PikkuRunapaatti....

Löysää puhetta ja laiturijuoruja. Jos tuntuu että aihe ei enää liippaa kovin läheltä puuveneitä, niin siirretään keskustelu tänne.
pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

PikkuRunapaatti....

Viesti Kirjoittaja pellamo » 02.04.2011 21:37

Viime vuonna oli pitkää tarinointia pienestä Runabout paatista(Notrealin juttu)
Itsekin osallistuin enempi ja vähempi keskusteluun ja siinä sivussa aattelin että tuossa on jotain.
Minulla on tilaa sopivasti vain 6x5m ja pistin rojektin alkuun tammikuun alkupuolella..
Periaate oli että "kotimaisesta puusta ja tolkuissa pysyvin kustannuksin" (mäntyä ja itsemarinoitu moottori)
Pistän tässä joitan kuvia jotka laadultaan saa paremmat värkääjät vetäisemään "lastut parrasta henkeen" eli nyt vain vanaha eeriksoni yrittää parhaansa.
Jos tulee mieleen jotain kommenttia tai kysymyksiä enkä piruiluakaan ota nokkiin ;-)
Tuostahan se lähti kun kuva oli kaverin kopiokoneella saatettu 10:1 kokoon ja sitten piirretty luonnolliseen kokoon ns.veistämön alakerran lattialle naulattuihin vaaleisiin levyihin..
Kuvan alareuna on harmaannutettu koska siinä oli tupakkia ja Porilaista alkuperää olevaa purkitettua virvoitusjuomaa....toinen jopa tyhjä :P
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: PikkuRunapaatti....

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.04.2011 9:25

Pellamo - oliko PikkuRunapaatin laittaminen tänne Laituriparlamenttiin ihan tarkoituksellista...?

Runapaatti - pittääpä seurata rojektin kulukua erikoisen tarkasti varsinki ku nimiki o iha ihimistekieline.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19.09.2004 0:21
Paikkakunta: Lpr

Re: PikkuRunapaatti....

Viesti Kirjoittaja jukkan » 03.04.2011 13:16

Erittäin hyvältä näyttää.
Tässä vaiheessa.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: PikkuRunapaatti....

Viesti Kirjoittaja Mile » 04.04.2011 10:13

Multa liikenisi siihen hyvä aihio marinoitavaksi. Alfan kevytmetallinen 2L moottori, vanha kunnon kaasarivehve kaksin kaksikoin. Hyvät äänet kun neljä kurkkua kurnuttaa soppaa yhtä aikaa!
Mile

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: PikkuRunapaatti....

Viesti Kirjoittaja pellamo » 04.04.2011 10:35

Kiitosta vaan ehdotuksesta mutta tähän tulee pitkällisen soutamisen ja huopaamisen päätteeksi pikkuisen piristelty Fordin V4...
Tässä vaan odottelen että loskakeli päättyis ja pääsis pihalle hitsailemaan pakosarjoja sekä korvakoita yms 8-|
Pajonko ihan mielenkiinnosta pitäis maksaa sellaisesta Alfan koneesta jos jotain kiinnostais?
Pete
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Antti Korhonen
Viestit: 116
Liittynyt: 09.09.2008 12:04
Paikkakunta: Perniö/Turku

Re: PikkuRunapaatti....

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 04.04.2011 11:07

60-70-luvun taitteen Alfoja harrastavana annan ääneni 2000-koneelle, Alfa Romeo on nimittäin tehnyt venekäyttöön 1750 ja jopa Montrealin V8:n marinoituja versioita. Kaksitonnisessa on aivan älyttömästi vääntöä, mutta toisaalta pelkän ehjän 70-luvun koneen arvo on helposti lähemmäs tonnin ja siistit Dell'Ortot liikkuvat siinä 400€ pintaan, laatu maksaa. Alfan koneen laulu suorilla putkilla ja sen kilpakoneista suoraan johdettu hieno tekniikka ovat kuitenkin sellaiset, että heikompia hirvittää!

