Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.09.2011 10:59

Kuva

Tuossa yksi esimerkki kun olen muutama vuosi sitten tehnyt halpiksesta yhdenlaisen erikoistyökalun erästä työkohdetta varten. Piti saada max 17mm säteellä oleva pyöröhiomakone ja siihen tarkasti säädettävät kulmat. Hommat tuli tehtyä mutta suht kovasta käytöstä huolimatta en ole vielä onnistunut saamaan konetta hajalle vaikka epäilykset nokkapyörän laakeroinnin kestävyydestä olivat sitä luokkaa että kestääköhän edes sen homman mitä varten se tuli tehtyä. Vastaavaa laatumerkkiä en löytänyt markkinoilta alle 600 euron...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

venho
Viestit: 75
Liittynyt: 04.06.2010 10:40

Re: Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Viesti Kirjoittaja venho » 11.09.2011 18:27

Veli-Matti kirjoitti: Puhelimessa tuli jutusteltua sähkötyökaluista pidempäänkin ison etelä-suomessa sijaitsevan huoltofirman pomon kanssa. Pulju on huoltaa 5-6 laatumerkkiä ja myös muutaa muuta keskihintaista merkkiä. Mielenkiintoista kuultavaa oli että hänen mukaansa 2000-luvulla "laatumerkit" ovat hakeneet uutta "rajapintaa" siihen mitä koneen tarvitsee kestää ja mikä on se ostajakunta joka käyttää "laatumerkkejä". Aikaisemmin koneiden kestoiäksi oli kuulemma 10-15 vuotta ja ostajakuntana oli ammattilaiset mutta 2000-luku on tuonut tietoisesti rajatuksi kestoiäksi 3-5 vuotta ja pääostajakunnaksi taloudellisesti hyvin toimeentulevat harrastelijat. Merkkien brändi ja mielikuvien luominen on noussut päällimmäiseksi argumentaatioksi toimivuuden ja kestoiän sijasta. Katu-uskottavuutta täytyy olla, perskeles :-) ;-) :-) ;-) :-) ;-)
Ammattilaiset ovat kuulemma siirtyneet kustannustehokkuuden ja työmaaolosuhteissa toimivuuden takia keskiluokkaan (joita minun käsittääkseni on mm. Makita, sininen Bosch jne...)

Itse olen huomannut tuota samaa kun laatumerkit räjähtelee kynsiin heti kun takuuaika on täynnä - yhtä monta halpista on lähtenyt roskiin kuin laatumerkkejäkin mutta tuo Makita, Bosch, De Walt-linja eli keskihintaiset koneet ovat toimineet luotettavasti (lähes) joka paikassa. Ei nekään mitään täydellisiä ole mutta eipä tuo ole käyttäjäkään... 8]
Tuosta tulee mieleen se "hehkulampun tarina". On se vaan aina todettava, että bisnes is bisnes. Joka tuotemerkillä joukko tuotekehittelijölitä pähkäilee kuinka tehdä hyviä, mutta sopivan löyhiä koneita, siihen päälle agressiivisella mielikuvamainonnalla ihmisille mielikuva jämäkästä tuotteesta ja kauppa käy.
Veli-Matti kirjoitti:Kuva

Tuossa yksi esimerkki kun olen muutama vuosi sitten tehnyt halpiksesta yhdenlaisen erikoistyökalun erästä työkohdetta varten. Piti saada max 17mm säteellä oleva pyöröhiomakone ja siihen tarkasti säädettävät kulmat. Hommat tuli tehtyä mutta suht kovasta käytöstä huolimatta en ole vielä onnistunut saamaan konetta hajalle vaikka epäilykset nokkapyörän laakeroinnin kestävyydestä olivat sitä luokkaa että kestääköhän edes sen homman mitä varten se tuli tehtyä. Vastaavaa laatumerkkiä en löytänyt markkinoilta alle 600 euron...
Haaa taidampa hiukkasen ottaa mallia kuvan vehkeestä. Olen tuollaista kehitellyt normi nauhahiomakoneesta, mutta tuossa kuvan vehkeessä olisi juurikin tuo pienellä säteellä oleva mutka, jota usein kaipaisin omissä näpräyksissäni.

Mikä tuon koneen nimi on ja mistä hankit jos saan udella?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Oletko siirtynyt käyttämään "kertakäyttötyökaluja"?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.09.2011 21:22

Läkkäntekkerihän se - ovh taitaa olla jotain 79 tai 89 euroa eli siellä halpisten hintahaitarin yläpäästä. Tietääkseni ainoa jossa on tuo pieni nokkapyörä lukuunottamatta joitakin lattian hiomiseen tarkoitettuja kolsuja.

Kiinalaiset ovat ostaneet perinteisistä laatumerkeistä ainakin Bahcon ja sieltä on kyllä sen jälkeen ruvennut tulemaan ihan selvää p.askaa kullan hinnalla. Velipoika osti 350 € hylsysarjan ja vuoden aikana on jo kahdesti joutunut vaihtamaan isomman räikän uuteen.
Itse ostin parisen vuotta sitten bahkolaisen 24mm mattoveitsen jonka kahva mureni kouraan - hyvä ettei haljennut koko kämmen, nyt selvittiin onneksi laastarilla...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin