottelemaan jos ei ole kysymyksessä oikein kallis väline, juuri siitä syystä ettei välttämättä tiedä saako samalle suvelle enää käyttöön.

Tänään tuli hankittua boschin 1400 yläjyrsin. Muovipussillisen tein purua ja onhan tuo tukevan tuntoinen vehe, vaikkakin aika massiivinen kooltaan.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Viesti Kirjoittaja matti » 06.09.2011 7:23

venho kirjoitti: Työkaluja en alkaisi odottelemaan jos ei ole kysymyksessä oikein kallis väline, juuri siitä syystä ettei välttämättä tiedä saako samalle suvelle enää käyttöön.

Tänään tuli hankittua boschin 1400 yläjyrsin. Muovipussillisen tein purua ja onhan tuo tukevan tuntoinen vehe, vaikkakin aika massiivinen kooltaan.
Samaa mieltä, nykyisin merkkikoneiden(kin) hinnat ovat reaalisesti niin alhaalla, ettei ole kovinkaan järkevää jäädä odottelemaan.
Esim. kaverin kanssa ostettiin 80-l Boshin sininen kuviosaha porukassa(ostin kaverin ulos yhtiöstä pari v sitten 20€;lla), maksoi silloin n. 1000 mk =2-viikon palkka silloin.
Viime viikolla katsoin kaupassa samanlaista-maksoi 179€- nykyisin monelle yhden pv palkka.
Yläjyrsimiä on jo tullut ostettua 3 kpl- ei tarvi alvariinsa vaihdella terää.
90-l maksoi pieni B-D n. 565mk erikoistarjouksessa, nyt samankokoinen helvetinkone 30€, molemmat toimii satunnaisessa käytössä.

Matti

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Viesti Kirjoittaja kaller » 06.09.2011 8:32

Minulla kävi hommassa niin että siirryin siinä vaiheessa tekemään toista projektia eli kämppää kun aikaa oli eikä oikein venettä saanut edistymään. Tuttavapiiristäkään ei löytynyt tuota vehjettä lainaksi vaikka montaa muuta veketinta löytyykin. Toinen minkä olne huomannut nimenomaan tuossa multimasterissa että sen terien hinnat on mun mielestä nousseet. Kävisiköhän jonkun halpiksen terät siihen suoraan ?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.09.2011 21:35

Mulla on se onneton tilanne että työkalut on puhtaasti valittava sen mukaan miten ne toimivat aikuisten oikeasti työmaalla vaihtelevissa olosuhteissa, miten niitä saa liikuteltua kohteesta toiseen ja ehkä tärkeimpänä miten ne tuovat suht kuivan ruislimpun päälle päällistä.

Tänään sanoi parin tonnin hintainen "laatumerkki" sopimuksen irti ja koko kone menee käytännössä uusiksi. Onneksi valmistaja tulee hommassa sen verran vastaan että hintaa tulee vain 450€ rahteineen Oulusta. Vuoden 2010 loppuun asti valmistaja päivitti kaikki huoltoon syystä tai toisesta tulleet koneet uudella moottorilla ja kaikella elektroniikalla katkaisimia myöden ilman korvausta...mutta nyt on v 2011... perkskele.
Ongelman nimi on hiiliharjaton elektroniikkaohjattu sydeemi joka ei toimi ammattikäytössä eikä kestä useamman tunnin mittaisia yhtäjaksoisia kuormitusrupeamia.
Tästä heräsi uteliaisuus koska yksi toinenkin ns. hiiliharjaton "laatumerkkinen", toki erimerkkinen, koneeni kävi syksyllä takuuhuollossa nivelten väljistymisen vuoksi. Ihmettelin sen tultua huollosta että kylläpäs huollon poijat ovat kiillottaneet Varjaagin koneen ihan uuden näköiseksi. Selvisihän se syykin - minulle mitään ilmoittamatta moottori oli uusittu "vanhanaikaiseksi" hiiliharjakoneeksi! Sou wat, jos jos homma toimii näin paremmin.