Apua moottorin kunnostamiseen saat Club Alfa Romeo Finlandin (http://www.carf.fi" onclick="window.open(this.href);return false;) kautta tai kyselemällä AlfaBBS.fi -osoitteesta.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: PikkuRunapaatti....

Viesti Kirjoittaja Mile » 04.04.2011 14:53

Tuo mun kone on 1985 aikaisen Alfa 90 auton nokalta peräisin. Uudet putket ja uudet männät sai sisuksiinsa ja kansi plaanattu ja istukat tehty leveämmälle kosketuspinnalle lyijytöntä varten, venttiilit myös uudet.
Rosvot yrittivät viedä, mutta kun akku oli tyhjä, ja eivät saaneet rattilukkoa murrettua niin murjoivat koko auton, samalla kun laittoivat talon sisustan ....
Sitten piti saada talli tyhjäksi veneen loppuunrakentamista varten . Alfasta jäi tuo kone.

Vääntävä peli oli. 3 pytyn männässä oli reikä, siksi uusin noi koneen sisukset. Ollut kellarissa suojassa valolta ja lämmöltä jo vuodesta 2000.

Lähtee eniten tarjoavalle. Jos olis toi viime lauantain lottopotti osunut omalle kohdalle niin siitä ois tullut kyydinlähde 3-piste hydroon..
Mile

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: PikkuRunapaatti....

Viesti Kirjoittaja pellamo » 04.04.2011 22:27

Tässä kun tuon rojektin rakenteita ja pikkusen (kyseenalaista) järjellisyyttä mietti niin oli minun mielestä järkevää pitää konetehot tuolla alle 100hv...
Sillä saattaa suunnittelun onnistumisesta riipuen saada ehkä 20 knts tauluun ja sekään ei tässä ole pääasia vaan se että näitä on vaan niin hauska värkkäillä.
Niin tuohon moottorijuttuun niin alkuperäinen suunnitelma oli nimenomaan tollainen esim.Saab 96:sta tuttu voortin V4 kone.Sitten moottorien saatavuus tökki hetken ja meinasi jopa mennä jo tiisselikonelinjalle jollainen oli valmiina verstaan nurkassa.
Yhtäkkiä talvella aloitettu V4 koneen metsästys alkoi tuottaa enempikin tulosta ja näyttää siltä että mistä oli puute niin niitä on kohta melekeen vaikka myydä asti 8-|
Tollaisen voortin ku laittaa tuplaputkilla peräpeiliin asti niin saa siihen ihan kivat äänetkin
vaikkei kulku päätä huimaiskaan...niin ja aika kevyt ja helppo marinoitava vaikka pakosarjoja pitääkin hitsailla kaksi...(ai niin..puikkoja pittää hommata 8o )
Pete
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: PikkuRunapaatti....

Viesti Kirjoittaja Mile » 05.04.2011 13:01

No pysyyhän tuossa Alfassakin kaakit alle sadan kun rajoittaa vähän kierroksia.

Mutta kyllä ne parhaat äänet lähtee jossakin päälle kuuden tonnin; hain noita ennakoita virranjakajaa kiertelemällä ( ohekirjassa oli muistaakseni 0 Suomessa ja parissa muussa maassa, ja jossakin muualla taas 7 astetta EKK) , niin iloisimmin lähti kun oli asetettu tonne 7 asteen tietämille ja 99 bensaa tankissa, tai 98 mitä silloin vielä saikaan ( 1998) kun auto oli käytössä.

Ei se ole painavakaan, lohko, kansi, öljypohja - kaikki kevytmetallivalua . Runkolaakerit ja kansi vedetty yhteen pitkillä pinnapulteilla paketiksi. Twin Cam , lähes puolipallomainen palotila. Yksin sen jaksoi silloin nostaa - nyt on toi keskikeho vähän liiaksi kasvanut.

Mutta sopii se siellä kellarissa olemaan - että kannattaa kysyä myöhemminkin jos joku tarvii.
Mile

tkk
Viestit: 71
Liittynyt: 27.07.2009 13:42

Re: PikkuRunapaatti....

Viesti Kirjoittaja tkk » 05.04.2011 16:59

Onko tarvetta kaasareille siinä V-4ssa? Minulla olisi pari Weberin 40 DCNFää, jotka säestäisi mukavasti sitä putkien murinaa neljällä kurkulla 8o

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: PikkuRunapaatti....

Viesti Kirjoittaja Simon » 05.04.2011 20:17

Hyvin mielenkiintoinen "rojekti" sulla on menossa :) tosin voimanlähde tuntuupi olevan enempi esillä ;-) vaikka veneen mitat ja muodot kaariruudukkoa lukuunottamatta ei ole vielä tiedossa.
Onko kyseessä nimenomaan "notikka" 3,6 metrinen, vai hänen ennemin esiintuomat esikuva "runat"
Joka tapauksessa vilpittömästi "lykka till" 8]

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: PikkuRunapaatti....

Viesti Kirjoittaja pellamo » 05.04.2011 21:48

Ihan hyvä tietää noista kaasareista yms. joita olis tarjolla....kiitos niistä tarjouksista ja mielipiteistä myös yleensäkin tuohon "voiman/äänenlähdepuoleen" :)
Kone on se V4 ja siihen pitäis ensin tehdä korvakot ja pakosarjat..ei minulla oikein vielä ole sen viritysasteesta tietoa koska se on sitten aika lyhytaikainen prosessi niiden kaasarien yms.valinta.Pakosarjaa vaan ei saa tehdä liian ahtaaksi millekään viritykselle ko. koneelle.
Tuossa ajattelin pistää pari kuvaa siitä kun mallikaaret on jo tehtynä ja istutettuna "tekoalustalle" ja samaan syssyyn kun puhaltimien lämmössä liimailin selkälautaa...(Kuvat on tärähtäneitä ja sillai mutta mä oon enempi värkkääjä kuin kuvaaja)
Niin Simonille että tää on 5X160 eli just sen kokoinen kuin minä verstaan vintillä pystyn tekemään......Tekopaikan rajallisuuden mukaan tää tuli suunniteltuakin 8}

Ei tänne mahtunut edes 640x480 kuvat ???
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: PikkuRunapaatti....

Viesti Kirjoittaja pellamo » 08.04.2011 23:48

Olis ollut lysti heittää tarinaa tästä rojektista.......
pienillä kuvilla olis saanut pohjaa jutulle mutta ei tää(sivusto) hyväksy edes minimaalisia kuvatuksia....
Johtunee siitä etten käytä mahonkia enkä muutakaan hengitykselle vaarallista materiaalia 8]
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: PikkuRunapaatti....

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09.04.2011 11:45

Oot sitten tehnyt tupakkilakon...
Vakavasti ottaen nuo hienot jalopuut ovat todellakin melkoisia myrkynpöllyyttäjiä verrattuna perinteisiin kotimaisiin puulajeihin
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: PikkuRunapaatti....

Viesti Kirjoittaja pellamo » 10.04.2011 0:18

Pitää vähän oikaista tässä jutussa ja jättää ne mallikaarivaiheet ja kölin liimaukset väliin
koska ne nyt oli sellaisia enempikin "pakkasen ulkonapitämispäiviä" puhaltimineen ja "puristinriveineen"...
Tämä ku nyt on enempikin tasasaumaisena helpommin toteutettava malli niin sanompa että oli mielenkiintoista(poliitikot sanois että haastavaa ;-) ) saada lautajako limisaumaisena
sillai että limitykset pysyis suhteellisen suorassa ns.menosuuntaan nähden ja toimisivat ikäänkuin nousulistoina samalla..
Yritämpä tässä pistää kuvan pohjaosasta hetkeä ennen kuin runko käännettiin ns. oikeinpäin.
Pirullista muuten oli naulata nurinpäin ainaskin minulle.....kotkata alapuolelta ja sillai.

Kiitos Jape avusta/vinkistä kuvansiirtojutussa!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Vastaa Viestiin