Puhelimessa tuli jutusteltua sähkötyökaluista pidempäänkin ison etelä-suomessa sijaitsevan huoltofirman pomon kanssa. Pulju on huoltaa 5-6 laatumerkkiä ja myös muutaa muuta keskihintaista merkkiä. Mielenkiintoista kuultavaa oli että hänen mukaansa 2000-luvulla "laatumerkit" ovat hakeneet uutta "rajapintaa" siihen mitä koneen tarvitsee kestää ja mikä on se ostajakunta joka käyttää "laatumerkkejä". Aikaisemmin koneiden kestoiäksi oli kuulemma 10-15 vuotta ja ostajakuntana oli ammattilaiset mutta 2000-luku on tuonut tietoisesti rajatuksi kestoiäksi 3-5 vuotta ja pääostajakunnaksi taloudellisesti hyvin toimeentulevat harrastelijat. Merkkien brändi ja mielikuvien luominen on noussut päällimmäiseksi argumentaatioksi toimivuuden ja kestoiän sijasta. Katu-uskottavuutta täytyy olla, perskeles :-) ;-) :-) ;-) :-) ;-)
Ammattilaiset ovat kuulemma siirtyneet kustannustehokkuuden ja työmaaolosuhteissa toimivuuden takia keskiluokkaan (joita minun käsittääkseni on mm. Makita, sininen Bosch jne...)

Itse olen huomannut tuota samaa kun laatumerkit räjähtelee kynsiin heti kun takuuaika on täynnä - yhtä monta halpista on lähtenyt roskiin kuin laatumerkkejäkin mutta tuo Makita, Bosch, De Walt-linja eli keskihintaiset koneet ovat toimineet luotettavasti (lähes) joka paikassa. Ei nekään mitään täydellisiä ole mutta eipä tuo ole käyttäjäkään... 8]
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

nikom
Viestit: 112
Liittynyt: 22.01.2006 14:05

Re: Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Viesti Kirjoittaja nikom » 09.09.2011 17:40

Etpä kalle kysyny multa tai mesulta masteria lainaan! tuo halpis terä ko laitteeseen kiinostais kylä minuakin,
https://picasaweb.google.com/101223467310160776043" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.09.2011 7:34

Mikäli Fein on vanhempaa mallia eli sen istukka ei ole "tähtimallia" siihen löytyy halpisteriä vaikka "harakat söis" asti. Boschin terä on jopa paljon parempilaatuinen kuin Feinin tekele.
Jos taas on uudempi malli niin siihen voi tehdä adapterin ja silloin pääsee siirtymään parempilaatuisiin teriin. Joskus aikoinaan tuolla "Summalainen Dejah...jne" tuli vuodatettua tuosta Feinin huonolaatuisilla terillä rahastamisesta ja jopa muistaakseni mittailin mitä mikin terä kestää ajaa lastulevyä - Boschin terä oli muistaakseni n 6-10x kestävämpi.
Olin jopa yhteydessä Feinin maahantuojaa ja ainoa apu sieltä oli "osta terät 10kpl tukkupakkauksissa niin tulee halvemmaksi..." mutta kuitenkin rehellisesti myönnettiin että sillä hetkellä myynnissä oleva teräerä on huonolaatuinen.

Mitä tuohon varsinaiseen kysymykseen tulee niin joitakin työkaluja on kaikkein järkevin ostaa halpiksena koska niitä joka käytetään harvoin tai sitten joudutaan virittelemään jokin erikoistyökalu tai jopa työkohde on sellainen että kertakäytön jälkeen kone on ihan jossain paksassa, vaikkapa piessä, niin rajusti että puhdistaminen on mahdotonta järkevällä työmäärällä.
Sähköhöylä ja yläjyrsin ovat sellaisia että ne voivat olla halpiksia mutta niissäkin kannattaa tehdä selvä pesäero hyviin halpiksiin ja huonoihin halpiksiin. Pikkukulmureita näkyy olevan tekijämiehillä käytössä yhtäaikaa useampia siten että yksi on keskihintainen metabobosch ja 2-3 muuta samaan aikaan käytössä olevaa sitten halpiksia. Kaikissa on valmiiksi eri terät ja parhaalla sitten tehdään ne raskaimmat eli katkaisu ja hionta hommat. Jossain veneen kansihommissa on joskus ollut käytössä 3 eri akkuporaa samalla sydeemillä sillä on aivan sama millä sen senkkauksen tekee. Ja siitä asti ne samat koneet ovat olleen myös verstaan työpöydällä varustettuna lähestulkoon kiinteästi eri terillä - yhdessä on magneetti-istukka ruuvauspäille, toisessa senkkiterä, kolmannessa tapitusterä ja neljäs on sitten poikkeukselliseen käyttöön eli ilman terää.

(vinkkivinkkinä että pauhaussin sähkötyökalujen takuuehtoihin kannataa perehtyä... ;-) )
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin